Hvad ville I vælge? ..
Fra : Martin

Dato : 18-12-08 22:03

Hvis valget stod mellem en 2 år gammel BMW 3-serie til 375.000 kr. med lavt
km-tal eller en fabriksny VW Golf til 340.000 kr. hvad ville I så vælge og
hvorfor? Jeg nævner ikke motorer og udstyr her, men det er mere princippet i
en lettere brugt eller helt ny bil.

Martin

Fra : Mogens

Dato : 18-12-08 22:07

"Martin" <martinf6000@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> vælge og hvorfor? Jeg nævner ikke motorer og udstyr her, men det er mere
> princippet i en lettere brugt eller helt ny bil.

Det er jo nok en 320d - og den ville jég vælge istedet for en VAG TDI/1,4
TSi...

Fra : Knut

Dato : 18-12-08 22:21

"Martin" <martinf6000@hotmail.com> wrote in message
> [...]
> vælge og hvorfor? Jeg nævner ikke motorer og udstyr her, men det er mere
> princippet i en lettere brugt eller helt ny bil.

Den let brugte har jo nok fået klippet toppen af prisen - på den nye er det
dig som må tage toppen.

Knut

Fra : Klaus G.

Dato : 18-12-08 22:39

> Den let brugte har jo nok fået klippet toppen af prisen - på den nye er
> det dig som må tage toppen.
Men med den snart KÆMPE bunke nye biler de forskellige forhandlere står inde
med nu, så er de blevet meget forhandlingsvillige!

--
Klaus G. // Seth-Enoch // SukkerFri
www.seth-enoch.dk/gallery

Fra : Knut

Dato : 19-12-08 06:45

"Klaus G." <klaus_godt@hotmail.com> wrote in message
> Men med den snart KÆMPE bunke nye biler de forskellige forhandlere står
> inde med nu, så er de blevet meget forhandlingsvillige!

Det ændrer jo ikke ved at toppen er værst for den nye bil.
Prisniveauet bliver bare x % lavere for begge muligheder.

Knut

Fra : Ukendt

Dato : 18-12-08 23:29

> [...]
> vælge og hvorfor? Jeg nævner ikke motorer og udstyr her, men det er mere
> princippet i en lettere brugt eller helt ny bil.

En ny Golf var nok mit valg.
Den roses jo til skyerne, og kan
man se bort fra det ekstremt konservative
og kedelige design, så er der noget der tyder på,
Golf OMSIDER er tilbage som det kvalitetsprodukt
masserne har bildt sig ind i flere år den sku' være..

Og er der ikke lidt for meget 'drengerøv' over
sådan en BMW trods alt ?

Man må sige, du nok har valgt to
yderpunkter på skalaen image-mæssigt.

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 18-12-08 23:38

Eque skriver:

> [...]
> Golf OMSIDER er tilbage som det kvalitetsprodukt
> masserne har bildt sig ind i flere år den sku' være..

Har du prøvet den?

Forskellen mellem en 5'er og 6'er Golf er ret lille - motorene kunne
stort set fås i "femmeren" til sidst og platformen den er bygget på er
den samme.

http://de.wikipedia.org/wiki/VW_Golf_VI

Klaus
http://home6.inet.tele.dk/moppe

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 18-12-08 23:39

Martin skriver:

> [...]
> hvorfor? Jeg nævner ikke motorer og udstyr her, men det er mere princippet i

Lettere brugt.

Sidst jeg købte sparede jeg 40.000 i forhold til en spritny, ved at
bilen var 1 år gammel og havde gået 14.000 km.

Klaus (der dog alligevel overvejer en sprintny i dag
http://home6.inet.tele.dk/moppe

Fra : Martin

Dato : 19-12-08 13:39

Klaus D. Mikkelsen wrote:
> Lettere brugt.
>
> Sidst jeg købte sparede jeg 40.000 i forhold til en spritny, ved at
> bilen var 1 år gammel og havde gået 14.000 km.

Jeg tænker også lidt på, om der kommer en masse uforudsete udgifter når den
er brugt.
Motor eller gearkasse er jo dyre ting hvis de skulle gå i stykker.

Fra : Klaus D. Mikkelsen (~

Dato : 19-12-08 05:54

On 19 Dec., 13:39, "Martin" <martinf6...@hotmail.com> wrote:

> Jeg tænker også lidt på, om der kommer en masse uforudsete udgifter når den
> er brugt.
> Motor eller gearkasse er jo dyre ting hvis de skulle gå i stykker.

