Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Kamera og kulde
Fra : Bjarne Nielsen

Dato : 31-12-08 14:19

Hej gruppe!
Jeg har læst at når man er ude i kulde med sit kamera skal man, før man går
ind i varmen igen, lægge kameraet i en lufttæt plasticpose for at undgå
kondens i kameraet.
Mit spørgsmål er nu: skal plasticposen være lufttom, altså skal man suge
luften ud af den, eller hvordan er det lige man skal?
På forhånd tak for Jeres svar.
Bjarne

Fra : Bo Bjerre

Dato : 31-12-08 14:26

Bjarne Nielsen wrote:
> [...]
> Mit spørgsmål er nu: skal plasticposen være lufttom, altså skal man suge
> luften ud af den, eller hvordan er det lige man skal?

Der er ingen grund til at den er lufttom. Det vigtigste er at
indendørsluften, der indeholder mere fugt på grund af en højere
temperatur hindres adgang til de kilde overflader, hvor den vil kondensere.

Jeg plejer bare at lade kameraet stå i tasken (med lukket lynlås). Så
sker der ikke noget ved det.

Bo //

Fra : Mogens Hansen

Dato : 31-12-08 14:27

"Bjarne Nielsen" <bln@pc.dk> wrote in message
> Hej gruppe!
> Jeg har læst at når man er ude i kulde med sit kamera skal man, før man
> går ind i varmen igen, lægge kameraet i en lufttæt plasticpose for at
> undgå kondens i kameraet.

Jeps.
En nogenlunde tæt fototaske kan også bruges.

> Mit spørgsmål er nu: skal plasticposen være lufttom, altså skal man suge
> luften ud af den, eller hvordan er det lige man skal?

Posen skal bare indeholde kold luft, fordi kold luft kan indeholde mindre
fugt end varm luft.

--
Venlig hilsen

Mogens Hansen

Fra : Leif Langgaard

Dato : 31-12-08 14:28

"Bjarne Nielsen" <bln@pc.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Mit spørgsmål er nu: skal plasticposen være lufttom, altså skal man suge
> luften ud af den, eller hvordan er det lige man skal?

Du har ret, men du behøver ikke at suge luften ud af posen, bare slå den
løst omkring kameraet, så dannes kondensen uden på posen!

--
Langgaard
www.megapixels.dk

Fra : -;o\)-max-

Dato : 31-12-08 14:31

"Bjarne Nielsen"
> [...]
> Mit spørgsmål er nu: skal plasticposen være lufttom, altså skal man suge luften ud af
> den, eller hvordan er det lige man skal?

Hehe - jeg har samme problem i Asien i regn perioden,
man træder ud fra sit AC køllige tørre indeklime ud i
35 grader med 98% fugtigned og og alt dugger til.
Den der med posen er sikkert fin nok, luft tom eller ej
vil ikke gøre en voldsom forskel. men du behøvs ikke
at pakke dyret ind, bare vent til den er rum temp og
alt er fint. Kameraet varmer ikke hurtigere op i posen,
så du vinder ikke noget med det, om glasset er dugget
eller kameraet ligger i en pose, kan du under ingen
omstændigheder bruge kameraet, n'est-ce pas. -max-

Fra : Mogens Hansen

Dato : 31-12-08 14:51

"--max-" <max@bamze.dk> wrote in message

[8<8<8<]
> Kameraet varmer ikke hurtigere op i posen,
> så du vinder ikke noget med det, om glasset er dugget
> eller kameraet ligger i en pose,

Forskellen ligger i om fugten sætter sig på kameraet eller på ydersiden af
posen.
Kameraet har sikkert bedst af at fugten sætter sig på ydersiden af posen og
forbliver tørt inde i posen.

Normalt prøver jeg at holde kameraet tørt, men hvis det skal bruges hvor det
dugger eller regner så må det være sådan.

--
Venlig hilsen

Mogens Hansen

Fra : -;o\)-max-

Dato : 31-12-08 15:30

"Mogens Hansen"

> [...]
> tørt inde i posen.
>
> Normalt prøver jeg at holde kameraet tørt, men hvis det skal bruges hvor det dugger

Jeps - men det er noget man ikke behøver at blive helt
pms hysterisk over. Hvis det rigtig regner, eller på strand
og ved store vandfald, så bør man overveje en altvejrs
pose med noget silica-gel. -max-

Fra : Mogens Hansen

Dato : 31-12-08 15:57

"--max-" <max@bamze.dk> wrote in message

[8<8<8<]
> Hvis det rigtig regner, eller på strand
> og ved store vandfald, så bør man overveje en altvejrs
> pose med noget silica-gel

