bygning af akvarie
Fra : michael

Dato : 27-07-01 06:29

Jeg påtænker at lave mit eget yngle akvarie selv, er der nogen som har en
beskrivelse af hvordan det gøres bedst (limning af glas osv.)

--

\!/
(@ @)

Fra : Tom Nielsen

Dato : 27-07-01 21:24

ligesom et alm. akvarie.

Skaf noget glas der er tykt nok (jeg kan ikke målene, men et yngle akvarie
kan vel nøjes med 4-5mm...)

Vask dem helt rene.

Sæt dem op, med 4mm mellem kanterne (brug tændtikker)
giv det silikone, og glat af med sæbevand.

vent et par dage og test om det er vandtæt.

Tom
ps. lån evt. en bog på biblio, hvis du er i tvivl - og glas i den størrelse
kan ofte fås på genrbugsstationen, som skrotet drivhusglas

Fra : Madsen

Dato : 27-07-01 21:39

"Tom Nielsen" <tom@sport.dk> skrev:

> Skaf noget glas der er tykt nok (jeg kan ikke målene, men et yngle akvarie
> kan vel nøjes med 4-5mm...)

Brug evt. denne tabel.
Burde være god nok: <http://www.akvariet.dk/artikler/glas.html>

--
Mvh. Madsen
Remove "who" in e-mail.

Fra : Carsten Gall

Dato : 28-07-01 00:54

Madsen <madsens@whomail.dk> skrev i en
> [...]

Husk også lige at af fedte glasset med acetone inden I limer,
Ellers riskikerer I at siliconen ikke hæfter ordenligt.

Carsten

Fra : Silverflame

Dato : 28-07-01 10:27

Jeg vil vove den påstand at glastykkelse tabellen er overdimensioneret...
Jeg har selv bygget et 60l. akvarie af 3 mm. glas og det fungerer
upåklageligt. Det har kørt i flere måneder nu. Og jeg har ikke engang limet
en centerstiver i. Ifølge tabellen skulle jeg have brugt 6 mm. og 10 mm. i
bunden. Ganske vist er jeg ikke sikker på at du bare kan halvere alle
tykkelserne (faktisk er jeg temmeligt sikker på at det vil gå galt), men
laver du et akvarie på 60l eller mindre vil jeg garantere at du kan nøjes
med 3 mm. glas. Og det er trods alt billigere.
MVH SF

Fra : Carsten Gall

Dato : 28-07-01 12:08

Silverflame <nmt1362@vip.cybercity.dk> skrev i en
> [...]
> laver du et akvarie på 60l eller mindre vil jeg garantere at du kan nøjes
> med 3 mm. glas. Og det er trods alt billigere.

Jeg har også tidligere set på den tabel og den er helt hen i vejret!

Hvis vi tager dem der laver akvarier proffisionelt, er glasset på et 250
liters
5-6 mm tykke, og ikke som der står i tabellen 10-12 mm.

Jeg er ved at lave et akvarie på 1200 l og der bliver forruden 10mm tyk,
og målene
er 175x65. Det er en af de proffisionelle akvarie byggere der har sagt
hvilket glas tykkelse jeg skulle bruge.

Carsten

Fra : Madsen

Dato : 28-07-01 12:11

"Carsten Gall" <cgall@vip.cybercity.dk> skrev:

> Jeg har også tidligere set på den tabel og den er helt hen i vejret!

Okay, okay så glem jeg har sendt den ;)

--
Mvh. Madsen
Remove "who" in e-mail.

