MS Windows
Manse9933 45149
briani 27239
Ændre stier til programmers data
Fra : Mikkel Mikkelsen

Dato : 10-12-08 10:05

Jeg vil gerne have at alle mine programmer lagrer deres data,
konfigurationsoplysninger o.s.v. på et andet drev, end der hvor Windows
ligger.

Hvordan gør jeg det? Kan jeg ændre stien til hele "Documents and Settings",
så den ligger på drev D og er det den optamale løsning?
--
/ Mikkel

Fra : Ukendt

Dato : 10-12-08 10:10

"Mikkel Mikkelsen" <mikkel@mikkelserver.invalid> skrev i en meddelelse
> [...]
> Settings",
> så den ligger på drev D og er det den optamale løsning?

Hej Mikkel

Er det dine dokumenter/data eller hele "Documents and Settings" du mener?
Dokumenter kan flyttes ved at højreklikke på "dokumenter" i stifinder, og
angive en ny placering.
"Documents and Settings" vil jeg ikke flytte. Tror bare Windåse fuc...er op
i der, hvis man gør.

Mvh
Michael

Fra : Mikkel Mikkelsen

Dato : 10-12-08 14:26

On Wed, 10 Dec 2008 10:10:10 +0100, Michael wrote:

> "Mikkel Mikkelsen" <mikkel@mikkelserver.invalid> skrev i en meddelelse

> Er det dine dokumenter/data eller hele "Documents and Settings" du mener?

Det ved jeg ikke. Min udgangspunkt er, som oprindeligt beskrevet, at
adskille programmernes data fra det drev hvor styresystemet ligger.
Formålet er at lave et image af en grundinstalleret Windows og "jævnligt"
geninstallere.

> [...]
> angive en ny placering.
> "Documents and Settings" vil jeg ikke flytte. Tror bare Windåse fuc...er op

Min mappe med dokumenter ligger her:

C:\Documents and Settings\Kurt

Hvis jeg højreklikker på mappen og vælger egenskaber, kan jeg ikke se nogen
mulighed for at ændre placeringen.

Jeg bruger XP.
--
/ Mikkel

Fra : Ole C

Dato : 10-12-08 16:15

Mikkel Mikkelsen skrev blandt andet:

> [...]
>
> Hvis jeg højreklikker på mappen og vælger egenskaber, kan jeg ikke se
> nogen mulighed for at ændre placeringen.

Mappen Dokumenter kan du bare "trække" til den position/det drev, hvor du
vil have den. Windows retter selv genvejene.

--
vh
Ole C

Fra : Ukendt

Dato : 11-12-08 07:06

> [...]
>
> Min mappe med dokumenter ligger her:
>
> C:\Documents and Settings\Kurt
>
> Hvis jeg højreklikker på mappen og vælger egenskaber, kan jeg ikke se

Hej Mikkel

Så at jeg ikke fik alt med i vejledningen
Højreklik på "dokumenter" i stifinder, vælg "egenskaber", angiv ny
placering.
Eller gør som Ole C. skriver

Michael

Fra : Ivan V. Klattrup

Dato : 10-12-08 11:03

Mikkel Mikkelsen skrev:

>Kan jeg ændre stien til hele "Documents and Settings",

Hvis du laver din installations-cd med nlite (xp) så kan du.
http://www.nliteos.com/

--
Ivan V. Klattrup
http://klattrup.dk

Fra : Claus Tersgov

Dato : 11-12-08 13:36

Mikkel Mikkelsen skrev bl.a.:

> Jeg vil gerne have at alle mine programmer lagrer deres data,
> konfigurationsoplysninger o.s.v. på et andet drev, end der hvor
> Windows ligger.

Det kan du faktisk ikke. Gode programmer tillader dig at ændre, hvilke diske
de bruger til *temp* data, men det er kun få programmer som gør det. I
reglen er det disktunge programmer, såsom video, foto og lyd. Næsten alle
programmer bruger jo registreringsdatabasen til konfigurationsoplysninger,
og det kan du ikke ændre på overhovedet. Det er ret få programmer, som
tillader bruger at bestemme, hvor "settings" skal gemmes. Den eneste måde
er at lade programmerne installere på et andet drev end windowsdrevet, men
det er umiddelbart en dårlig ide - afhængigt af dit system. Enkelte
højtydende systemer kan det være en fordel med en seperat programdisk. Men
jeg har svært ved at se, hvilke fordele du får ud af dette. Problemet er, at
nutidens programmer er meget komplicerede, og at de bruger et hav af
forskellige dll filer og andre komponenter i windows.

Men du kan derimod med stor fordel bruge dit D: drev til bruger data. Det
har jeg gjort med egne og kundemaskiner i mange år.

Claus

Fra : Mikkel Mikkelsen

Dato : 11-12-08 14:07

On Thu, 11 Dec 2008 13:36:27 +0100, Claus Tersgov wrote:

> Det kan du faktisk ikke.

Formålet er, som tidligere beskrevet, at samle alle de data der er vigtige
at tage kopier af ved en geninsllation på et andet drev, end der hvor
styresystemet og programmerne ligger.

> Men du kan derimod med stor fordel bruge dit D: drev til bruger data. Det
> har jeg gjort med egne og kundemaskiner i mange år.

Flere har anvist hvorledes man kan flytte mappen "Dokumenter" til et andet
drev, men "Application Data" indeholder jo en fygtelig masse data, som det
vil være katastrofalt at miste.

