On 21 Dec., 09:19, Rainer Schöbe <news.rai...@schoebe.eu> wrote:
> Hej.
>
> PSD skrev:
>
> > JA, TDC køre med en form for "load balancing" og bruger
> > discount-selskabernes kunder til dette...
>
> > Et meget sjovt eksempel, jeg havde for et par år siden, var at vi havde
> > 2 telefoner hos TDC og 3 hos Telmore...
> > Det var ca. 1/2 år inden TDC overtog Telmore...
>
> > Vores telefoner der havde TDC´s abonnement kørte stortset altid på de
> > nærmeste master, hvorimod vores telefoner der havde Telmore, stortset
> > altid kørte på master der lå længere væk, og i mere tyndt befolkede
> > områder...
>
> Jeg kan huske, at der var én i denne NG der skrev om det.
>
> Et spørgsmål til dette fænomen: Var det kun i standby eller også under
> samtaler?
>
> Fra den tekniske side er det muligt at udelukke en kunde eller en
> kundegruppe fra en gruppe af stationer (location area), der omfatter som
> regel en eller flere snes stationer, men ikke fra en enkelte station
> (undtagen denne ene station danner en egen location area).
>
> Denne udelukkelse kan ikke ske dynamisk, hvis det handler om standby. Så
> snart en samtale startes, er denne udelukkelse ikke længere aktiv, men
> en dynamisk priorisering kan finde sted under samtalen.
>
> Fra den financielle side kan jeg ikke finde et godt svar på spørgsmålet,
> hvorfor TDC skulle gøre det:
>
> TDC tjener på indgående samtaler, så der er ingen grund til at begrænse
> mulighed for kunderne (også dem fra Telmore osv.) for at modtage opkald..
>
> Hvis en Telmore-kunde opdager dårlig dækning, vil den sandlynligvis
> skifte udbyderen OG operatøren, så TDC tjener overhovedet ikke mere på
> denne kunde.
>
> Jeg ser ikke en fornuftig grund til at holde egne (TDC, Telmore osv.)
> kunder væk fra egne master.
>
> Hvis TDC vil priorisere de egne kunder frem for Telmores, så kan det
> realiseres meget bedre og meget mere enkelt med prioriseringen under
> samtalen (vha. gsm-klasserne).
>
> > Jeg havde det oppe og vende her i NG, og med Telmore...
> > Telmore sagde intet om hvad "problemet" var (men prøvede at spise mig af
> > med nye simkort, for som de sagde "fejlen på være i kortene), og her i
> > NG var der heller ikke meget hjælp...
>
> Sim-kortet kan sagtens være en årsag til dette fænomen.
>
> > Det eneste jeg fandt ud af var at det IKKE var telefonerne, for skiftede
> > jeg kort i dem TDC<->Telmore, så var det stadig dem med Telmore-kort der
> > havde den dårligste dækning...
>
> Kan du huske, hvor længe Telmore-kortet var i TDC-mobilen? Prøvede du på
> et sted eller kørte du lidt ud af byen med Telmore-kortet i TDC-mobilen?
>
> > Af en eller anden grund (pris ? eller måske kontraktens udformning
> > mellem Unotel og TDC) så har Unotel ikke de samme problemer...
> > - men jeg har altså set det, at TDC brugte "load balancing" på nettet
> > for nogle år siden, så hvorfor skulle de ikke stadig benytte dem af det ??
>
> En lidt anden situation til forklaring:
> Som mobilix-kunde og Telia-kunde var det engang muligt at bruge Sonofons
> netværk der, hvor det egne net ikke dækkede. I hovedstadsområdet var
> Sonofons net spærret for de fremmede kunder. Det skete for en hel
> kundegruppe (nemlig alle mobilix- og alle Telia-kunder) og et stort
> område (sagtens flere location areas), mens motivationen til denne
> barring kan være en oppriorisering af egne kunder fra Sonofons side og
> en besparelse fra mobilix' og Telias side, fordi det helt sikkert var
> dyrt for dem at lade de egne kunder bruge Sonofons net og der var ikke
> en grund til det, da det egne net allerede stod (mere eller mindre godt)
> i dette område.
>
> I vores netværk i Tyskland har vi lige nu næsten den samme situation som
> mobilix og Telia for nogle år siden: Vi lader vores kunder spærres ud
> fra "partner"-netværket location area for location area.
>
> Måske TDC har en anden opfattelse af "fornuftig", men jeg kan ikke finde
> en fornuftig grund til en sådan fremgangsmåde, så jeg leder efter en
> anden forklaring af det fænomen du opdagede.
>
> Mvh.
>
> --
> Rainer Schöbe (Germany)
http://www.schoebe.eu/rainer
For måske at tydeliggøre problemet kan jeg fortælle, at "søjlerne",
altså indikationen af modtagelses signal, på min telefon, ændrer sig
konstant, også selvom telefonen overhovedet ikke flyttes! Her hvor jeg
skriver dette - på mit kontor hjemme - står den foran mig, og jeg ser
at søjlerne ændres fra næsten alle fuldt oppe, helt ned til ingenting..
Og så står der pludselig "kun nødopkald" hvorefter den lidt senere
logger på happiimobil igen. Det ser iøvrigt IKKE ud til, at "kun
nødopkald" kommer, når søjlerne er helt væk. Det er ligesom der er
lidt forsinkelse, således, at når søjlerne har været i bund, og så
kommer op igen, SÅ går den i "kun nødopkald", altså selvom signalet
"tilsyneladende" er kommet delvist tilbage.
Men det skal tilføjes at det er ikke hver gang, dette sker. Det er
altså irregulært, nu og da, og uden noget fast mønster.
Måske skal jeg bede om et nyt simkort, jfr. tidligere indlæg.?!
Preben