|
| Transportfradrag - muligheder? Fra : Peter Lykkegaard |
Dato : 02-01-09 14:09 |
|
Hejsa
Jeg starter i nyt job pr 1 feb 09 og det giver mig mulighed for
transportfradrag, det burde der ikke være nogen ben i ...
Men med de muligheder jeg har for offentlig transport kan den aktuelle
transport strække sig over 42,2 km mod 22 km i bil
Der er tidligere faldet afgørelser der taler for at det er de kørte
kilometer ad korteste vej der tæller og ikke antal kilometer i fugleflugt
Er det nogen muligheder?
NB! Er sendt til dk.videnskab.jura i går ...
- Peter
| |
Klaus D. Mikkelsen (02-01-2009)
| Kommentar Fra : Klaus D. Mikkelsen |
Dato : 02-01-09 14:18 |
|
Peter Lykkegaard skriver:
>
> Der er tidligere faldet afgørelser der taler for at det er de kørte
> kilometer ad korteste vej der tæller og ikke antal kilometer i fugleflugt
Det har aldrig været fugleflugt.
Det har førhen været kortest muligste vej, men det kan i dag acceptres
at være hurtigste vej (en tur af en motorringvej kan være hurtigere end
gennem et villakvarter med fartbump
> Er det nogen muligheder?
De er fuldstændigt ligeglader om du går, hopper på tungen, tager bus
eller taxa, eller sågar kører gratis med naboen. Fradraget er det samme.
Skatteforvaltningen har et program, hvor de indtaster din hjemadresse og
din arbejdsadresse og trykker udregn - meget som en GPS.
Kommer de til et resultat der er meget afvigende fra dit 8under
stikprøvekontrol) skal de nok spørge dig hvorfor. Kan du så godtgøre at
din omvej er hurtigere end korteste vej er det som regel tilfreds.
Ellers kan du skyde en hvis pil efter det.
At du måske ikke kan komme korteste vej med offentlig transport er de
også ligeglade med.
Klaus
--
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.hadsten.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet:
http://home6.inet.tele.dk/moppe
| |
Peter Lykkegaard (02-01-2009)
| Kommentar Fra : Peter Lykkegaard |
Dato : 02-01-09 15:00 |
|
"Klaus D. Mikkelsen" skrev
> Det har aldrig været fugleflugt.
Der var en sag for efterhånden mange år siden hvor en bilist fik medhold i
forhold til skats udregninger
Det var noget med en del sving og bakker der gav en ikke ubetydelig forskel
> At du måske ikke kan komme korteste vej med offentlig transport er de
> også ligeglade med.
>
Det er jo netop det der skurrer lidt i mine ører :)
I bil må man gerne køre en længere vej hvis den er hurtigere end korteste
vej ....
Hmm betyder det så at man ikke må beregne den hurtigste vej i bil men skal
bruge den korteste vej hvis man ikke kører i bil?
- Peter
| |
Ivan Madsen (02-01-2009)
| Kommentar Fra : Ivan Madsen |
Dato : 02-01-09 15:07 |
|
On Fri, 2 Jan 2009 14:59:42 +0100, "Peter Lykkegaard"
<plykkegaard@gmail.com> wrote:
>"Klaus D. Mikkelsen" skrev
>
>> Det har aldrig været fugleflugt.
>
>Der var en sag for efterhånden mange år siden hvor en bilist fik medhold i
>forhold til skats udregninger
>Det var noget med en del sving og bakker der gav en ikke ubetydelig forskel
>
>> At du måske ikke kan komme korteste vej med offentlig transport er de
>> også ligeglade med.
>>
>Det er jo netop det der skurrer lidt i mine ører :)
>I bil må man gerne køre en længere vej hvis den er hurtigere end korteste
>vej ....
>
>Hmm betyder det så at man ikke må beregne den hurtigste vej i bil men skal
>bruge den korteste vej hvis man ikke kører i bil?
>
Som jeg har forstået fortolkningerne er man hamrende ligeglade med den
fysiske vej folk vælger - de har deres afstandsberegningsprogram og
det holder de sig til. Typisk vil det være den hurtigste vej under
normale forhold - for mit vedkommende rent faktisk 6 km hver vej mere
end den absolut korteste vej. Til gengæld er skat ret ligeglade med
om jeg kører tog/bus eller i bil eller på cykel.
| |
Peter Lykkegaard (02-01-2009)
| Kommentar Fra : Peter Lykkegaard |
Dato : 02-01-09 15:17 |
|
"Ivan Madsen"
> Som jeg har forstået fortolkningerne er man hamrende ligeglade med den
> fysiske vej folk vælger - de har deres afstandsberegningsprogram og
> det holder de sig til. Typisk vil det være den hurtigste vej under
> normale forhold
Ok den hurtigste vej i bil er det der gælder i skats øjne ...
- Peter
| |
Ivan Madsen (02-01-2009)
| Kommentar Fra : Ivan Madsen |
Dato : 02-01-09 15:20 |
|
On Fri, 2 Jan 2009 15:17:06 +0100, "Peter Lykkegaard"
<plykkegaard@gmail.com> wrote:
>"Ivan Madsen"
>
>
>> Som jeg har forstået fortolkningerne er man hamrende ligeglade med den
>> fysiske vej folk vælger - de har deres afstandsberegningsprogram og
>> det holder de sig til. Typisk vil det være den hurtigste vej under
>> normale forhold
>
>Ok den hurtigste vej i bil er det der gælder i skats øjne ...
>
De regner mig bekendt ad offentlig vej og er temmelig ligeglade med om
togene kører så hurtigt så det er hurtigere at smutte en tur ind over
København for at komme fra Ballerup til Ishøj (tænkt eksempel)
| |
Thomas Rasmussen (02-01-2009)
| Kommentar Fra : Thomas Rasmussen |
Dato : 02-01-09 15:22 |
|
Peter Lykkegaard wrote:
> "Klaus D. Mikkelsen" skrev
>
>> Det har aldrig været fugleflugt.
