Historie om OPDAGELSER: Anti-glistrup-geni~
Fra : Bo Warming

Dato : 11-12-08 21:08

Historie om OPDAGELSER: Anti-glistrup-geni Cook (James 1728-79)
Opdagelsesrejsernes kongerække lyder normalt Columbus>Vasco da
Gama>Magellan>AbelTasman>JamesCook, for vi danskere er hooked på kystlinier,
som jo afgør civilisation, krig og verdenshandel. De næste årtiers
verdenshistorie vil nok skabe respekt for de store russere, der kortlagde
fra Moskva til Vladivostok og nord og syd for den strækning, og mongolsk og
arabisk udvikling af karavaneruter er også betydningsfuld og har krævet mod
og kreativitet a la Cook's.

Men Cook er på mange vis uovertruffen genial og resultatrig på rekord-tid -
UK's største sømand.
Vasco da Gama og forgængeren Bartolomæus Diaz var blot de to sidste i en
tyvetrins-kongerække som især Henrik Søfareren (der aldrig selv sejlede)
udrustede og sendte mod Indien for at fravriste KinaIndien-krydderihandelen
fra Islam, hvilket er historiens næststørste og vigtigste anslag præsteret
mod denne helligkrig-ondskab (største anslag er kanonstål som udlugede
rotterne fra Balkan)

Columbus stod bare i kø for at omsætte nordbo-viden om Vinland til en
nordvest-sø-passage overgåelse af Marco Polos landfærd til Kina.
Magellan begik jordomrejse-stordåd, fordi Columbus&VascoDaGama gjorde hans
eksperimentet indlysende.
Hollænderen Albert Tasmans Australiensfærd var trædestenen for Cook - men
evnerig og opfindsom og pioner som nytænkte kreativt så genialt som Cook.

Cook var opdraget i calvinsk-skotsk "missionsk" protesantisk tradition, og
det gjorde ham extremt rethaverisk, forurettet, bitter, stridbar,
GERNINGSRETFÆRDIG - stik modsat det grundvigsk-lutherske geni Glistrup, der
var vennesæl og åben, overvågningsbegejstret og folkelig. Stik modsat Cook

Cook var rette mand på rette sted, da briterne skulle overtage katolske
Spanien Portugals sø-verdensherredømme vedr især Stillehavet.
Han sendtes til Tahiti og fandt New Zeeland og det meste af hvad forgængerne
ikke havde kortlagt nord for Antarktis - på nær den nordvestpassage gennem
Canada, som han døde af at lede efter - og som danske Jens Munk havde lidt
nederlag ved pga skørbug.
Remedier mod denne delvis psykosomatiske og delvis
(C-vitamin/citrus)mangelsygdom var en AFGØRENDE-nødvendig, men ikke
tilstrækkelig hovedbestandel af Cooks triumfer .

ÆRLIGHED VARER LÆNGST var en sandhed, som Cook ikke havde sans for, og da
Cook var sat på pension efter 3 epokegørende opdagelsesrejser, var der
ynkelig, uærlig gøren sig kostbar hos admiralitet og Cook, før de fik ham
sendt af sted på sin sidste rejse.

Cook var puritansk og snerpet og farisæisk, højt hævet over sine fordrukne
søfolk, men tacklede dem effektivt - og klogt i mange henseender. Trods hans
intolerante kristendom var han også et geni til at samarbejde med de mange
blomsterbørn-naturfolk på sydhavsøerne og undgik i imponerende grad
konflikter.
Måske han derved havde fortrængt så mange aggresioner på sine vellykkede
ekspeditioner, så hans sind var sygt og kaotisk af fortrængte, modstridende
selvbedrag-"ormegårde" , da han vredt og rodet drog ud for sidste gang.

Da han kom til Hawai, var skibene tæt ved at få slagside af, at begejstrede
øboer sejlede dem i møde og kravlede op, fordi de havde nydt et eller andet
ved besøget et par år før.
Men da de havde provianteret og drog af sted til Vancouver (opkaldt efter en
med-kaptajn hos Cook) så havde søfolkene provokeret de lokale glædespiger
til desperation og al popularitet var væk og da hans mast brækkede nogle
uger senere og han kom retur, blev han hurtigt slået ihjel af
hulahula-øboerne nær Honolulu
Havde han været elskværdig og luthersk og ikke-calvinsk, dvs.
glistrup-agtigt - åben og ærlig - var der ikke opstået den frående vrede
og psykose som han havde plaget sine sømænd med under sidste rejse og som
hindrede at han fik råd fra dem - han skar ørerne af en af dem ved et af
sammenstødene.
Immunologiske mysterier ser ud til at indgå i gemytternes uoverensstemmelse
ved det sidste besøgs dræbende tumult. Som i LatinAmerika hvor kristne
uforvarende dræbte 90% pr medbragte infektioner, så smittede Cook&Co med
ikke kun kønssygdomme og spledalskhed men også kopper, difteri, tuberkulose
og andet, der har været midt i inkubationstid, da de indfødtes vulkanudbrud
af aggression skabte verdenhistoriske mest dramatiske og sensationelle
kulttursammenstød - næst efter krigsudbrud. Men betydningsfuldt var
Hawai-tossernes akut-had ikke, for de var få og betydningsløse incl i
Stillehavskrigen 1941-45.
USA videreudviklede med vanlig desperation den her beskrevne Cook-sindsyge,
og da vennesæle Japan-nybyggere havde koloniseret Hawai i vennesæl, smuk
harmoni med den lokale dronning, stjal Teddy Roosewelt øgruppen i
forbindelse med, at han startede superond kolonikrig, som er i skinger
modstrid med USA-hykleriet om , at
"Guds eget land er antikolonialistisk og starter aldrig krige". Alle krige,
de har deltaget i, har de åh-så-frihedselskende bibelbælteamerikanere og
NewYork-jøder været hoved-startmotor for - her ved at eksplodere eget skib
i Cuba-havn og give Spanien skylden.
Verdens ondeste krig, Opiumskrigen, var skabt af multinationale firmaer dvs
amerikansk-britiske

