Del-og-hersk starten på WW2: 1648
Fra : Bo Warming

Dato : 17-12-08 03:58

Del-og-hersk starten på WW2: 1648
Ex-kansler for VestTyskland Helmuth Smith, som forudså at snart vil
muslimerne i vildskab "springe på os", skønt han selv som socialdemokratisk
top-politiker havde lukket flere ind i EU end nogen anden før Kohl, og som
var EU-bannerfører nr 2 efter Kohl&Adenauer nr 1
var i CNN-interview i 1989.
Med engelskveltalenhed, der overgik den jævnaldrende studiegæst,
tyskamerikaneren Kissingers med lysår af banelængder (og det var
interviewets hovedemne!)
, forklarede han kort og præcist, at WW2 var skabt ved, at det samlede
Europa i århundreder før 1940 havde
*rottet sig sammen mod Tyskland* og delt det op i små stridende
fyrstedømmer, så det var kuet, bittert, rethaverisk og forurettet, da det
samledes
af Bismark *and then some* af Hitler.
Og med toldmure mod østriger og skandinaver.
En central hændelse i ondskabens kirkegård er Den Westfalske Fred, hvor
parykklædte bureaukrater i bærestole i Osnabryck og Mynster, nord for
ulandet Ruhr, afgjorde hvad skulle ske med den teknologiske supermagt
Tyskland, hvis Nyrnberg-våbensmedier alle frygtede.
Det skulle opsplittes og opsplittes, og en britisk rhin-kile skæres ind hvor
hannoveransk britisk kongeslægt kunne nå til grev Rumfords Mynchen og
Solkongen kunne erodere sig ind over Rhinlandet og bombesmadre Heidelberg,
når de havde trænet på Bruxelles.
At preusisk hede nær Berlin og Kaliningrad kunne blive magtfaktor , var
uforudsigeligt, indtil de år saksisk Dresden-Leipzig-Weimar og schlesisk
Polen gled fra kurfyrster til preusserfyrster.
Napoleons frihedsbudskab og harmoniserende frihandelslove samlede tyskerne i
begejstring under Hegelsk-Fichtesk filosof-pludren, der blev til
selvstændighedskrav om Zoll-verein og vupti var Bismarck-Hitler ude af
sækken
Lå der ondskab bag Frankrig&UKs del-og-hersk politik mod tyskerne? Nej og
det sørgede den affabelt smilende Helmut Smith for ikke at antyde.
Ondskaben bag Hitler fødtes, da solkongens parisersaloner og Cromwells
London-puritanere drak kaffe og teoretiserede om sundtolds ophævelse - alt i
den bedste mening og drevet af kristent had mod rigmænd:

"If we could see all the evil that may spring from good, what should we do?
Luigi Pirandello
" Det er for de tækkelige mennesker og for de såkaldte gode gemytter man må
tage sig vare. Holberg
" Himmelen og helvede er i menneskets hjerte. Marmontel
"Skillelinien mellem godt og åndt går ned igennem hver menneskes sind
Solsjenitsyn)
"Hvad der er godt og ondt, det ved endnu ingen - undtagen vel den skabende.
Nietzsche
" Det giver velvære at forstå naturens ligegladhed med godt og ondt.
Nietzsche
" Jeg troede engang, at jeg var Sct George mod dragen , og mit liv var en
kamp for livet. En dag bag billedet fandt jeg til min store forundring et
billede af en engel, der leger med sin lille ven dragen. Anders Bak-Nielsen
"Kolloens bog slutter "Vi rummer alle mere skæbnessvangre modsætninger, end
vi aner"(citeret fra Politiken 14 maj 05.) Skrab lidt på en elsker og du
finder en fjende. Dorothy Parker
Visse slette mennesker ville være mindre farlige, dersom de var ganske
blottet for godhed.Rochefoucauld
Åh, disse gode! - Gode mennesker taler aldrig sandhed; at være således god
er en sygdom for ånden. Nietzsche Kærlighed er en sygdom. Shakespeare
All that we do is done with an eye to something else. Aristotle

