Olien falder, falder...
Fra : Jesper

Dato : 05-12-08 19:24

....og falder!

http://www.berlingske.dk/article/20081205/verden/812050424/

En tønde olie under 40 dollar

Olie handles på det laveste niveau i fire år.

Fredag den 5. december 2008, 18:06

En tønde nordsøolie blev sent i eftermiddag handlet til under 40 dollar
tønden, oplyser oliehandlere til nyhedsbureauet AFP.

I London faldt prisen til 39,77 dollar for tønden, og årsagen er den
omsiggribende globale økonomiske krise, der får efterspørgslen til at
falde.

Det er det laveste niveau siden 4. januar 2005.

En af forklaringerne på faldet i olieprisen er de beskæftigelsestal, som
fredag blev offentliggjort i USA. De viste, at over en halv million
amerikanske arbejdspladser forsvandt i november.

Olieprisen kan være på vej endnu længere ned, for der er mange tegn på,
at den verdensomspændende økonomiske krise kan blive den værste, der er
set i mange generationer.

Populært sagt kan bilejere være glade for, at det bliver billigere at
tanke i dag, men i morgen har den samme bilejer måske ikke længere råd
til at have en bil, når arbejdsløshed, konkurser og tvangsauktioner
breder sig.

/ritzau/AFP

--
Jesper
A dollar in aid to the third world not spend on

Fra : Sten Schou

Dato : 05-12-08 19:54

"Jesper" <spambuster@users.toughguy.net> skrev i meddelelsen
> [...]
> tanke i dag, men i morgen har den samme bilejer måske ikke længere råd
> til at have en bil, når arbejdsløshed, konkurser og tvangsauktioner

Olieprisen skulle efter sigende komme helt ned på 20$ for en tønde. Dette
gør en Hugo Chavez og en minihitler, Putin, mere medgørlige.
I det meste af Muhammedanien suger man luft, da dette er en helt anden
situation end for blot et halvt år siden, da de kunne købe det meste af
verden.
Forøvigt længe siden vi har set nogle af Kim Frederiksens og Jan Rasmussens
tråde vedr. peak oil.

Hilsen Sten

Fra : Jesper

Dato : 05-12-08 19:55

Sten Schou <dot@dotdot.com> wrote:

> [...]
> verden.
> Forøvigt længe siden vi har set nogle af Kim Frederiksens og Jan Rasmussens

Det kommer nok, når Jan Rasmussen bliver udskrevet

Fra : Kim Frederiksen

Dato : 06-12-08 10:58

> Det kommer nok, når Jan Rasmussen bliver udskrevet

Hvad i alverden mener du med det?

mvh.
Kim Frederiksen

Fra : Jesper

Dato : 06-12-08 22:41

Kim Frederiksen <kim@the-coffeeshop.dk> wrote:

> "Jesper" <spambuster@users.toughguy.net> skrev i meddelelsen

> Hvad i alverden mener du med det?
>
> mvh.
> Kim Frederiksen

Humoristisk sans er en forudsætning for at forstå det.

Fra : John

Dato : 05-12-08 20:50

"Sten Schou" <dot@dotdot.com> skrev i en meddelelse

> I det meste af Muhammedanien suger man luft, da dette er en helt anden
> situation end for blot et halvt år siden

Ja, masser af luft, ikke mindst dværgen i Teheran:

"The official IRNA news agency is quoting the increasingly unpopular
president as saying Iran will be forced to trim spending and generous
subsidies and raise taxes. It's a sensitive admission for the Iranian
president, who is seeking re-election in June":
http://www.ynetnews.com/articles/0,7340,L-3632794,00.html

En mere uddybende BBC-artikel:

"Iran economy facing 'perfect storm' ... For every dollar on the price of a
barrel of oil, Iran earns approximately a billion dollars a year":
http://news.bbc.co.uk/2/hi/middle_east/7687107.stm

John

Fra : N_B_DK

Dato : 05-12-08 21:21

"Sten Schou" <dot@dotdot.com> wrote in message

> Forøvigt længe siden vi har set nogle af Kim Frederiksens og Jan
> Rasmussens tråde vedr. peak oil.

SÅ du er også enaf dem der tror at olie bare bliver ved med at kunne
pumpes op, måske du skulle undersøge hvad olie faktisk er ? (og hvor
længe der tager naturen at lave olie)

--
MVH. N_B_DK
Pioneer CLD-D925 købes.