Ja, men går delene i styker når bilen er 3 år gammel, kommer udgiften
jo alligevel.

Klaus

Fra : Martin

Dato : 19-12-08 16:37

Klaus D. Mikkelsen (google groups) wrote:
> Ja, men går delene i styker når bilen er 3 år gammel, kommer udgiften
> jo alligevel.

Jeg mente, at hvis man køber en fabriksny bil så har man ikke de problemer
at tænke over de første 2 år. Eller hvis man leaser en bil, er det heller
ikke noget man skal bekymre sig om. Men hvis man vælger at købe en 2 år
gammel bil, så er der vel kun reklamationesretten. Men BMW er måske heller
ikke noget der sådan lige går i stykker.

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 19-12-08 17:08

Martin skriver:

> Jeg mente, at hvis man køber en fabriksny bil så har man ikke de problemer
> at tænke over de første 2 år.

Eller 7 (Kia Ceed)

> [...]
> gammel bil, så er der vel kun reklamationesretten. Men BMW er måske heller
> ikke noget der sådan lige går i stykker.

Hvilke biler er det?

Min Golf har ind til videre (4 år og 85.000 km) kostet ca 7500 kr i
original service + et sæt sommer og vinterdæk.

Den købte jeg som værende 1 år gammel og har nu haft den i snart 4.

Hvor lang tid har du tænkt dig at beholde bilen ?

Fra : Martin

Dato : 20-12-08 05:22

Klaus D. Mikkelsen wrote:
> Min Golf har ind til videre (4 år og 85.000 km) kostet ca 7500 kr i
> original service + et sæt sommer og vinterdæk.
>
> Den købte jeg som værende 1 år gammel og har nu haft den i snart 4.

Lyder som et behageligt bekendtskab. Jeg har haft en Golf 4 som skulle have
skiftet 2 Lamdasonder efter 2½ år. 1600 kr. + moms pr. stk. + udskiftning.
Der blev jeg bange for at tingene begyndte at rasle fra hinanden og solgte
bilen.

> Hvor lang tid har du tænkt dig at beholde bilen ?

BMW'en sikkert 5-7 år. Med en ny Golf nok kun 3-4 år.

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 20-12-08 08:32

Martin skriver:

> BMW'en sikkert 5-7 år. Med en ny Golf nok kun 3-4 år.

Hvis du beholder en ny bil i 3 år kommer du til at tage den helt store
afskrivning.

Fra : Brian H

Dato : 20-12-08 10:39

"Martin" <martinf6000@hotmail.com> skrev i meddelelsen
> [...]
> have skiftet 2 Lamdasonder efter 2½ år. 1600 kr. + moms pr. stk. +
> udskiftning. Der blev jeg bange for at tingene begyndte at rasle fra

Rasle fra hinanden? For det første var begge lambdasonder med stor
sandsynlighed ikke defekte, for det andet er den pris over det dobbelte af
hvad sonderne kan købes til, originalt endda, på nettet. Udskiftning tager
30min ialt.

Fra : Martin

Dato : 20-12-08 14:20

Brian H wrote:
> [...]
> sandsynlighed ikke defekte, for det andet er den pris over det
> dobbelte af hvad sonderne kan købes til, originalt endda, på nettet.

Jeg er egetlig ligeglad med om sonderne var defekte eller ej. Men når en bil
først begynder at melde om fejl (der måske slet ikke er der), så kan hvad
som helst jo ske. Jeg frygtede at der ville komme flere store udskrivninger
til reperationer. Jeg fandt senere ud af at netop 2,0 benzin 115 HK motoren
havde en dårlig vane med at brænde Landasonder af.

Fra : claus b.p.

Dato : 19-12-08 00:03

> [...]
> vælge og hvorfor? Jeg nævner ikke motorer og udstyr her, men det er mere
> princippet i en lettere brugt eller helt ny bil.

Skal det forstås som et valg mellem at følge hjertet eller fornuften? Har
du overhovedet et valg, eller står din kone ikke bagved og bestemmer?
Nu er det flere år siden jeg har kørt i nogen af delene, men jeg har stadig
(rare) fornemmelser i en vis del, efter at have prøvet BMWens affjedring hen
over de alt for mange vejbump her i området. Og så har jeg aldrig kunnet se
hvorfor en VW skulle koste så meget mere end andre tilsvarende biler.
(Eller er jeg bare negativ fordi VW var det første autoværksted der tog
røven på mig)

/Claus

Fra : Lars Peter Larsen

Dato : 20-12-08 19:03

claus b.p. wrote:
> "Martin" <martinf6000@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> (Eller er jeg bare negativ fordi VW var det første autoværksted der tog
> røven på mig)

Det er der mange andre end dig der har oplevet men det er ikke alle
VW-værksteder der er lige stygge. De kan sælge mig stumperne men jeg
kører ikke frivilligt ind for at få lavet noget den lokale mekaniker kan
klare.

