> I Sverige tillader man olieselskaberne at tilsætte indtil 5% vegetabilsk
> olie i dieselolie fra årskiftet
>
http://www.dr.dk/Nyheder/Penge/2006/08/02/134754.htm
>
> Ulempen er at dieselpest (bakterievækst i dieselolie) får bedre
> livsvilkår. Dieselpest stopper motorens filtre og indsprøjtningdyser.
> Brugt fritureolie skal i hvert fald finfiltreres inden brug, idet intet
> motorfilter klarer længere gennemstrømning af frituregrydebundfald. Bon
> Appetit.
For 8-10 år siden byggede en kammerat og jeg en gammel Golf og Passat om til
rapsolie, det var der ikke de store problemer i da det var gammeldags
pumpe-teknik.
Vi kørte faktisk på næsten alt hvad der kunne hældes i inkl. friture-olie.
Og jo det lugtede lidt.
Det var inden staten begyndte at hidse sig op over at man købte 1000L tanke
med rapsolie til 2.77kr/L
Nu er man nød til at konverterer oliefyret også, for overhoved at få olien.
Rent teknisk blev der blev sat ekstra filter på med varmelegeme om, varme i
tanken, samt en 5L tank med diesel til at starte på hvis det var rigtigt
koldt, senere blev der sat et dieselfyr i den ene da den kørte langture og
tanken ikke kunne holdes varm.
Opskriften på ombygningen lå på nettet, dvs. vi byggede efter en succes
historie og billeder fra Nordisk
folkecenter.(
http://www.folkecenter.net/dk/rd/transport/raps/konvertering/)
Der er sket rigtigt meget siden og nu kører TDI'erne også på biobrændstof.
Det vare nok lidt endnu inden vi ser en commonrail på bio.
Det ville meget let kunne laves på en marinemotor også, men problemet er
bare som beskrevet tidligere i tråden, dieselpest. Der er ikke nok flow i
tankene til at holde det væk i en båd. Om sommeren måske, men forår og
efterår !
Mvh
Leon