>
> Der var en sag for efterhånden mange år siden hvor en bilist fik medhold i
> forhold til skats udregninger
> Det var noget med en del sving og bakker der gav en ikke ubetydelig forskel
Mener godt jeg kan huske den sag, og der var det netop noget med at
bilisten mente det var bedst at han kørte nogle km. i den "modsatte"
retning for dermed hurtigere at ramme en lande/motorvej istedet for at
pløje af små lokalveje og villasamfund som egentlig var den korteste.
Det var IIRC derfor han fik godkendt sin kørsel selvom den var længere
end optimal rute, men den var så mere trafikmæssig korrekt.
>
>> At du måske ikke kan komme korteste vej med offentlig transport er de
>> også ligeglade med.
>>
> Det er jo netop det der skurrer lidt i mine ører :)
> I bil må man gerne køre en længere vej hvis den er hurtigere end korteste
> vej ....
>
> Hmm betyder det så at man ikke må beregne den hurtigste vej i bil men skal
> bruge den korteste vej hvis man ikke kører i bil?
Øhmm, hvad er egentlig dit problem?
Hvis du vælger at tage bussen istedet for bilen som måske kører en lang
omvej, så gør det ikke at du kan få mere udbetalt i godtgørelsen. Men
hvis du vælger at køre en (mindre) omvej end den de udregner, så er du i
din ret til at gøre det, og hvis ellers du kan forsvare dit valg
(trafikmæssig eller tidsmæssig fordel) så må du jo fremfører dette.
Uanset så kan du jo kontakte SKAT for at høre hvordan det står til, for
afgørelsen vil HELT sikker være afhængig af lokale forhold som hverken
denne gruppe eller dk...jura kan hitte på.
Thomas
| |
Peter Lykkegaard (02-01-2009)
| Kommentar Fra : Peter Lykkegaard |
Dato : 02-01-09 15:27 |
|
"Thomas Rasmussen" wrote
> Øhmm, hvad er egentlig dit problem?
>
Mit problem?
Det er ca 10 år siden jeg sidst havde ret til transportfradrag og jeg havde
ikke forventet at jeg ville få den mulighed igen
Dengang kørte jeg en kortere vej med det offentlige end det er muligt i bil
- Peter
| |
Klaus D. Mikkelsen (02-01-2009)
| Kommentar Fra : Klaus D. Mikkelsen |
Dato : 02-01-09 16:09 |
|
Peter Lykkegaard skriver:
>
> Der var en sag for efterhånden mange år siden hvor en bilist fik medhold i
> forhold til skats udregninger
> Det var noget med en del sving og bakker der gav en ikke ubetydelig forskel
Det har aldrig nogensinde været fugleflugt.
> Det er jo netop det der skurrer lidt i mine ører :)
> I bil må man gerne køre en længere vej hvis den er hurtigere end korteste
> vej ....
>
> Hmm betyder det så at man ikke må beregne den hurtigste vej i bil men skal
> bruge den korteste vej hvis man ikke kører i bil?
De brandhamrende kolde i røven over hvilken transportform du bruger.
De taster adresserne ind og lader computeren svare. Mener du at du kan -
ved at køre en mindre omvej - spare tid, kan du argumentere for det og
måske få ret.
Klaus
--
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.hadsten.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet:
http://home6.inet.tele.dk/moppe
| |
Ivan Madsen (02-01-2009)
| Kommentar Fra : Ivan Madsen |
Dato : 02-01-09 16:40 |
|
On Fri, 02 Jan 2009 16:08:42 +0100, "Klaus D. Mikkelsen"
<er.du.saa.klog@du.kan.finde.den> wrote:
>Peter Lykkegaard skriver:
>>
>> Der var en sag for efterhånden mange år siden hvor en bilist fik medhold i
>> forhold til skats udregninger
>> Det var noget med en del sving og bakker der gav en ikke ubetydelig forskel
>
>Det har aldrig nogensinde været fugleflugt.
>
Jeg har nu "i gamle dage" hørt om energisk skattefolk, der undersøgte
om ikke de kunne klemme folks ruter et par km ned - for flertallet var
det jo ganske nemt, da de opgav km-tæller+25%, andre var mere tricky.
>
>> Det er jo netop det der skurrer lidt i mine ører :)
>> I bil må man gerne køre en længere vej hvis den er hurtigere end korteste
>> vej ....
>>
>> Hmm betyder det så at man ikke må beregne den hurtigste vej i bil men skal
>> bruge den korteste vej hvis man ikke kører i bil?
>
>De brandhamrende kolde i røven over hvilken transportform du bruger.
>
>De taster adresserne ind og lader computeren svare. Mener du at du kan -
>ved at køre en mindre omvej - spare tid, kan du argumentere for det og
>måske få ret.
>
Det er hvad de gør i dag - "gamle dage" var sommetider sjove, hvis en
skattemedarbejder så sig gal på din person, desværre.
| |
Peter Lykkegaard (02-01-2009)
| Kommentar Fra : Peter Lykkegaard |
Dato : 02-01-09 16:47 |
|
"Klaus D. Mikkelsen" skrev
>
> Det har aldrig nogensinde været fugleflugt.
>
Nej men tæt på
Enten kan du ikke huske eller også har du ikke været +25 år på
arbejdsmarkedet
- Peter
| |
Klaus D. Mikkelsen (02-01-2009)
| Kommentar Fra : Klaus D. Mikkelsen |
Dato : 02-01-09 16:53 |
|
Peter Lykkegaard skriver:
>
> Nej men tæt på
Ikke siden 1989 hvor jeg selv har lavet transportfradrag og har ikke
hørt om det tidligere.
> Enten kan du ikke huske eller også har du ikke været +25 år på
> arbejdsmarkedet
Det har jeg - dog ikke med kørselsfradrag i de første år.