Jeg har fotograferet et regulært skybrud. Jeg havde en almindelig bærepose
over kameraet til lige at tage det værste når jeg ikke fotograferede. Men
det blev godt vådt. Jeg ventede selvfølgelig med at tage hukommelseskortet
ud til jeg kom indendørs og havde tørret kameraet med et rent viskestykke.
Det gav ingen problemer
http://vejret-dyn.tv2.dk/article.php/id-7901168.html
http://www.hansen4.dk/fotoalbum/thumbnails.php?album=61

Da regnen toppede, kom der ca. 200mm/time (!) - hvilket er mindre end
kameraet (Canon 1D mkII + 17-40/4.0L) er testet til at kunne klare.

--
Venlig hilsen

Mogens Hansen

Fra : www.tsp-photo.com

Dato : 31-12-08 18:03

> [...]
>
> Da regnen toppede, kom der ca. 200mm/time (!) - hvilket er mindre end
> kameraet (Canon 1D mkII + 17-40/4.0L) er testet til at kunne klare.

Jeg hælder også lidt til Max's tilgang. Jeg har stået i skybrud med et
kamera der ikke var egnet til det. Jeg havde selvfølgelig ikke nogen pose
med og mente, at det sikkert bare var en byge, men den blev lidt ved.
Kameraet kom under fleece-jakken, og 10 sekunder efter var den jo
gennemblødt. Der kom lidt dug på LCD-displayet i toppen, men efter en
tørring, hvor objektivfatningen stod uden beskyttelse virkede det såmænd
fint.
Jeg kan selvfølgelig ikke anbefale sådan en behandling men jeg vil mene, at
der skal mere end lidt kondens til at slå et kamera ihjel.

MVH
Thomas

Fra : N/A

Dato : 01-01-09 20:23

Fra : N/A

Dato : 01-01-09 20:23

Fra : per.corell@privat.dk

Dato : 01-01-09 06:22

On 31 Dec. 2008, 18:03, "www.tsp-photo.com" <s...@-slet-mail.tele.dk>
wrote:

> [...]
> Jeg kan selvfølgelig ikke anbefale sådan en behandling men jeg vil mene, at
> der skal mere end lidt kondens til at slå et kamera ihjel.

Eh, -- hvis der er kold udendørs luft i posen, vil den luft blive
varmet op når posen kommer indenførs. Hvis posen så ikke bliver åbnet
før luften i den er varmet op vil den vel indeholde mindre vand, den
vil altså tørre kameraet ud....

Fra : www.tsp-photo.com

Dato : 01-01-09 18:01

wrote:
> [...]

varmet op når posen kommer indenførs. Hvis posen så ikke bliver åbnet
før luften i den er varmet op vil den vel indeholde mindre vand, den

-----

Må jeg så spørge, hvor i mit indlæg, at det står noget om, at hvis du varmer
koldt luft op, at det så skulle have en højere luftfugtighed? Jeg kan ikke
se det stå nogle steder. Jeg skriver såmænd bare, at jeg tror der skal mere
end en smule kondens til at slå et kamera ihjel.

MVH
Thomas

Fra : Ole Larsen

Dato : 01-01-09 20:31

www.tsp-photo.com skrev:
> Jeg skriver såmænd bare, at jeg tror der skal mere
> end en smule kondens til at slå et kamera ihjel.

Og det tror jeg også: Min gamle D70, der jo på ingen måde er vejrforseglet,
har klaret flere småbyger og adskillige tildugninger af display/optik og
søger og den trives fortsat fint fint

http://olelarsen.eu/84/index.html

Fra : Ole Larsen

Dato : 01-01-09 20:23

per.corell@privat.dk skrev:

> [...]
> varmet op når posen kommer indenførs. Hvis posen så ikke bliver åbnet
> før luften i den er varmet op vil den vel indeholde mindre vand, den

Luften vil indeholde den sammen mængde vand uanset temp., men jo
højere temp., jo mere vand kan luften indeholde (den _relative_
luffugtighedsprocent falder) uden der udfældes dug
http://olelarsen.eu/84/index.html

Fra : per.corell@privat.dk

Dato : 01-01-09 10:29

On 1 Jan., 18:00, "www.tsp-photo.com" <s...@-slet-mail.tele.dk> wrote:
> [...]
> se det stå nogle steder. Jeg skriver såmænd bare, at jeg tror der skal mere
> end en smule kondens til at slå et kamera ihjel.

