Hvad vil køb af ny bil i Sverige koste i D~
Fra : agricolaagricola@hot~

Dato : 08-01-09 14:29

Hej

Er der nogen i gruppen der kan hjælpe mig med at beregne hvad det vil
koste at købe en ny bil i Sverige (altså hvad det vil have kostet når
jeg har den på danske plader)?

Bilen koster 160.000 danske kroner i Sverige.

mvh
Lars

Fra : alexbo

Dato : 08-01-09 22:45

<agricolaagricola@hotmail.com> skrev

>Er der nogen i gruppen der kan hjælpe mig med at beregne hvad det vil
>koste at købe en ny bil i Sverige (altså hvad det vil have kostet når
>jeg har den på danske plader)?

Det er ikke bare lige.
indsat klip fra lov om registreringsafgift nederst.

mvh
Alex Christensen
Afgiftssatser

§ 4. 4) Afgiften beregnes for nye køretøjer og køretøjer, der har mistet
deres identitet, af køretøjets afgiftspligtige værdi med følgende satser:

1) Motorcykler: 105 pct. af 7.201-20.300 kr. og 180 pct. af resten.
2) Andre køretøjer, jf. dog §§ 5, 5 a og 6: 105 pct. af 64.500 kr. og 180
pct. af resten.

Stk. 2. For benzindrevne personbiler nedsættes afgiften efter stk. 1, nr. 2,
med 4.000 kr. for hver kilometer, bilen tilbagelægger ud over 16 km pr.
liter brændstof. For dieseldrevne personbiler nedsættes afgiften efter stk.
1, nr. 2, med 4.000 kr. for hver kilometer, bilen tilbagelægger ud over 18
km pr. liter brændstof.

Stk. 3. For benzindrevne personbiler forhøjes afgiften efter stk. 1, nr. 2,
med 1.000 kr. for hver kilometer, bilen tilbagelægger mindre end 16 km pr.
liter brændstof. For dieseldrevne personbiler forhøjes afgiften efter stk.
1, nr. 2, med 1.000 kr. for hver kilometer, bilen tilbagelægger mindre end
18 km pr. liter brændstof.

Stk. 4. Brændstofforbrug efter stk. 2 og 3 opgøres efter § 2 i lov om afgift
efter brændstofforbrug for visse personbiler.

Stk. 5. For nye biler omfattet af stk. 1, nr. 2, der ikke er forsynet med
sikkerhedspude, forhøjes den afgiftspligtige værdi med 7.450 kr. For nye
biler omfattet af stk. 1, nr. 2, der er forsynet med kun én sikkerhedspude,
forhøjes den afgiftspligtige værdi med 3.725 kr.

Stk. 6. For nye personbiler skal afgiften efter nedsættelserne i stk. 2 og §
8, stk. 7, mindst udgøre 20.000 kr.''
----------
Stk. 9. Beløbsgrænserne i stk. 1 reguleres årligt med 2,0 pct. tillagt den
af finansministeren bekendtgjorte tilpasningsprocent for det pågældende
finansår efter lov om en satsreguleringsprocent. De således regulerede beløb
afrundes opad til nærmeste kronebeløb, der er deleligt med 100. Regulering
efter 1. pkt. foretages første gang med virkning for 2003.
-----------
Stk. 11. For hver kalendermåned fastsættes en korrektion af de
afgiftssatser, der er fastsat i stk. 1, nr. 2. Kalendermånedens korrektion
beregnes på grundlag af afvigelsen mellem prisudviklingen for personbiler og
prisudviklingen under ét. Prisudviklingen måles ved det indeks for
nettopriser, der offentliggøres af Danmarks Statistik. Prisudviklingen for
personbiler måles i procent ved ændringen i nettoprisindekset for
personbiler måned for måned. Prisudviklingen under ét måles som den
gennemsnitlige procentvise ændring måned for måned i det samlede
nettoprisindeks de seneste 12 måneder. Prisafvigelsen beregnes herefter som
forskellen mellem prisudviklingen for personbiler og prisudviklingen under
ét. Den samlede prisafvigelse er summen af prisafvigelserne siden marts 2003
og beregnes med to decimaler. Korrektionen udgør det dobbelte af den samlede
prisafvigelse 2 måneder tidligere. Positiv korrektion fradrages i
afgiftssatserne. Der bortses fra negativ korrektion.