Vi er de gode, og I er de onde - således taler slavemoralen og ønsker at
tilføje lidelse. Nietzsche
Lg2ANM If there was less sympathy in the world there would be less trouble
in the world. Oscar Wilde
lg2DUM Der er ingen anden synd end dumhed. Oscar Wilde
Lg2fsKm >>Vi må vogte os,<<sagde Carl Gustav Jung,>>for at tænke på godt og
ondt som absolutte modsætninger.<<
Lg2LG Verden er en guddommelig leg hinsides godt og ondt. Det har den
indiske Vedant filosofi og grækeren Heraklit indset før jeg og deri er de
mine forgængere Nietzsche

Mange mennesker er mægtig søde, når de selv kan bestemme hvem de vil være
søde imod . Mikael Rode
Lg3m There is no evil unless your conscience or that of others says that
there is. Grafitti
Lg3m There is nothing either good or bad but thinking makes it so.
Shakespeare

Newtons sande ansigt: Gid du var død.
Det var de ord , hvormed den forfængelige Isac Newton svarede til John
Locke, da denne undskyldte at et brev ikke var blevet besvaret lynhurtigt
Den egoistiske og rethaveriske naturvidenskabsmand kæmpede for at blive
nationalbankdirekttør, hvilket lykkedes.
Hans jævnbyrdige tyske medforsker, Leibnitz var mindst lige så tidligt ude
som han med at udvikle integral-mattematik - og fandt at bevægelsesenergi er
proportional med masse gange med hastighed i anden potens, dvs foregreb
relativity-ligningen for uran-fission

Fra : Isachsen

Dato : 18-12-08 13:23

Bo Warming wrote:
> [...]
> bevægelsesenergi er proportional med masse gange med hastighed i
> anden potens, dvs foregreb relativity-ligningen for uran-fission

Refleksjonene du gjør deg her, er videre utdypet i boken "Aufstand der
Verpflanzten" av Dietrich Schuler.
Dette til orientering.

Isachsebn

Fra : Bo Warming

Dato : 18-12-08 20:06

"Isachsen" <tavekkorigi@setoinett> skrev i meddelelsen

> Refleksjonene du gjør deg her, er videre utdypet i boken "Aufstand der
> Verpflanzten" av Dietrich Schuler.
> Dette til orientering.

Er du uenig i mine refleksioner?

Fra : Isachsen

Dato : 19-12-08 14:00

Bo Warming wrote:
> "Isachsen" <tavekkorigi@setoinett> skrev i meddelelsen

> Er du uenig i mine refleksioner?

Du gjør deg mange refleksjoner og peker på forhold, som har fått liten
oppmerksomhet i dagens Norge. At splitt og hersk-politikken har preget
europeisk historie i mange generasjoner, er et faktum, ikke noe man er
enig eller uenig i. Poenget er om man er istand til, eller våger, å
trekke de riktige konklusjoner av det.

Det konsentriske trykk mot Europa fra makter utenfor, som du nevner, og
som førte til Europas undergang gjennom to "verdens"-kriger, ville ikke
vært mulig uten splitt- og hersk-teknikken. 1900-tallets Europa kunne
neppe blitt "nedkjempet" utenfra hvis ikke et flertall av europeerne
selv hadde bidratt til det gjennom å stå mot hverandre isteden for
sammen.

Det var denne siden av ditt innlegg jeg merket meg, og som Schuler
underbygger på en interessant måte i sin bok.

Isachsen

Fra : Bo Warming

Dato : 19-12-08 15:24

> [...]
>
> Det var denne siden av ditt innlegg jeg merket meg, og som Schuler
> underbygger på en interessant måte i sin bok.

Enig. Havde snu jøder i Washington udenrigsministeriet ikke sendt Joseph
Kennedy til at arrangere at UK allierede sig med Polen var WW2 ikke brudt ud

Egon Friedell argumenterer i sin fine 3 binds kulturhistorie at en allliance
Japan,UK Tyskland ville have skabt Pax Britannica, men USA hindrede det ved
at påvirke UK via de multinationale firmaer der havde skabt Opiumskrigen og
1815 freden i GEnt (og at kejser Wilhlem var dårlig rådgivet via Bismarks
finansjøder bidrog)

Wilsons Versaillefred var især ulykkelig resentiment