Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Hvordan aflæser man fokuspunkterne i Light~
Fra : Anja Dunning-Krüger

Dato : 01-01-09 18:18

I menuen på mit kamera kan jeg tilkoble en funktion så det/de aktive
fokuspunkter vises sammen med billedet, når man efterfølgende viser de
billeder som ligger på kortet. Denne mulighed har jeg også i den medfølgende
software til kameraet. Jeg savner funktionen i Lightroom. Er der en måde at
få vist denne vigtige information på? (Det er Lightroom 2.2 i Win32 udgave
og et Canon 40D.)

Da den medfølgende software er stoppet med at fungere på trods af
reinstallation og update fra producentens hjemmeside er eneste mulighed for
at få vist fokuspunkterne at hive kameraet frem og bruge LCD skærmen. Denne
situation er rimeligt grotesk og kræver nogen gange at jeg må uploade RAW
filerne baglæns ned på kortet for at kunne aflæse disse vigtige oplysninger
fra AF systemet i kameraet.

Mvh.
Anja

Fra : Per Falkjær

Dato : 01-01-09 21:14

Anja Dunning-Krüger skrev:
> [...]
> jeg må uploade RAW filerne baglæns ned på kortet for at kunne aflæse
> disse vigtige oplysninger fra AF systemet i kameraet.

Jeg har aldrig hørt om det i det ellers meget omfattende Lightroom.
Har lige være alle videoerne fra Luminous Landscape igennem, og jeg er
ret sikker på, at de ville have vist det, hvis denne funktion havde
været i Lightroom V2.0.

Når man ellers læser dine indlæg her i gruppen, får man indtryk af, at
du eller ved det meste) Tak for dine altid meget kompetente svar og
godt nytår.
mvh - Per

Fra : Ukendt

Dato : 02-01-09 10:02

"Anja Dunning-Krüger" <spam@spam.invalid> wrote in message
> [...]
> uploade RAW filerne baglæns ned på kortet for at kunne aflæse disse
> vigtige oplysninger fra AF systemet i kameraet.

Jeg ved ikke om det kan lade sig gøre i Lightroom. Men programmet
Breezebrowser kan vise fokuspunkterne.
http://www.breezesys.com/BreezeBrowser/index.htm Hvor du kan hente en
prøveversion.
Det er selvfølgelig lidt fjollet med endnu et program, men det er da nemmere
end at tilbageføre billedet til kameraet.

Mvh Sven

Fra : Michaelbs

Dato : 02-01-09 11:37

"Anja Dunning-Krüger" <spam@spam.invalid> skrev i meddelelsen
> Er der en måde at få vist denne vigtige information på? (Det er Lightroom
> 2.2 i Win32 udgave og et Canon 40D.)

Desværre nej.

> Da den medfølgende software er stoppet med at fungere på trods af
> reinstallation og update fra producentens hjemmeside...

Det lyder mærkeligt. Du har selvfølgelig afinstalleret først, dervæst
installeret fra Canon CD-en og til sidst hentet opdateringerne, ikke?

Hvis du har gjort sådan og det stadig ikke fungerer, kunne du måske med
genoprettelseskonsollen føre computeren tilbage til et tidspunkt, hvor
Canons software fungerede?

mvh Michaelbs

Fra : Ukendt

Dato : 02-01-09 13:49

"Michaelbs" <mbsFjernDette@FjernOgsåDettemichaelbennati.dk> wrote in message

> [...]
>
> Det lyder mærkeligt. Du har selvfølgelig afinstalleret først, dervæst
> installeret fra Canon CD-en og til sidst hentet opdateringerne, ikke?

Jeg synes også, at det lyder lidt mærkeligt. Det er ret sjældent jeg bruger
min ZoomBrowser (V5.8.0.7.4),
men jeg ville da lige prøve, og den viser fint fokuspunkterne, når man beder
om det.
Jeg har også et 40D.

Mvh Sven

Fra : Ukendt

Dato : 02-01-09 14:21

",>>
> [...]
> bruger min ZoomBrowser (V5.8.0.7.4),
> men jeg ville da lige prøve, og den viser fint fokuspunkterne, når man

Hm, kan det tænkes at du kigger det forkerte sted? Du skal vælge "View
Image" i værktøjsbjælken for at se fokuspunkter.
Også selv om du har et stort billede i f.ex. "Preview mode".
I den visning, som kommer efter valg af "View Image" kan man vælge "Show
auto focus points" i View menuen.

Fra : Anja Dunning-Krüger

Dato : 08-01-09 01:02

Tak for svarene.

Her er lidt mere info til de nysgerrige...

Min zoombrowser på den ene PC (Vista) kan slet ikke starte. Den crasher
øjeblikkeligt med en fejlmeddelse i en msgbox som man kun kan trykke ok til
hvorefter programmet afslutter. På den anden PC (XP) virker den fint. På
arbejds PC'en (Vista) virker den også fint (selv om man ikke må installere
sådan noget på sin arbejds PC

Det er selvfølgelig på den PC som jeg primært bruger til foto redigering at
problemet er opstået. Det er ikke muligt at løse problemet ved
afinstallation og reinstallation af alt Canon software, og fejlmeddelsen
(som jeg ikke længere kan huske) kan ikke googles med brugbart resultat. Det
løser heller ikke noget at downloade samtlige updates fra Canon hjemmesiden.
Sidst men ikke mindst nytter det heller ikke at flytte alle billederne væk
fra PC'en og over på en USB disk, så der er heller ikke tale om en korrupt
billedefil som forårsager crashet. Sidst zoombrowser crashede lokaliserede
jeg en korrupt JPG fil som jeg kunne slette og få zoombrowser i gang igen.
Men så heldig var jeg ikke denne gang. Det hjælper heller ikke at fjerne
Canon områderne fra registry efter afinstallation (altså HKLM\Software\Canon
og HKCU\Software\Canon).

Jeg orker derfor ikke at rode mere med det og har afskrevet zoombrowser
indtil videre (og jeg bruger kun programmet til at aflæse info om fokus
punkterne. Alt andet foregår i Lightroom). Den pågældende PC som er ramt af
problemet er ved at have fuld harddisk, så jeg rister den i nær fremtid og
installerer alting forfra på en større disk. Da dette kommer til at løse
problemet har jeg vurderet at det godt kan vente, og indtil da må jeg slæbe
rundt på to PC'er eller uploade billeder baglæns ind på CF kortet for at se
fokuspunkterne.

Jeg håbede derfor på at en "hemmelig menu" eller en "hemmelig plugin" til
Lightroom kunne vise fokuspunkterne....

P.S. Hvis nogen skulle have en løsning på det med zoombrowser ville jeg
blive glad.

Mvh.
Anja