/ Forside / Interesser / Fritid / Biler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Biler
#NavnPoint
dova 36582
alimak 21895
EA_HS 19179
refi 16217
transor 15483
Cortina01 14584
pallenoc 13678
3773 13117
geu 12469
10  Nordsted1 11856
Skifte tandrem
Fra : BikeManiac


Dato : 05-12-08 11:42

Hejsa,

Jeg erfarede til min skræk flg i dag efter samtale med en kollega:

En Renault Laguna 1,6 16V er opbygget på flg måde (og det koster ca
7000 kr at skifte dens tandrem):

1. Der er dobbelte knastaksler og tandremshjulene er IKKE markerede,
dvs man skal bruge et specialværktøj (som låser hjulene) for at skifte
tandrem.

2. Ydermere skal man fjerne det ene motorophæng og støtte motoren med
en donkraft nedefra for ellers brækker den ned.

Jeg vil gerne vide hvilke andre biler siden 1980 som er opbygget så
idiotisk og ubrugervenligt? Nogle som har bud på punkt 1 og 2?

Mvh Lucas

 
 
Ivan Madsen (05-12-2008)
Kommentar
Fra : Ivan Madsen


Dato : 05-12-08 19:46

On Fri, 5 Dec 2008 10:42:20 -0800 (PST), BikeManiac
<lucasjensen@gmail.com> wrote:

>Hejsa,
>
>Jeg erfarede til min skræk flg i dag efter samtale med en kollega:
>
>En Renault Laguna 1,6 16V er opbygget på flg måde (og det koster ca
>7000 kr at skifte dens tandrem):
>
>1. Der er dobbelte knastaksler og tandremshjulene er IKKE markerede,
>dvs man skal bruge et specialværktøj (som låser hjulene) for at skifte
>tandrem.
>
>2. Ydermere skal man fjerne det ene motorophæng og støtte motoren med
>en donkraft nedefra for ellers brækker den ned.
>
>Jeg vil gerne vide hvilke andre biler siden 1980 som er opbygget så
>idiotisk og ubrugervenligt? Nogle som har bud på punkt 1 og 2?
>

Der var i hvert fald en femcylindret Fiat Brava, som det tog en krig
at skifte tandrem på, fordi maskinen skulle ud - det kunne vist klares
med at vippe den, men det kostede mere end gratis

Preben Riis Sørensen (05-12-2008)
Kommentar
Fra : Preben Riis Sørensen


Dato : 05-12-08 19:55


"Ivan Madsen" <karinogivan@gmail.com> skrev
>>En Renault Laguna 1,6 16V er opbygget på flg måde (og det koster ca
>>7000 kr at skifte dens tandrem):
>>
>>1. Der er dobbelte knastaksler og tandremshjulene er IKKE markerede,
>>dvs man skal bruge et specialværktøj (som låser hjulene) for at skifte
>>tandrem.
>>
>>2. Ydermere skal man fjerne det ene motorophæng og støtte motoren med
>>en donkraft nedefra for ellers brækker den ned.
>>
>>Jeg vil gerne vide hvilke andre biler siden 1980 som er opbygget så
>>idiotisk og ubrugervenligt? Nogle som har bud på punkt 1 og 2?


Det der tandrems-vanvid skulle have været forbudt for mange år siden. Det er
en historisk svinestreg, udelukkende lavet for at score kassen. Og som man
ser, er der gjort alt for at folk ikke selv ordner det.

Det var tider hvor Uno'en fik ny rem, med en sværhedsgrad ala at skifte kæde
på cyklen.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen
Preben@esenet.dk



Ivan Madsen (05-12-2008)
Kommentar
Fra : Ivan Madsen


Dato : 05-12-08 19:59

On Fri, 5 Dec 2008 19:55:14 +0100, "Preben Riis Sørensen"
<preben@esenet.dk> wrote:

