MS Windows
briani 27239
Billede i et Word-dokument
Fra : Jørgen Grandt

Dato : 13-12-08 01:59

Se venligst de to store og det mikroskopiske billede på denne
midlertidige webside:
http://www.grandts.dk/Temp/temptest.htm

Hvorfor er der visse billeder som jeg ikke kan sætte ind i et
Word-dokument i normal størrelse (fx 800 pixels brede)? Når jeg prøver,
kommer der bare en ekstremt lille kopi på ca. 20 pixels, som ingen kan
se hvad forestiller!

--
Jørgen Grandt
www.grandts.dk

Fra : Holst

Dato : 13-12-08 08:14

Jørgen Grandt wrote:

> [...]
> Word-dokument i normal størrelse (fx 800 pixels brede)? Når jeg prøver,
> kommer der bare en ekstremt lille kopi på ca. 20 pixels, som ingen kan

Kan du ikke bare lave billedet større i Word.

Ellers prøv at stil dit spørgsmål i MS Word-gruppe, hvor det hører hjemme.

Fra : emjeppesen

Dato : 13-12-08 10:07

Jørgen Grandt skrev:

>Se venligst de to store og det mikroskopiske billede på denne
>midlertidige webside:
>http://www.grandts.dk/Temp/temptest.htm

Ja, det ser underligt ud, men jeg har selv lige prøvet med dine
billeder og hos mig kommer billedet også ind som hos dig.
Hvis jeg så ændrer billedet til et *.png, så går det fint ind i word i
normal størrelse.

Jeg tror, at der er sket et eller andet med den *.jpg-fil under
konvertering til *.jpg.
Måske er den konverteret til en type jpg, som word bare ikke kan lide.
De to billeder er helt klart grundlæggende forskellige, men jeg er
ikke i stand til at tyde forskellen.
Jeg bruger i øvrigt altid selv *.png til word og har ikke set
problemet før.

Måske sidder der en i dk.edb.grafik, som kan forklare, hvad der er i
vejen med den jpg-fil.
Hilsen emj

Fra : Jørgen Grandt

Dato : 13-12-08 11:38

emjeppesen skrev bl.a.:

> Jeg tror, at der er sket et eller andet med den *.jpg-fil under
> konvertering til *.jpg.

Det er der nok. Det er ikke et billede jeg selv har scannet.

> Jeg bruger i øvrigt altid selv *.png til word og har ikke set
> problemet før.

Jeg har nu gemt det som png-fil, og den var der intet problem med at
indsætte.

Tak for alle tilbagemeldinger.

--
Mvh.: Jørgen Grandt

Hvad gør det man er en dårlig taber,
når bare man er bedst til at vinde!

Fra : Erik Olsen

Dato : 13-12-08 11:48

Jørgen Grandt wrote:

> Det er der nok. Det er ikke et billede jeg selv har scannet.

Jpg-filen fejler intet, se mit første indlæg.

--
Venlig hilsen/Best regards
Erik Olsen

Fra : Jørgen Grandt

Dato : 13-12-08 12:32

Erik Olsen skrev:

> Jpg-filen fejler intet, se mit første indlæg.

Hm! Men hvad er så dit bud på hvorfor jeg ikke kan indsætte den i
dokumentet? Det kan jeg jo med alle de (jpg-)billeder, som jeg selv har
scannet eller taget?

Fra : Erik Olsen

Dato : 13-12-08 12:40

Jørgen Grandt wrote:

> Hm! Men hvad er så dit bud på hvorfor jeg ikke kan indsætte den i
> dokumentet? Det kan jeg jo med alle de (jpg-)billeder, som jeg selv
> har scannet eller taget?

Fejlen ligger måske i din Word eller metoden du bruger, eller måske har
du indsat en anden fil end du regnede med.

Jeg kan indsætte den samme fil i Word 2000 uden problemer, altså er der
ikke noget galt med filen.

Du har ikke fortalt hvilken version af Word og hvilken metode du bruger.