Du kan læse mere om nogle af de storeslemme på http://www.lupo3lklub.dk

/Lars

Fra : Hans Mouridsen

Dato : 19-12-08 20:36

Hej

On 18/12/08 22.03, in article 494aba88$0$90270$14726298@news.sunsite.dk,
> [...]

> hvorfor? Jeg nævner ikke motorer og udstyr her, men det er mere princippet i

Hvis vi snakker princip, ville jeg vælge en 2 år gammel - hvis den har lavt
km stand og ellers er godt velholdt/serviceret.

Jeg ville absolut ikke være nervøs for en brugt BMW - det er virkelig
klasse!

Mvh
Hans

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 19-12-08 20:46

Hans Mouridsen skriver:

> Jeg ville absolut ikke være nervøs for en brugt BMW - det er virkelig
> klasse!

Dog ikke uden fejl.

Nyere 3 serie modeller lider eksempelvis af et svagt punkt ved
forbindelsen til batteriet.

Fra : Lars Peter Larsen

Dato : 20-12-08 18:57

Martin wrote:
> [...]
> hvorfor? Jeg nævner ikke motorer og udstyr her, men det er mere princippet i

Jeg ville vælge Golf'en i en Blue-motion variant eller med en stor
TDI-motor da jeg pendler 170 km til arbejde de dage jeg ikke arbejder
hjemmefra. Det er mere brugsmønsteret end at køre i en fed øse der
bestemmer det.

Ved en ny bil har jeg styr på hvad der bliver lavet ved den - ved en
brugt bil mangler den kontrol i den periode den/de første ejer/e har bilen.

Den væsentligste parameter er at sidde godt da turen kan betragtes som
en rejse - derefter brændstofforbrug og sikkerhed. Luxus er jeg ret
ligeglad med.

En stor motor skal mere ses som en reserve til at holde
brændstof-forbruget nede ved motorvejskørsel men det gør da ikke noget
at den kan trække en campingvogn. (Jeg mødte fornylig een der nårmalt
kører ca 25km/l i Golf TDI med godt 100 Hp)

Min nuværende bil er en VW Lupo 3L jeg har haft fra ny men den bliver
desværre slidt op en dag selvom den gør det fantastisk godt. Jeg vil
ønske at produktionen af den en dag bliver genoptaget.

/Lars

Fra : Ukendt

Dato : 20-12-08 19:04

"Lars Peter Larsen" <lars_pontoppidan@get_to_net.i.danmark> skrev i en
meddelelse news:494d31e1$0$90262$14726298@news.sunsite.dk...

> Ved en ny bil har jeg styr på hvad der bliver lavet ved den - ved en brugt
> bil mangler den kontrol i den periode den/de første ejer/e har bilen.

Der behøver sandelig ikke være kontrol med en bil, bare
fordi den er ny.
Hvis en læredreng på et ellers aut. værksted får
de uheldige/forkerte fingre i bilen, jamen så kan
'skaden' du vil undgå, være sket.

> Min nuværende bil er en VW Lupo 3L jeg har haft fra ny men den bliver
> desværre slidt op en dag selvom den gør det fantastisk godt. Jeg vil ønske
> at produktionen af den en dag bliver genoptaget.

Jeg synes det er langt bedre, at man kan få biler idag,
som snildt kører 25-27 km/ltr. til en langt billigere
penge, end en 3L sikkert ville koste.

Fra : Lars Peter Larsen

Dato : 20-12-08 19:13

Eque wrote:
> [...]

> Jeg synes det er langt bedre, at man kan få biler idag,
> som snildt kører 25-27 km/ltr. til en langt billigere

Toyota Aygo og Yaris, Smart, Pugeot, Suzuki eller Opel - Jeg prøvekørte
de fleste men valgte alligevel den dyrere Lupo fordi det var den jeg sad
bedst i, alt andet lige.
I længden har den været billigere at køre i end nogen af de andre
anskaffelsesprisen til trods.