>
>"Ivan Madsen" <karinogivan@gmail.com> skrev
>>>En Renault Laguna 1,6 16V er opbygget på flg måde (og det koster ca
>>>7000 kr at skifte dens tandrem):
>>>
>>>1. Der er dobbelte knastaksler og tandremshjulene er IKKE markerede,
>>>dvs man skal bruge et specialværktøj (som låser hjulene) for at skifte
>>>tandrem.
>>>
>>>2. Ydermere skal man fjerne det ene motorophæng og støtte motoren med
>>>en donkraft nedefra for ellers brækker den ned.
>>>
>>>Jeg vil gerne vide hvilke andre biler siden 1980 som er opbygget så
>>>idiotisk og ubrugervenligt? Nogle som har bud på punkt 1 og 2?
>
>
>Det der tandrems-vanvid skulle have været forbudt for mange år siden. Det er
>en historisk svinestreg, udelukkende lavet for at score kassen. Og som man
>ser, er der gjort alt for at folk ikke selv ordner det.
>
>Det var tider hvor Uno'en fik ny rem, med en sværhedsgrad ala at skifte kæde
>på cyklen.

Der var så lige det problem som fynske forhandlere udtrykte det "det
er umuligt for os at sælge Uno'er uden uno'er" )))

Jan Vennike (05-12-2008)
Kommentar
Fra : Jan Vennike


Dato : 05-12-08 19:50

>"BikeManiac" <lucasjensen@gmail.com> skrev i en meddelelse
>news:aabf3fc6-f14b-410e-beba-e81dbbc77e4f@u18g2000pro.googlegroups.com...
>Hejsa,
>
>Jeg erfarede til min skræk flg i dag efter samtale med en kollega:
>
>En Renault Laguna 1,6 16V er opbygget på flg måde (og det koster ca
>7000 kr at skifte dens tandrem):
>
>1. Der er dobbelte knastaksler og tandremshjulene er IKKE markerede,
>dvs man skal bruge et specialværktøj (som låser hjulene) for at skifte
>tandrem.
>
>2. Ydermere skal man fjerne det ene motorophæng og støtte motoren med
>en donkraft nedefra for ellers brækker den ned.
>
>Jeg vil gerne vide hvilke andre biler siden 1980 som er opbygget så
>idiotisk og ubrugervenligt? Nogle som har bud på punkt 1 og 2?
>
>Mvh Lucas

Tja

På en Fiat Brava 2.0 HGT skal motoren vist mere eller mindre helt ud for at
man kan skifte tandrem.

Mener dog at nogen har fundet et "trick" hvor man kan nøjes med at løsne den
helt og så tilte den i motorrummet.

--
Jan

(Remove the cat in my mail to reach me)



alexbo (05-12-2008)
Kommentar
Fra : alexbo


Dato : 05-12-08 20:40


"BikeManiac" skrev

>Jeg vil gerne vide hvilke andre biler siden 1980 som er opbygget så
>idiotisk og ubrugervenligt? Nogle som har bud på punkt 1 og 2?

Ford og mange andre med dobbelte knastaksler, det sikrer at knastakslerne
sidder præcist og ikke er afhængig af tandafstand.

Man sætter krumptappen og knastakslerne som de skal være og sætter remmen på
de løse knasthjul, strammer remmen og strammer knasthjulene.
Det er den mest præcise måde at gøre det på.
Bruger man mærker og faste hjul, kan knastaklserne ikke sidde helt præcist
de kan kun flyttes med en hel tands mellemrum.

Hvorfor mener du det er idiotisk?
Jeg mener det stik modsatte.
Jeg synes det skulle være sådan på alle motorer uanset antal af knastaksler.
Det er jo reelt ikke mærket der bestemmer positionen, det er kun vejledende,
det er tandafstanden mellem krumptap og knastaksel der bestemmer positionen.

Jeg synes også det er meget nemmere at arbejde med, man har ikke to
knastaksler der forsøger at smutte hver sin vej mens man sætter remmen på.
Jeg har endnu ikke mødet en dobbeltknastet motor, hvor knastakslerne af sig
selv kan stå på mærket.

mvh
Alex Christensen




Karsten Andersen (06-12-2008)
Kommentar
Fra : Karsten Andersen


Dato : 06-12-08 08:44

Fri, 5 Dec 2008 20:40:20 +0100, skrev alexbo, på 31 linier, i
<493983de$0$90265$14726298@news.sunsite.dk>, :


>Jeg synes også det er meget nemmere at arbejde med, man har ikke to
>knastaksler der forsøger at smutte hver sin vej mens man sætter remmen på.
>Jeg har endnu ikke mødet en dobbeltknastet motor, hvor knastakslerne af sig
>selv kan stå på mærket.

