Fat URL's
Fra : Uffe Kousgaard

Dato : 26-07-01 14:41

hej

Hvor lange må man lave sine URL'er?
F.eks: http://www.mitdomain.dk/my.exe?param1=12¶m2=23 etc.

Det er specielt max-længden af den sidste del, jeg er interesseret i at
vide.

Hilsen
Uffe

Fra : Jesper Stocholm

Dato : 26-07-01 14:48

"Uffe Kousgaard" <uffe@routeware.dk> wrote in news:3b601db4$0$335
$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk:

> [...]
> F.eks: http://www.mitdomain.dk/my.exe?param1=12¶m2=23 etc.
>
> Det er specielt max-længden af den sidste del, jeg er interesseret i at

jeg mener, at IE har en begrænsning på 2048 tegn - men om det er en RFC-
begrænsning eller blot i IE er jeg ikke klar over.

--
Er du også irriteret over, at din lokale grønthandler ikke slår dine varer
ind på kasseapperatet - og dermed undrager sig moms ? Så bed om en bon.

Fra : Uffe Kousgaard

Dato : 26-07-01 16:07

RFC - hvor finder jeg det ?

Fra : Jesper Stocholm

Dato : 26-07-01 17:43

"Uffe Kousgaard" <uffe@routeware.dk> wrote in news:3b6031d1$0$6037

http://sunsite.dk/RFC ... men hvilken ved jeg ikke.

--
I wrote to George W. Bush - see why at
http://stocholm.dk/emailgeorgewbush.asp

Fra : Erlend Klakegg Bergh~

Dato : 27-07-01 14:03

Jesper Stocholm <spam@stocholm.dk> skrev i
> "Uffe Kousgaard" <uffe@routeware.dk> wrote in news:3b6031d1$0$6037
> $edfadb0f@dspool01.news.tele.dk:

> http://sunsite.dk/RFC ... men hvilken ved jeg ikke.

Mener jeg var innom www.rfc.dk for et par dager siden ... Har sett noe om at
sunsite.dk ikke er oppdatert ...

--

Vennlig hilsen Erlend
erlendkb@c2i.net

Fra : Peter Brodersen

Dato : 26-07-01 17:09

On Thu, 26 Jul 2001 13:48:19 +0000 (UTC), Jesper Stocholm
<spam@stocholm.dk> wrote:

>jeg mener, at IE har en begrænsning på 2048 tegn -

.... også min erfaring, minus et par tegn (muligvis max 2048 tegn inkl.
"GET" og "HTTP/1.1").

--
- Pede
Professionel nørd

Fra : Hauge

Dato : 26-07-01 14:44

Hejsa

"Uffe Kousgaard" <uffe@routeware.dk> wrote in message
> Det er specielt max-længden af den sidste del, jeg er interesseret i at
> vide.

Hvis man bruger Hotmail, så kan man se at de bruger nogle ufattelige lange
URL'er, så umiddelbart er der ikke nogen grænse.

Mvh Hauge

Fra : Jesper Stocholm

Dato : 26-07-01 15:02

"Hauge" <hauge@CUThrcnet.dk> wrote in news:9jpdsa.2d4.1@CUThrcnet.dk:

> Hejsa
>
> "Uffe Kousgaard" <uffe@routeware.dk> wrote in message
>
> Hvis man bruger Hotmail, så kan man se at de bruger nogle ufattelige
> lange URL'er, så umiddelbart er der ikke nogen grænse.

jeg testede lige min hotmailkonto, og på intet tilfælde var længden af den
samlede URL længere 200 karakterer.

