Angst for mænd og for kvinder
Fra : Bo Warming

Dato : 14-12-08 10:47

Angst for mænd og for kvinder
Vor nørdede danskerfilosof er grundlæggende kedsomhed som livets problem og
angstskaber
" Anxiety is the dizziness of freedom . Søren Kierkegaard

" Hvilken virkning har intet ? Det føder angst. Søren Kierkegaard

Men han har dyb tænkning om kønsforskelle

"Der er forskellige arter af oprindelig rødme" Der er den grove
rødstens-rødme.
Det er den romantikerne altid have nok af, når de lader deres Heltinder
rødme, über und über.
Der er den finde rødme der er som Åndens Morgenrøde.
Hos en ung pige er den ubetalelig" skriver Kierkegaard:

"Når en mand lader sit attrående blik fæste på en ung uskyldig pige, bliver
hun angest. Kierkegaard
Kvinden er mere angest end manden. Det ligger ikke i at hun har mindre
fysisk kraft, det er ikke den slags angst. Det ligger i at hun er mere
sanselig og især har en åndelig bestemmelse, ligesom manden. Kierkegaard.
Hvorfor denne angest.? Fordi i den erotiske kulmination kan ånden ikke være
med. Kierkegaard.

Min gode vismand! Gak til myren og bliv viis, og lær af en pige at få tiden
til at gå; thi deri er hun en sand virtuos.Søren Kierkegaard

HUN HAR JO LIVSINDHOLD FORÆRET PÅ ET SØLVFAD, at få børn, så hun får ikke
mandeagtig selvhhad af at VENTE OG VENTE
Hvis jeg tvivler om Guds tilgivelse af bare eet menneske,
så må jeg også fortvivle for mit eget vedkommende. S Kierkegaard

Forargelsen udgår altid fra mændene, thi han vil være stolt, han vil være
alt, han vil intet have over sig