Stk. 12. Korrektioner af afgiftssatserne beregnet efter stk. 11 har for
personbiler, der afgiftsberigtiges i den kalendermåned, for hvilken
korrektionen er beregnet.
--------
§ 8. Den afgiftspligtige værdi for et nyt køretøj er dets almindelige pris,
indbefattet merværdiafgift, men uden afgift efter denne lov, ved salg til
bruger her i landet på registreringstidspunktet eller, hvis told- og
skatteforvaltningen inden køretøjets registrering udsteder bevis for
afgiftsberigtigelsen, på tidspunktet for bevisets udstedelse. I den
afgiftspligtige værdi af nye køretøjer indregnes altid mindst 9 pct. i
samlet avance for importør og forhandler. Den afgiftspligtige værdi må ikke
indeholde negativ importøravance, jf. dog § 9, stk. 3 og 4. Såfremt told- og
skatteforvaltningen konstaterer, at elementer, herunder avance, som indgår i
beregningen af den afgiftspligtige værdi, overflyttes eller faktureres, så
de ikke længere omfattes af den afgiftspligtige værdi, kan de transaktioner,
hvor den pågældende overflytning eller omfakturering er konstateret,
tilsidesættes i relation til afgiften.

Stk. 2. Skatteministeren kan fastsætte særlige regler for omregning mellem
et regnskab i fremmed valuta og fastsættelsen af den afgiftspligtige værdi i
dansk mønt.
---------
Stk. 7. For nye biler, der er forsynet med blokeringsfri bremser, nedsættes
den afgiftspligtige værdi med 3.750 kr. For nye biler, der er forsynet med 3
eller flere sikkerhedspuder, nedsættes den afgiftspligtige værdi med 1.280
kr. pr. pude for 3.-6. pude, og for nye biler, der er udstyret med
elektronisk stabiliseringsprogram (ESP-system), der kan bremse bilens hjul
individuelt med henblik på at stabilisere bilen, nedsættes den
afgiftspligtige værdi med 2.500 kr. For nye personbiler med mindst 5
stjerner efter Euro NCAP-test for bilens sikkerhed ved kollision nedsættes
den afgiftspligtige værdi med 2.000 kr. For nye dieseldrevne personbiler,
hvor emissionen af partikler højst udgør 5 mg pr. kilometer nedsættes den
afgiftspligtige værdi med 4.000 kr. i årene 2007 til og med 2010.

Fra : Ukendt

Dato : 09-01-09 22:43

> [...]
>
> 1) Motorcykler: 105 pct. af 7.201-20.300 kr. og 180 pct. af resten.
> 2) Andre køretøjer, jf. dog §§ 5, 5 a og 6: 105 pct. af 64.500 kr. og 180

Hvad er mon argumentet for at motorcykler skal være så meget hårdere
beskattet?

Fra : alexbo

Dato : 09-01-09 23:33

"Allan" <na> skrev

> Hvad er mon argumentet for at motorcykler skal være så meget hårdere
> beskattet?

Det ved jeg ikke, man kan se at de har en bundgrænse, de første 7.000kr.
Måske har man taget udgangspunkt i at en lille motorcykel kan være gratis,
og derefter at prisniveauet for motorcykler er lavere end for biler, så hele
skalaen er flyttet nedad.

mvh
Alex Christensen

Fra : HB

Dato : 09-01-09 23:42

> Hvad er mon argumentet for at motorcykler skal være så meget hårdere
> beskattet?

Da jeg kørte mc i 90'erne betalte man mere end de 180% i afgift på en ny mc
end man gjorde/gør på bilerne. Man fik det justeret ned mener jeg - men jeg
kan ikke lige hitte ud af hvordan det hænger sammen efterfølgende - Nogen
kyndige?