Fra : Lars Hoffmann

Dato : 27-07-01 18:54

Uffe Kousgaard wrote:

> [...]
> F.eks: http://www.mitdomain.dk/my.exe?param1=12¶m2=23 etc.
>
> Det er specielt max-længden af den sidste del, jeg er interesseret i at

Nu om dage er der praktisk taget ingen begrænsning. Før i tiden var der
en begrænsning der hed 256 tegn, og nogle ældre browsere eller ældre
webservere har stadig denne begrænsning, så det er vel god skik at holde
tegnlængden under 256 tegn. Det skal dog siges at det er ved at være
sjældent at browsere eller webservere ikke kan klare mere end 256, så
man skal nok ikke tage det alt for højtideligt. Windows har en
begrænsning på 2048 tegn linie, hvilket (2 blokke af en KB) hvilket gør
at IE netscape og opera under windows ikke kan klare mere end 2048 tegn.
Jeg ved ikke hvordan det står til med andre browsere, men det er nok en
god idé at holde sig under de 2000 tegn i url'en.
Med venlig hilsen
Lars Hoffmann

Fra : Peter Brodersen

Dato : 27-07-01 21:15

On Fri, 27 Jul 2001 19:54:13 +0200, Lars Hoffmann
<larshoffmann@teleline.es> wrote:

>Windows har en
>begrænsning på 2048 tegn linie, hvilket (2 blokke af en KB) hvilket gør
>at IE netscape og opera under windows ikke kan klare mere end 2048 tegn.

Som links vil Netscape dog godt kunne klare længere; også fx i
GET-tilfælde.

Men som du også er inde på: det kan ikke anbefales.

--
- Pede
Professionel nørd

Fra : Allan Vebel

Dato : 28-07-01 22:13

Lars Hoffmann <larshoffmann@teleline.es> skrev

> men det er nok en god idé at holde sig under de
> 2000 tegn i url'en.

Det gør det også nemmere at huske

Vores kommunes hjemmeside har nogle helvedes lange adresser, eksempel:

<http://www.frederiksvaerk.dk/frederiksvaerk/harlekin.nsf/BC940E4288AE254E41
2567150044741D/9B153294BFAFB23A4125672F003B0F0B?OpenDocument>

Jeg ved ikke lige hvad det skal gøre godt for - den er er i hvert fald
umulig at huske næste gang man skal ind på samme side - uden at skulle
klikke sig igennem det hele. Den burde bare have heddet:

<http://www.frederiksvaerk.dk/teknikogmiljoe/losseplads.htm>

Hvor svært kan det være?
--
Allan

Fra : Lars Hoffmann

Dato : 28-07-01 22:45

Allan Vebel wrote:

> [...]
> umulig at huske næste gang man skal ind på samme side - uden at skulle
> klikke sig igennem det hele. Den burde bare have heddet:

Enig, det er noget bøvl. En af grundene til at bruge den slags lange
URL's kan være sessions. Sessions er det der gør at serveren kan
genkende den samme bruger mens han surfer rundt på forskellige sider.
Sessions har et unikt ID som bliver sendt til og hentet fra brugerens
computer via cookies. Da nogle brugere slår cookies fra i deres browsere
kan man istedet for at sende session-id'et via en cookie sende det som
en del af urlen. Det er lidt mere kompliceret rent programmeringsmæssigt
og det giver nogle djævelens lange URL'er, men det gør det muligt at
bruge en f.eks en indkøbskurv selv om brugeren slår cookies fra.
Med venlig hilen
Lars Hoffmann

Fra : Peter Brodersen

Dato : 30-07-01 01:11

On Sat, 28 Jul 2001 23:12:33 +0200, "Allan Vebel" <allan@vebel.dk>
wrote:

><http://www.frederiksvaerk.dk/frederiksvaerk/harlekin.nsf/BC940E4288AE254E41
>2567150044741D/9B153294BFAFB23A4125672F003B0F0B?OpenDocument>

Jeg mindes, at det i det tilfælde er den måde, en Lotus-Domino-server
kører på, og den lange streng faktisk er en encoded database-query.
Serverne er i hvert fald dynamisk genererede.

--
- Pede
Professionel nørd