Fra : David Konrad

Dato : 05-12-08 21:29

N_B_DK wrote:
> [...]
>

> SÅ du er også enaf dem der tror at olie bare bliver ved med at kunne
> pumpes op, måske du skulle undersøge hvad olie faktisk er ? (og hvor

Prøv at slå begrebet peak oil op, nu du tydeligvis intet aner om emnet.
Derudover, så har Sten Schou ret i sine "anklager" imod især Kim
Frederiksen. Sidstnævnte proklamerede i flere lange tråde, at den høje
oliepris skyldtes mangel på olie og ikke var begrundet i spekulation, hvad
enhver naturligvis kunne konstatere den var.

Fra : N_B_DK

Dato : 05-12-08 21:37

"David Konrad" <dadk@webspeed.dk> wrote in message

> Prøv at slå begrebet peak oil op, nu du tydeligvis intet aner om
> emnet.

At jeg slår det op, for næppe dig til at forstå hvad det betyder.

Fra : David Konrad

Dato : 05-12-08 23:12

N_B_DK wrote:
> "David Konrad" <dadk@webspeed.dk> wrote in message

> At jeg slår det op, for næppe dig til at forstå hvad det betyder.

....fÅr dig næppe til at forstå...

Fra : Kim Frederiksen

Dato : 06-12-08 11:14

"David Konrad" <dadk@webspeed.dk> skrev i meddelelsen

> Prøv at slå begrebet peak oil op, nu du tydeligvis intet aner om emnet.

Han ved nøjagtigt hvad begrebet dækker.

> [...]
> oliepris skyldtes mangel på olie og ikke var begrundet i spekulation, hvad
> enhver naturligvis kunne konstatere den var.

Lad venligst være med bevidst at lyve og fejlcitere. Jeg har ikke på noget
tidspunkt benægtet er der var en grad af spekulation i den høje oliepris.
Jeg har bare sagt at den ikke er ret stor.

http://groups.google.dk/group/dk.politik/msg/cc50ca2d8a37075c?hl=da&

Nu skal jeg fortælle dig noget grundlæggende om spekulation og "bobler" på
råvaremarkedet ,som du fandeme bare har at forholde dig til. Hvis der er
rigeligt af en vare på markedet og priserne er holdt kunstigt oppe af
"spekulation", hvilket er helt fysisk muligt ... så vil der være masser af
den fysiske vare på markedet, i dette tilfælde olie. Olielagrene verden
over er ganske rigtigt på vej op igen, men kun efter at have været
faretruende lave. Så vidt jeg husker er USA's lagre i omegnen af 320mio.
tønder hvilket er i den lave ende, historisk set. Dette stemmer ikke ret
godt overnes med teorien som masser af olie og en spekulativ boble, kan du
godt se det?

mvh.
Kim Frederiksen

Fra : Sten Schou

Dato : 06-12-08 01:49

"N_B_DK" <admin@spamme.dyndns.dk> skrev i meddelelsen
> [...]
>

> SÅ du er også enaf dem der tror at olie bare bliver ved med at kunne
> pumpes op, måske du skulle undersøge hvad olie faktisk er ? (og hvor længe

Jeg arbejder i oliebranchen, helt ud i 1. geled, hvor det hentes op......

Hilsen Sten

Fra : Bo Warming

Dato : 06-12-08 04:43

"Sten Schou" <dot@dotdot.com> skrev i meddelelsen
> "N_B_DK" <admin@spamme.dyndns.dk> skrev i meddelelsen

> Jeg arbejder i oliebranchen, helt ud i 1. geled, hvor det hentes op......

Sarah Palin er my girl. Der er masser af olie parat til oppumpning MAN HAR
ALTID PÅSTÅET at snart ville alt være brugt op, og selvfæølgelig er klodens
voluumen ikke uendeligt, men man finder hele tiden ny kæmpelagre - så det er
uvæsentligt at omdannelse af padderok og bregne til tørv, brunkujl, stenkul,
anttracitkul og gas og olie tager århundredtusinder ved normalt tryk og
gemperatur- men vi har kun løselige skøn om hvor meget plantevækst der røg
ned i aneaerob mose "før ilten var opfundet , for alvor" _Hvornår kom
muljordens CO2producerende mikrober til ?
Uanset hvor du står og svinger din skruenøgle på en olieplatform?
giver det dig ikke indsigt i hvad ingen forsker har indsigt i Og hvad ingen
KAN HAVE indsigt i.