Opel 1,6 16V

--
MVH Karsten
Horsens

alexbo (06-12-2008)
Kommentar
Fra : alexbo


Dato : 06-12-08 16:16


"Karsten Andersen" <jyden_news@bitmanmail.dk> skrev

>>Jeg synes også det er meget nemmere at arbejde med, man har ikke to
>>knastaksler der forsøger at smutte hver sin vej mens man sætter remmen på.
>>Jeg har endnu ikke mødet en dobbeltknastet motor, hvor knastakslerne af
>>sig
>>selv kan stå på mærket.

> Opel 1,6 16V

Ikke alle hvert fald, der findes en blokeringklods netop til dobbelte Opel,
men det er da muligt den ikke er nødvendig på alle.
En enkeltaksel holdes på plads af at ind og udventilerne trækker hver sin
vej, det gør de ikke på dobbelte aksler.

Biltema har forøvrigt noget glimrende værktøj til at holde dobbelte aksler.

http://www.biltema.dk/ 20-344

mvh
Alex Christensen




Brian Sørup (07-12-2008)
Kommentar
Fra : Brian Sørup


Dato : 07-12-08 09:11


"alexbo" <alexbo@email.dk> skrev i en meddelelse
news:493983de$0$90265$14726298@news.sunsite.dk...
>
> "BikeManiac" skrev
>
>
> Jeg synes også det er meget nemmere at arbejde med, man har ikke to
> knastaksler der forsøger at smutte hver sin vej mens man sætter remmen
> på.
> Jeg har endnu ikke mødet en dobbeltknastet motor, hvor knastakslerne
> af sig selv kan stå på mærket.
>

Det kan de på min 5-cyl. Volvo.....
--
Brian Sørup
Volvo V70 2,5T Aut.



Kent Glerup (05-12-2008)
Kommentar
Fra : Kent Glerup


Dato : 05-12-08 22:55

BikeManiac skrev:
> Hejsa,
>
> Jeg erfarede til min skræk flg i dag efter samtale med en kollega:
>
> En Renault Laguna 1,6 16V er opbygget på flg måde (og det koster ca
> 7000 kr at skifte dens tandrem):
>
> 1. Der er dobbelte knastaksler og tandremshjulene er IKKE markerede,
> dvs man skal bruge et specialværktøj (som låser hjulene) for at skifte
> tandrem.

Mon ikke du kan markere de to knasthjul, samt krumtaphjulet, mens den
gamle rem er monteret? Så skal disse mærker bare passe efter skiftet.
Burde kunne gøres præcist nok.

> 2. Ydermere skal man fjerne det ene motorophæng og støtte motoren med
> en donkraft nedefra for ellers brækker den ned.

Det er der intet problem i! Har netop i dag skiftet ribrem på Yaris'en.
Den har også et motorophæng "gennem" remmen. Det er ikke så bøvlet.


/Kent Glerup

Ib Jakobsen (07-12-2008)
Kommentar
Fra : Ib Jakobsen


Dato : 07-12-08 17:33

Kent Dallerup skrev:

>
> Mon ikke du kan markere de to knasthjul, samt krumtaphjulet, mens den
> gamle rem er monteret? Så skal disse mærker bare passe efter skiftet.
> Burde kunne gøres præcist nok.


Hvis man ikke anvender den blokering som Alexbo nævner, så kan man bruge
det trick du nævner. Man skal bare ikke nøjes med et mærke på hver
knastremskive. Der kan de sagtens snyde en ved at tro de står på
mærkerne. En halv tand til hver er næsten umulig at afsløre.

Hvis man lægger en skinne hen over begge remskiber så tæt på centrum som
muligt og så laver fire mærker som skal flugte, så er man sikret. Den
har jeg brugt mange gange. Især er at have brugt megen tid på en der
ikke ville køre ordentligt efter remskift. Tre mand havde
efterkontrolleret og også ment den stod på mærkerne. Det gjorde den ikke.






