mac book pro kan ikke starte
Fra : Ukendt

Dato : 05-12-08 17:23

Jeg ser ud til at have fået lidt problemer med min 3 uger gamle 17
tommer mac book pro.
Den jeg har købt, er altså den "gamle" opgraderes med 2.6 CPU, og en
hurtigere disk, og de medfølgende 4GB ram..
problemer er som følger..
den får lov at sove om natten, og er nærmest umulig at starte op fra
sllep mode..
idag var den så rigtig dum..
selv om at jeg tog batteriet ud, strømmen ud og lidt til, når ( nåede)
den ikke længere end til at køre "100 procent" på blæserne, i
"opstarten".
Normalt plejer den så at gå igen med at starte/ boote up, men ikke idag.
Efter 10-20 forsøg, tænkte jeg at det kunne være defekt ram..
tog en klods ud og den startede..
tænkte at det ikke var nok "bevis" for at rammen var defekt..
puttede det til bage.. og den kunne starte..

Problemerne opstår uanset om jeg har noget ( som helst) monteret på
maskinen ( typisk et 3 modem og tit en ipod touch..)

Nogen der ved om det er et "kendt problem" med de nye mac book proer,
eller om min bare har en eller anden defekt!?

sluttelgt.. er der noget firmware, jeg skal opdatere, som ikke
automatisk kommer soft update !?

alle råd er velkomne..

PS
efter jeg lige to ram ud, startede jeg den 10 gange, og det hele virker
fint nu.. hvilket jo også er svært at forstå !?

Fra : \"Lyrik\"

Dato : 05-12-08 18:04

On Fri, 05 Dec 2008 17:22:53 +0100, <ecozyz> wrote:

> [...]
> Den jeg har købt, er altså den "gamle" opgraderes med 2.6 CPU, og en
> hurtigere disk, og de medfølgende 4GB ram..
,,,,,,,,,,,,,
Hvorfor holder du ikke op med at "opgradere" den og rode med den og bruger
den som den er? Det er ikke en Windows der skal have 4 gigaram, det system
den kører kan nøjes med en halv gigaram!
2 Gigaram er RIGELIGT!
Du har nok nolret dig til noget forkert ram vil jeg skyde på.

Kør med den som den er skræddersyet til fra fabrikken eller tag
konsekvenserne! Pil al ekstralortet ud af den!

--
Hilsen
Jens

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 05-12-08 18:58

\"Lyrik\" <lyrik@heaven.dk> wrote:

> [...]
> den som den er? Det er ikke en Windows der skal have 4 gigaram, det system
> den kører kan nøjes med en halv gigaram!

sludder ..

> Du har nok nolret dig til noget forkert ram vil jeg skyde på.
>
> Kør med den som den er skræddersyet til fra fabrikken eller tag
> konsekvenserne! Pil al ekstralortet ud af den!

igen noget sludder .. det er jo de orginale ram han har i ...

/thomas

Fra : KentBM

Dato : 05-12-08 23:12

Thomas von Hassel skrev:

> igen noget sludder .. det er jo de orginale ram han har i ...
Men der kan vel sagtens være fejl på den ene RAM-kreds. Jeg vil kontakte
salgs stedet og så prøve at få byttet RAM (eller købe noget nyt selv,
det koster vel ikke noget særligt?).

--

Kent

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 05-12-08 23:20

KentBM <kentF_JERNmagnussen@aim.com> wrote:

> Men der kan vel sagtens være fejl på den ene RAM-kreds. Jeg vil kontakte
> salgs stedet og så prøve at få byttet RAM (eller købe noget nyt selv,
> det koster vel ikke noget særligt?).

