Polo taber vand/kølervædske
Fra : Mogens

Dato : 02-01-09 13:06

Hej

Min polo 1300 fra 92, skal have vand/kølervædske påfyldt ret jævnligt,
hvad kan der være galt ?

I flere år har jeg påfyldt en halv liter ca 3-4 gange om året.
nu her i dag skulle den have en liter og det er kun 3 uger siden den sidste
påfyldning

MVH

Fra : Carsten

Dato : 02-01-09 13:20

"Mogens" <msg@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
> Min polo 1300 fra 92, skal have vand/kølervædske påfyldt ret jævnligt,
> hvad kan der være galt ?

mørnede slanger, dårlige samlinger etc. Op til din bil-pusher og få den
trykprøvet. Hvis du er heldig er det en ny slange eller et spændebånd. Hvis
du er uheldig så "forsvinder" dit kølervæske ind i motoren og så taler vi
straks om en noget dyrere rep. Sandsynligheden taler dog for
slanger/samlinger eller måske en tæret køler.

Carsten

Fra : Mogens

Dato : 02-01-09 13:33

Ja okay, vidste ikke man kunne trykprøve systemet.

Tak for et godt svar.

Fra : Søren

Dato : 02-01-09 14:34

Mogens skrev:
> Ja okay, vidste ikke man kunne trykprøve systemet.

Man kan så meget nu til dags.

Du kan dog selv gætte dig frem til en del:

Hvid udstødningsrøg: Vandet siver ind i et forbrændingskammer.
Hvid snask under dækslet til oliepåfyldning: Vandet ender i olien.
Større mængde ir på en komponent i kølesystemet: Vand siver ud her.
Ingen af ovennævnte: Afsted til trykprøvning og fejlsøgning på værksted.

mvh Søren

Fra : Mathias

Dato : 02-01-09 14:48

> Hvid udstødningsrøg: Vandet siver ind i et forbrændingskammer.

Kan være svært at vurdere når det er koldt udenfor. Men hvis vejen er
indhyllet i hvid røg er den gal (har selv prøvet det) ;)
Til Mogens: Hvis du har mistanke om dette er dit problem, må du IKKE køre
videre i den. Der kan komme så meget vand i en cylinder at blokken revner
når du forsøger at starte!!

- Mathias

Fra : Tom

Dato : 02-01-09 20:14

"Mathias" <baggadap_FJERN-DETTE@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> videre i den. Der kan komme så meget vand i en cylinder at blokken revner

....er det noget du nogensinde har oplevet?
Personligt har jeg godt nok aldrig set en revnet blok i andre sammenhæng end
seriøs overophedning / motortuning.
Fruens Sierra brugt dengang ca. 1L vand pr.. .uge og nogle gange mere, skete
der ikke noget ved andet end at man "bare" skulle efter efter konstant.

--
Tom

Fra : Mathias

Dato : 06-01-09 17:25

> ...er det noget du nogensinde har oplevet?
> Personligt har jeg godt nok aldrig set en revnet blok i andre sammenhæng
> end seriøs overophedning / motortuning.

Jeg har ikke oplevet det, men det har B Gerth i Kjellerup som renoverer
motorer/gearkasser, og han rådede mig til ikke at starte en cylinder med
vand i. Da min toppakning engang gik, stoppede jeg øjeblikkeligt motoren, og
ganske rigtigt, toppen havde ingen skader, den var endda så plan at den ikke
behøvede planslibning.

Mvh Mathias

Fra : Mogens

Dato : 02-01-09 22:00

Meget glad for disse tip og foreslag, når de bliver nævnt kan jeg sagtens
se det logiske i dem.
Vil forsøge mig med noget af det imorgen.

Sierraen som også fik påfyldt 1 liter kølervædske i ny og næ.
købte du bare en stor tromle med kølevædske
eller blev der fundet en årsag ?

Fra : Ib Jakobsen

Dato : 02-01-09 15:06

Mogens skrev:
> [...]
>
> I flere år har jeg påfyldt en halv liter ca 3-4 gange om året.
> nu her i dag skulle den have en liter og det er kun 3 uger siden den

Der kan som flere er inde på være flere årsager til forbruget. De er
lidt glade for at tære i topstykket. Især hvis man ikke anvender den
rigtige kølervæske til lige netop den model. Start bilen og "snif" lidt
til udstødningen. Dufter den sødlig eller bare ikke som den plejer, så
kan det være årsagen.

En anden og meget hyppig årsag på den model er hanen til
varmereguleringen. De har det med at lække. kontrollér den.

--
MVH

Ib Jakobsen

Fra : Jens C. Hansen

Dato : 02-01-09 15:31

Ib Jakobsen wrote:
> Især hvis man ikke anvender den rigtige kølervæske til lige netop den model. Start bilen og "snif" lidt
> til udstødningen. Dufter den sødlig eller bare ikke som den plejer, så
> kan det være årsagen.

Er man nu begyndt at lave kølervæske af andet end ethylenglycol og
propylenglykol?

Fra : Brian H

Dato : 02-01-09 21:10

"Jens C. Hansen" <*Fjernes*dsl175519@vip.cybercity.invalid> skrev i
meddelelsen news:gjl8eh$1fs9$1@newsbin.cybercity.dk...

> Er man nu begyndt at lave kølervæske af andet end ethylenglycol og
> propylenglykol?

I hvert for på nyere motorer er det i flg. anvisningerne meget vigtigt at
bruge den rigtige farve (fx rød ell. blå)

Fra : Ib Jakobsen

Dato : 02-01-09 21:49

Jens C. Hansen skrev:

> Er man nu begyndt at lave kølervæske af andet end ethylenglycol og
> propylenglykol?

Så vidt jeg husker er den ene af dem du nævner udgået af hensyn til
miljøet. Men forskellen på den til Vw er sikkert en masse additiver.

--
MVH

Ib Jakobsen