Til gengæld vendte jeg den lige med "den gamle", som har været på
arbejdsmarkedet siden 1963 og han har heller aldrig hørt om
fugleflugtslinjer.....
Klaus
--
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.hadsten.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet:
http://home6.inet.tele.dk/moppe
| |
Peter Lykkegaard (02-01-2009)
| Kommentar Fra : Peter Lykkegaard |
Dato : 02-01-09 17:32 |
|
"Klaus D. Mikkelsen"
> Til gengæld vendte jeg den lige med "den gamle", som har været på
> arbejdsmarkedet siden 1963 og han har heller aldrig hørt om
> fugleflugtslinjer.....
>
Jeg referer til en afgørelser hvor en arbejdstager fik højere fradrag end
skat havde fastslået
Skat havde slået nogle lige lnjer i forhold til transportvejen
- Peter
| |
Klaus D. Mikkelsen (02-01-2009)
| Kommentar Fra : Klaus D. Mikkelsen |
Dato : 02-01-09 17:52 |
|
Peter Lykkegaard skriver:
>
> Jeg referer til en afgørelser hvor en arbejdstager fik højere fradrag end
> skat havde fastslået
> Skat havde slået nogle lige lnjer i forhold til transportvejen
Nej, de har brugt deres program.
For 10 år sidan var min kone ved skatteforvaltningen hos Hadsten
kommune....
Og du referere til fuldstændigt samme praxis som i dag, men at en
længere tur kan godkendes.
Klaus
--
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.hadsten.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet:
http://home6.inet.tele.dk/moppe
| |
Peter Lykkegaard (02-01-2009)
| Kommentar Fra : Peter Lykkegaard |
Dato : 02-01-09 18:10 |
|
"Klaus D. Mikkelsen"
> Nej, de har brugt deres program.
> For 10 år sidan var min kone ved skatteforvaltningen hos Hadsten
> kommune....
>
Som de fik i?
For 10 år siden skrev vi 1998-99
Fradrag pr km fik midt i firserne
- Peter
| |
Klaus D. Mikkelsen (02-01-2009)
| Kommentar Fra : Klaus D. Mikkelsen |
Dato : 02-01-09 18:14 |
|
Peter Lykkegaard skriver:
>
> Som de fik i?
Cirka samme tid.
I starten brugte de krak til km udregning.
> For 10 år siden skrev vi 1998-99
> Fradrag pr km fik midt i firserne
Og Ivan Madsen har skrevet, hvad der skete i mellemtiden indtil de fik
programmet.
Axel har også skrevet om reglerne.
Al den emsige sagsbehandleri er ovre.
Desuden er det stadigvæk kun på stikprøvebasis at de prøver det efter -
også med hensyn til opgivne antal arbejdsdage.
Skat er slet ikke så slemme som du frygter.
Klaus
--
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.hadsten.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet:
http://home6.inet.tele.dk/moppe
| |
alexbo (02-01-2009)
| Kommentar Fra : alexbo |
Dato : 02-01-09 17:15 |
|
"Peter Lykkegaard" skrev
> Enten kan du ikke huske eller også har du ikke været +25 år på
> arbejdsmarkedet
Mærkeligt argument.
Enten har du misforstået et eller andet eller også skriver du bare lige ud
af luften, uden at vide det ringeste.
Det har aldrig nogen sinde været fugleflugt, lige linie eller bare noget der
ligner.
Det har været "udgifter til transport, ikke højere end billigste offentlig",
og det blev i 1984 ændret til km. takst.
CIR nr 188 af 13/12/1984
"Transportvejen er i visse henseender et nyt begreb. Alle skattepligtige
skal nu, for at få befordringsfradrag, oplyse skattemyndighederne om
afstanden mellem sædvanlig bopæl og arbejdsplads, idet befordringsfradraget
beregnes på grundlag af den normale transportvej ved bilkørsel, uanset
hvilket befordringsmiddel den skattepligtige anvender.
Transportvejen ved bilkørsel skulle også efter de tidligere gældende regler
fastlægges for den gruppe af skattepligtige, der kunne fratrække udgiften
til befordring i egen bil. Der kan således fortsat opstå spørgsmål om
benyttelse af motorveje, omfartsveje, hovedveje o.lign. frem for en måske
kortere strækning ad mindre veje."
mvh
Alex Christensen
| |
Jørgen L. (02-01-2009)
| Kommentar Fra : Jørgen L. |
Dato : 02-01-09 14:26 |
|
> Hejsa
>
> Jeg starter i nyt job pr 1 feb 09 og det giver mig mulighed for
> transportfradrag, det burde der ikke være nogen ben i ...
> Men med de muligheder jeg har for offentlig transport kan den aktuelle
> transport strække sig over 42,2 km mod 22 km i bil
> Der er tidligere faldet afgørelser der taler for at det er de kørte
> kilometer ad korteste vej der tæller og ikke antal kilometer i fugleflugt
> Er det nogen muligheder?
>
> NB! Er sendt til dk.videnskab.jura i går ...
>
> - Peter
Hej Peter.
Hvis der er 22 km i bil og ruten er fornuftigt hurtig så er det de 22 km du
skal regne med, selvom du tager det offentlige som du skriver kører en omvej
så der er 42 km, det kan du ikke bruge til noget.
Eks. på en rute som er godkendt til at være længere kunne være at bo nord
for københavn og arbejde på amager, der er ruten igennem kbh betydelig
kortere end via motorvejen uden om kbh, men der spares en masse tid, derfor
er det ok at trække den kørte afstand istedet for den korteste.
--
Hilsen Jørgen
Toyota Landcruiser 3,0 D-4D & LMC Lord Ambassador 560 RD
Garmin SP 2820, 2650 og GPS 12. Garmin 2650 til salg
www.lmc-klub.dk
| |
Mathias (02-01-2009)
| Kommentar Fra : Mathias |
Dato : 02-01-09 14:34 |
|
Brug ToldSkat's kørselsberegner, hvor du taster start og slut adresse ind.