--
MVH

Ib Jakobsen

Kent Glerup (07-12-2008)
Kommentar
Fra : Kent Glerup


Dato : 07-12-08 17:53

Ib Jakobsen skrev:

> Hvis man lægger en skinne hen over begge remskiber så tæt på centrum som
> muligt og så laver fire mærker som skal flugte, så er man sikret.

Kanon trick alligevel! Havde jeg ikke hørt om før :)

/Kent Glerup

Ib Jakobsen (07-12-2008)
Kommentar
Fra : Ib Jakobsen


Dato : 07-12-08 20:05

Kent Glerup skrev:
> Ib Jakobsen skrev:
>
>> Hvis man lægger en skinne hen over begge remskiber så tæt på centrum
>> som muligt og så laver fire mærker som skal flugte, så er man sikret.
>
> Kanon trick alligevel! Havde jeg ikke hørt om før :)

Der er mange der har grint af det. De mener to mærker ud for hinanden på
remskiverne er nok. Det har jeg så efterfølgende givet mig mulighed for
at grine med.







--
MVH

Ib Jakobsen

BikeManiac (05-12-2008)
Kommentar
Fra : BikeManiac


Dato : 05-12-08 15:56

Nå, kan fortælle at alle VW fra og med Golf4 og Polo 6N kræver at
motoren sænkes. Scary.

Lucas

alexbo (06-12-2008)
Kommentar
Fra : alexbo


Dato : 06-12-08 16:29


"BikeManiac" skrev

>Nå, kan fortælle at alle VW fra og med Golf4 og Polo 6N kræver at
>motoren sænkes. Scary.

Ikke det ringeste scary,
det er ganske almindeligt lige at sænke motoren et par cm. for at kunne
komme til krumptapbolten, det tager ingen tid.

Hvad er det helt præcist der bekymrer dig så meget ved disse tandremme.
Jeg synes hverken der er noget idiotisk eller scary ved dem eller deres
montering.

mvh
Alex Christensen








Per Henneberg Kriste~ (07-12-2008)
Kommentar
Fra : Per Henneberg Kriste~


Dato : 07-12-08 11:29


"BikeManiac" <lucasjensen@gmail.com> skrev i meddelelsen
news:c5b796be-969d-4546-96c0-ce81ec2aa0fe@u18g2000pro.googlegroups.com...
> Nå, kan fortælle at alle VW fra og med Golf4 og Polo 6N kræver at
> motoren sænkes. Scary.

Jeg kan så fortælle at det passer ikke.

http://www.clubgolfdanmark.dk/forum/viewthread.php?forum_id=48&thread_id=2638&pid=14953#post_14953

Per


Niels Bengaard (06-12-2008)
Kommentar
Fra : Niels Bengaard


Dato : 06-12-08 09:27

Jeg erfarede til min skræk flg i dag efter samtale med en kollega:

En Renault Laguna 1,6 16V er opbygget på flg måde (og det koster ca
7000 kr at skifte dens tandrem):

1. Der er dobbelte knastaksler og tandremshjulene er IKKE markerede,
dvs man skal bruge et specialværktøj (som låser hjulene) for at skifte
tandrem.

2. Ydermere skal man fjerne det ene motorophæng og støtte motoren med
en donkraft nedefra for ellers brækker den ned.

Jeg vil gerne vide hvilke andre biler siden 1980 som er opbygget så
idiotisk og ubrugervenligt? Nogle som har bud på punkt 1 og 2?

Mvh Lucas


Ubrugervenligt? Man designer jo ikke motorrummet efter et tandremsskift. På
et værksted med erfaring er de opgaver du skriver der intet problem at
gennemføre på et par timer.
Prisen er helt til grin, der er mange der gør det billigere.
http://www.prebensauto.dk/ skifter tandrem for så vidt jeg husker ca. 2000
kr inkl rem, men plus remstrammer på alle personbiler med benzinmotor.

Mvh Niels



BikeManiac (06-12-2008)
Kommentar
Fra : BikeManiac


Dato : 06-12-08 13:14

> Hvad er det helt præcist der bekymrer dig så meget ved disse tandremme.