Fra : Martin Larsen

Dato : 11-12-08 23:00

"Bo Warming" <bwng@bwng.dk> skrev i meddelelsen
> [...]
> mongolsk og arabisk udvikling af karavaneruter er også betydningsfuld og
> har krævet mod og kreativitet a la Cook's.

Udmærket lille oversigt om Cook. Han er også kendt for nogle kloge tanker
vedr civilisationens udbredelse: "Jeg tror at det havde været bedst om vi
havde ladet de vilde være i fred" - sådan ca. Og han vidste om nogen besked
om dette forhold!

Har du læst om Mongo Park's kortlægning af Niger floden mm? Han havde også
den fornøjelse, som vi kender fra de gode gamle spændende Anders And blade,
at afslutte sit liv med blive ædt af rigtige vilde indfødte med kødben
gennem næsen, bastskørt og forfængeligt opsat hårtot.
Faktisk kender vi ikke helt de sidste detaljer af hans liv om hvorledes han
blev tilberedt, men de indfødte har sikkert været vilde med at æde "kraften"
fra en hvid mand, som vi også kender det blandt de få kanibaler, som vi har
kendskab til endnu.

Mongo Park havde ellers rigeligt med ammo på sin kanotur, som han havde
hårdt brug for, da de vilde animist negre overalt var uhyre
fjendtligsindede.

Men han havde aldrig truffet noget så ondskabsfuldt som muhammedaneren, der
formentlig har set det som en hellig pligt at være så modbydelig som muligt
overfor fremmede. - Park's nedtegninger er spændende læsning, da han kommer
troskyldigt og helt uden fordomme og iagttager disse primitive folk.

Mvh
Martin

Fra : Johnny Andersen

Dato : 11-12-08 23:10

> [...]
> muligt overfor fremmede. - Park's nedtegninger er spændende læsning, da
> han kommer troskyldigt og helt uden fordomme og iagttager disse primitive

Har du brugt hele aftenen, på at skrive dit begavet indlæg "Martin"?
Du er åbenbart BWs protege..

/Johnny

Fra : Martin Larsen

Dato : 11-12-08 23:53

"Johnny Andersen" <netsat_99@gmail.com> skrev i meddelelsen

> "Martin Larsen" <mlarsen@post7.tele.dk> skrev i en meddelelse

> Har du brugt hele aftenen, på at skrive dit begavet indlæg "Martin"?
> Du er åbenbart BWs protege..

Alle ser vist frem til den dag du har lært dansk grammatik og kan ytre dig
vedkommende.

Mvh
Martin

Fra : Bo Warming

Dato : 12-12-08 05:17

> [...]
> "Martin Larsen" <mlarsen@post7.tele.dk> skrev i en meddelelse

> Har du brugt hele aftenen, på at skrive dit begavet indlæg "Martin"?

Hvis jagt på sandhed er uinteressant,
så må man opdigte at alle man er uenig med er een ond sammensværgelse

Er Johnny blind for at uenighederne mellem BW og Martin er så mange og så
store som enighederne, - men at vi kun lader debatten knopskyde hvor der er
en vis fælles referenceramme, så ikke dialogen bliver "Goddag mand
økseskaft" ?(to monologer i hver sin retning)

Hvor uenighed uvægerligt fører til "Husk at behandle din pædofilil med
valium" mudderkast, er det ikke værd at forsøge en debat

HER LIDT OM KLOG" HINSIDES GODT OG ONDT" TÆNKNING

" There is no explanation for evil. It must be looked upon as a necessary
part of the order of the universe. To ignore it is childish, to bewail it
senseless. W. Somerset Maugham

" The strongest test of character is to resist being ruined by the
seductiveness of goodness, Goodness must be regarded as a luxury, a
refinement, a vice. Nietzsche

"If everybody minded their own business" the Duchess said in a hoarse
growl, "the world would go round a deal faster than it does". Lewis Carroll

"An apology for the devil: it must be remembered that we have only heard one
side of the case. God has written all the books. Samuel Butler

"Any preoccupation with ideas of what is right or wrong in conduct shows an
arrested intellectual development. Oscar Wilde, Phrases and Philosophies
for the Use of the Young`, 1894

"De giver efter, disse gode, de overgiver sig, deres hjerte taler efter
munden, de adlyder i bund og grund: men den der adlyder, lytter ikke til sig
selv!