Den er meget fair med afstanden og ruten, og du vil aldrig få problemer med
at få det godkendt.
Mvh Mathias
| |
Jan Vennike (02-01-2009)
| Kommentar Fra : Jan Vennike |
Dato : 02-01-09 18:25 |
|
"Mathias" <baggadap_FJERN-DETTE@hotmail.com> skrev i en meddelelse
news:495e17b5$0$56775$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
> Brug ToldSkat's kørselsberegner, hvor du taster start og slut adresse ind.
> Den er meget fair med afstanden og ruten, og du vil aldrig få problemer
> med at få det godkendt.
>
> Mvh Mathias
DEN bruger jeg også - den siger så at jeg har 44 km til arbejde.
At jeg så, ved at bruge lidt landevej istf, kun har 39 km - og kun skal køre
10 km på motorvej istf 30 - er jo kun en fordel.
Og ved at tage motorvejen sparer jeg kun omkring 3-4 minutter - men bruger
væsentlig mere brændstof, da jeg så skal køre 130 km/t istf 80 km/t.
Jeg bruger dog de 44 km som fradrag - det er jo det deres beregner siger jeg
skal trække fra og hvad Skat siger er altid rigtig
Før mit firma flyttede, var det endnu mere morsomt - der sagde deres
beregner 50 km hver vej - men min rute var også kun omkring 40 km af
landevej.
--
Jan
(Remove the cat in my mail to reach me)
| |
Ped (11-01-2009)
| Kommentar Fra : Ped |
Dato : 11-01-09 11:15 |
|
Peter Lykkegaard skrev:
> Hejsa
>
> Jeg starter i nyt job pr 1 feb 09 og det giver mig mulighed for
> transportfradrag, det burde der ikke være nogen ben i ...
> Men med de muligheder jeg har for offentlig transport kan den aktuelle
> transport strække sig over 42,2 km mod 22 km i bil
> Der er tidligere faldet afgørelser der taler for at det er de kørte
> kilometer ad korteste vej der tæller og ikke antal kilometer i fugleflugt
> Er det nogen muligheder?
>
Jeg skiftede arbejde sidste sommer og er gået fra 12 km til 143 km -
hver vej
For at prøve at være lidt på forkant ringede jeg til skatteforvaltningen
og spurgte om hvilken dokumentation de krævede for mit kørselsfradrag.
Her fik jeg at vide, at jeg først og fremmest skal kunne dokumentere
bilens kørte kilometer ved hjælp mekanikerregninger, benzinkvitteringer
osv. Det blev kraftigt antydet, at benzinkvitteringerne helst skal
stamme fra tankstationer langs ruten eller nær destinationen. Hvis de
alle sammen stammer fra den lokale tank vil man antage, at bilen blot
bruges til privat kørsel. Derudover skal jeg føre et kørselsregnskab med
nøje indført km.stand fra start til slut, og der må undervejs til og fra
arbejde ikke laves svinkeærinder - for så kan man ikke skelne mellem
privat kørsel og kørsel til og fra arbejde. Jeg skal naturligvis også
stille med en erklæring fra min arbejdsgiver om at jeg rent faktisk
arbejder der, og så skal jeg også stille med arbejdstidsopgørelser, så
man kan se hvornår jeg har været på arbejde. Kører jeg med en anden skal
jeg angive med hvem det er, således at der kan krydscheckes med
hans/hendes opgivelser. Det korte af det lange er, at jeg fik indtrykket
af, at det ville være nærmest komplet umuligt for mig på
tilfredsstillende vis at dokumentere min arbejdskørsel. Jeg har derfor
undladt at søge om transportfradrag for 2008, men jeg er her fra
årsskiftet begyndt at lave et detaljeret regnskab med alle de ønskede
angivelser og bilag.
Jeg er fuldstændig klar over, at de fleste slet ikke oplever det her,
men jeg er bange for at det afhænger af hvilken sagsbehandler man er så
uheldig at få.
Hvis man overlader skatteregnskabet - herunder det med kørselsfradraget
- til en revisor, er det så ham der tager torskegildet, når det bliver
indkaldt, eller hænger man selv på det? Jeg har simpelthen ikke
temperament til at sidde overfor en lille pernittengryn med mine
detaljerede regnskaber og høre ham sige at jeg er fuld af løgn og blot
prøver at snyde i skat.
M.v.h.
Jens L. Pedersen
| |
Knut (11-01-2009)
| Kommentar Fra : Knut |
Dato : 11-01-09 13:49 |
|
Er du ansat i et normalt funktionær/timeløns forhold?
Eller er du freelance konsulent (med eget momsnummer)?
Din historie hænger ihvertfald ikke sammen med det først nænvte forhold -
her skal du såmænd bare opgive din hjemadresse og arbejdgiveradressen samt
antal arbejdsdage - så kører fradraget helt af sig selv.
Knut
"Ped" <pedmail@danskbredbaandmail.dk> wrote in message
news:4969c68f$0$90268$14726298@news.sunsite.dk...
> Peter Lykkegaard skrev:
>> Hejsa
>>
>> Jeg starter i nyt job pr 1 feb 09 og det giver mig mulighed for
>> transportfradrag, det burde der ikke være nogen ben i ...
>> Men med de muligheder jeg har for offentlig transport kan den aktuelle
>> transport strække sig over 42,2 km mod 22 km i bil
>> Der er tidligere faldet afgørelser der taler for at det er de kørte
>> kilometer ad korteste vej der tæller og ikke antal kilometer i fugleflugt
>> Er det nogen muligheder?