Jeg vil være i stand til at kunne skifte en tandrem på 45 minutter på
en pløjemark i vestjylland eller ørkenen mellem mexico og arizona.
Derfor.

Lucas



alexbo (06-12-2008)
Kommentar
Fra : alexbo


Dato : 06-12-08 21:28


"BikeManiac" skrev

>Jeg vil være i stand til at kunne skifte en tandrem på 45 minutter på
>en pløjemark i vestjylland eller ørkenen mellem mexico og arizona.
>Derfor.

Det lyder som et godt mål, et vanskeligt mål men værd at gå efter.
Jeg vil foreslå du begynder med din første tandrem, en af de nemme, en Polo
f.eks.

mvh
Alex Christensen




JBH (06-12-2008)
Kommentar
Fra : JBH


Dato : 06-12-08 22:01

"BikeManiac" <lucasjensen@gmail.com> skrev i en meddelelse
news:aabf3fc6-f14b-410e-beba-e81dbbc77e4f@u18g2000pro.googlegroups.com...
Hejsa,

Jeg erfarede til min skræk flg i dag efter samtale med en kollega:

En Renault Laguna 1,6 16V er opbygget på flg måde (og det koster ca
7000 kr at skifte dens tandrem):

1. Der er dobbelte knastaksler og tandremshjulene er IKKE markerede,
dvs man skal bruge et specialværktøj (som låser hjulene) for at skifte
tandrem.

2. Ydermere skal man fjerne det ene motorophæng og støtte motoren med
en donkraft nedefra for ellers brækker den ned.


Det er der ikke noget nyt i. Franskmændene har altid været mestre i at
konstruere ting tåbeligt og i praksis umuligt at servicere.

Er der i øvrigt nogen her som har en ide om hvordan man skifter tandremmen
på en 1,9D partner. Kan se motorophænget skal af,(Ligesom i Renault'en) men
skruerne til tandremsdækslet er da umulige at komme til, (med mindre man
laver speccialværktøj)

Kan det passe at motoren skal mere eller mindre (neden) ud ?

mvh
JBH



Ib Jakobsen (07-12-2008)
Kommentar
Fra : Ib Jakobsen


Dato : 07-12-08 17:40

JBH skrev:

> Er der i øvrigt nogen her som har en ide om hvordan man skifter tandremmen
> på en 1,9D partner. Kan se motorophænget skal af,(Ligesom i Renault'en) men
> skruerne til tandremsdækslet er da umulige at komme til, (med mindre man
> laver speccialværktøj)

Ikke en der giver løftede øjenbryn. Men man har da set at en eller anden
idiot har givet skruerne til dækslet Loctite. Men ellers er det en af
dem der kan klares på et par timer.

>
> Kan det passe at motoren skal mere eller mindre (neden) ud ?

Aldrig.



--
MVH

Ib Jakobsen

JBH (07-12-2008)
Kommentar
Fra : JBH


Dato : 07-12-08 21:52


"Ib Jakobsen" <senator@post.tele.dk> skrev i en meddelelse
news:493bfc58$0$56773$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
> JBH skrev:
>
>> Er der i øvrigt nogen her som har en ide om hvordan man skifter
>> tandremmen på en 1,9D partner. Kan se motorophænget skal af,(Ligesom i
>> Renault'en) men skruerne til tandremsdækslet er da umulige at komme
>> til, (med mindre man laver speccialværktøj)
>
> Ikke en der giver løftede øjenbryn. Men man har da set at en eller anden
> idiot har givet skruerne til dækslet Loctite. Men ellers er det en af dem
> der kan klares på et par timer.
>
>>
>> Kan det passe at motoren skal mere eller mindre (neden) ud ?
>
> Aldrig.
>
>
Har luret den.

Det var for at skifte toppakningen at jeg skulle have remmen af men jeg
fandt ud af at skruerne til remdækslet var tilgængelige udefra når
motorophænget fjernes og motoren sænkes.

Jeg var godt klar over at toppakningen var ved at være træt, da der begyndt
at være en smule olie i kølevandet, men syntes nu alligevel det er underligt
at sådan en toppakning dør så pludselig at bilen som kørte uden problemer
fredag eftermiddag, slet ikke kunne starte lørdag morgen da konen skulle
ned at købe ind. Der havde ikke været forudgående tegn på manglende
kompression.