Jeg kommenterer på "Du har nok nolret dig til noget forkert ram vil jeg
skyde på." ... men jo, dårlig ram er bestemt en mulighed. Normalt vil
sådan noget dog dukke op næsten med det samme .. ikke 3 uger efter

/thomas

Fra : Ukendt

Dato : 06-12-08 00:19

On 2008-12-05 23:20:02 +0100, thomas@elements.dk (Thomas von Hassel) said:

> [...]
> skyde på." ... men jo, dårlig ram er bestemt en mulighed. Normalt vil
> sådan noget dog dukke op næsten med det samme .. ikke 3 uger efter

maskinen er købt præ-config fra apple store. (4gb ram, 2,6 mhz cpu,
320Gb disk @ 7200)

4gb er "standart" med de sidste ( gamle) mac book pro 17 tommer
Jeg har dog valgt at købe den "opgraderet" med en 2,6ghz CPU, i stedet
for standart 2,5..
Fik mig læst frem til - et eller andet sted, at den ikke bare er
"bumpet" op til 2,6, fra 2,5, men at der er tale om en nyere/ samme
tid, men hurtigere CPU
I et par test, var den endda mere end de "ummidelbare" 4 procent hurtigere..
Formodentligt fordi FSB er 800 og det passer jo ikke særligt godt med
2,5 ( x3 !?)
Omvendt passer det heller ikke specielt godt med 2,6.
Bortset fra at 2 x 667 mhz ram, jo ligner 1333, hvilket kunne passe en
smule bedre !?

men hvad pokker, der kommer sikkert en af de nye ( med sorte taster og
spejlblank og hysterisk reflekterende 17 tommer skærm)
Eller som jeg er lettere bange for.. ingen ny 17 tommer, da markedet er
for lille ( apple satser NU kun på det der er penge i!?)

talte forresten idag med en anden der har en 6 mnd gammel 2,5 Ghz..
den har haft det samme problem, et par gange..
dog ikke så mange som min..
kunne selvfølgelig finde noget soft og tjekke alle forbandede 4gb... (
dårlig ram/ halvdefekt kunne være problemet)
Nogen der ved om den rent faktisk starter ( kommer længere end til
blæserens første tur omkring 100 procent !?) eller om der ligger en
rom, den først læser, der evt kan firmware op/ned graderes !?

Fra : Thorbjørn Ravn Ande~

Dato : 06-12-08 00:22

Thomas von Hassel skrev:

> Jeg kommenterer på "Du har nok nolret dig til noget forkert ram vil jeg
> skyde på." ... men jo, dårlig ram er bestemt en mulighed. Normalt vil
> sådan noget dog dukke op næsten med det samme .. ikke 3 uger efter

Et OPLAGT tidspunkt at køre et memchecker på. Kan memcheck86+ fra fx
Ubuntu CD*en egentlig starte på en Mac?

Fra : Thorbjørn Ravn Ande~

Dato : 05-12-08 21:22

"Lyrik" skrev:

> [...]
> bruger den som den er? Det er ikke en Windows der skal have 4 gigaram,
> det system den kører kan nøjes med en halv gigaram!

OS X? 512 Mb RAM? Du drømmer :)

Maskiner skal have så meget RAM man har råd til - uanset hvilket
operativsystem de kører. Det man ikke bruger til andet, kan bruges som
mellemlager til disken så det går hurtigere...

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 05-12-08 19:00

<ecozyz> wrote:

> [...]
> eller om min bare har en eller anden defekt!?
>
> sluttelgt.. er der noget firmware, jeg skal opdatere, som ikke

nulstil SMC ved at lukke ned, tage strøm og batteri ud, hold power knap
nede i ca. 5-6 sekunder. Sæte det hele tilbage og start igen.

/thomas

Fra : Ukendt

Dato : 06-12-08 00:20

On 2008-12-05 18:59:42 +0100, thomas@elements.dk (Thomas von Hassel) said:

> nulstil SMC ved at lukke ned, tage strøm og batteri ud, hold power knap
> nede i ca. 5-6 sekunder. Sæte det hele tilbage og start igen.
>
> /thomas

Den tjekker jeg også lige..
er dog bange for jeg gjorde det et par gange da den ikke kunne starte,
og at der ikke skete noget..
Omvendt, der virkede den jo heller ikke, hvilket kunne være en del af
problemet..