Nå., --- må jeg så spørge hvor i min min mail jeg skriver at jeg
svarer dig, Du kommer med en mening jeg skriver fakta. Jeg giver et
råd du beder folk være skide ligeglad, men det er jo nemt nok ; gør
hvad du vil med dit kamera, men lad være med at sige at man skal være
ligeglad "med en smule kondens".

Hvofor fanden skriver du MVH ?

Fra : www.tsp-photo.com

Dato : 01-01-09 19:02

> [...]

råd du beder folk være skide ligeglad, men det er jo nemt nok ; gør
hvad du vil med dit kamera, men lad være med at sige at man skal være

----

Har jeg benægtet dine fakta? Jeg svarer på et indlæg du skriver på mit, det
har jeg rigelig ret til. Når du svarer på et indlæg jeg har skrevet, så er
det vel meget naturligt at antage, at du skriver et svar til det indlæg. Du
kommer med fakta der ikke er relevant i forhold til hvad det står i
indlægget, men stiller tvivl med den erfaring jeg har haft. Jeg skriver
også, at det nok ikke er tilnærmeligt, og hvordan jeg behandler mine
kameraer, det er vel for fanden da min sag!!!!

Hvorfor skal jeg ikke skrive MVH? Jeg spørger dig, hvor i mit indlæg der
står noget, jeg krydsforhører dig såmænd ikke. Men OK, herfra er det EOD og
et PLONK til dig.

MVH
Thomas

Fra : Mogens Hansen

Dato : 01-01-09 19:05

<per.corell@privat.dk> wrote in message
On 1 Jan., 18:00, "www.tsp-photo.com" <s...@-slet-mail.tele.dk> wrote:
> [...]

[8<8<8<]
> Nå., --- må jeg så spørge hvor i min min mail jeg skriver at jeg
> svarer dig,

Det gør du i og med du svarer på Thomas' indlæg. Du har tilsyneladende haft
valgt Thomas' indlæg og trykket "Reply Group" (eller hvad det nu hedder i
dit program). Jeg skal ikke sige om det har været din hensigt.

--
Venlig hilsen

Mogens Hansen

Fra : per.corell@privat.dk

Dato : 01-01-09 12:01

On 1 Jan., 19:04, "Mogens Hansen" <mogen...@dk-online.dk> wrote:
> [...]
> valgt Thomas' indlæg og trykket "Reply Group" (eller hvad det nu hedder i
> dit program). Jeg skal ikke sige om det har været din hensigt.

Derfor er han da en nar alligevel, --- det er da ikke ham der spørger
eller har startet treaden og hvad er det for et "råd", at påstå at man
skal være ligegla med fugt.
Gan må da være temmelig paranoid og "antager" ovenikøbet jeg påstår at
han benægter fakta. Hvilke fakta mon, dee eneste fakta er at han giver
skadelige råd og så hyler han op istedet for at holde sig til emnet.

Fra : Mogens Hansen

Dato : 01-01-09 20:35

On 1 Jan., 19:04, "Mogens Hansen" <mogen...@dk-online.dk> wrote:

[8<8<8<]
> Derfor er han da en nar alligevel,

Rolig nu - som jeg kender Thomas er han nu rimelig fornuftig

> --- det er da ikke ham der spørger
> eller har startet treaden

Tråde kan sagtens tage en drejning, som ligger uden for OP's spørgsmål - OP
ejer ikke tråden.

[8<8<8<]
> Hvilke fakta mon, dee eneste fakta er at han giver
> skadelige råd og så hyler han op istedet for at holde sig til emnet.

Som jeg ser det er der 2 spørgsmål:
* Hvordan undgår man kondens ?
* Hvor skadeligt er kondens, fugt og vand for kameraer ?

--
Venlig hilsen

Mogens Hansen

Fra : per.corell@privat.dk

Dato : 01-01-09 12:11

On 1 Jan., 19:02, "www.tsp-photo.com" <s...@-slet-mail.tele.dk> wrote:
> [...]
> står noget, jeg krydsforhører dig såmænd ikke. Men OK, herfra er det EOD og

Eftersom du giver dårlige råd og hyler op på grund af noget du
"antager", så lad være med puste dig op som en tom ballon for at undgå
at få høvl for direkte misinformation, --- det er aldeles ikke EOD når
nogle giver dålige råd, så må du forvente et en diskutionsdeltager der
ved bedre, og ikke opfordrer folk til at ødelægge deres udstyr,
stiller spørgsmålstegn ved sandheden af de dårlige råd og derudover
giver et muligt tip -- altså et tip til den der startede diskutionen
og naturligvis ikke til dig der tydeligter ligeglad med udstyret. Og
andres udstyr.

Fra : N/A

Dato : 01-01-09 20:23