TDC BB ADSL + DHCP + Filtrering.
Fra : Ole C. Andersen

Dato : 27-07-01 02:40

Hej alle.

Jeg har anskaffet mig en BB ADSL med statisk IP adresse hos TDC.

I forbindelsen med opsætningen er jeg løbet ind følgende underligheder:

Hvis jeg sætter min maskine til at køre DHCP - uden pakke filtrering af
pakker på mit interface mod mit ADSL modem - virker det.

Hvis jeg sætter min maskine til at køre DHCP - med pakke filtrering af
pakker på mit interface mod mit ADSL modem - forsvinder min ipadresse når
lease perioden udløber.

Hvis jeg sætter min maskine til at køre uden DHCP - med eller uden pakke
filtrering af pakker på mit interface mod mit ADSL modem - kan jeg ikke
engang se min default gateway - der er dog den underlighed at hvis jeg først
sætter min maskine til at køre med DHCP, renewer min lease nogle gange,
sætter min maskine til at køre uden DHCP, rebooter - så virker det indtil
min lease udløber !

Når jeg køre med pakke filtrering af pakker på mit interface mod mit ADSL
modem - med eller uden DHCP - kan jeg se at der logges bootp pakker ( udp/67
og udp/68 ) mellem min maskine, TDC's DHCP server, 0.0.0.0 og
255.255.255.255 - stort set alle kombinationer forekommer !

Adressen jeg får når jeg kører med DHCP er ( heldigvis ) den samme som jeg
har fået tildelt.

Pt. bruger jeg en NT server 4.0 med em MSP 2.0 men jeg tror ikke at
problemet har noget med nogle af disse to produkter at gøre.

Er der nogen der har set noget tilsvarende og / eller eventuelt har en
forklaring på dette ?

Ole

Fra : Christopher Højsbo

Dato : 27-07-01 07:20

Hej Ole

Microsoft har udgivet en artikel (Q252432), som nok kan være interessant for
dig...
http://support.microsoft.com/support/kb/articles/Q252/4/32.ASP?LN=EN-US&SD=g
n&FR=0

Her er et andet godt link....
http://users.bigpond.net.au/cableguy/SBS%20Using%20dynamic%20IP%20with%20ADS
L%20or%20broadband.htm

Hilsner

Fra : Ole C. Andersen

Dato : 27-07-01 16:39

Hej Christopher

Tak for links'ene.

Jeg havde faktisk allerede prøvet at etablere tilnærmelsesvis de custom
filters der er beskrevet i Q252432 - ja faktisk i en mere desperat version
idet jeg forsøgte med eet filter der tillod "any protocol" og "any port" mod
"any hosts" - men med negativt resultat !

Lige nu har jeg etableret nøjagtigt de filtre der er beskrevet i Q252432.
Efter ca. en 30 minutter begynder jeg at modtage UDP/bootp packet violation
mellem:
TDC's DHCP server og 255.255.255.255
Min server og 255.255.255.255
0.0.0.0 og 255.255.255.255

Og efter een time mister jeg min IP adresse.

Q252432 beskriver hvorfor DHCP + Filtrering ikke virker og det er fint nok.

Hvorfor løsningsforslaget ikke virker er mig en gåde - måske skyldes det de
underlige ipadresser - eller måske forventer TDC's udstyr at min maskine
svarer på "noget" der falder udenfor ICMP / UDP / TCP.

En ligeså stor gåde er hvorfor jeg ikke kan få skidtet til at virke med en
statisk IP adresse - og hvorfor work-arounden med den midlertidige DHCP
konfiguration tilsyneladende kan få TDC's udstyr til at acceptere min
forbindelse i ca. een time !

Ole

Fra : RaYmAn

Dato : 27-07-01 17:05

> [...]
> statisk IP adresse - og hvorfor work-arounden med den midlertidige DHCP
> konfiguration tilsyneladende kan få TDC's udstyr til at acceptere min
Jeg har præcist samme problem...
Da min forbindelse endeligt virkede efter at de havde skiftet over til 2
Dynamiske ip'ere gik der et par timer hvorefter jeg fik smidt en ny ip i
hovedet..
Jeg har så ikke været hjemme i 4 dage så jeg ved ikke hvor mange gange jeg
nu har fået nye ip'er før det endeligt virkede efter en genstart af min
linux box (Ret så skod at være nød til det!)
Jeg synes dog at have hørt en smule om at de havde lidt problemer på deres
mainserver og den restartede hver halve time eller noget deromkring..
Det er ikke ligefremt nemt at køre mailserver på en forbindelse der skifter
ip ret tit når jeg egentligt har valgt dette produkt af den grund!
Nå, men jeg håber bare at det kommer til at virke bedre snart da jeg sku
ikke kan bruge en løsning der virker halvt til noget som helst!
Mvh Jens Andersen

Fra : Dann Pedersen

Dato : 30-07-01 07:42

"RaYmAn" <rayman@skumler.net> skrev i en meddelelse

> Det er ikke ligefremt nemt at køre mailserver på en forbindelse der
skifter
> ip ret tit når jeg egentligt har valgt dette produkt af den grund!

Jeg går ud fra at du endnu ikke har modtaget et brev med din faste ip?

--
Dann Pedersen - http://dape.dk/news/
"Jeg repræsenterer med denne udtalelse mig selv og ikke TDC Internet"

Fra : Ole C. Andersen

Dato : 30-07-01 09:56

Hej Dann.