Fra : Jørgen Grandt

Dato : 13-12-08 12:51

Erik Olsen skrev:

> Fejlen ligger måske i din Word eller metoden du bruger, eller måske
> har du indsat en anden fil end du regnede med.

Hæ! Nej, jeg har ikke indsat en anden fil, end jeg regnede med.

> Jeg kan indsætte den samme fil i Word 2000 uden problemer, altså er
> der ikke noget galt med filen.

Underligt, ja.

> Du har ikke fortalt hvilken version af Word og hvilken metode du
> bruger.

Jeg bruger Word2003 og samme indsætningsmåde som du. Og igen: Jeg har
ingen problemer med andre billeder.

Fra : KsNa

Dato : 13-12-08 17:09

"Jørgen Grandt" <UnstableOn@Cable.dk> skrev i en meddelelse

> Hæ! Nej, jeg har ikke indsat en anden fil, end jeg regnede med.

> Underligt, ja.

> Jeg bruger Word2003 og samme indsætningsmåde som du. Og igen: Jeg har
> ingen problemer med andre billeder.

Jeg bruger også Word 2003 og billedet fylder hele siden ud, altså ingen
problemer her.

Jeg valgte på hjemmesiden: højreklik - kopier og i word højreklik - sæt ind.

Mvh
Kim

Fra : Philip Nunnegaard

Dato : 13-12-08 17:14

"KsNa" <KsNa@invalid.invalid> skrev

> Jeg valgte på hjemmesiden: højreklik - kopier og i word højreklik - sæt
> ind.

Det var så også den metode jeg afprøvede lige her - uden problemer. (Jeg
bruger dog OpenOffice 3 - jeg har ikke MS Office eller -Word).

Dog vil jeg mene at den korrekte metode er at vælge "Indsæt" -> "Fra
fil...".
På den anden måde kommer dokumentet til at fylde som et ondt år.

Fra : Jørgen Grandt

Dato : 13-12-08 17:21

KsNa skrev:

> Jeg bruger også Word 2003 og billedet fylder hele siden ud, altså
> ingen problemer her.

Afhængigt af sidens margener vel?

> Jeg valgte på hjemmesiden: højreklik - kopier og i word højreklik -
> sæt ind.

Ja, det kan man (jeg) faktisk godt, ser jeg. Det er jo bare noget
bagvendt: Først uploade et foto til en webside og derfra kopiere det til
Word, i stedet for at indsætte det direkte. Men det må jeg så huske en
anden gang, hvis det kokser.

Fra : emjeppesen

Dato : 13-12-08 17:58

KsNa skrev:

>Jeg valgte på hjemmesiden: højreklik - kopier og i word højreklik - sæt ind.

Det er da heller ikke den normale fremgangsmåde, hvis man vil sætte et
billede ind i word )

Hilsen emj

Fra : KsNa

Dato : 14-12-08 16:44

"emjeppesen" <emj@> skrev i en meddelelse

> Det er da heller ikke den normale fremgangsmåde, hvis man vil sætte et
> billede ind i word )

Hvad vil være "normalt", billedet ligger på en hjemmeside, jeg skal vel ikke
downloade/gemme på harddisk det først, for derefter at sætte det ind, og
derefter slette det gemte billed.

Hvis det er et billed på min egen PC, vælger jeg også - Indsæt fra fil -
hvis det bare skal sættes ind uden ændringer. Hvis jeg har ændret på
billedet i et andet program (uden at ændringen skal gemmes) vælger jeg som
ved hjemmesiden - Højreklik - kopier - osv. osv., det er langt det letteste.

Mvh
Kim

Fra : Jørgen Grandt

Dato : 14-12-08 21:35

KsNa skrev blandt andet:

> Hvad vil være "normalt", billedet ligger på en hjemmeside, [...]