>>
>
> Jeg skiftede arbejde sidste sommer og er gået fra 12 km til 143 km - hver
> vej
>
> For at prøve at være lidt på forkant ringede jeg til skatteforvaltningen
> og spurgte om hvilken dokumentation de krævede for mit kørselsfradrag. Her
> fik jeg at vide, at jeg først og fremmest skal kunne dokumentere bilens
> kørte kilometer ved hjælp mekanikerregninger, benzinkvitteringer osv. Det
> blev kraftigt antydet, at benzinkvitteringerne helst skal stamme fra
> tankstationer langs ruten eller nær destinationen. Hvis de alle sammen
> stammer fra den lokale tank vil man antage, at bilen blot bruges til
> privat kørsel. Derudover skal jeg føre et kørselsregnskab med nøje indført
> km.stand fra start til slut, og der må undervejs til og fra arbejde ikke
> laves svinkeærinder - for så kan man ikke skelne mellem privat kørsel og
> kørsel til og fra arbejde. Jeg skal naturligvis også stille med en
> erklæring fra min arbejdsgiver om at jeg rent faktisk arbejder der, og så
> skal jeg også stille med arbejdstidsopgørelser, så man kan se hvornår jeg
> har været på arbejde. Kører jeg med en anden skal jeg angive med hvem det
> er, således at der kan krydscheckes med hans/hendes opgivelser. Det korte
> af det lange er, at jeg fik indtrykket af, at det ville være nærmest
> komplet umuligt for mig på tilfredsstillende vis at dokumentere min
> arbejdskørsel. Jeg har derfor undladt at søge om transportfradrag for
> 2008, men jeg er her fra årsskiftet begyndt at lave et detaljeret regnskab
> med alle de ønskede angivelser og bilag.
>
> Jeg er fuldstændig klar over, at de fleste slet ikke oplever det her, men
> jeg er bange for at det afhænger af hvilken sagsbehandler man er så
> uheldig at få.
>
> Hvis man overlader skatteregnskabet - herunder det med kørselsfradraget -
> til en revisor, er det så ham der tager torskegildet, når det bliver
> indkaldt, eller hænger man selv på det? Jeg har simpelthen ikke
> temperament til at sidde overfor en lille pernittengryn med mine
> detaljerede regnskaber og høre ham sige at jeg er fuld af løgn og blot
> prøver at snyde i skat.
>
> M.v.h.
>
> Jens L. Pedersen
| |
Peter Lykkegaard (11-01-2009)
| Kommentar Fra : Peter Lykkegaard |
Dato : 11-01-09 15:19 |
|
"Knut" wrote
> Din historie hænger ihvertfald ikke sammen
Den er svær at gennemskue
> her skal du såmænd bare opgive din hjemadresse og arbejdgiveradressen samt
> antal arbejdsdage - så kører fradraget helt af sig selv.
>
Også ved skattefri kørselsgodtgørelse?
- Peter
| |
Knut (11-01-2009)
| Kommentar Fra : Knut |
Dato : 11-01-09 16:03 |
|
"Peter Lykkegaard" <plykkegaard@gmail.com> wrote in message
news:4969ffc4$0$90265$14726298@news.sunsite.dk...
> "Knut" wrote
>
>> Din historie hænger ihvertfald ikke sammen
>
> Den er svær at gennemskue
>
>> her skal du såmænd bare opgive din hjemadresse og arbejdgiveradressen
>> samt antal arbejdsdage - så kører fradraget helt af sig selv.
>>
> Også ved skattefri kørselsgodtgørelse?
>
>
Skattefri kørselsgodtgørelse er jo noget som du aftaler med din
arbejdsgiver - og denne indberetter beløbet til SKAT sammen med den øvrige
løn.
KNut
| |
Peter Lykkegaard (11-01-2009)
| Kommentar Fra : Peter Lykkegaard |
Dato : 11-01-09 16:09 |
|
"Knut" wrote
>
> Skattefri kørselsgodtgørelse er jo noget som du aftaler med din
> arbejdsgiver
Så arbejdsgiveren kan udbetale en del af lønnen på den måde?
Smart ...
- Peter
| |
"J.C.Kløve" (11-01-2009)
| Kommentar Fra : "J.C.Kløve" |
Dato : 11-01-09 16:21 |
|
Peter Lykkegaard skrev:
> "Knut" wrote
>> Skattefri kørselsgodtgørelse er jo noget som du aftaler med din
>> arbejdsgiver
>
> Så arbejdsgiveren kan udbetale en del af lønnen på den måde?
> Smart ...
>
> - Peter
>
>
????
Er det her kørselsfradrag/kilometergodtgørelse virkelig så svært at
forstå??????
--
Dun@nt
1KSFau Hvidguld
DFMC: http://www.dfmc.dk/?id=223 - DMCN #745 - DMC - MCTC
| |
Ped (11-01-2009)
| Kommentar Fra : Ped |
Dato : 11-01-09 16:37 |
|
J.C.Kløve skrev:
> Peter Lykkegaard skrev:
>> "Knut" wrote
Tak for svarene, alle
Hvis det havde været en misforståelse imellem sagsbehandleren og mig om
hvorvidt det var alm. befordringsfradrag eller noget andet, havde det
været til at forstå. Men det er det ikke. Jeg er en helt almindelig
lønmodtager, som blot har fået langt på arbejde, og det er
sagsbehandleren helt med på. Vi er også begge to enige om, at fradraget
er det samme, uanset om man kører selv, bruger offentlige
transportmidler eller kører med en anden. Det han hænger sig i er, at
transporten skal kunne *dokumenteres*, og det for hver eneste dag som
transporten finder sted. Og i telefonsamtalen gav han udtryk for, at den
dokumentation kunne være svær, idet jeg som privatperson i min fritid jo
godt kunne have et tårnhøjt kørselsforbrug. Derfor skulle bl.a.
tankninger kunne sammenholdes med mine arbejdstidsopgørelser, så man kan
se, at tankningen er sket på vej til eller fra arbejde, og at
klokkeslættet passer nogenlunde dermed. Jeg har aldrig hørt om nogen
andre der er blevet afkrævet noget lignende, men hvad skal man gøre, når
den mand, som skal sagsbehandle ens selvangivelse, kræver det? I hvert
fald vil jeg føre dokumentationen som krævet, og viser der sig alligevel
at blive ballade over det, må jeg jo tage en revisor eller en advokat
til hjælp
M.v.h.