--
/ HB

Fra : Armand

Dato : 10-01-09 12:18

HB skrev:

> [...]
> mc end man gjorde/gør på bilerne. Man fik det justeret ned mener jeg -
> men jeg kan ikke lige hitte ud af hvordan det hænger sammen

Det hænger sammen med de trin der som ovenværende eksisterer i
afgiftsberegningen: På motorcykler beregnes der meget tidligere fuld afgift!
Hvad der umiddelbart ikke præciseres helt ovenfor er at der for
motorcykler findes et nedre lag hvor der ikke beregnes afgift (á
0-7.201,-) hvilket kinøjserne i vid udstrækning udnytter i dag, og det
er da også med dén hensigt at niveauerne oprindelig blev skabt: At spare
de dengang billigere motorcykler for voldbeskatning!
At lovgiverne dengang ikke kunne forudse prisudviklingen sidenhen og at
mange motorcykler i dag er ligeså dyre som biler, har medført at
størstedelen af motorcyklerne befinder sig i den tunge ende af skalaen
hvor satserne er til motorcyklernes disfavør

Det er i min tid her på nyhedsgruppen (hvilket i disse dage er meget tæt
på 10 år (á engang i januar 1999) at der sidst har været røre omkring
trin-inddeligen: Det skete i forbindelse med en generel omlægning af
motorafgifterne, men selvom (eller måske netop p.g.a.?) der bl.a. ud fra
nærværende nyhedsgruppe dannedes en gruppe der tilsammen med DMC kaldte
sig FVAK (á: Frit Valg Af Køretøj(*)) med formål at bearbejde
politikerne, lykkedes det ikke at fjerne trin-inddelingen men kun at
halvere det dyre spring!
Under sagen kunne ingen implicerede myndighed/politiker frembringe ét
eneste relevant argument for ikke at 'go the full Monty' og mange
udtalelser var decideret emotionelle og sigtede på fornøjelses-faktoren
i motorcykelbrug(**), men alligevel endte det kun med omtalte halvering

(*):
Det var forøvrigt under en af FVAK's samlinger at fordanskningen af
LOL/ROFL: GRILL (á Griner Røven I Lange Laser) fløj over bordet første
gang

(**):
Det er beskæmmende at landets folkevalgte og lovgivere kan debattere på
dét plan, men det hænger sikkert sammen med en fremmedgjorthed overfor
motorcyklisme - Havde sagen drejet sig om lystbådes, hvoraf en ganske
større del af folketingsmedlemmerne er i besiddelse af, brug af
afgiftsfri brændstof havde man nok ikke brugt fornøjelsesfaktoren som
argument til at forsvare den billige bensin til deres speedbåd :-|

--
Armand.

Fra : Anders Majland

Dato : 10-01-09 18:54

> [...]
> havde man nok ikke brugt fornøjelsesfaktoren som argument til at forsvare
> den billige bensin til deres speedbåd :-|

Det er også først inden for det seneste år at der er kommet moms på
privatfly og toldsatsten er vist omkring en promille...

Så henter man en lille cesna i usa til omkring en million var det indtil
fornyligt kun godt en tusse der skulle erlægges i import told ... Men deres
brændstof er vist stadig helt fritaget for afgift ?

Men det ved Leonard meget mere om end jeg ...

/A

Fra : Leonard

Dato : 10-01-09 20:37

Anders Majland wrote:

> Men deres brændstof er vist stadig helt fritaget for afgift ?

Nej, flybrændstof til privat brug indenrigs har godt nok været uden
afgift, men pålagt moms. Skulle man udenrigs var der ikke moms på, så
tyskerne har brugt at flyve til DK for at tanke deres flyvejern op.
Nu er der også kommet afgift på brændstoffet.

Der er vel ca. ligeså få politikere, der har fly som MC, og med kun ca.
1.000 registrerede fly i DK ialt, så er det en meget lille vælgerskare.

--
Leonard
Hellere komme forsent i dette liv end for tidligt til det næste ...

Fra : HB

Dato : 11-01-09 10:30

> [...]
> brændstof havde man nok ikke brugt fornøjelsesfaktoren som argument til at
> forsvare den billige bensin til deres speedbåd :-|

Det er sikkert rigtigt. De har den holdning at en MC er meget farlig i
trafikken og derfor ser de da ingen grund til at store MC'er skal være
billigere end idag.
Tåbelig politik - Undtagen når man ser bort fra at helt unge skal kunne køre
på en 300km/t+ MC - Så er det i orden med lovgivning og højere betaling IMO.