"Good people do a great deal of harm in this world Oscar Wilde

Fra : Bo Warming

Dato : 12-12-08 04:30

"Martin Larsen" <mlarsen@post7.tele.dk> skrev i meddelelsen
> [...]
> vedr civilisationens udbredelse: "Jeg tror at det havde været bedst om vi

Japanerne gjorde INGEN skade på Hawai - de opdyrkede den jord som indfødte
ikke gad, og de blev populære og indfødte lærte af deres teknologiske
overlegenhed efterhånden som motivation langsomt opstod (1840-1899) De lod
dem i fred og er lysende eksempel på Paradise Lost ! Shangrila på
vikingefærd.

Zheng Hee gav gaver, hvor han kom frem og købte et par giraffer (til at
forlyste mandarinhoffet med) , men opkrævede ikke skat, hvad han kunne have
gjort. og hvad alle værterne frygtede.

- sådan ca. Og han vidste om nogen besked
> om dette forhold!

Ja, han var som Adam der ikke behøvede frygte at han var nr 2 med noget,
Ikke noget med "den vits har jeg hørt før"

> Har du læst om Mongo Park's kortlægning af Niger floden mm? Han havde også

NEJ FORTÆL MERE

> [...]
> Faktisk kender vi ikke helt de sidste detaljer af hans liv om hvorledes
> han blev tilberedt, men de indfødte har sikkert været vilde med at æde

Tror du på at kogalskab skyldes prioner der hvæser "knogler og nervevæv
skal ikke bruges som dyrefoder - mor Natur finder det perverstt" ?
Kanibaler fik MÅSKE samme sygdom fordi de foråd sig på nervevæv for at få
kraft - men grævlinger æder hjerne af ådsler, så why not ?

> fra en hvid mand, som vi også kender det blandt de få kanibaler, som vi
> har kendskab til endnu.

Niger og NewGuenea-overtro er som voodoo - uden værdi
Placeboeffekt så ond som monoteisme
Eller ?

> Mongo Park havde ellers rigeligt med ammo på sin kanotur, som han havde
> hårdt brug for, da de vilde animist negre overalt var uhyre
> fjendtligsindede.

Japanerne korsfæstede et par spaniere da disse begyndte at eksportere
japanske børn som slaver og havde omvent millionner ag godttroende
japanerbønder fra buddhisme/shinto til jesuitt-intolerancetro Så fik de
harmoni derefter 1600-1854 (Tokugawa-shogunaterne) Men min kone forstår ikke
de der forherliger den periode. Nostalgi-eskapisme er dum.

> [...]
> muligt overfor fremmede. - Park's nedtegninger er spændende læsning, da
> han kommer troskyldigt og helt uden fordomme og iagttager disse primitive

Interessant supplement.
Det er især optager mig vedr Cook er at han blev sindsyg af at have været så
klog i lang tid. At hans snerpede protestantisme gav kim til at han
pludselig lod øre skære af en ven på besætningen og blev uvenner med
Hawai-boere, der havde hyldet ham kort før
Mon de fornemmede at han bragte epidemier og det gav ubevidst vrede mod
ham.?
De har måske haft genial vrede og måske epidemierne var delvis psykomatiske
og skabt at kristen-had?
De sku ha allieret sig med Japanerne , der var humane mod dem.
Zheng Hees kinesiske opdagelsesrejse 1420 sku ha koloniseret USA og Afrika
og Austtralien konfuziansk
Og mandarinerne sku har kopieret britisk kanonstål i 1797 da de fik det som
ambasadør-gave
Det er sjovt at være bagklog!
Modsig min brainstorming - eller uddyb om Mungo Park - hvorfor opkalder man
teater i Allerød-Birkerød efter ham?

Et fint omend statsstøttet teater - men link til kanibalismeooffer, der vist
ikke var missionerende, som drama er ? ? ?
Opsætningen af Dukkehjem var genial, men er Park-associationen en klog
britisk grille som vore filmskuespillere har kopieret ufordøjet?
De nyuddannede fra skuespillerskolen har velbegrundet mindreværdsfølelse
overfor Cooks fædreland
At chokoloadeskilpadden er naziapologet som jeg - men fordi hans farfar
myrdedes af Søren Kam! - viser sær psyke. Har du en forklaring?
Han er helt sikkert muslimelsker - og linselus og ønsker opmærksomhhed
Kulttureliten har for god tid, så de vælger Rasmus Modsat provokation og
MungoPark er måske valgt som navn fordi de aner at der
er et interessant mysterie om denne opdagelsesrejsende
Rip-Rap-Rup styrer , men har tabt koden til at dechifrere
grønspættehåndbogen med ??