Jens L. Pedersen
| |
Tom Jensen (11-01-2009)
| Kommentar Fra : Tom Jensen |
Dato : 11-01-09 16:56 |
|
"Ped" <pedmail@danskbredbaandmail.dk> skrev i en meddelelse
news:496a1238$0$90265$14726298@news.sunsite.dk...
>
> Tak for svarene, alle
>
> Hvis det havde været en misforståelse imellem sagsbehandleren og mig om
> hvorvidt det var alm. befordringsfradrag eller noget andet, havde det
> været til at forstå. Men det er det ikke. Jeg er en helt almindelig
> lønmodtager, som blot har fået langt på arbejde, og det er sagsbehandleren
> helt med på. Vi er også begge to enige om, at fradraget er det samme,
> uanset om man kører selv, bruger offentlige transportmidler eller kører
> med en anden. > M.v.h.
>
> Jens L. Pedersen
hej
det eneste du skal gøre er at finde ud af hvor langt du har på arbejde
,hvor mange gange du har været på arbejde i den givne periode.
så regner du det ud efter de satser her :
Kørsel - i alt pr. dag 2008 2009
0 - 24 km intet fradrag intet fradrag
25 - 100 km 1,83 kr./km 1,90 kr./km.
Over 100 km 0,92 kr./km. 0,95 kr./km.
hvor du har tanket henne , hvor meget dit ekstra kørselforbrug er og andre
ting har ikke noget med det at gøre
mvh tom
| |
Knut (11-01-2009)
| Kommentar Fra : Knut |
Dato : 11-01-09 16:57 |
|
"Ped" <pedmail@danskbredbaandmail.dk> wrote in message
news:496a1238$0$90265$14726298@news.sunsite.dk...
> J.C.Kløve skrev:
>> Peter Lykkegaard skrev:
>>> "Knut" wrote
>
>
> Tak for svarene, alle
>
> Hvis det havde været en misforståelse imellem sagsbehandleren og mig om
> hvorvidt det var alm. befordringsfradrag eller noget andet, havde det
> været til at forstå. Men det er det ikke. Jeg er en helt almindelig
> lønmodtager, som blot har fået langt på arbejde, og det er sagsbehandleren
> helt med på. Vi er også begge to enige om, at fradraget er det samme,
> uanset om man kører selv, bruger offentlige transportmidler eller kører
> med en anden. Det han hænger sig i er, at transporten skal kunne
> *dokumenteres*, og det for hver eneste dag som transporten finder sted. Og
> i telefonsamtalen gav han udtryk for, at den dokumentation kunne være
> svær, idet jeg som privatperson i min fritid jo godt kunne have et
> tårnhøjt kørselsforbrug. Derfor skulle bl.a. tankninger kunne sammenholdes
> med mine arbejdstidsopgørelser, så man kan se, at tankningen er sket på
> vej til eller fra arbejde, og at klokkeslættet passer nogenlunde dermed.
> Jeg har aldrig hørt om nogen andre der er blevet afkrævet noget lignende,
> men hvad skal man gøre, når den mand, som skal sagsbehandle ens
> selvangivelse, kræver det? I hvert fald vil jeg føre dokumentationen som
> krævet, og viser der sig alligevel at blive ballade over det, må jeg jo
> tage en revisor eller en advokat til hjælp
>
Du sammenblander det almindelige kørselfrdrag (det som overstiger 24 km/dag)
med alle mulige andre former for fradrag.
Dette almindelige fradrag kræver ingen anden dokumentation end afstanden af
korteste normale kørselsvej samt antal arbejdsdage.
Knut
| |
Peter Lykkegaard (11-01-2009)
| Kommentar Fra : Peter Lykkegaard |
Dato : 11-01-09 17:19 |
|
"Knut" skrev
>
> Du sammenblander det almindelige kørselfrdrag (det som overstiger 24
> km/dag) med alle mulige andre former for fradrag.
> Dette almindelige fradrag kræver ingen anden dokumentation end afstanden
> af korteste normale kørselsvej samt antal arbejdsdage.
>
Og dog
"Befordringsfradrag efter ligningslovens § 9 C kan kun godkendes for det
antal dage, hvor befordring rent faktisk har fundet sted. (..) Da
strækningen anses for usædvanligt lang, påhviler bevisbyrden for
befordringens omfang klageren."
http://www.skat.dk/SKAT.aspx?oId=1755400
- Peter
| |
Knut (11-01-2009)
| Kommentar Fra : Knut |
Dato : 11-01-09 17:58 |
|
"Peter Lykkegaard" <plykkegaard@gmail.com> wrote in message
news:496a1bfc$0$90272$14726298@news.sunsite.dk...
> "Knut" skrev
>>
>> Du sammenblander det almindelige kørselfrdrag (det som overstiger 24
>> km/dag) med alle mulige andre former for fradrag.
>> Dette almindelige fradrag kræver ingen anden dokumentation end afstanden
>> af korteste normale kørselsvej samt antal arbejdsdage.
>>
> Og dog
>
> "Befordringsfradrag efter ligningslovens § 9 C kan kun godkendes for det
> antal dage, hvor befordring rent faktisk har fundet sted. (..) Da
> strækningen anses for usædvanligt lang, påhviler bevisbyrden for
> befordringens omfang klageren."
>
> http://www.skat.dk/SKAT.aspx?oId=1755400
>
>
Uanset om der er 30 km eller 300 km forpligter det da at man skal kunne
dokumentere kørselen har fundet sted.
Har du opgivet korrekt antal arbejdsdage (på adressen) og arbejdsgiveren
bekræfter dette antal er der egentlig ikke meget at komme efter.
