MS Windows
briani 27239
Formatteret størrelse på ekstern HD
Fra : Mikkel Mikkelsen

Dato : 15-12-08 15:16

Jeg har en Buffalo ekstern harddisk på 120 Gb. Når jeg formatterer den,
giver den kun 111 Gb. Jeg har sat papirkurvens størelse ned til 1%.
Hastigheden e i fovejen ikke noget at råbe hura fo, så jeg skal pesse så
meget ledig plads ud af den som muligt.

Jeg kunne kun vælge NTFS og jeg valgte en clusterstørelse på 4096, da den
kun bruges til store filer. Det underlige er, at den var præformatteret med
FAT32. Det kan, så vidt jeg ved, ikke håndtere den størrelse?

Styresystem XP.
--
Venlig hilsen
Mikkel

Fra : Max

Dato : 15-12-08 15:26

Hej Mikkel

> Jeg har en Buffalo ekstern harddisk på 120 Gb. Når jeg formatterer
> den, giver den kun 111 Gb. Jeg har sat papirkurvens størelse ned til

Det er normalt, problemet er at dem der laver HD regner 1000 b på
en kb, medens din PC regner 1024 b på en kb.

--
Mvh Max

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 15-12-08 18:16

"Mikkel Mikkelsen" skrev i en meddelelse
> [...]
> giver den kun 111 Gb. Jeg har sat papirkurvens størelse ned til 1%.
> Hastigheden e i fovejen ikke noget at råbe hura fo, så jeg skal pesse

Den har Max svaret på - forskellen kommer for harddiskfabrikanterne
regner en Kb til 1000 byte hvor den normalt regnes til 1024 byte i andre
sammenhænge - sådan har det altid været - det skal ikke være for logisk

> [...]
> præformatteret med
> FAT32. Det kan, så vidt jeg ved, ikke håndtere den størrelse?

Jo - det kan den sagtens - Windows XP kan bare ikke sev formattere med
FAT32 i den størrelse - men f.x. Win98R2 eller ME kan godt og der findes
også andre formatteringsprogrammer, der snildt kan klare det.

Og når først harddisken er formatteret med alternative værktøjer - så
kan XP sagtens bruge disken - den kan bare ikke selv formattere.

Jan

Fra : -=BG=-

Dato : 16-12-08 15:45

> [...]
> med
> FAT32. Det kan, så vidt jeg ved, ikke håndtere den størrelse?

Du har ganske ret - FAT32 håndterer ikke filer over 4GB, så derfor skal du
formatere den i NTFS

BG