Hvem ved om der er flydende jern i midten af jorden? Ingen. Man gætter og
kan tage fejl om meget for vi er jo som virus på appelsiners skal og vi når
ikke ned til appelsinsaften

Bigbang pjattet som Einsttein lavede værdiløse BEREGNINGER på
tsk tsk tsk
skal jo blot give falsk tro på at science hr brugbar viden om hvad vi ikke
har rørt

Om der er liv på nul eller en trillion himmellegemer er også gætsag hvor den
ene mening er HELT SÅ GOD SOM DEN ANDEN - bums og Nobelpristager er lige 99%
tåbeliige

Hvad er fremtiden for reallistiske EKSTRAPOLATIONER om gemte dybe reserver
af kul og kulbrinte - og er der tegn på at kineserne har brugt bare % af %
af klodens kul ?
Er der endnuu mere energi gemt som kulbrintte end som kul? Who knows?

Fra : sjp

Dato : 06-12-08 05:35

"Bo Warming" <bwng@bwng.dk> skrev i en meddelelse >

> [...]
>
> Om der er liv på nul eller en trillion himmellegemer er også gætsag hvor
> den ene mening er HELT SÅ GOD SOM DEN ANDEN - bums og Nobelpristager er

Men du ved at der er masser af olie til oppumpning ? Hvad er din
forudsætning ?
At du engang har undervist i kemi ?

Fra : Bo Warming

Dato : 06-12-08 09:08

"sjp" <stigpedersen12@hotmail.com> skrev i meddelelsen

> [...]
>
> Hvem ved om der er flydende jern i midten af jorden? Ingen. Man gætter og

> Men du ved at der er masser af olie til oppumpning ? Hvad er din

Jeg foregiver ikke at vide. Men i min barndom garanteredes at al benzin var
opbrugt på ti år, så jeg kender løgnerutinerne

Min uddannelse giver mig grund til at tvivle om påstande om mangel

Fra : kjaer

Dato : 06-12-08 13:55

sjp wrote:
> [...]
> gætter og

> Men du ved at der er masser af olie til oppumpning ? Hvad er din

I 1973 var der olie til højst 20 års forbrug! Jeg husker tydeligt de store
armbevægelser og de alvorlige ansigtsudtryk hos "eksperterne".
Vi troede på det dengang, men det gør vi ikke mere.

Fra : Peter BP

Dato : 06-12-08 19:34

kjaer <sikkenoej@gmail.com> wrote:

> I 1973 var der olie til højst 20 års forbrug! Jeg husker tydeligt de store
> armbevægelser og de alvorlige ansigtsudtryk hos "eksperterne".
> Vi troede på det dengang, men det gør vi ikke mere.

Rom-klubben var neo-Malthusianere. Nothing to see here.

--
"Another difference between Milton and myself is that everything
reminds Milton of the money supply. Well, everything reminds me of

Fra : Bo Warming

Dato : 06-12-08 20:53

"kjaer" <sikkenoej@gmail.com> skrev i meddelelsen

> I 1973 var der olie til højst 20 års forbrug! Jeg husker tydeligt de store
> armbevægelser og de alvorlige ansigtsudtryk hos "eksperterne".
> Vi troede på det dengang, men det gør vi ikke mere.
Statsmagt står for mediemonopol står for LØGN LØGN LØGN

Analogt er kerneforskernes løfter om kold fusion dvs brintbombe
energirigelighed til næsten ingen pris

De har igen og igen lovet at det er "lige om hjørnet" og der har ingen
fremggang været

Værste løgn er at læger helbreder sygdomme og at muslimer ikke nedbryder
samfundet og især "at de kan integreres"
(og at de ikke fattiggør os mere end nogen dansk gruppe, grønlænderne excl)

Fra : Rado

Dato : 06-12-08 07:35

On Sat, 6 Dec 2008 04:42:58 +0100, "Bo Warming" <bwng@bwng.dk> wrote:

> [...]
>Uanset hvor du står og svinger din skruenøgle på en olieplatform?
>giver det dig ikke indsigt i hvad ingen forsker har indsigt i Og hvad ingen