Nu ved jeg ikke om du adresserer Jens eller mig - men for mit vedkommende
har jeg modtaget et brev med min faste ( eller statiske ? ) ipadresse og den
stemmer fint overens med den jeg får tildelt via. DHCP !

Se iøvrigt news:3b651e27$0$3261$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk ( håber det
ser fornuftigt ud )

Ole.

Fra : Karsten Andersen

Dato : 30-07-01 20:14

Mon, 30 Jul 2001 08:42:22 +0200, skrev Dann Pedersen, på 14 linier, i
<3b6501b3$0$2681$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>, :

>"RaYmAn" <rayman@skumler.net> skrev i en meddelelse

>skifter
>
>Jeg går ud fra at du endnu ikke har modtaget et brev med din faste ip?
Næ for i sender stadigt ud at det ikke kan lade sig gøre endnu.

Karsten
Http://www.jyde.org
ICQ: 14948433

Fra : Christopher Højsbo

Dato : 28-07-01 08:56

Det virker kun hvis du specifikt har angivet proxy-serverens eksterne
ip-adresse til 0.0.0.0 i dit filter.

Her er beskrivelsen af mit filter...

IP protocol : UDP
Protocol number : 17
Direction : Both
Local port : Fixed port
Local port number : 68
Remote port : Fixed port
Remote port number : 67

This filter applies to :
This ISA server's external IP address 0.0.0.0

- Som du kan se bruger jeg ISA Server og ikke Proxy Server, men principperne
er nødagtigt de samme...

Fra : Ole C. Andersen

Dato : 30-07-01 09:45

Hej Christopher.

Sidst jeg prøvede at indtaste en ekstern adresse der afveg fra den tildelte,
fik jeg en fejl på dette - men jeg er ikke sikker på om jeg har afprøvet
0.0.0.0 specifikt - men det vil jeg afgjort forsøge ved første lejlighed !

Om ikke andet må jeg jo opgradere til ISA - det bliver jeg jo nok gøre på
et-eller-andet tidspunkt alligevel !

Til gengæld har jeg prøvet med en rigtig firewall - den blev ikke specielt
begejstret ved udsigten til at skulle køre med DHCP !

Når jeg prøvede med knebet med - DHCP - reboot - Fast IP - reboot - kunne
jeg formå at få den til at køre en lille time. Den detekterede de famøse
0.0.0.0 pakker som et IP spoofing forsøg !

Jeg har talt med TDC's hotline men har endnu ikke fået en tilfredsstillende
forklaring på hvordan det virker eller hvordan man kan sætte det op.

Det billede jeg efterhånden har dannet mig er følgende:
1. Ens klient SKAL køre med DHCP.
2. Ens klient SKAL besvare bootp request fra TDC's DHCP server.
3. Ens klient SKAL besvare bootp broadcast request fra 0.0.0.0.

Hvis 1 ikke er opfyldt bliver ens linie ikke aktiveret.
Hvis 2 og 3 ikke er opfyldt bliver linien droppet når lease perioden
udløber.

Hvad man stiller op hvis ens maskine ikke har en DHCP klient eller hvis ens
maskine kører med en effektiv filtrering aner jeg ikke - men jeg mener at
det er noget TDC's nok burde have haft med i deres FAQ !

Her skriver de at man sagtens kan sætte sin egen www eller mail server op -
men hvem vil gøre dette uden at sikre den effektivt ???

Noget jeg ikke har undersøgt endnu er hvad der ligger i TDC's
sikkerhedspakke og om det er foreneligt med det software jeg iøvrigt bruger
!!

Jeg havde egentligt håbet på at ikke skulle spekulere hvad der ligger på
denne CD idet jeg er af den formening at en egentlig firewall måtte være at
foretrække fremfor hvad jeg vil gætte på er et simpelt pakkefilter !

Mere om dette når jeg får kigget på den.

Ole

Fra : Jesper Skriver

Dato : 30-07-01 11:01

On Mon, 30 Jul 2001 10:45:02 +0200, Ole C. Andersen wrote:

> [...]
>forklaring på hvordan det virker eller hvordan man kan sætte det op.
>
>Det billede jeg efterhånden har dannet mig er følgende:

Korrekt.

> 2. Ens klient SKAL besvare bootp request fra TDC's DHCP server.
> 3. Ens klient SKAL besvare bootp broadcast request fra 0.0.0.0.

TDC's server laver ingen requests til dig, den besvarer kun den
request du har sendt til den, men du skal renew'e din lease.

>Hvad man stiller op hvis ens maskine ikke har en DHCP klient

Så virker BB|ADSL ikke, man SKAL bruge DHCP.

>eller hvis ens maskine kører med en effektiv filtrering aner jeg ikke -
>men jeg mener at det er noget TDC's nok burde have haft med i deres FAQ

Du skal bruge DHCP, så du skal sikre at det kommer gennem dine
filtre.

--
Jesper Skriver, CCIE #5456
FreeBSD committer

Fra : Ole C. Andersen

Dato : 30-07-01 19:45

Hej Christopher.

Den gav bonus.

Jeg definerede et custom filter:
Protocol ID : UDP
Direction : Both
Local port : Fixed port : 68
Remote port : Fixed port : 67
Local host: Specific Proxy IP : 0.0.0.0
Remote host: Singlehost : < TDC's DHCP server >

Jeg har endnu ikke forsøgt at implementere en pendant til den pågældende
regel på en "ægte" firewall - det håber jeg på at jeg får tid til i løbet af
ugen.

Du skal ihvertfald have tak for hjælpen.

Ole