Knut
| |
alexbo (11-01-2009)
| Kommentar Fra : alexbo |
Dato : 11-01-09 19:57 |
|
"Peter Lykkegaard" skrev
> http://www.skat.dk/SKAT.aspx?oId=1755400
Så vidt jeg kan læse handler den om at arbejdstageren ville fradrage både
den lejlighed han havde lejet i nærheden af sit arbejde, og/eller, fradrag
for kørsel mellem sædvanlig bopæl/lejlighed og arbejde.
En lejlighed i 1by, en bobæl i 2by, et arbejde i 3by.
Ønsket fradrag for lejlighed og ønsket fradrag for kørsel fra 1 til 3 og fra
2 til 3 i en pærevælling, det kan ikke undre at SKAT ser nærmere på det.
Jeg nægter ikke at man kan risikere at dokumentere at man virkelig har langt
til arbejde, en ansat i Silvan kan ikke blot vælge en Silvan passende langt
fra hjemmet og kalde den sin arbejdsplads, hvis han rent faktisk bare går
over gaden.
mvh
Alex Christensen
| |
Peter Lykkegaard (11-01-2009)
| Kommentar Fra : Peter Lykkegaard |
Dato : 11-01-09 20:15 |
|
"alexbo" wrote
> Jeg nægter ikke at man kan risikere at dokumentere at man virkelig har
> langt til arbejde
Svjh så har der været lign sager fx Odense København, hvor arbejdstager
skulle dokumentere at man ikke har overnattet i København/arbejdet hjemmefra
- Peter
| |
Peter Lykkegaard (11-01-2009)
| Kommentar Fra : Peter Lykkegaard |
Dato : 11-01-09 20:21 |
|
"Peter Lykkegaard" skrev
>
> Svjh så har der været lign sager (vedr dokumentation) fx Odense -
> København
Here you go:
"Er afstanden mellem bopæl og arbejdsplads usædvanlig lang, påhviler det
efter praksis den skattepligtige at dokumentere eller sandsynliggøre, at
befordringen rent faktisk er foretaget. Der henvises herved til blandt andet
Østre Landsrets dom af 28. maj 2003, offentliggjort i SKM2003.269.ØLR
( www.toldskat.dk), og Vestre Landsrets dom af 27. april 2001 offentliggjort
i SKM2001.431.VLR ( www.toldskat.dk). Dette kan eksempelvis ske ved
fremlæggelse af arbejdssedler, lønsedler, brændstofkvitteringer, billetter
til offentlige transportmidler med videre."
http://www.skat.dk/Skat.aspx?oId=171644&vId=0
- Peter
| |
Leonard (11-01-2009)
| Kommentar Fra : Leonard |
Dato : 11-01-09 20:47 |
|
Peter Lykkegaard wrote:
> Er afstanden mellem bopæl og arbejdsplads usædvanlig lang
Men er 143 km usædvanligt langt?
--
Leonard
Hellere komme forsent i dette liv end for tidligt til det næste ...
| |
Knut (11-01-2009)
| Kommentar Fra : Knut |
Dato : 11-01-09 21:01 |
|
"Leonard" <piper28a@gmail.com> wrote in message
news:496a4cac$0$90265$14726298@news.sunsite.dk...
> Peter Lykkegaard wrote:
>
>> Er afstanden mellem bopæl og arbejdsplads usædvanlig lang
>
> Men er 143 km usædvanligt langt?
>
Nej - det er faktisk langt indenfor det krav Arbejdsdirektoratet stiller
overfor ledige, som skal søge eller anvises job. Her er reglen at man må
acceptere op til 2 timers transport - hver vej pr. dag.
I bil kan de 143 kilometre jo klares på 1? time uden væsentlig overtrædelse
af hastighedsgrænser.
Knut
| |
Henning (11-01-2009)
| Kommentar Fra : Henning |
Dato : 11-01-09 21:49 |
|
On Sun, 11 Jan 2009 21:00:59 +0100, "Knut" <e-poost@mail.dk> wrote:
>
>"Leonard" <piper28a@gmail.com> wrote in message
>news:496a4cac$0$90265$14726298@news.sunsite.dk...
>> Peter Lykkegaard wrote:
>>
>>> Er afstanden mellem bopæl og arbejdsplads usædvanlig lang
>>
>> Men er 143 km usædvanligt langt?
>>
>
>
>Nej - det er faktisk langt indenfor det krav Arbejdsdirektoratet stiller
>overfor ledige, som skal søge eller anvises job. Her er reglen at man må
>acceptere op til 2 timers transport - hver vej pr. dag.
>I bil kan de 143 kilometre jo klares på 1? time uden væsentlig overtrædelse
>af hastighedsgrænser.
Det kommer an på hvor i landet - på Sydmotorvejen tager 25 km hurtigt
en time.
| |
Peter Lykkegaard (11-01-2009)
| Kommentar Fra : Peter Lykkegaard |
Dato : 11-01-09 23:12 |
|
"Leonard" wrote
> Men er 143 km usædvanligt langt?
>
Nope, men udsagnet om at det aldrig er nødvendigt med særlig dokumentation
holder ikke helt vand
Det var pointen
- Peter
| |
Peter Lykkegaard (11-01-2009)
| Kommentar Fra : Peter Lykkegaard |
Dato : 11-01-09 17:05 |
|
"Ped" wrote
> Det han hænger sig i er, at transporten skal kunne *dokumenteres*
Jeg vil formode at hans argumentation er at man naturligt vil arbejde
hjemmefra hvis muligt når man har så langt på arbejde
I de to år jeg kørte Fredericia<->Århus hørte jeg ikke en lyd fra Skat
Pendlerkort var reelt set min eneste dokumentation ( det er ~ 10 år siden)
Måske hang det samme med at jeg opgav færre arbejdsdage på selvangivelsen?
Jeg arbejdede hjemme hver fredag
- Peter
| |
Leonard (11-01-2009)
| Kommentar Fra : Leonard |
Dato : 11-01-09 17:34 |
|
Ped wrote:
> Det han hænger sig i er, at transporten skal kunne dokumenteres, og
> det for hver eneste dag som transporten finder sted.