Fra : Lyrik

Dato : 06-12-08 23:47

Den 05.12.2008 kl. 21:22 skrev Thorbjørn Ravn Andersen
<nospam0002@gmail.com>:

> OS X? 512 Mb RAM? Du drømmer :)
>
> Maskiner skal have så meget RAM man har råd til - uanset hvilket
> operativsystem de kører. Det man ikke bruger til andet, kan bruges som
> mellemlager til disken så det går hurtigere...
,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,

Den er jo også udstyret med 2 gig fra starten! Det er rigeligt! Der er en
grund til at sådanne maskiner bliver solgt på en ganske bestemt måde med
en ganske bestemt konfiguration!
Det er ingeniører der har beregnet det hele og modeleret maskinen op med
ganske bestemt hardware.
Holder man sig til det den er født med, så kører den uden problemer.

De som laver konfigurationen om i sådan en maskine og skifter processor og
smækker et overtalmål af ram i, for det kalder jeg 4 Gigabyte-et overmål
af ram, de er ikke ingeniører. De er begavede amatører med skil, eller i
bedste fald uddannede teknikkere. Men skal vi ikke skyde på det første?

Ved ethvert indgreb udsætter man sig for det samme som man udsætter sig
for når man kaster sig under forskønnelseskniven hos "Jørgen Ege!"

I det her tilfælde, og det kommer dine halvbegavede sofisterier ikke uden
om, er resultatet en ruin! En ny maskine der ikke fungerer!

--
MvH
Jens

Fra : Peter Farsinsen

Dato : 07-12-08 00:05

On 06/12/08 23.46, Lyrik wrote:

> Den er jo også udstyret med 2 gig fra starten! Det er rigeligt! Der er
> en grund til at sådanne maskiner bliver solgt på en ganske bestemt måde
> med en ganske bestemt konfiguration!

Hvornår er 'starten' præcis i denne her sammenhæng? Hvis OP har bestilt
4GB RAM BTO, så tvivler jeg på - men det er da bestemt muligt - at Apple
hiver en MBP ned fra hylden, hiver 2GB RAM /ud/ af den og sætter 4GB RAM
/ind/ i den. Jeg tror, maskinen har haft 4GB RAM fra starten.

Desuden er 2GB RAM ikke rigeligt. Det er for lidt til mig og OP har
sikkert en grund til at ville ha' 4GB RAM. Det er måske rigeligt for
dig... Tal for dig selv, som Anden sagde.

> Det er ingeniører der har beregnet det hele og modeleret maskinen op med
> ganske bestemt hardware.

Tror du måske man har konfereret de ingenører inden 4GB RAM blev gjort
tilgængelig BTO på Apple Store? Det tror jeg.

> Holder man sig til det den er født med, så kører den uden problemer.

Det kan den også gøre, hvis man selv smider RAM i. Apple kan såvel som
en selv sætte dårlige RAM i en maskine. Hvem der sætter rammene i er
ikke successkriteriet her.

> [...]
> overmål af ram, de er ikke ingeniører. De er begavede amatører med skil,
> eller i bedste fald uddannede teknikkere. Men skal vi ikke skyde på det

Og? Det er ikke voodo vi snakker her. RAM har være en user replaceable
part i evigheder. Eneste grund til at Apple ikke propper maskinerne HELT
op er, at det er for dyrt OG unødvendigt, hvis maskinen skal bruges
privat eller af humanistpiger.

--
Peter Farsinsen
fornavn@efternavn.dk

Fra : Thorbjørn Ravn Ande~

Dato : 07-12-08 00:06

Lyrik skrev:

> ,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,
>
> Den er jo også udstyret med 2 gig fra starten! Det er rigeligt! Der er

Rigeligt til hvad?