Fra : Carsten Gall

Dato : 29-07-01 00:43

> Okay, okay så glem jeg har sendt den ;)

Jeg forstår bare ikke at den der har lagt den på siden, ikke
får rettet dimisionerne.
Han har måske part i et glarmester firma *s*

Carsten

Fra : Madsen

Dato : 29-07-01 00:45

"Carsten Gall" <cgall@vip.cybercity.dk> skrev:

> Jeg forstår bare ikke at den der har lagt den på siden, ikke
> får rettet dimisionerne.
> Han har måske part i et glarmester firma *s*

Det ved man selvfølgelig ikke :)
Jeg har ingen personlige erfaringer med at bygge akvarier, men har
taget det skema for gode varer og gemt det i min foretrukne til en
dag jeg måske selv får lyst til at bygge et, men hvis det er voldsomt
overdimensioneret, så gider jeg ikke at gemme på den side.
Troede bare den kunne tages for gode varer når der ligefrem står
at det er taget fra thekrib.com, som jo tit bliver rost i dette forum.

--
Mvh. Madsen
Remove "who" in e-mail.

Fra : Carsten Gall

Dato : 29-07-01 09:25

> [...]
> Troede bare den kunne tages for gode varer når der ligefrem står
> at det er taget fra thekrib.com, som jo tit bliver rost i dette forum.

Der sker selvfølgeligt intet ved at gøre glasset tykkere end nødvendigt,
ud over at prisen stiger så meget at det vil være dyrere selv at flikke
et sammen,
end at købe et færdigt.
Jeg fandt for noget tid siden en side for en foretning i Stockholm, hvor
de solgte akvarier,
der stod glastykkelsen sammen med størrelsen akvariet.
Selvfølgelig kan jeg ikke huske navnet mere, men det var noget med
akvarie lageret og det lå i Bromma.

Imorgen skal jeg forsøge at få fat i en liste over glastykkelsen i
Akvastabil akvarierne, så har vi noget at sammenligne med.

Carsten

Fra : Thomas D. Kryger

Dato : 29-07-01 02:13

"Carsten Gall" <cgall@vip.cybercity.dk> skrev i en meddelelse

> Madsen <madsens@whomail.dk> skrev i en

> Jeg forstår bare ikke at den der har lagt den på siden, ikke
> får rettet dimisionerne.
> Han har måske part i et glarmester firma *s*
>
> Carsten

Hejsa

Jeg har (desværre) ikke part i et glarmesterfirma. Hvis jeg havde ville jeg
have beholdt den gamle udgave, hvor glasset var dobbelt så tykt :)

Hvis du kender til et sted hvor jeg kan finde de "korrekte" tykkelser, vil
jeg da meget gerne have det at vide, så jeg kan rette min side.

Thomas D. Kryger
www.akvariet.dk
www.akvariemarked.dk

Fra : Carsten Gall

Dato : 29-07-01 09:29

Thomas D. Kryger <thomas@akvariet.dk> skrev i en
> [...]
>
> Hvis du kender til et sted hvor jeg kan finde de "korrekte" tykkelser, vil
> jeg da meget gerne have det at vide, så jeg kan rette min side.

Jeg ved ikke hvor man kan finde dem, men der er jo bred enighed om at den
aluminiums ramme der er omkring akvarierne, stort set ikke er til andet
end pynt.

Hvis vi går ud fra det, så må glastykkelsen i akvastabils akvarier være
tilstrækkelig.

Ellers laver Tropeakvarier jo nogle uden ramme, de må kunne oplyse om de
tykkelser
som de bruger. De har trods alt et garanti problem hvis det ikke kan
holde.

Carsten

Fra : Thomas D. Kryger

Dato : 29-07-01 10:27

> [...]
de
> tykkelser
> som de bruger. De har trods alt et garanti problem hvis det ikke kan

Vil prøve at ringe til dem imorgen, og se om de vil ud med glastykkelserne

Thomas D. Kryger
www.akvariet.dk
www.akvariemarked.dk

Fra : Davidsen

Dato : 31-07-01 19:51

Avifauna (www.avifauna.dk) forhandler en nydelig tysk serie akvarier uden
ramme, med 2 års garanti.
På hjemmesiden er såvel dimensioner som glastykkelser opgivet (se under
fisk/akvarier).

Heller ikke jeg har part i hverken Avifauna eller andre glasforhandlende
virksomheder.