Den franske forsker Kervran er ude med en teori om at olie måske slet
ikke er et resultat af nedbrudt plantevækst, men i stedet et produkt
af biologisk transmutation, dvs. bakterier det omdanner andre
grundstoffer til kulstof (det sidste har han fremlagt eksperiementel
evidens for sker i forskellige biologiske sammenhænge):

Citat:

"I will only mention here that the property of matter, as shown in
reactions I have proposed, forms the basis of new hypotheses of coal
and oil formation, which could in turn lead to new methods of
prospecting (I have briefly described these hypotheses in "Natural
Transmutations"). In this present work I have outlined in Chapter 4
the process of the formation of carbon of mineral origin, and shown
that certain rocks, such as ampelite or clays used as " foundry
black", can have up to 20-30% graphite. Graphite is found in rocks
which antedate the appearance of vegetation on earth, so carbon could
well have an origin other than organic."

--
Rado

Fra : Bo Warming

Dato : 06-12-08 09:03

"Rado" <rado@fjernpost1.tele.dk> skrev i meddelelsen

> [...]
> which antedate the appearance of vegetation on earth, so carbon could
> well have an origin other than organic."

Der er så meget energi i kulbrinte og kul at det vil nedbrydes - hvis ikke
de nærliggende isotoplabeling undersøgeler passer, tror jeg ikke på at
bakterier laver kul og olie

Mon ikke der er rigelig af disse lækkerier når vi lærer at søge dybere?

Dem der har lagrene dvs USA-firmaer har interesse i at foregive mangel for
at holde prisen høj. Udbud og efterspørsel.
Os der ikke har boreudstyr kan så vælge om vi vil være så godtroende som du

Kom igen - hvad tyder på mangel?
Hvorfor udskød USA Californisk og Alaska olie? Rensdyr og søløver er
ligeglade

Fra : Rado

Dato : 06-12-08 12:04

On Sat, 6 Dec 2008 09:03:18 +0100, "Bo Warming" <bwng@bwng.dk> wrote:

>"Rado" <rado@fjernpost1.tele.dk> skrev i meddelelsen

>Der er så meget energi i kulbrinte og kul at det vil nedbrydes

Vel kun hvis der er ilt eller andet tilstede som kulstoffet kan
reagere med. Og den kul og det olie vi henter op nu har jo også ligget
længe i jorden uden at blive nedbrudt. Om det er dannet på den ene
eller anden måde kan vel være ligegyldigt for holdbarheden.

>- hvis ikke
>de nærliggende isotoplabeling undersøgeler passer, tror jeg ikke på at
>bakterier laver kul og olie

Læs Kervran's "Biological Transmutations", der indeholder masser af
eksempler på hvordan bakterier, dyr og planter, eller levende
organismer generelt, er i stand til at omdanne grundstoffer til andre
grundstoffer. Det er verificeret gennem tusinder at kontrollerede
eksperimenter både af Kervran og andre forskere, og der er en helt
klar og konsistent teori bag fænomenet.

http://www.5-dimension.org/members/kervran/BT-what_are.pdf

Men på trods at af denne viden er over 50 år gammel nu, bliver den
stadig ignoreret af mainstream videnskaben.

>Dem der har lagrene dvs USA-firmaer har interesse i at foregive mangel for
>at holde prisen høj. Udbud og efterspørsel.
>Os der ikke har boreudstyr kan så vælge om vi vil være så godtroende som du

Jeg har ingen ide om hvor meget olie der er tilbage, der kan være
kolossale mængder, hvem ved. Så jeg er hverken godtroende eller det
modsatte i den hensende.

Men jeg mener man hellere burde forske i nye energikilder, f.ex.
koldfusion, som netop er i samme kategori som biologisk transmutation.
Det er meget simplere og billigere at anvende end Tokamak reaktorer og
lignende kompliceret højteknologi som man forsker i idag.