Der er en grund til at en Mac Pro kan tage op til 32 Gb RAM.

> [...]
> overmål af ram, de er ikke ingeniører. De er begavede amatører med skil,
> eller i bedste fald uddannede teknikkere. Men skal vi ikke skyde på det

Du generaliserer vist en smule her, men det skal du da også have lov til.

Lad mig stille et modspørgsmål: Ville du aldrig sætte en ny harddisk i
en maskine?

> I det her tilfælde, og det kommer dine halvbegavede sofisterier ikke
> uden om, er resultatet en ruin! En ny maskine der ikke fungerer!

Halvbegavet? Du er ikke ked af det.

Kan du ikke lige tage stilling til om du vil gå efter manden eller
bolden, og så melde tilbage?

Fra : Lyrik

Dato : 07-12-08 00:58

Thorbjørn Ravn Andersen formulerede søndag:

> [...]
>
> Halvbegavet? Du er ikke ked af det.
>
> Kan du ikke lige tage stilling til om du vil gå efter manden eller bolden, og
,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,
Jamen halvbegavelse stråler da ud af dig mand! I et af dine forige
besvarelser af et indlæg jeg havde om at miste et styresystem, gjorde
en anden dig opmærksom på at der var tale om at miste et virtuelt
styresystem og ikke et rigtigt- Hvorpå du svarede at "det var sjovt at
drille Jens!"

Så det var en klar udmelding om at gå efter manden Jens! Fordi det var
sjovt!
Nu synes jeg det er sjovt at gå efter dig! Mens jeg går efter bolden
takler jeg dig og spænder ben for dig uden at dommeren ser det!lol lol

Jeg er ikke et sjovt tilforladeligt offer som dem du mobbede i
skolegården! Eller som dem du fnisende gav skylden når du havde
placeret en våd svamp på lærerens stol!
Når du har pirket og plaget mig længe nok med dine personlige
småfniserier, så bliver du udstillet nøgen på internettet iklædt et
lyserødt forklæde og med en spids dummepeterhat på din bedagede isse!

--
MvH
Jens "Lyrik" Bech

Fra : Thorbjørn Ravn Ande~

Dato : 07-12-08 01:48

Lyrik skrev:

> Nu synes jeg det er sjovt at gå efter dig! Mens jeg går efter bolden
> takler jeg dig og spænder ben for dig uden at dommeren ser det!lol lol

Jeg kan forstå at du lægger noget andet i "drille" end jeg gør her i
gruppen, hvilket jeg skal være den første til at beklage. Jeg vil blot
konstatere at det ikke var i ond mening og at jeg ikke håber du har
grædt dig i søvn.

Fra : Lyrik

Dato : 07-12-08 02:59

Thorbjørn Ravn Andersen sendte dette med sin computer:

> [...]
> det ikke var i ond mening og at jeg ikke håber du har grædt dig i søvn.

,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,
Drilleri er altid i ond mening. Det er en måde at gøre andre til ofre
for ens vilkårlige lune.
Emnet er "Mac" ikke at "Drille Jens eller udstille din IQ" lol
Jeg mener om mig selv at jeg altid prøver at gå efter bolden.
Jeg bliver så ærgerlig hver gang emnet forsvinder i personligt
drilleri.
Hver gang fokus flyttes fra emnet til personen, på en ikke konstruktiv
måde.
Motivet er altid at hæve sig selv i andres agtelse, på andres
bekostning.
Jeg har iøvrigt fjernet mit indlæg som du svarer på, for jeg har
fortrudt det.

Glædelig Jul i al fredsommelighed!

--
MvH
Jens "Lyrik" Bech

Fra : Thorbjørn Ravn Ande~

Dato : 07-12-08 10:44

Lyrik skrev:
> Thorbjørn Ravn Andersen sendte dette med sin computer:

> ,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,
> Drilleri er altid i ond mening. Det er en måde at gøre andre til ofre
> for ens vilkårlige lune.

