Censur i Tyrkiet
Fra : Per Rønne

Dato : 03-12-08 14:45

På;

<http://www.videnskab.dk/composite-1485.htm?utm_medium=nyhedsbrev>

kan man se hvordan biologien i det moderne Tyrki, med en islamistisk
regering, i dag anses som et problem. Darwinismen anfægter Al-Ilahs
»skaberværk«, og nu forbydes adgang til visse vestlige hjemmesider, især
den stærkt troende ateist Richard Dawkins. Jeg citerer:

=
Den muslimske designer

Til trods for de nye fælles toner fra kristen og muslimsk side er der
dog klare grænser for enigheden. De kristne har Gud på designerens plads
- muslimerne tildeler Allah designerrollen. Udviklingen i muslimsk regi
får Niels Henrik Gregersen, professor i systematisk teologi ved
Københavns Universitet, til at advare.

»Det er et radikalt opgør med evolutionsteorien og dermed videnskaben.
Man bedriver 'Islamic science',« siger Niels Henrik Gregersen og
fremhæver, at mennesket dermed bliver sat uden for en evolutionær
udviklingsproces.

»Allah står bag skaberværket, og mennesket står tilbage uden nogen
forfædre.«

Ifølge Niels Henrik Gregersen skal der derfor fremover holdes et vågent
øje med bevægelsen.

»Hvis vi ser på propagandamaterialet fra den tyrkiske kreationist Adnan
Oktar, som skriver under navnet Harun Yahya, så er der her en direkte
kobling mellem darwinismen og ideologier som fascisme og kommunisme.
Oktar hævder dermed, at darwinismen er skyld i verdens ondskab« siger
teologiprofessoren og udtrykker sin bekymring for dette syn.

Dawkins bortcensureret

Også Peter C. Kjærgaard opfordrer til at følge med i bevægelsens
aktiviteter.

»I Tyrkiet sker der med Adnan Oktar i spidsen i øjeblikket ting, som det
er nødvendigt at være opmærksom på« vurderer han og uddyber:

»Oktar og hans bevægelse benytter alle midler i kampen mod
evolutionsteorien. Han er for eksempel utrolig god til at udnytte det
politiske system.«

Med den tyrkiske lov om æreskrænkelse i hånden er det lykkedes Adnan
Oktar at få lukket ned for den fremtrædende religionskritiker og
forsvarer af evolutionsteorien Richard Dawkins hjemmeside i landet.

»Oktar gik til domstolen, fordi han følte sig krænket af, at Dawkins på
sin hjemmeside kritiserer hans arbejde og synspunkter. Domstolen gav
Oktar medhold, hvilket resulterede i, at det nu fra Tyrkiet er teknisk
umuligt at gå ind på Dawkins hjemmeside« fortæller Peter C. Kjærgaard.
=

Vi taler om Tyrkiet, som ønsker optagelse i EU.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : TBC

Dato : 03-12-08 15:31

""Per Rønne"" <per@RQNNE.invalid> skrev i meddelelsen
> [...]
>
> »Oktar gik til domstolen, fordi han følte sig krænket af, at Dawkins på
> sin hjemmeside kritiserer hans arbejde og synspunkter.

Hvis du Dawkins var smart, fjernede han den peronrette kritik af Adnan fra
hans evolutionssider (kunne evt gøre det på en anden hjemmeside som så kunne
blive spæret), så ville der ikke være juridisk hjemmel for spærring af
hjemmesidenne om evolution på basis af æredkrænkelser af Adnan.

TBC