/Lars

Fra : Ivan Madsen

Dato : 20-12-08 19:21

On Sat, 20 Dec 2008 19:13:25 +0100, Lars Peter Larsen
<lars_pontoppidan@get_to_net.i.danmark> wrote:

> [...]
>bedst i, alt andet lige.
>I længden har den været billigere at køre i end nogen af de andre

Du er så en til af de glade Lupo3L-ejere - andre har haft
omkostninger, som gjorde at besparelsen på brændstof røg ved selv ret
simple fejl. Forhåbentlig kun et fåtal, men alligevel veg jeg tilbage
for Lupoen da jeg skulle finde en pendleræske (mest fordi enten var
det en af de første eller med en million km på bagen indenfor
prisrammen), og da Puntoen klarer 22-25 km/l er jeg ganske godt
tilfreds, den har ikke været slem til at se mekaniker.

Fra : Lars Peter Larsen

Dato : 20-12-08 19:46

Ivan Madsen wrote:

> Du er så en til af de glade Lupo3L-ejere - andre har haft
> omkostninger, som gjorde at besparelsen på brændstof røg ved selv ret
> simple fejl.

Accepter at du kører 27 - 30 km/l og lad være med at køre den til VW's
autoriserede værksteder. Accepter også at du skal lægge lige så meget
til side til vedligeholdelse som du tanker for, så bliver du ikke udsat
for grimme overraskelser. Hvis du selv kan lave simple reparationer er
du godt hjulpet.

Læs evt. mere på http://www.lupo3lklub.dk

/Lars

Fra : Ivan Madsen

Dato : 20-12-08 19:51

On Sat, 20 Dec 2008 19:45:52 +0100, Lars Peter Larsen
> [...]

>til side til vedligeholdelse som du tanker for, så bliver du ikke udsat
>for grimme overraskelser. Hvis du selv kan lave simple reparationer er

Når jeg nu kører 22-25 km/l og lægger ½-delen af tankudgifterne på
værkstedet, hvem er det så lige, der ser dum ud? ))) At Lupo3L er
en fin bil står jeg ved, men jeg betragter den mere som en specialbil
på linie med Bugatti, Ferrari mfl blot med økonomi i stedet for fart
som speciale.

Fra : Lars Peter Larsen

Dato : 20-12-08 21:00

Ivan Madsen wrote:
> [...]

> en fin bil står jeg ved, men jeg betragter den mere som en specialbil
> på linie med Bugatti, Ferrari mfl blot med økonomi i stedet for fart

Det er ikke helt så firkantet.

Jeg har haft bilen fra ny - det er 6 år og 330.000 km siden og har
dermed sikkert haft en del mere vedligeholdelse end du endnu har
oplevet. Jeg har ikke sagt at jeg bruger alt hvad jeg lægger til side
til vedligeholdelse men mentalt lægger jeg lige så meget som jeg tanker
for til side og Lupoen kører stadig noget længere literen end din.
Det er olieskifte, dæk, syn, tandremsskifte, sporing og bremser som er
de væsentligste punkter på vedligeholdelsen. Der går f.eks. kun
halvandet år imellem hvert tandremsskifte og to år pr sæt dæk.

Jeg vil ikke benægte at der er sket meget i retning af økonomiske biler
de sidste 6 - 10 år men Lupoen er som model er trods alt 10 år gammel.

/Lars

Fra : Ivan Madsen

Dato : 20-12-08 21:09

On Sat, 20 Dec 2008 20:59:31 +0100, Lars Peter Larsen
> [...]

>Jeg vil ikke benægte at der er sket meget i retning af økonomiske biler
>de sidste 6 - 10 år men Lupoen er som model er trods alt 10 år gammel.

Jeg har ikke haft til hensigt at "svine" Lupoen til - det er en
fantastisk bil for sin årgang, idet den reelt kunne køre 33 km/l! Det
var fandme flot dengang og stadig i dag enestående! Men - nogle har
betalt endog meget dyrt for reparationer på modellen, så
brændsofbesparelsen er mere end forsvundet, så rigeligt endda. De
kunne lige så godt have kørt i en 2 ton SUV på benzin ))
Men når valget for mig stod mellem en 4 år gammel Punto med 118 kkm på
bagen eller en Lupo 7 år gammel med 180 kkm på klokken eller en 4 år
gammel med 300 kkm på klokken var det ikke så svært, især med de ikke
helt billige reparationer i hukommelsen - især på 1. generation.

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 20-12-08 21:23

Ivan Madsen skriver:

> Men - nogle har
> betalt endog meget dyrt for reparationer på modellen, så
> brændsofbesparelsen er mere end forsvundet, så rigeligt endda.