Ikke enig i "altid i ond mening".

> Emnet er "Mac" ikke at "Drille Jens eller udstille din IQ" lol

Der er hævd på at emnet kan drive enormt, blot det er skrevet på en Mac.

Så længe som du har skrevet her i gruppen, kan du vel ikke undgå at have
bemærket at Morten Lind og jeg har smådrillet hinanden længe med stort
og småt.

Mht IK er jeg ikke dum, men jeg har tilfældigvis også en masse erfaring,
og det udtaler jeg mig ofte ud fra. Desværre er det ikke altid man
husker at dem man taler til, ikke nødvendigvis har samme mængde erfaring
som en selv, og at man skal formulere sig derefter.

> [...]
> måde.
> Motivet er altid at hæve sig selv i andres agtelse, på andres bekostning.

Det er jeg ikke enig i. Alvorligt, slemt drilleri holder hakkeordnen på
plads, men det er - efter MIN mening - slet ikke det vi ser her i
gruppen. Der er det mere de sociale mekanismer som træder i kraft når
folk efterhånden kender hinanden og ikke længere bare snakker om vejret.

> Jeg har iøvrigt fjernet mit indlæg som du svarer på, for jeg har
> fortrudt det.

Fortrudt? Der kan man se. Er der noget du vil sige til mig i den
anledning?

Fra : nospamtoMike [8000 C~

Dato : 07-12-08 22:00

> [...]
>
> I det her tilfælde, og det kommer dine halvbegavede sofisterier ikke uden
> om, er resultatet en ruin! En ny maskine der ikke fungerer!

Hvor er du dum at høre på - en rigtig amatør uden viden om OS X og Apple
hardware

mvh. Mikael

Fra : Ukendt

Dato : 08-12-08 17:50

On 2008-12-07 21:59:48 +0100, "nospamtoMike [8000 C]" <nospam@kern.dk> said:

> Hvor er du dum at høre på - en rigtig amatør uden viden om OS X og Apple
> hardware
>
> mvh. Mikael

så så tal nu pænt..

blot lige for at hjælpe lidt..
min maskine, der er tre uger gammel er "født med" 4GB ram.
Dette enten fordi apple vil have de her 17 tommers bærbare skudt afsted
i en fart, eller fordi de synes det er fint (og en god ide) med så
meget ram.
lige nu, ved almindeligt kontorbrug, efter en dag på kontoret, har OSX
afsat 1768MB ram, til alt det der er sket.
Kort sagt. Havde jeg "kun" 2gb, ville jeg - hvis jeg f.eks tændte
photoshop, eller adobe acrobat ( som jeg skal til ) hurtigt ryge op på
2,5 -> 3,0GB ram..
så 4 af slagsen er slet ikke en dårlig plan.. ( selv til almindeligt
kontorarbejde)

I forhold til maskinens funktion eller ej, tyder en del på at det er
software ( muligvis Rom), der blot skal slettes, eller opdateret med
næste firmware..
Og nej, jeg er enig, det er skam ingeniører der har beregnet det hele.
Flere af disse er klar over at "mange" bruger deres bærbare til dybt
urimelige ting, såsom 25mbit/s (+) videoredigering eller lyd ditto.
Jeg har en smule erfaring med lyd, og har arbejdet på maskiner med 8GB ram.
Det er slet ikke nok, når man begynder at arbejde med store samplebiblioteker..

Afslutningsvist i forhold til de store mængder ram, så tyder en del på
at apple virkeligt gerne ville skyde de her 17 tommer bærbare afsted i
en fart.
Jeg mener at den faldt næsten 3-4000 i pris, i forhold til ugen før (
da de nye små bærbare) kom.
dette dog forudsat af at jeg ( dengang) "opgraderede" til en HD skærm
og 4GB ram og en hurtigere HD og en hurtigere CPU.
efter de nye var kommet fik jeg det hele med, bortset fra hurtigere
cpu, for nogle tusind mindre.. (juhu!)