Min tanke var at flytte hele "Documents and settings" til D-drevet. Jeg har
Googlet lidt og fundet denne opskrift, som umiddelbart ser seriøs ud. Jeg
har i hvert fald tænkt mig at prøve som den sidste handling, før jeg høvler
C-drevet ned til det rå jern.
--
/ Mikkel

Fra : Claus Tersgov

Dato : 11-12-08 16:22

Mikkel Mikkelsen skrev bl.a.:

> Formålet er, som tidligere beskrevet, at samle alle de data der er
> vigtige at tage kopier af ved en geninsllation på et andet drev, end
> der hvor styresystemet og programmerne ligger.

Ja, og det kan du ikke. Installer dine programmer som normalt og tag så et
image af hele dit windows drev. Det er langt det nemmeste og i de fleste
tilfælde også det bedste. Når man bruger mappen c:\programmer, så har
systemet allerede på forhånd sikret, at samtlige data er samlet på et sted,
som er nemt at tage backup af. Sålænge alle programmer ikke opfører sig 100%
ens, så er det den absolut bedste måde at gøre det på.

> Flere har anvist hvorledes man kan flytte mappen "Dokumenter" til et
> andet drev, men "Application Data" indeholder jo en fygtelig masse
> data, som det vil være katastrofalt at miste.

Og derfor lader du den også bare være. Problemet er, at denne mappe IKKE
automatisk bruges af alle programmer. Der er ingen som helst standard for,
hvordan eller hvor programmer skal gemme sine egne data. Så denne mappe er
en del af windows og MS programmer, men den er ikke automatisk beregnet til
alle programmer. Der er absolut ingen garanti for, at programmerne bruger
denne mappe. Massevis af programmer lægger eksempelvis egne data i
programmets egne biblioteker. Mange programmer lægger f.eks. også INI filer
i windowsmappen.

> Min tanke var at flytte hele "Documents and settings" til D-drevet.

Det kan du ikke, fordi du kan ikke bare gå ud fra, at dine programmer kun
bruger denne ene mappe. Hver enkelt program har sin helt egen struktur, og
kan i princippet gemme hvor de vil. Du går ud fra, at alle programmer gemmer
i A.D, og det er helt forkert at tro det, fordi det er langt fra tilfældet.

Sørg for, at alt hvad du selv gemmer gemmes på D: drevet og så lav et
normalt image af C drevet. Det er den *eneste* måde, hvor du er stensikker
på, at du får alt med, og det er også den eneste måde, som gør det nemt at
oprette og genetablere diskimage. Alt andet bliver noget rod. Jeg har brugt
dette princip på hundredevis af computere i snart tyve år, og har endnu
ikke oplevet problemer endsige fundet en bedre løsning.

På min laptop tager det små 8-10 minutter at genetablere ca. 45 gb
programmer samt XP...

Claus

Fra : Edmund

Dato : 13-12-08 13:47

"Claus Tersgov" <nospamnews2@tersgov.dk> skrev i meddelelsen
> Mikkel Mikkelsen skrev bl.a.:

> På min laptop tager det små 8-10 minutter at genetablere ca. 45 gb
> programmer samt XP...

8-10 min for over 45 gb det er godt nok hurtigt.
Har du nogle hurtige diske i den laptop ?
hvilket program bruger du ?

Mvh Edmund

Fra : Erik Helmer Nielsen

Dato : 12-12-08 17:09

On Wed, 10 Dec 2008 10:05:10 +0100, Mikkel Mikkelsen
<mikkel@mikkelserver.invalid> wrote:
>Jeg vil gerne have at alle mine programmer lagrer deres data,
>konfigurationsoplysninger o.s.v. på et andet drev, end der hvor Windows
>ligger.
Du kan med fordel placere alle programmer, deres indstillinger og evt.
deres datafiler på et andet drev, f.eks. drev D:

Du flytter mapperne C:\Programmer og C:\Fælles filer til
D:\Programmer og D:\Fælles filer.
Alle henvisninger i Registreringsdatabasen skal rettes tilsvarende.
Det kan du gøre manuelt, med en editor, eller nemmest med programmet
COA2 (Change of Address)

Nye programmer får du automatisk installeret på Drev D: ved at ændre
de to henvisninger til ProgramFiles og CommonFiles i
Registreringsdatabasen
HKEY_Local_Machines\Software\Microsoft\CurrentVersion
fra C: til D:

>... Kan jeg ændre stien til hele "Documents and Settings",
>så den ligger på drev D og er det den optamale løsning?
Det er lidt bøvlet at flytte en bestående "Documents and Settings" men
det kan lade sig gøre, se Microsofts anvisning i
http://support.microsoft.com/kb/314843.
Du kan også kopiere mappen med LINUX og bagefter rette henvisningerne
i Registreringsdatabasen.

Erik Helmer Nielsen

Fra : Claus Tersgov

Dato : 13-12-08 06:56

Erik Helmer Nielsen skrev bl.a.:

> [...]
> Alle henvisninger i Registreringsdatabasen skal rettes tilsvarende.
> Det kan du gøre manuelt, med en editor, eller nemmest med programmet

Man kan godt høre, at det ikke er noget du har prøvet selv. En masse
programmer bruger filer i windows og windowssystem mappen, og det kommer
ikke med. Det eneste man får ud af denne type *fusk* er et defekt og i
bedste fald langsommeligt system.

Hvem er interesseret i at køre med et OS, der er så amupteret?

Hvem er i stand til at afgøre, enkelte filers placering ud fra nøgler i
registreringsdatabasen

Hertil kommer, at skal man tage backup, så skal der laves et seperat image
af programdisken, og det er bestemt ikke nogen fordel!

En seperat programdisk kan være en fordel i specielle højtydende systemer,
men for den almindelige bruger er det kun til besvær.

Man kan undre sig over, at du kommer med den slags dårlige råd, når det er
åbenlyst, at du kun har begrænset kendskab til de inderste dele af windows.

Claus