--
/HB

Fra : Leonard

Dato : 09-01-09 23:23

Allan wrote:

> Hvad er mon argumentet for at motorcykler skal være så meget hårdere
> beskattet?

Hvis du spørger SKAT, så er de ikke hårdere beskattet de MCer typisk
koster mindre end biler. Det er en så forældet sandhed at den ikke har
været rigtig siden jeg fik kørekort for alt for mange år siden. Men den
er såmænd bare hængt ved og da politikere ikke kører MC, så er de
ligeglade, der er ikke stemmer nok i at lave det om.
Så hellere bare lave nogle flere underlige bestemmelser om MC og kørsel
på disse, som ingen kan forklare fornuften i, men som bare skal være
sådan.
Men bare rolig, det bliver værre, snart kommer der regler om at alle på
MC skal køre med selvlysende vest, de tyske regler om, at der kun må
bruges af fabrikanten godkendte dæk og andre reservedele skal også nok
finde vej gennem EU og om ikke så længe skal der være automatgear, max
58 HK, kombinerede ABS-bremser, airbags og automatiske støtteben.

Fra : Ivar

Dato : 08-01-09 22:51

agricolaagricola@hotmail.com skrev:

> Bilen koster 160.000 danske kroner i Sverige.

Er det værd at regne på?
Det er ikke muligt at sige ud fra prisen alene, da der er nogle
(mindre) fradrag for sikkerhedsudstyr.
Grundreglen er 105% af de første 76.400 og 180% af resten. Altså
230700 ekstra på bordet for pladerne. Altså små 400.000 for
bilen.
Der bliver måske også noget med momsen.

Ivar Magnusson

--
Træt af Outlook Express?
MesNews: http://LexInfo.dk/MesNews/

Fra : agricolaagricola@hot~

Dato : 08-01-09 14:52

On 8 Jan., 22:29, agricolaagric...@hotmail.com wrote:
> [...]
> jeg har den på danske plader)?
>
> Bilen koster 160.000 danske kroner i Sverige.

Glemte at skrive at det er en diesel, 20,4 km/l, 7 airbags,
selealarmer, radio, abs, esp, partikelfilter.

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 08-01-09 22:52

agricolaagricola@hotmail.com skriver:

> Glemte at skrive at det er en diesel, 20,4 km/l, 7 airbags,
> selealarmer, radio, abs, esp, partikelfilter.

Er det hemmeligt, hvilken bil der er tale om?

Danske afgifter gør at bilerne oftest sælges lidt billigere (rå pris)
til Danmark end til eksempelvis Sverige. Derfor har det sjældent kunnet
betale sig at hente en spritny bil til Danmark.

Klaus
http://home6.inet.tele.dk/moppe

Fra : Ivar

Dato : 08-01-09 23:04

Klaus D. Mikkelsen skrev:

> Danske afgifter gør at bilerne oftest sælges lidt billigere (rå pris)
> til Danmark end til eksempelvis Sverige.

Ja, for en del år siden arbejde jeg sammen med et svensk firma,
der have oprettet en underafdeling i Polen. Til den polske
sælger købte de en Passat i Danmark.

Ivar Magnusson

--
Træt af Outlook Express? Prøv dog noget nyt !!!
MesNews er lige til at gå til.

Fra : agricolaagricola@hot~

Dato : 08-01-09 14:59

On 8 Jan., 22:51, Ivar <dild@[nozpam]webspeed.dk> wrote:

> [...]
> Grundreglen er 105% af de første 76.400 og 180% af resten. Altså
> 230700 ekstra på bordet for pladerne. Altså små 400.000 for

kan godt se at det ikke er så pokkers interessant

Tak for svaret.

Fra : Knut

Dato : 09-01-09 06:15

<agricolaagricola@hotmail.com> wrote in message
[...]

Du kan vel bare gå ind til en dansk forhandler og få prisen på en identisk
udstyret model.

Knut