Hakket fra ingeniøren:
Det hele:
http://ing.dk/artikel/94050-eu-vil-spare-50000-stoej-doedsfald-med-ny-daekstandard?nyhedsbrev
Vigtige stumper er her:
"EU-parlamentet har bestemt sig til at gribe fat om trafikstøjens rod
af hensyn til befolkningens sundhed. Inden for de kommende tre år skal
medlemslandene indføre skrappere miljøkrav til bildæk. Dæk skal støje
væsentligt mindre, og de skal give mindre rullemodstand, så Europas
biler kan spare på brændstoffet og udlede mindre CO2 til atmosfæren."
"Blandt andet bliver det påbudt for personbiler at køre med
måleudstyr, der løbende holder øje med trykket i hvert enkelt dæk og
giver alarm, hvis trykket er forkert. Og det bliver forbudt at sætte
tykke, terrængående dæk på en almindelig firehjulstrækker, der mest
bliver brugt til at køre mellem hjemmet og sushibaren."
"Dæk støjer mere, fordi de må
En stor andel af støjen kommer fra køretøjernes dæk. Det vil
vibrationer i dækket på ujævnheder i vejen og i dækmønstret, men
lydene kommer også fra luften, der presses ind og ud af
slidbanemønstret, når dækket roterer hen over asfalten med stor fart.
Desuden støjer det fra den del af dækket, der rører asfalten, da delen
kortvarigt suger sig fast som en sugekop. Det sker kontinuert, fordi
dækket er rundt, men det medfører hurtige trykforandringer i luften
omkring dækket, og det betyder mere lyd.
Endelig er der de åbne vinkler mellem dæk og vejbane, som åbner sig
foran og bagved dækket. De virker som schallstykket i en trompet og
får alle de førnævnte trykforandringer til at gjalde ud over
autoværnet. Ud til de mange ufrivillige tilhørere.
Støjproduktion kræver energi, og dermed kræver støjforureningen også
sin andel af indholdet i benzintanken. Men en del af disse støjkilder
kan minimeres, og dækfirmaerne ved, hvordan man gør.
Et dækfirma som Michelin skriver på sin hjemmeside, at blot med en
særlig gummiblanding i dækket kan enhver bil spare en liter brændstof
per 100 km i hele køretøjets levetid.
De nye love om trafikstøj skal generelt gælde fra 1. november 2011,
dog med undtagelser, der udsættes så sent som 2018 af hensyn til
bilindustrien."
Benny