MS Windows
briani 27239
Komme af med login
Fra : Vidal

Dato : 05-01-09 11:32

Jeg har på et loppemarked fundet en rimelig lille
computer til små penge.

Problemet er, at den er sat med både brugernavn og
adgangskode.

Er der en måde at slippe af med det, udover at formattere
det hele.

Det er XP.

--
Venlig hilsen,

Villy Dalsgaard

Fra : Benny Andersen

Dato : 05-01-09 03:52

On 5 Jan., 11:32, Vidal <vi...@webspeed.dk> wrote:
> [...]
>
> Problemet er, at den er sat med både brugernavn og
> adgangskode.
>
> Er der en måde at slippe af med det, udover at formattere

Har du prøvet om det er muligt at logge ind som 'Administrator' under
opstart i fejlsikret tilstand - det kan være der ikke er sat password
(=return) til 'Admininstrator'

Ellers har der tidligere været postet henvisninger til værktøjer til
at finde password på xp systemdisken - kvæver selfølgelig at der
bootet op i et andet system, eller harddisken flyttes til en computer
der kan udtrække disse oplysninger.

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 05-01-09 12:33

Vidal skrev:

> Problemet er, at den er sat med både brugernavn og
> adgangskode.
>
> Er der en måde at slippe af med det, udover at formattere
> det hele.

Teknisk kan det sikkert lade sig gøre, og selvom risikoen
for at blive opdaget nok ikke er så stor [1], så bemærk, at
det er ulovligt at omgå login'et. Strafferammen er 18
måneders fængsel.

Så det vil måske være en god ide at formatere og installere
forfra.

[1] Medmindre computeren er stjålet, og at du ved login
udløser en ring hjem-funktion, der leder politiet til dig. I
så fald er der også risiko for at blive tiltalt for tyveri.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
http://pc-sikkerhed.dk

Fra : Vidal

Dato : 05-01-09 13:01

Kim Ludvigsen skrev:

> Teknisk kan det sikkert lade sig gøre, og selvom risikoen for at blive
> opdaget nok ikke er så stor [1], så bemærk, at det er ulovligt at omgå
> login'et. Strafferammen er 18 måneders fængsel.

Ok. Men jeg har en lovlig fuldgyldig XP til den,
jeg har bare ikke lyst til at skulle gennem processen
med at formattere og få den opdateret og bruge tid på
det.

> Så det vil måske være en god ide at formatere og installere forfra.

Tja ...

> [1] Medmindre computeren er stjålet, og at du ved login udløser en ring
> hjem-funktion, der leder politiet til dig. I så fald er der også risiko
> for at blive tiltalt for tyveri.

Jo, men sådan forholder det sig ikke.

--
Venlig hilsen,

Villy dalsgaard

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 05-01-09 13:53

Vidal skrev:

> Ok. Men jeg har en lovlig fuldgyldig XP til den,
> jeg har bare ikke lyst til at skulle gennem processen
> med at formattere og få den opdateret og bruge tid på
> det.

Jeg burde måske have præciseret, at det er ikke lovligheden
af XP, jeg hentydede til. Straffeloven § 263, stk. 2:

"Med bøde eller fængsel indtil 1 år og 6 måneder straffes
den, der uberettiget skaffer sig adgang til en andens
oplysninger eller programmer, der er bestemt til at bruges i
et informationssystem".

Bemærk, at det er adgangen, der er ulovlig. Det ville
således også være ulovligt, hvis der ikke skulle logges ind.
Omgåelsen af login'et kan være ulovlig i henhold til § 263a,
der handler om omgåelse af adgangsbegrænsning.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
http://pc-sikkerhed.dk

Fra : Vidal

Dato : 05-01-09 13:57

Kim Ludvigsen skrev:

> [...]
> ulovligt, hvis der ikke skulle logges ind. Omgåelsen af login'et kan
> være ulovlig i henhold til § 263a, der handler om omgåelse af

Manden sælger sin computer og må derved give afkald på
sine rettigheder i den henseende.

--
Venlig hilsen,

Villy Dalsgaard

Fra : Philip Nunnegaard

Dato : 05-01-09 15:49

"Kim Ludvigsen" <usenet@kimludvigsen.dk> skrev

> [...]
> ulovligt, hvis der ikke skulle logges ind. Omgåelsen af login'et kan være
> ulovlig i henhold til § 263a, der handler om omgåelse af

Nu er det vel ikke en stjålen computer, vi taler om her.
At *jeg* så ville formattere alle drev på min computer inden jeg solgte den,
er en anden sag.
Men det kan vel ikke være Vidals problem.

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 05-01-09 16:38

Philip Nunnegaard skrev:
> "Kim Ludvigsen" <usenet@kimludvigsen.dk> skrev

> Nu er det vel ikke en stjålen computer, vi taler om her.

Det har ingen betydning. Et postbud må heller ikke åbne de
breve han skal omdele, selvom han ikke har stjålet brevene.
Sammenligningen er ikke tilfældig, det er samme paragraf
(dog stk. 1), der handler om brevhemmelighed.

> Men det kan vel ikke være Vidals problem.

Jo, hvis han ikke har fået lov. Havde sælger oplyst om
brugernavn og kode, kunne dette måske opfattes som en
tilladelse, men det er jo ikke tilfældet.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
http://kimludvigsen.dk

Fra : Erik Olsen

Dato : 05-01-09 19:58

Philip Nunnegaard wrote:

> Nu er det vel ikke en stjålen computer, vi taler om her.

Det kan man vel ikke udelukke når den er købt billigt på et loppemarked.

--
Venlig hilsen/Best regards
Erik Olsen

Fra : Philip Nunnegaard

Dato : 05-01-09 21:05

"Erik Olsen" <erik.olsen@ishoejby.dk> skrev

> Det kan man vel ikke udelukke når den er købt billigt på et loppemarked.

Det er så en anden sag.
Nu tog jeg udgangspunkt i at det ikke var hælervarer, men ellers har Kim
Ludvigsen givet mig et fyldestgørende svar.

Fra : Jens Peter Karlsen

Dato : 05-01-09 16:22

Nej, hæleri.

Regards Jens Peter Karlsen.

Fra : Ukendt

Dato : 05-01-09 15:58

Vidal wrote:
> [...]

Uden yderligere snik-snak:

http://www.wikihow.com/Change-a-Windows-XP-Lost-Password

Mvh Ebbe

Fra : Vidal

Dato : 05-01-09 16:50

Ebbe (7000) skrev:

> Uden yderligere snik-snak:
>
> http://www.wikihow.com/Change-a-Windows-XP-Lost-Password

Tak. Men jeg har fået fat i manden, der solgte computeren
og han gav mig brugernavn og adgangskode.

Det er forhåbentligt ikke ulovligt.

--
Venlig hilsen,

Villy Dalsgaard