Med naturvidenskabens nuværende metoder kræver det
højenergiacceleratorer og enorme mængder af energi at omdanne et
grundstof til et andet gennem fusion. Ohsawa demonstrerede allerede i
1964 hvordan det kunne gøres meget simpelt gennem plasmakemi, han
fusionerede Na + O og fik K ud af det, i en simpel glaskoble og med
kun 60W energi:

"Inspired by the pioneering work of Dr. Kervran, Dr. George Ohsawa
sought to transmute sodium into potassium in vitro. The method
revealed itself to him in a symbolic dream. Thus inspired, Dr. Ohsawa
and Michio Kushi, et al., constructed an experimental electric
discharge tube with copper (Yin) and iron (Yang) electrodes and a
valve through which to draw a vacuum or admit oxygen (Fig. 3.1). The
first transmutation with this equipment was achieved on June 21, 1964.
After applying 60 watts of electricity for 30 minutes to heat sodium
to a plasma, a molar equivalent of oxygen was introduced. Viewed with
a spectroscope, the orange band of sodium gave way to the blue of
potassium, according to the formula:

Na23 + O16 = K39

http://www.5-dimension.org/members/kervran/transcarbon.html

--
Rado

Fra : Kim Frederiksen

Dato : 06-12-08 10:48

"Sten Schou" <dot@dotdot.com> skrev i meddelelsen

> Forøvigt længe siden vi har set nogle af Kim Frederiksens og Jan
> Rasmussens tråde vedr. peak oil.

Det er der flere grunde til. Den mest nærliggende for mig er at jeg HAR
fortalt om det. Helt i tråd med hvad jeg forventede, kan folks
kyllingehjerner ikke rumme komplikationerne ved storstilet oliemangel.
Konsekvenserne er for store, så i stedet forsøger man at latterliggøre
budbringeren. Når det er sagt, vil oliemangelen naturligvis være udskudt med
den periode som nedgangen i efterspørgslen varer, det siger sig selv. Det
ændrer dog stadig ikke på det overordnede faktum, nemlig at produktionen
ikke vil kunne følge med en øget efterspørgsel på længere sigt. Denne
konklusion er IEA, International Energy Agency, som er rådgivende organ for
OECD-landene også nået frem til. IEA har endda indtil nu været de mest
lallenaive optimister af dem alle, men den holdning er blevet ændret
radikalt.

http://borsen.dk/okonomi/nyhed/135180/

Saudierne har også advaret for 3 år siden:

http://borsen.dk/nyhed/75134/

Hvad angår den faldende pris, er den naturligvis udtryk for den generelle
pecimisme der præger investeringsmarkedet. Optimismen er altid overdrevet,
som vi så med huspriserne, der stadig befinder sig et urealistisk leje. Det
samme er nedturen der har sendt aktierne på visse firmaer ned til en kurs
der er lavere end de fysiske værdier der er i det pågældende firma. Den
spekulative del, der naturligvis også var i den høje oliepris, er nu væk og
er erstattet af en modsatrettet, altså negativ "boble" der ligeledes vil
forsvinde i samme sekund som der er udsigt til at efterspørgslen på olie vil
sige igen, eller at produktionen når at falde yderligere så der igen bliver
et mindre udbud end efterspørgslen.

mvh.
Kim Frederiksen

Fra : Carsten Riis

Dato : 05-12-08 22:08

Jesper skrev den 05-12-2008 19:24:

> [...]
> tanke i dag, men i morgen har den samme bilejer måske ikke længere råd
> til at have en bil, når arbejdsløshed, konkurser og tvangsauktioner

Og da olieprisen tidligere i år var oppe, så brokkede bilejerne sig over
at de ikke havde råd til at tanke bilen.

Er der altid brok fra bilejerne?

Carsten Riis
www.de3faktorer.dk

Fra : mr

Dato : 06-12-08 12:44

"Carsten Riis" <carsten.riis@gmail.com> skrev i en meddelelse

> Og da olieprisen tidligere i år var oppe, så brokkede bilejerne sig over
> at de ikke havde råd til at tanke bilen.
>

> Er der altid brok fra bilejerne?

jeg kører 100.000 km/år, og er svært tilfreds med dieselpriserne. Nu passer
de bedre til kørepengene.
Under alle omstændigheder er frygten for peakoil og mangel på
energiressourcer utopi og til tider ren klynk. Der er masser af
oliereserver, kul, gas, biogas m.m.m. Slap af, ingen kommer til at fryse.

Fra : Martin Larsen

Dato : 05-12-08 22:25

> [...]
> tanke i dag, men i morgen har den samme bilejer måske ikke længere råd
> til at have en bil, når arbejdsløshed, konkurser og tvangsauktioner

Jamen så vi da heldigvis roadpricing. Vore kære pamperrøve på Borgen skal
nok finde "indtægter".