Fra : Jens \"Lyrik\" Bech

Dato : 07-12-08 12:27

Den 07.12.2008 kl. 10:43 skrev Thorbjørn Ravn Andersen
<nospam0002@gmail.com>:

> Fortrudt? Der kan man se. Er der noget du vil sige til mig i den
> anledning?
,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,
Undskyld! Hvis du har fortjent det.
"Man sieht die absicht und wird verstimt."

--
MvH
Jens

Fra : Thorbjørn Ravn Ande~

Dato : 07-12-08 13:41

Jens "Lyrik" Bech skrev:

> ,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,
> Undskyld! Hvis du har fortjent det.
> "Man sieht die absicht und wird verstimt."

Jeg er ikke specielt god til tysk, men det lykkedes da at hitte ud af at
du bruger en variant af det bevingede ord "Man merkt die Absicht, und
ist verstimmt".

Det kender jeg så desværre ikke. Måske vil Per slå det op i en af sine
ordbøger og forklare mig det?

Fra : Morten Lind

Dato : 11-12-08 17:38

> [...]
> ist verstimmt".
>
> Det kender jeg så desværre ikke. Måske vil Per slå det op i en af sine

Må en halvschweizer prøve?: De er begge ens: Man aner/mærker/ser
hensigten/intentionen/meningen og bliver forstemt/ked/ærgerlig.

M.

Fra : Thorbjørn Ravn Ande~

Dato : 11-12-08 17:56

Morten Lind skrev:

> Må en halvschweizer prøve?: De er begge ens: Man aner/mærker/ser
> hensigten/intentionen/meningen og bliver forstemt/ked/ærgerlig.

Og det betyder? At Jens er forstemt over det han skrev?

Er nu forvirret på et højere plan :)

Fra : Flemming Rubini

Dato : 11-12-08 18:01

> Og det betyder? At Jens er forstemt over det han skrev?
>
> Er nu forvirret på et højere plan :)

Det betyder da slet og ret, at man indser at verden består af r..huller
og det får man forstoppelse af. Så du har ikke misforstået noget.

Men nu skal vi huske ikke at blive for smarte i denne tråd, da hensigten
med indholdet er at undskylde at det var en smutter. Så måske skulle vi
lege i en andens tråd )

--
Venlig hilsen
Flemming Rubini

Fra : \"Lyrik\"

Dato : 08-12-08 22:54

On Sun, 07 Dec 2008 21:59:48 +0100, nospamtoMike [8000 C] <nospam@kern.dk>
wrote:

> Hvor er du dum at høre på - en rigtig amatør uden viden om OS X og Apple
> hardware
>
> mvh. Mikael
,,,,,,,,,,,,,
Summa summarum-efter alle "forbedringerne" fungerer maskinen ikke længere.
Det vil sig at "forbedringerne" var "ombringelse af funktionsdygtigheden."

Var "forbedringerne" ikke udført og var maskinen brugt lige op af
papæsken, så havde den fungeret.

Det jeg bare vil frem til er -lav ikke forbedringer før du ved om du har
brug for dem! Ethvert indgreb i en bærbar øger chancerne for fejl.

--
Hilsen
Jens som kører:

Fra : Thorbjørn Ravn Ande~

Dato : 08-12-08 23:35

"Lyrik" skrev:

> --
> Hilsen
> Jens som kører:
> Solaris 10

Du har ALT, ALT for meget tid til at lege :)

Solaris er ikke for hvide mennesker (sagde manden der lige har
installeret OpenSolaris 2008.11 på sin stationære)...

Fra : Flemming Rubini

Dato : 08-12-08 23:43

\"Lyrik\" <lyrik@heaven.dk> wrote:

> --
> Hilsen
> Jens som kører:
> Windows 2000
> Solaris 10
> Mac OSX Leopard
> Ubuntu Linux
> Windows Vista
> Windows XP
> Windows ME
> Og forsøger at få Windows 95 op at stå.
> Så nogle hardwaretanker er af og til i mit hoved..