Det er jo nemt klaret ved at du får løn.
Er der tvivl om du kører på arbejde for at tjene din løn, så må du have
en jobbeskrivelse elelr noget fra din arbejdsgiver, der viser at du
ikke arbejder hjemmefra.
Alt det med kvitteringer og kørebog kan du roligt glemme, det har du
intet at bruge til, det er medarbejderen hos Skat, der har misforstået
noget.
--
Leonard
Hellere komme forsent i dette liv end for tidligt til det næste ...
| |
Finn Guldmann (12-01-2009)
| Kommentar Fra : Finn Guldmann |
Dato : 12-01-09 11:40 |
|
Ped skrev:
> Tak for svarene, alle
> Hvis det havde været en misforståelse imellem sagsbehandleren og mig om
> hvorvidt det var alm. befordringsfradrag eller noget andet, havde det
> været til at forstå. Men det er det ikke. Jeg er en helt almindelig
> lønmodtager, som blot har fået langt på arbejde, og det er
> sagsbehandleren helt med på. Vi er også begge to enige om, at fradraget
> er det samme, uanset om man kører selv, bruger offentlige
> transportmidler eller kører med en anden. Det han hænger sig i er, at
> transporten skal kunne *dokumenteres*, og det for hver eneste dag som
> transporten finder sted. Og i telefonsamtalen gav han udtryk for, at den
> dokumentation kunne være svær, idet jeg som privatperson i min fritid jo
> godt kunne have et tårnhøjt kørselsforbrug. Derfor skulle bl.a.
> tankninger kunne sammenholdes med mine arbejdstidsopgørelser, så man kan
> se, at tankningen er sket på vej til eller fra arbejde, og at
> klokkeslættet passer nogenlunde dermed. Jeg har aldrig hørt om nogen
> andre der er blevet afkrævet noget lignende, men hvad skal man gøre, når
> den mand, som skal sagsbehandle ens selvangivelse, kræver det? I hvert
> fald vil jeg føre dokumentationen som krævet, og viser der sig alligevel
> at blive ballade over det, må jeg jo tage en revisor eller en advokat
> til hjælp
>
Jeg tror du skal bede den sagsbehandler dokumentere sin ret til at
afkræve dig anden dokumentation for befordringsfradraget end bopæl,
arbejdsgiveradresse og antal arbejdsdage.
Noget helt andet er det hvis du har skiftende arbejdssted, for den samme
arbejdsgiver. F.eks. som håndværker, hvor du møder på arbejdsstedet i
stedet for på firmaets adresse.
Det kan de få lang tid til at gå med.
Min storbror var i den situation, og det var torskegilde hvert år.
Indtil han fik læst op på reglerne og begyndte at lire §§ af overfor
sagsbehandleren. Så forsvandt det sjove vist, og han fik sit fradrag i
fred.
Endelig kan det også have noget med kommunesammenlægningen at gøre. Der
er der nogen der har fået travlt med at bevise at det er dem der er
bedst til det job. Og det mener de tilsyneladende kun de kan ved at
hjemsøge borgerne med petitesser.
--
MVH Finn Guldmann
www.guldfinn.dk
www.danskvejbruger.dk
ice-net.dk Internet for mobile folk i Norden
| |
Peter Lykkegaard (11-01-2009)
| Kommentar Fra : Peter Lykkegaard |
Dato : 11-01-09 16:59 |
|
J.C.Kløve skrev
> ????
Det var svar til Knut ...
- Peter
| |
N/A (11-01-2009)
| Kommentar Fra : N/A |
Dato : 11-01-09 11:22 |
|
| |
alexbo (11-01-2009)
| Kommentar Fra : alexbo |
Dato : 11-01-09 11:22 |
|
"Ped" skrev
> For at prøve at være lidt på forkant ringede jeg til skatteforvaltningen
> og spurgte om hvilken dokumentation de krævede for mit kørselsfradrag. Her
> fik jeg at vide, at jeg først og fremmest skal kunne dokumentere bilens
> kørte kilometer ved hjælp mekanikerregninger,
Der er nogen der har misforstået noget, befordringsfradraget er uafhængigt
af transportmåden.
Det er en ren km. takst.
Om du bruger bilen, kører på cykel eller med toget er ganske ligegyldigt.
Men det ved SKAT selvfølgelig godt, så det er nok lykkedes dig at forvirre
dem med en lang række spørgsmål, så de troede du spurgte om skattefri
kørselsgodtgørelse, den kræver dokumentation.
Ligningsloven.
§ 9 C. Ved opgørelsen af den skattepligtige indkomst kan fradrag for
befordring frem og tilbage mellem sædvanlig bopæl og arbejdsplads foretages
med et beløb, som beregnes på grundlag af den normale transportvej ved
bilkørsel efter en kilometertakst, der fastsættes af Skatterådet.
Helt ærligt tror jeg ikke et øjeblik på at SKAT interesserer sig for dine
kvitteringer fra tankstationer, der er masser af bilister der altid tanker
på den samme tank.
Du kan roligt skrive dit 2008 fradrag på den kommende selvangivelse.
Linket er til en side hvor du kan beregne fradraget.
http://www.tax.dk/pjecer/befordringsfradrag.htm
mvh
Alex Christensen
| |
Peter Lykkegaard (11-01-2009)
| Kommentar Fra : Peter Lykkegaard |
Dato : 11-01-09 12:23 |
|
"alexbo" wrote
> Der er nogen der har misforstået noget, befordringsfradraget er uafhængigt
> af transportmåden.
Jeg tror mere på at Ped blander befordringsfradrag og skattefri
kørselgodtgørelse sammen?
Jvf dette:
"Det korte af det lange er, at jeg fik indtrykket
af, at det ville være nærmest komplet umuligt for mig på
tilfredsstillende vis at dokumentere min arbejdskørsel"
Alm transport mellem hjem/arbejde er ret beset en fritidssydsel :)
- Peter
| |
|
|