Iøvrigt mener jeg ikke det er godt med oliepris under ca 50$ for så
ødelægger vi alle de gode projekter der skal frigøre os af
olieafhængigheden.

Men lækkert at Chavez-rødpsykopaten får én på sinkadusen.

Mvh
Martin

Fra : Bo Warming

Dato : 06-12-08 05:23

"Martin Larsen" <mlarsen@post7.tele.dk> skrev i meddelelsen
> [...]
> olieafhængigheden.
>
> Men lækkert at Chavez-rødpsykopaten får én på sinkadusen.

Chavez er da meget sød - lever man i skyggen af Bush, bliver man let sådan

Der er fejl på begge sider - og ingen af os kan let se vore egne fejl

Fra : Martin Larsen

Dato : 06-12-08 06:35

"Bo Warming" <bwng@bwng.dk> skrev i meddelelsen
> "Martin Larsen" <mlarsen@post7.tele.dk> skrev i meddelelsen

> Chavez er da meget sød - lever man i skyggen af Bush, bliver man let sådan
>
> Der er fejl på begge sider - og ingen af os kan let se vore egne fejl

Jeg taler allegorisk. - Jeg ved ikke hvad du gør.

Mvh
Martin

Fra : Martin

Dato : 06-12-08 01:00

On 6 Dec., 01:48, "Sten Schou" <d...@dotdot.com> wrote:

> Jeg arbejder i oliebranchen, helt ud i 1. geled, hvor det hentes op......
>
> Hilsen Sten

Er du på en rig?

Fra : Bo Warming

Dato : 06-12-08 09:06

"Martin" <Nexus1@lab.org> skrev i meddelelsen
> [...]
> meddelelsennews:49398d46$0$90268$14726298@news.sunsite.dk...

> Jeg arbejder i oliebranchen, helt ud i 1. geled, hvor det hentes op......

Er du på en rig?

Og hvilken særlig viden har rig-folk og andre ophentere ?

Intet råstof opbrugt. Altid findes nyt . Men establishment råber ULVEN
KOMMER, de løgnhalse

Fra : Sten Schou

Dato : 06-12-08 15:40

"Martin" <Nexus1@lab.org> skrev i meddelelsen

Er du på en rig?

Ja.

Hilsen Sten

Fra : Bo Warming

Dato : 06-12-08 20:38

> "Martin" <Nexus1@lab.org> skrev i meddelelsen
>
> Er du på en rig?
>
> Ja.

Har riggen en elevator ned til klattens underside så du kan se at der snart
er brugt op?

Eller hvordan giver det gode job dig spåmandsevne mht oliereservernes
sttørrelse?

Fra : Martin

Dato : 06-12-08 15:01

On 6 Dec., 15:39, "Sten Schou" <d...@dotdot.com> wrote:
> "Martin" <Nex...@lab.org> skrev i meddelelsennews:1e87bb57-5a72-4362-94bc-d8fec685a502@d32g2000yqe.googlegroups.com...
>
> Er du på en rig?
>
> Ja.
>
> Hilsen Sten

OK. I Nordsøen?
Leverer en del til nogle håndværkere når der er en rig i Dokhavnen
eller når Semco skal bruge folk i Rotterdam eller Singpore.
Min svoger var roughneck for 15 år siden men mødte en dag op med
tømmermænd. Så var det bare ud og køre for Roland igen.

Fra : Sten Schou

Dato : 08-12-08 00:05

> [...]

Min svoger var roughneck for 15 år siden men mødte en dag op med
tømmermænd. Så var det bare ud og køre for Roland igen.

Pt. i den norske del af Nordsøen.
Da jeg er ansat i vedligeholdsafdelingen, har jeg et særdeles godt kedskab
til Semco.

Hilsen Sten

Fra : Bo Warming

Dato : 08-12-08 06:52

> "Martin" <Nexus1@lab.org> skrev i meddelelsen

> Min svoger var roughneck for 15 år siden men mødte en dag op med
> tømmermænd. Så var det bare ud og køre for Roland igen.

Er det ikke let at skelne hangover fra arbejdsfarlig rus?

Hvormange årtier har jorden olie nok til med nuværende forbrug?