Jeg synes selvironi er god værkstedshumor

--
Venlig hilsen
Flemming Rubini

Fra : nospamtoMike [8000 C~

Dato : 09-12-08 10:25

> [...]
>
> Det jeg bare vil frem til er -lav ikke forbedringer før du ved om du har
> brug for dem! Ethvert indgreb i en bærbar øger chancerne for fejl.

En lille detalje:
> maskinen er købt præ-config fra apple store. (4gb ram, 2,6 mhz cpu,
> 320Gb disk @ 7200)

Der er tale om en lige ud af papkassen Mac. Konfigureret af Apple.

- Mikael

Fra : \"Lyrik\"

Dato : 08-12-08 23:02

On Mon, 08 Dec 2008 17:50:21 +0100, <ecozyz> wrote:
mvh. Mikael

> [...]
> Flere af disse er klar over at "mange" bruger deres bærbare til dybt
> urimelige ting, såsom 25mbit/s (+) videoredigering eller lyd ditto.
Jeg tænkte netop på om det er EFI firmwaren som ikke er up to date? Den
skal måske opdateres for at kunne styre 4 G ram?
Jeg har redigeret 25 megabit/sek video med 1 Giga Ram, som iMac var født
med, og det gik fint.
Jeg har alligevel givet den en ekstra Gig RAM, just in case.
Til videoredigering er det først og fremmest provessorhastigheden der er
det centrale for hastigheden af "renderingen," som er det mest
tidskrævende element i videofremstilling. Det er gammel certificeret viden.

> Jeg har en smule erfaring med lyd, og har arbejdet på maskiner med 8GB
> ram.
> Det er slet ikke nok, når man begynder at arbejde med store
> samplebiblioteker..
,,,,,,,,,,,,,,,,,,,
Hvis det er med PC-Windows, så kan du ikke sammenligne Ramkravene.
Men tillykke med din maskine! Den kommer jo til at køre tilsidst og du har
gjort en god handel.

--
Hilsen
Jens

Fra : \"Lyrik\"

Dato : 08-12-08 23:47

On Mon, 08 Dec 2008 23:34:37 +0100, Thorbjørn Ravn Andersen
<nospam0002@gmail.com> wrote:

> Du har ALT, ALT for meget tid til at lege :)
>
> Solaris er ikke for hvide mennesker (sagde manden der lige har
> installeret OpenSolaris 2008.11 på sin stationære)...
,,,,,,,,,,,,,,,,,
Hvad skal du bruge den til? Også lege? Jeg tænker mig nogle
servermuligheder.

--
Hilsen
Jens

Fra : Thorbjørn Ravn Ande~

Dato : 09-12-08 00:04

"Lyrik" skrev:

> Hvad skal du bruge den til? Også lege? Jeg tænker mig nogle
> servermuligheder.

Jeg har i tidernes morgen levet af at administrere Solarissystemer inden
jeg blev færdig som datalog, og det er det eneste gratis operativsystem
der tilbyder Java og Dtrace, som jeg godt kunne tænke mig at lære mere
om (og ja, jeg ved godt det også findes på OS X, men det er Sun der er
frontløberen der).

ZFS er også ganske interessant. Og diverse zones/containere

Det er med henblik på at jeg gerne vil have et alternativ til at fyre en
virtuel maskine af, når en Solaris zone kan løse problemet. Jeg har en
situation hvor man gerne vil have en jomfruelig maskine, udføre en
længere process, gemme resultatet og bortkaste maskinen igen. Det er
vigtigt for at garantere at der ikke er nogen sære rester som ikke gæls
for andre.

Men jeg er ikke typisk

SÃ¥ jo, det ER lege, men tror ikke der er mange andre end mig der synes
det er sjovt :)