MS Windows
Manse9933 45149
briani 27239
Partitionstørrelser?
Fra : Mikkel Mikkelsen

Dato : 21-12-08 11:02

Jeg bruger XP og har 2 harddiske:

C: 150 Gb - brugt 24 Gb - ledig 126 Gb (styresystem)
D: 60 Gb - brugt 30 Gb - ledig 30 Gb (data)

En partition på hver. C er boot-drev.

Software til rådighed:
Aconis True Image Home 11.0
EASEUS Partition Manager 2.0 Professional

Jeg vil lave en grundinstallation på C og lægge et image på D, så jeg kan
vende tilbage til en velfungerende standardinstallation. Helt traditionelt,
men jeg har bare aldig fået det gjort.

Som jeg har forstået det, vil et image fylde præcist det samme som den
partition man laver image af. Et image af det nuværende C-drev, vil således
fylde 150 Gb og det er der jo ikke plads til på D-devet.

Løsningen kunne være at opdele drev C, men så risikerer jeg jo at begrænse
Windows' behov for at kunne abejde frit og optimalt. Min nuværende
Windows-installation med brugerprogrammer er mit typiske behov og fylder
altså 24 Gb, men en grundinstallation skal ikke have tilnærmelsesvist alle
programmer med(?), så den vil nok fylde en del mindre.

Jeg har tænkt mig at oprette en Acronis Secure Zone på D og lægge image'et
der, hvilket giver mulighed for at at tilføje til det eksisteende image, så
vidt jeg har forstået.
--
Venlig hilsen
Mikkel

Fra : Ole C

Dato : 21-12-08 11:13

Mikkel Mikkelsen skrev blandt andet:

> [...]
> partition man laver image af. Et image af det nuværende C-drev, vil
> således fylde 150 Gb og det er der jo ikke plads til på D-devet.

Image'et bliver komprimeret og vil langtfra fylde 150 Gb....

> Løsningen kunne være at opdele drev C, men så risikerer jeg jo at
> begrænse Windows' behov for at kunne abejde frit og optimalt.

Nej, det vil tværtimod være en rigtig god idé, da Windows incl. programmer
langtfra har behov for 150 Gb.
20-30 Gb vil være rigeligt.
Data bør du så lægge på den anden partition - eller den anden harddisk.

> [...]
> behov og fylder altså 24 Gb, men en grundinstallation skal ikke have
> tilnærmelsesvist alle programmer med(?), så den vil nok fylde en del

Jeg har slet ikke fantasi til at forestille mig hvordan du har fået det til
at fylde så meget - medmindre du tæller data med...

--
vh
Ole C

Fra : Mikkel Mikkelsen

Dato : 21-12-08 11:40

On Sun, 21 Dec 2008 11:12:34 +0100, Ole C wrote:

> Jeg har slet ikke fantasi til at forestille mig hvordan du har fået det til
> at fylde så meget - medmindre du tæller data med...

7,2 Gb Pogrammer
5,2 Gb Documents and Settings
4,2 Gb Windows
3,0 Gb System Volume infomation
2,0 Gb hiberfil.sys
1,5 Gb pagefile.sys

- for blot at nævne de største
--
Venlig hilsen
Mikkel

Fra : Ole C

Dato : 21-12-08 12:39

Mikkel Mikkelsen skrev blandt andet:

> [...]

En oprydning ville nok gøre underværker
Men OK - så sæt noget mere af til C-drevet, for eksempel 50 Gb.

--
vh
Ole C

Fra : Edmund

Dato : 21-12-08 11:27

"Mikkel Mikkelsen" <mikkel@mikkelserver.invalid> skrev i meddelelsen
> [...]

> således
> fylde 150 Gb og det er der jo ikke plads til på D-devet.

Nej den vil fylde 24GB, men bare lad programmet komprimere så fylder det ca
12 GB

Mvh Edmund

Fra : Bo L

Dato : 21-12-08 14:51

"Mikkel Mikkelsen" <mikkel@mikkelserver.invalid> skrev i en meddelelse
> [...]
> således
> fylde 150 Gb og det er der jo ikke plads til på D-devet.

Dit image af C, vil fylde ca. det samme som der er brugt af plads på C. Så
du har altså plads.
At jeg så ikke forstår, hvorfor du har C som det største drev, er en anden
ting. HVis du gemmer alle dine data (billede, post osv) på dit D drev, så er
de der når du engang skal genskabe. C behøves stortset aldrig være støre end
40-50 Gb. Hvis ikke der skal instaleres en masse spil. Det vil også gøre det
hurtigere at defrakmentere m.m. C bør ikke fyldes mere end 2/3 så der er
plads at "arbejde" på

Fra : Philip Nunnegaard

Dato : 21-12-08 16:41

"Bo L" <ingen@post-til-mig> skrev

> [...]
> ting. HVis du gemmer alle dine data (billede, post osv) på dit D drev, så
> er de der når du engang skal genskabe. C behøves stortset aldrig være

Plus at man ikke skal bruge så meget tid på at tage backup ved en evt.
genformatering, fordi alle data (lige undtagen mails, hvis ikke man har
ændret dette under indstillinger) ligger på et andet drev.