To fald i statistikkerne
Fra : Ukendt

Dato : 03-01-09 10:23

"Der stjæles værdier for et stadigt større beløb i de danske folkekirker.
Ifølge en statistik fra Kirkeministeriet topper de samlede erstatninger for
indbrud og tyverier fra kirker med 8,5 millioner kroner i 2008. Dertil skal
lægges mellem en halv og en hel million kroner, fordi de enkelte
menighedsråd selv betaler en selvrisiko på omkring 5000 kroner pr. indbrud.
Altså i alt tyveri af værdier for godt ni millioner kroner i løbet af 2008.

Nytårsnat blev Vissenbjerg Kirke på Fyn raseret for det meste af sit
sølvtøj. Gerningsmanden – eller gerningsmændene – er kommet ind gennem et
vindue i våbenhuset og har med et brækjern opbrudt det sikringsskab, hvor
det mest kostbare kirkesølv blev opbevaret."

-----

Relativt set er der tale om et fald, for flere er nu religiøse, og det
betyder at menighederne anmelder flere indbrud i kirker.

--------

"Ifølge Landsorganisationen af Kvindekrisecentre er antallet af telefoniske
henvendelser fra indvandrerkvinder vokset fra 100 i 2005 til 340 i 2007."

Dette er i virkeligheden også et fald, for der er kommet flere
indvandrerkvinder i Danmark siden 2005.

Der er også mindre Internet-svindel, for Nettet er blevet meget større end
det var i 1970, og relativt set er der så tale om et stort fald i antallet
af fup-sider, spyware og fishingsider.

NIgeria-svindel? Der er blevet mange flere nigerianere siden 1970, hvor der
næsten ikke var nogen Internet-svindel.

Man skal passe på med ikke var være så negativ, der er mange positive
udviklinger, - SELV inden for kriminalitetsområdet.

Forsikringssvindel er fx heller ikke steget relativt, når vi modregner
antallet af cykler, knallerter og parcelhuse.

Vold på arbejdspladsen? nix, for der er flere arbejdspladser end i 1980, -
og sådan er det stort set over hele linjen.

Bandevold? Vi havde Grønjakkerne i 1970erne, og de gav også nogle på
frakken, - dog stjal de ikke samme

Tænk positivt!

Fra : Ukendt

Dato : 03-01-09 10:46

Knud Larsen wrote:
> [...]
> gennem et vindue i våbenhuset og har med et brækjern opbrudt det
> sikringsskab, hvor det mest kostbare kirkesølv blev opbevaret."

– Kalken og oblatfadet stammer tilbage fra 1725, og det er selvfølgelig det
største tab. Der er jo tale om uerstattelige ting med en sjæl og en
historie, og vi håber stadig på, at det vil lykkes at få dem tilbage, men
frygter, at det nu bare vil blive smeltet om og solgt for metalværdien.

----

Ja, åbne kirker er en saga blot, alt som ikke er boltet fast stjæles i vore
dage.

Er der nogen, som vil vædde om, hvorvidt vi får alle forretninger udstyret
med metalskinner foran vinduerne om 25 år? Det har i de i alle ikke-vestlige
lande, hvorfor skulle vi så ikke have det her, - der er tale om en naturlig
udvikling og en rasende god globalisering, - vi skal komme hinanden ved, -
og nærmere. OG vi har en moralsk pligt til at blive som de andre, mindre
heldige, lande.

Jørge Ryg sagde "Hvorfor skal det være så surt" - jeg siger: "Hvorfor skal
det være så sødt" i Danmark, når andre har det så surt? Op med grænsebommene
og ind med "alle som vil" - som den gode arbejdersang siger.