____________________
Thomas Davidsen
Skibsingeniør
Naval Architect, B.Sc.
Davidsen@worldonline.dk

Fra : Bent Sørensen

Dato : 28-07-01 12:09

On Fri, 27 Jul 2001 07:28:40 +0200, "michael" <mwma@nne.dk> wrote:

>Jeg påtænker at lave mit eget yngle akvarie selv, er der nogen som har en
>beskrivelse af hvordan det gøres bedst (limning af glas osv.)

> [...]
Da jeg i sin tid lavede både store og små akvarier, kontaktede jeg
altid et firma der hedder Boglas i Brønderslev. De leverer bl.a. glas
til Danmarks Akvarium, og de har altid været meget behjælpelige med at
finde den rigtige glastykkelse. Uanset om jeg så købte glas hos dem
eller ej! Jeg vil dog lige nævne, at de er meget billige med glas.

Deres hjemmeside er http://www.boglas.dk/

Én ting kan jeg dog huske; det er akvariets højde der er afgørende for
hvor tykt glasset skal være. Hvis du skulle få den skøre ide at lave
et akvarie på 12 meter og kun 25 cm. i højden, kan du sikkert nøjes
med en tykkelse på 3 mm. Men det kan du få at vide hos dem.

M.h.t. at lime det, så plejer jeg til yngleakvarier bare at komme en
ganske tynd stribe silicone på, som jeg så glatter med en finger
dybbet i sæbevand. Det er ikke nødvendigt med mellemrum til små
akvarier. Kun ved helt store akvarier bruger jeg tændstikker som jeg
sætter imellem hvert glas. Silicone er umådeligt stærkt, jeg har set
akvarier på 200 l og mere der kun har en ganske tynd stribe silicone.
Og husk som der er en der skriver; sørg for at glassene er HELT rene
inden du limer!

Med venlig hilsen
Bent Sørensen
Nørresundby

Fra : khg_REMOVE_THIS_@mai~

Dato : 02-08-01 22:47

Hi,

On Sat, 28 Jul 2001 11:09:09 GMT, ignoramus@mail1.stofanet.dk (Bent Sørensen)
wrote:

<snip>

> [...]
>finde den rigtige glastykkelse. Uanset om jeg så købte glas hos dem
>eller ej! Jeg vil dog lige nævne, at de er meget billige med glas.

Jeg har fået at vide, at de kun vil sælge til glarmestre.
Hvor får man ellers billigt glas, der er tykkere end drivhus-glas,
i Aalborg-området?

-K

Fra : Bent Sørensen

Dato : 03-08-01 13:23

On Thu, 02 Aug 2001 23:47:15 +0200, khg_REMOVE_THIS_@mail.sonofon.dk
wrote:

>Jeg har fået at vide, at de kun vil sælge til glarmestre.
>Hvor får man ellers billigt glas, der er tykkere end drivhus-glas,
>i Aalborg-området?
>
>-K
Jeg har tit købt glas, både alm. termoruder og glas ti akvarier hos
dem, så det kan jeg ikke forstå. Og det skal lige tilføjes; jeg er
ikke glarmester! Men de kan jo have ændret deres salgspolitik.

M.v.h.
Bent Sørensen
Nørresundby

Fra : Ditte Cecilie Simons~

Dato : 29-07-01 23:01

"michael" <mwma@nne.dk> wrote in message
> Jeg påtænker at lave mit eget yngle akvarie selv, er der nogen som har en
> beskrivelse af hvordan det gøres bedst (limning af glas osv.)

Hej.
Gå en tur på biblioteket og led lidt. Hvis du er heldig har de en enormt god
bog skrevet af en af de folkene som arbejder i Dansk akvarium. Jeg kan ikke
lige huske hvad manden hedder, men bogen giver nogle gode råd angående
bygning af akvarier - plus meget mere om en masse ting til fiskene.
Hilsen Ditte