Ps. hvad er værkstedsprisen på sådan en toppakningsudskiftning ? / ( hvor
meget credit kan man forlange af lillemor

mvh
JBH



Hans Paulin \(6310\) (07-12-2008)
Kommentar
Fra : Hans Paulin \(6310\)


Dato : 07-12-08 22:00

JBH skrev:

> hvor meget credit kan man forlange af lillemor

Mindst et 10-turskort!


--
Med venlig hilsen
Hans
www.zofiaoghans.dk



Ib Jakobsen (08-12-2008)
Kommentar
Fra : Ib Jakobsen


Dato : 08-12-08 19:05

JBH skrev:

>
>
> Ps. hvad er værkstedsprisen på sådan en toppakningsudskiftning ? /


Et slag i bolledejen. 8 timer á kr.500 plus kr.12-1500 til
stumper/olie/kølervæske.


( hvor
> meget credit kan man forlange af lillemor

Nå, mellem venner- kr.15.000. Eller vask op og madlavning i mindst et
halvt år.







--
MVH

Ib Jakobsen

Mikael (07-12-2008)
Kommentar
Fra : Mikael


Dato : 07-12-08 09:36

On 5 Dec., 19:42, BikeManiac <lucasjen...@gmail.com> wrote:
> Hejsa,
>
> Jeg erfarede til min skræk flg i dag efter samtale med en kollega:
>
> En Renault Laguna 1,6 16V er opbygget på flg måde (og det koster ca
> 7000 kr at skifte dens tandrem):
>
> 1. Der er dobbelte knastaksler og tandremshjulene er IKKE markerede,
> dvs man skal bruge et specialværktøj (som låser hjulene) for at skifte
> tandrem.
>
> 2. Ydermere skal man fjerne det ene motorophæng og støtte motoren med
> en donkraft nedefra for ellers brækker den ned.
>
> Jeg vil gerne vide hvilke andre biler siden 1980 som er opbygget så
> idiotisk og ubrugervenligt? Nogle som har bud på punkt 1 og 2?

På nogen Hondaer skal det ene motorophæng også fjernes og motoren
støttes og på den Accord der kom i 1990 var der også balaceaksel som
skulle fikseres med en speciel pin, man skruede ind i siden på blokken
hvor der sad en lille bolt som prop der lige skulle fjernes først.

Mikael

Ib Jakobsen (07-12-2008)
Kommentar
Fra : Ib Jakobsen


Dato : 07-12-08 20:13

Mikael skrev:

>
> På nogen Hondaer skal det ene motorophæng også fjernes og motoren
> støttes og på den Accord der kom i 1990 var der også balaceaksel som
> skulle fikseres med en speciel pin, man skruede ind i siden på blokken
> hvor der sad en lille bolt som prop der lige skulle fjernes først.


Og Mitsubishi plus Hyundai. Og man skal lade være med at stole på det
mærke der enten er der et man selv laver rækker. Drejer man ryggen til
så drejer den en omgang og så atter på mærket. Skal man endelig snyde
lidt sætter man en tung ledtopnøgle på møtrikken i lodret stilling. Og
så kan man lige så godt skrue proppen ud og stikke en skrutrækker ind.



--
MVH

Ib Jakobsen

Mikael (07-12-2008)
Kommentar
Fra : Mikael


Dato : 07-12-08 09:38

On 6 Dec., 21:13, BikeManiac <lucasjen...@gmail.com> wrote:
> > Hvad er det helt præcist der bekymrer dig så meget ved disse tandremme.
>
> Jeg vil være i stand til at kunne skifte en tandrem på 45 minutter på
> en pløjemark i vestjylland eller ørkenen mellem mexico og arizona.
> Derfor.

På en hel del motorer er det ligegyldig om du kan skifte en tandrem
uden på en mark, hvis det er fordi den er knækket. De fleste eller
mange, bukker et par ventiler eller det der er værre hvis remmen
knækker.

Mikael


Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177503
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408541
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste