ER vi nu ikke for hårde
Fra : Ukendt

Dato : 29-12-08 14:57

Nu skal man ligefrem til at betale for at købe stjålne sager fra indbrud,-
hvad siger menneskerettighederne mon?

"Køber man et stjålet fjernsyn til 25.000 kroner, skal der vanke en bøde på
25.000 kroner.

Sådan lyder et forslag fra Venstre, der for andet år i træk benytter
juletiden med de mange indbrud i private hjem til at foreslå en skærpelse af
straffen for hæleri. I 2009 skal der gøres noget ved det, lover Venstre.

Helt konkret foreslår regeringspartiet, at enhver, der kendes skyldig i
hæleri skal betale en bøde, der svarer til markedsværdien af den "varme"
vare, som personen har købt. Samtidig vil Venstre indføre en minimumbøde på
5000 kroner, der automatisk skal lægges oven i bøden på markedsværdien af
det stjålne."

Minimumsbøde? Mon ikke den ryger direkte til menneskerettighedsdomstolen?

Fra : Malene P

Dato : 29-12-08 15:03

"Knud Larsen" <mafishmaskela-snabela-yahoo.invalid> skrev i en meddelelse
> [...]

> det stjålne."
>
> Minimumsbøde? Mon ikke den ryger direkte til menneskerettighedsdomstolen?

Eller til hhv Kim Larsen: "pjatdomme" og til Christian Larsen: "straf
hjælper ikke". Sikke et hundeslagsmål der kan blive ud af, hvis de to mødtes
i en tråd. )

Malene P

Fra : \"Claus E. Petersen\

Dato : 29-12-08 17:37

Knud Larsen skrev:
> [...]
> det stjålne."
>
> Minimumsbøde? Mon ikke den ryger direkte til menneskerettighedsdomstolen?

Forslaget er fuldkomment latterligt.
Sæt da for pokker strafferammen i vejret.
Det gør man ikke, for det koster penge, så i stedet kommer der en gang
symbol politik på bordet.
Hvis ikke 4 måneders fængsel kan afskrække en person fra at købe
tyvekoster, har jeg sgu svært ved at fatte hvordan man gøre det mere
afskækkende med noget så tåbeligt som en symbolsk bøde oveni.
Ren symbol politik efer min mening.

- cep

Fra : Ukendt

Dato : 29-12-08 19:33

"Claus E. Petersen" <"Snurrberget"@" < wrote:

> [...]
> tyvekoster, har jeg sgu svært ved at fatte hvordan man gøre det mere
> afskækkende med noget så tåbeligt som en symbolsk bøde oveni.

Mon ikke det er fordi ingen BLIVER dømt til fængselsstraf, medmindre de har
været hælere i 50 år og har handlet med for mindst 50 mio kr, - det er mit
gæt.

Fra : Henning Sørensen

Dato : 29-12-08 20:34

""Claus E. Petersen" <"Snurrberget"@" <"REMOVE> skrev i meddelelsen
> [...]
> tyvekoster, har jeg sgu svært ved at fatte hvordan man gøre det mere
> afskækkende med noget så tåbeligt som en symbolsk bøde oveni.

Kan ikke lade være med at tænke på de mange hælere, der findes i landet.

Jeg købte engang en computer gennem den blå avis, checkede serienummert og
jo det var ganske rigtigt en stjålen vare.
Ringede prompte til politiet der afhentede computeren og manden blev dømt
(de havde haft ham i kikkerten, men havde ingen beviser - han havde solgt ca
15 computere via blå avis).

Havde jeg intet gjort havde jeg været hæler - en af de politimænd jeg talte
med i forbindelse med sagen mente dog at jeg stod til straf alligevel, for
"alle véd at alt hvad der sælges i den blå avis er tyvekoster" - og skulle
altså jvf ovenstånde have haft 4 måneder bag tremmer - mistet job osv.

En klækkelig bøde for hæleri lyder som en rigtig god idé, selvom det vil gå
ud over udbudet af "billig elektronik" i de danske parcelhuse.

/Henning.

Fra : N_B_DK

Dato : 29-12-08 20:57

"Henning Sørensen" <hkks@news.dk> wrote in message

> Jeg købte engang en computer gennem den blå avis, checkede
> serienummert og jo det var ganske rigtigt en stjålen vare.

Så er du pr definition hæler.

> Havde jeg intet gjort havde jeg været hæler -

Nej du er hæler, dog ikke bevidst, og alligevel, du havde jo mistanke om
det.

> En klækkelig bøde for hæleri lyder som en rigtig god idé, selvom det
> vil gå ud over udbudet af "billig elektronik" i de danske parcelhuse.

Kan elektronik blive meget billigere end det er nu ? det er da tæt på
man så skal have penge for at tage det, hvis det skal være billigere.

--
MVH. N_B_DK
Pioneer CLD-D925 købes.

Fra : Henning Sørensen

Dato : 29-12-08 22:59

"N_B_DK" <admin@spamme.dyndns.dk> skrev i meddelelsen
> "Henning Sørensen" <hkks@news.dk> wrote in message

> Så er du pr definition hæler.

> Nej du er hæler, dog ikke bevidst, og alligevel, du havde jo mistanke om
> det.

Ikke jvf politiassessoren, i det der er krav om fortsæt for at hæleri er
strafbart.
Så jeg véd ikke hvor du har din definition fra.

Mht mistanke, så checker jeg i videst mulig omfang alt hvad jeg køber
second-hand.
Men siden denne hændelse har jeg primært handlet brugt, når jeg kan få en
kvittering for det købte med mig.

> Kan elektronik blive meget billigere end det er nu ? det er da tæt på man
> så skal have penge for at tage det, hvis det skal være billigere.

Ork ja - elektronik bliver kun billigere, og man får mere og mere for
pengene.
Alligevel må der nødvendigvis være aftagere til hvad alt for mange hjem er
blevet rippet for i de seneste dage.

Personligt er det meget begrænset hvad jeg efterhånden handler brugt - den
føromtalte episode kostede mig 5000 for ca 10 år siden, og for ca 5 år siden
mistede jeg ca samme beløb ved en svindler.
Begge blev efterfølgende dømt for henholdsvis hæleri og svindel og dømt til
at betale mig - men de penge så jeg naturligvis aldrig.

> --
> MVH. N_B_DK

/Henning.

Fra : N_B_DK

Dato : 29-12-08 23:17

> Ikke jvf politiassessoren, i det der er krav om fortsæt for at hæleri
> er strafbart.
> Så jeg véd ikke hvor du har din definition fra.

Simpelt, hæleri er køb af stjåldne varer, købte du noget der var
stjålet, ja eller nej ?

At du så ikke blev straffet skyldes muligvis at du var i god tro, men du
kan bortfoklare lige så tosset du vil, køb af stjåldne varer er og
bliver hæleri.

Fra : Steen Thomsen

Dato : 29-12-08 23:24

On Mon, 29 Dec 2008 23:16:53 +0100, N_B_DK wrote:

> [...]
>
> At du så ikke blev straffet skyldes muligvis at du var i god tro, men du
> kan bortfoklare lige så tosset du vil, køb af stjåldne varer er og

Hmmm. Ifølge straffeloven (om hæleri).....

§ 284, kræves således, at gerningsmanden anser det for overvejende
sandsynligt eller har haft en bestemt formodning om, at en købt vare var
stjålet.

Fra : Henning Sørensen

Dato : 29-12-08 23:32

"Steen Thomsen" <alucard44@hotmail.com> skrev i meddelelsen

> Hmmm. Ifølge straffeloven (om hæleri).....
>
> § 284, kræves således, at gerningsmanden anser det for overvejende
> sandsynligt eller har haft en bestemt formodning om, at en købt vare var
> stjålet.

Det er samme sted jeg har set det, og jeg regner det derfor for overvejende
sandsynligt at netop dette er korrekt.
Men OK - der kan jo ind imellem forekomme ligeså mange definitioner som
debattører.

/Henning.

Fra : N_B_DK

Dato : 29-12-08 23:32

"Steen Thomsen" <alucard44@hotmail.com> wrote in message

> Hmmm. Ifølge straffeloven (om hæleri).....
>
> § 284, kræves således, at gerningsmanden anser det for overvejende
> sandsynligt eller har haft en bestemt formodning om, at en købt vare
> var stjålet.

Hvilket han jo også havde, ellers havde han jo ikke kontrolleret med
politiet.

Fra : Steen Thomsen

Dato : 29-12-08 23:55

On Mon, 29 Dec 2008 23:32:02 +0100, N_B_DK wrote:

> Hvilket han jo også havde, ellers havde han jo ikke kontrolleret med
> politiet.

Vrøvl. Medmindre prisen var usandsynlig lav i forhold til den reelle værdi.