Det er fåtallet, men selvfølgelig er det kun skrækhistorierne man hører
om.

En kammerat har lige fået barn nummer 2 og har solgt sin 6 år gamle Lupo
til fordel for en Fabia STC. Den har ikke haft voldsomme repareationer
for sin alder.

Prøv også at spørg Leonard, hvad han har haft af problemer på sin - det
er svjh en af de allerførste der kom til landet....

Fra : Ivan Madsen

Dato : 20-12-08 21:32

On Sat, 20 Dec 2008 21:22:44 +0100, "Klaus D. Mikkelsen"
<er.du.saa.klog@du.kan.finde.den> wrote:

> [...]
>
>Prøv også at spørg Leonard, hvad han har haft af problemer på sin - det
>er svjh en af de allerførste der kom til landet....

Jeg har såmænd megen respekt for Lupo3L, det er ikke det - men når det
kan koste i omegnen af 35 kkr at en baklyskontakt er gået fordi selv
VW ikke aner, hvad der foregår i deres automobil, så bliver man ikke
lige frem motiveret til at købe sådan en ))

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 20-12-08 22:39

Ivan Madsen skriver:

> [...]
> VW ikke aner, hvad der foregår i deres automobil, så bliver man ikke
> lige frem motiveret til at købe sådan en ))

Korrekt, men baklyskontakten er jo netop en af de ganske ganske få
tilfælde af dyre reparationer som brugs som skrækhistorie hver gang.

De fleste VW værksteder er desværre deciderede "pader" der intet aner om
teknik og kundepleje. Det gør dog ikke Lupo til en ringere bil.

Fra : Leonard

Dato : 20-12-08 21:36

Klaus D. Mikkelsen wrote:

> Prøv også at spørg Leonard, hvad han har haft af problemer på sin -
> det er svjh en af de allerførste der kom til landet....

Nemlig, ja, det er småting, bortset fra en ny turbo, men den kostede
kun 6.000. Dæk koster kun 400 kr pr stk og holder alligevel 80-100.000
km.
Og det er en af de allerførste danske, juni 2000 er den fra.
Den har sparet sig selv ind i forhold til min anden bil, så nu er den
faktisk gratis at køre i, da jeg forventer at kunne få mere for den end
jeg når at bruge på den.

--
Leonard
Hellere komme forsent i dette liv end for tidligt til det næste ...

Fra : Lars Peter Larsen

Dato : 20-12-08 21:36

Ivan Madsen wrote:

> Men - nogle har
> betalt endog meget dyrt for reparationer på modellen, så
> brændsofbesparelsen er mere end forsvundet, så rigeligt endda. De
> kunne lige så godt have kørt i en 2 ton SUV på benzin ))

Det kommer an på hvor de har fået den vedligeholdt.
VW fik lov at vedligeholde min til garantien udløb - Derefter skulle du
bare se hvor de tog ved - uden at man kunne regne med at det der blev
lavet var iorden endsige nødvendigt.
Det er sådanne oplevelser der gør folk bange for at køre i den.
Med til historien hører at Lupoen er så speciel eller anderledes at VW's
mekanikere ofte agerer dybt inkompetent overfor modellen med unødvendigt
store regninger til følge..

Da de havde taget røven på mig ved ikke at lave en bremse men sende en
regning på en total udskiftning af den, fik jeg efterdags den lokale
mekaniker til at skifte olie, dæk, bremser etc og får de større ting
lavet på 3literværkstedet. Det skar udgiften til vedligeholdelsen ned
til under det halve.

/Lars

Fra : Ivan Madsen

Dato : 20-12-08 21:39

On Sat, 20 Dec 2008 21:36:22 +0100, Lars Peter Larsen
> [...]

>mekaniker til at skifte olie, dæk, bremser etc og får de større ting
>lavet på 3literværkstedet. Det skar udgiften til vedligeholdelsen ned

Jeg har som også sagt andre steder megen respekt for Lupoens
kørselsøkonomi, men knap så megen respekt for, at det er nødvendigt at
kende lige nøjagtig det rigtige værksted for ikke at blive flået i
vedligeholdelse. Bilen er som sådan unik idet den giver en enestående
brændstoføkonomi - men at holde den - er som at spille lotto

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 20-12-08 22:40

Ivan Madsen skriver:

> [...]
> kørselsøkonomi, men knap så megen respekt for, at det er nødvendigt at
> kende lige nøjagtig det rigtige værksted for ikke at blive flået i

Semme problematik med en Alfa.....