Jeg burde nok i trådstarten have fortalt mere direkte, at billederne
ligger på min pc. Det øverste har jeg fået tilsendt pr. mail, det andet
har jeg selv scannet. Grunden til at de "ligger på en hjemmeside"
(nemlig på min, på en midlertidig webside) skyldes at jeg uploadede dem
for at vise gruppen, hvilke skilderier jeg snakkede om.

--
Jørgen Grandt
www.grandts.dk

Fra : emjeppesen

Dato : 14-12-08 23:23

KsNa skrev:

>Hvad vil være "normalt",

Det ville være normalt at foretage samme procedure, som spørgeren har
problemet med. Ellers er testen jo værdiløs.

Hilsen emj

Fra : KsNa

Dato : 15-12-08 16:07

> Det ville være normalt at foretage samme procedure, som spørgeren har
> problemet med. Ellers er testen jo værdiløs.

Der stod.....

Citat

[...]

Citat slut

..... altså ikke noget om metoden.

Mvh
Kim

Fra : J. E.

Dato : 16-12-08 23:05

"KsNa" <KsNa@invalid.invalid> skrev i en meddelelse

> Hvad vil være "normalt", billedet ligger på en hjemmeside, jeg skal vel ikke
> downloade/gemme på harddisk det først, for derefter at sætte det ind, og derefter slette
> det gemte billed.

Jo det skal du faktisk, da det som nævnt tidligere i tråden bevirker, at
dit word-dokument bliver voldsomt stort, hvis ikke du bruger metoden
at indsætte fra en fil.
Vi taler om forskel i flere MB selv ved små billeder !

Fra : emjeppesen

Dato : 13-12-08 16:20

Erik Olsen skrev:

>Fejlen ligger måske i din Word eller metoden du bruger, eller måske har
>du indsat en anden fil end du regnede med.

Nu brugte jeg jo altså Jørgens filer og kan ikke have valgt noget
andet end jeg regnede med.

Jeg er helt sikker på at det er selve jpg-filen, der er probelemet
Der er jo adskillige Jpg-typer.
progressive encoding, standard encoding, lossless encoding og sikkert
endnu flere.

Min Word er en Word 2007 og den kan ikke lide Jørgens IngridKlasse.jpg
Man skal også læige være opmærksom på at Word er et
tekstbehandlingsprogram og ikke et billedbehandlingsprogram, så det
kan aldrig være Words skyld, hvis grafikken opfører sig forkert.

Hilsen emj

Fra : Erik Olsen

Dato : 13-12-08 10:41

Jørgen Grandt wrote:
> [...]
> Word-dokument i normal størrelse (fx 800 pixels brede)? Når jeg
> prøver, kommer der bare en ekstremt lille kopi på ca. 20 pixels, som

Normalt vil jeg indsætte billedfiler i Word-dokumenter i en noget højere
opløsning end der bruges på html-sider. Det skyldes at billeder i
html-sider er tilpasset skærmopløsningen som er ret grov.

Jeg har prøvet at indsætte dit billede i et dokument i Word 2000 ved
hjælp af "indsæt - billede - fra fil". Der skaleres billedet så det
fylder sidens bredde ekskl. margener. Så jeg forstår ikke dit problem.

Fra : BigJ

Dato : 14-12-08 01:23

"Jørgen Grandt" <UnstableOn@Cable.dk> skrev i melding
> [...]
> Word-dokument i normal størrelse (fx 800 pixels brede)? Når jeg prøver,
> kommer der bare en ekstremt lille kopi på ca. 20 pixels, som ingen kan

Det lille bildet ser jo helt riktig ut!!!

Når jeg bruker ACDSee til å se på egenskapene til bildet står det jo at
oppløsningen skal være 4800 pixels per inch og det gir et bilde som i
utskrift vill bli 0,16 x 0,09 inch i størrelse og det ser ut til å stemme
med det lille bildet.

I egenskapene til det andre bildet er oppløsningen oppgit til 96 pixels per
inch og det gir en utskriftsstørrelse på 8,33 x 6,16 inches.

Hilsen Jon