Fra : N_B_DK

Dato : 30-12-08 00:16

> Vrøvl. Medmindre prisen var usandsynlig lav i forhold til den reelle
> værdi.

Går også op og siger, jeg tror min nabo gør dit og dit, uden du har den
mindste mistanke ?

Fra : Steen Thomsen

Dato : 30-12-08 01:34

On Tue, 30 Dec 2008 00:16:04 +0100, N_B_DK wrote:

> Går også op og siger, jeg tror min nabo gør dit og dit, uden du har den
> mindste mistanke ?

Hvad vrøvler du om ?

Hvad er der ved "overvejende sandsynligt" og "bestemt formodning" som du
ikke forstår.

Hvis jeg fik tilbudt et gammelt 28" TV til 500 kr, ville jeg da ikke straks
formode at det var stjålet, hvorimod en nyt 42" fladskærm til samme pris,
er en helt anden sag.

Fra : Henning Sørensen

Dato : 30-12-08 00:00

> "Steen Thomsen" <alucard44@hotmail.com> wrote in message

> Hvilket han jo også havde, ellers havde han jo ikke kontrolleret med
> politiet.

Nej - tværtimod var jeg overbevist om at det ikke var tyvegods (ellers havde
jeg aldrig købt den), men jeg checker så vidt muligt alt jeg køber brugt.
Jeg informerede politiet om at jeg havde varen samt bevis for at det var
stjålet og bad dem derfor afhente den da jeg ikke ønsker at have tyvekoster
i mit hjem.
Den nåede at være i min varetægt mindre end 2 timer.

De var i øvrigt meget lykkelige, fordi denne var del af tyvekoster fra et
indbrud, hvor der var blevet stjålet en hel del, og de havde allerede
mistanker men indtil da ingen beviser.

Men for at komme tilbage til debatten, så vil jeg med mit eksempel vise, at
man kan komme ganske tæt på at være hæler uden at ville det.
Bøde på 5000,- + synes jeg er i orden for hæleri og jeg mener ikke at dét er
en "symbolsk" straf, men 4 mdrs fængsel pr automatik forekommer mig at være
"overkill".

> --
> MVH. N_B_DK

/Henning.

Fra : Henning Sørensen

Dato : 29-12-08 23:40

> [...]
> kan bortfoklare lige så tosset du vil, køb af stjåldne varer er og bliver

Ikke jvf straffeloven, så det må være en anden lov/regel du hentyder til?
Iøvrigt vil det da også være temmeligt upraktisk hvis folk straffes (udover
det der tabes økonomisk), når de henvender sig til politiet med formodede
tyvekoster.
Skulle straffen for dét være 4 mdrs fængsel, så tror jeg de fleste ville
holde mund.

På daværende tidspunkt var jeg da helt på det rene med, at jeg også kunne
blive straffet for dumheden - indtil jeg fik snakket med politiassessoren -
men vigtigst var nu, at manden blev stoppet og dømt.

> --
> MVH. N_B_DK

/Henning.

Fra : Anders Peter Johnsen

Dato : 31-12-08 02:30

Henning Sørensen wrote:
> [...]
> kunne blive straffet for dumheden - indtil jeg fik snakket med
> politiassessoren - men vigtigst var nu, at manden blev stoppet og

Så vidt min salig juristfader engang før '96 belærte mig, opererer man
stadig - i hvert fald som led i uddannelsesteorien for jurister - i de
kredse med det oprindeligt romerretsdefinerede begreb "bonus pater
familias", altså "det gode - og hermed underforstået /ansvarlige/ -
familieoverhovede" som grundliggende målestok for, hvad vi i vore dage vel
snarere vil kalde "i god (og ansvarlig samfundsborgerlig) tro":

Du har hermed - så vidt jeg ellers som civil lægmand og nogenlunde lovlydig
medborger ellers måtte kunne mene at forstå af dine skriv - NETOP handlet i
god tro, FORDI du lige præcis /mønsterborgerligt/ opsøgende har eftertjekket
med Politiet om varen rent faktisk skulle være tyvegods.

(Hvis du derimod havde været skummelt indforstået med en alt for billig pris
og følgelig "diskret" med varerne, kunne du velsagtens omvendt nok klandres
REELT for hæleri, ifald bemeldte hardware af ellers uransaglige
ransagningsårsager skulle forefindes hos dig! ;-D)

Noget helt andet er at jeg - netop også på grund af så relativt lave priser,
man ser i EDB-hardwarebranchen idag - selv ikke gider løbe risikoen for at
"købe brugt", medmindre det er af virkeligt pålidelige, ansvarlige bekendte:

1) Varen kan på den ene eller anden måde være defekt (af misligholdelse i
form af støvbefængt overophedning og dertil desuden "overclocking" eller
dårlig mekanisk adskillelse med tilhørende fysiske følgeskader)...

2)...Hvorved enhver ellers nok så "principielt bilagssikret
købsretsdokumentation" i form af "original regning" bare ikke er en pind
værd, fordi der dermed er tale om tidligere ejers eget forsætlige
garantibrud...

3)...og jeg slet ikke orker at skulle begive mig ud i mere eller mindre
eksotiske konfrontationsscenarier hos vedkommende sælger for at få pengene
tilbage...

Anders Peter Johnsen

Fra : \"Claus E. Petersen\

Dato : 29-12-08 21:28

> En klækkelig bøde for hæleri lyder som en rigtig god idé, selvom det vil
> gå ud over udbudet af "billig elektronik" i de danske parcelhuse.

Så hvis en person har mulighed for at købe en DVD afspiller på den
"lokale" for 50 kroner og ved at straffen er 4 måneders fængsel, vil
ekstrabøden på 600-1200 kroner afskrække ham fra at tage det endelige
skridt ind i kriminalitet? øh?

Rent medie pop efter min mening. Man skulle næsten tro at idéen stammede
fra DF.

- cep

Fra : Henning Sørensen

Dato : 29-12-08 22:40

> [...]
> skridt ind i kriminalitet? øh?
>
> Rent medie pop efter min mening. Man skulle næsten tro at idéen stammede

Nu er det sådan at DF tager alt til sig, der på nogen måde kan afstedkomme
sympati og i værste fald stemmer.
Dermed rammer de ind imellem også rigtigt.

Som det indledningsvis blev beskrevet er det vist V, der er interesserede i
at sætte fokus på straf til hælere, men de er da bestemt ikke alene.
Uden at have haft indbrud - bortset fra da jeg nappede en narkoman i
entréen - synes jeg da at det er en glimrende idé.

Køber man en DVD på det lokale værtshus - antager at det ofte er sådan
omsætning med stjålen gods forekommer - så er det uden tvivl med den
bevidsthed at det er stjålent. Men skal vedkommende 4 mdr bag tremmer, så er
det alt andet lige en temmelig hård straf ?
En sådan skærpelse bør vel medføre at øvrige straframmer ændres
tilsvarende - altså bøder = fængsel.
Dermed også eksempelvis for høj fart, ulovlig parkering osv.

Nogle vil så mene at det vil betyde at vi kan nedlægge fængsler - andre at
vi skal bygge temmeligt mange nye.

En minimumsbøde på 5.000,- vil givetvis afskrække nogle fra at handle på
værthuset.

/Henning.

Fra : Kim2000

Dato : 29-12-08 22:51

"Henning Sørensen" <hkks@news.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> bevidsthed at det er stjålent. Men skal vedkommende 4 mdr bag tremmer, så
> er det alt andet lige en temmelig hård straf ?

Specielt fordi man giver voldsforbrydere og voldtægtsforbrydere 2 måneder.

Fra : Henning Sørensen

Dato : 29-12-08 23:14

"Kim2000" <kim2000@surfer.dk> skrev i meddelelsen

> "Henning Sørensen" <hkks@news.dk> skrev i en meddelelse
>
> Specielt fordi man giver voldsforbrydere og voldtægtsforbrydere 2 måneder.

Hvis jeg husker rigtigt, så har jeg læst, at de fleste hælere er
"almindelige familefædre".
Måske en øget indsats og bøder i størrelsesordenen 5.000,- + kunne motivere
disse til at afholde sig fra at anskaffe stjålne varer.
Hvad 4 mdr fængsel skulle gavne har jeg vanskeligt ved at se.

Straframmen for hæleri er i øvrigt 18 mdrs fængsel.

/Henning.

Fra : Kim2000

Dato : 29-12-08 21:29

> [...]
> af det stjålne."
>
> Minimumsbøde? Mon ikke den ryger direkte til menneskerettighedsdomstolen?

Jeg ville meget heller have det hed tingenes værdi plus fx 15% af ens
månedsløn. Efter samme princip burde man afregne trafikbøder.