> Bilen er som sådan unik idet den giver en enestående
> brændstoføkonomi - men at holde den - er som at spille lotto

Nej, 3-liter værkstedet og Mecari...

Fra : Ukendt

Dato : 20-12-08 22:51

"Ivan Madsen" <karinogivan@gmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> vedligeholdelse. Bilen er som sådan unik idet den giver en enestående
> brændstoføkonomi - men at holde den - er som at spille lotto

Ville fantastisk gerne høre hvor meget andre
småbiler kan køre på literen. Altså fra ejerne
selv i denne gruppe.

Eks. små Peugeot 106 diesel, Yarizzer
og andet i samme størrelse.

Hvad var nyprisen for en 3L ? 180.000,- ?
Hvad var nyprisen for en 106 diesel på samme tid ca. ?

Fra : Leonard

Dato : 21-12-08 10:04

Eque wrote:

> Hvad var nyprisen for en 3L ? 180.000,- ?

165.000 inkl. lev. i juni 2000

Fra : Ivan Madsen

Dato : 21-12-08 10:40

On Sat, 20 Dec 2008 22:50:38 +0100, "Eque" <-> wrote:

> [...]
>og andet i samme størrelse.
>
>Hvad var nyprisen for en 3L ? 180.000,- ?
>Hvad var nyprisen for en 106 diesel på samme tid ca. ?

Da jeg kiggede diesel sidst i 2000 var nyprisen på Lupo, 206 HDI,
Punto JTD omkring 170-180000. Saxo diesel kunne i mest skrabede udgave
erhverves for lige under 120000 svjh, 130000 for udstyrsmodellen.
Peugeot 106D ca. det samme.
De økonomi tal jeg kender til er:
106D/Saxo D: 20-25 km/l afhængig af kørestil.
Lupo: Alt fra 26-28 og op omkring 35.
Clio: 18-24 km/l
Punto: 18-24 km/l (min egen ca 23 over 80000 km)

Alle tal for diesel-modeller.

Fra : Ukendt

Dato : 20-12-08 22:47

"Lars Peter Larsen" <lars_pontoppidan@get_to_net.i.danmark> skrev i en
meddelelse news:494d4e9e$0$90262$14726298@news.sunsite.dk...

> Jeg vil ikke benægte at der er sket meget i retning af økonomiske biler de
> sidste 6 - 10 år men Lupoen er som model er trods alt 10 år gammel.

Ja det er meget fint.
Blot ærgerlig, VW ikke selv tog den seriøs nok
og lod den udgå fordi den var for dyr at fremstille.

Selv "Penge og Privatøkonomi" sendte den også
ned på en 6-7 plads i totaløkonomi.

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 20-12-08 23:19

Eque skriver:

> Blot ærgerlig, VW ikke selv tog den seriøs nok
> og lod den udgå fordi den var for dyr at fremstille.

Er det ikke meget normalt at man udfaser en vare man ikke tjener penge
på ?

> Selv "Penge og Privatøkonomi" sendte den også
> ned på en 6-7 plads i totaløkonomi.

På grund af skræk for vedligeholdelsesomkostningerne - de havde også
læst den om de 35.000 til baklyskontakten .......

Fra : Lars Peter Larsen

Dato : 21-12-08 14:39

Eque wrote:
> [...]
> Blot ærgerlig, VW ikke selv tog den seriøs nok
> og lod den udgå fordi den var for dyr at fremstille.
>
> Selv "Penge og Privatøkonomi" sendte den også

Simple ting som stoplyskontakten som Klaus er inde på men også
"grundindstilling" af gearkassen kunne volde VW-værkstederne
uoverstigelige problemer. Det har også været kutyme at score en ekstra
fortjeneste på at skifte vandpumpen ved tandremsskifte selvom den intet
fejlede. Så et eller andet sted har man skudt sig selv så grundigt i foden.

Jeg skal ikke kunne sige om den var forud for sin tid men lad os kalde
den en vejviser. En af grundene til at den udgik var at i lande med mere
humane registreringsafgifter var det Audi A2 1,2 TDI der slog an, men
ikke des mindre kører en fjerdedel af de ca 30.000 Lupo 3L TDI'ere der
blev fremstillet i DK.

Min sidste bemærkning er at det er drønvigtigt at have et nætværk med er
faring i bilen som f.eks 3liter-klubben. Jeg tror at det også gælder
alle biler. Klubben har sparet mig for rigtigt mange ærgelser.

/Lars