Skoda Felicia generator muligvis defekt
Fra : Steen

Dato : 03-12-08 04:34

Hej i gruppen

Så er den gal med min søn's Skoda Felicia, motoren stoppede pulselig.
Ved nærmere undersøgelse viste det sig at der ikke var mere strøm på
batteriet, batteriet er mindre end et halvt år gammelt.... så vores
teori er at det er generatoren der er defekt, så den ikke lader på
batteriet. Hvordan undersøger man om det er tilfældet, hvis man lader
batteriet op og evt starter bilen, kan man så måle om på batteriet om
den lader som den skal.

Mvh.
Steen

Fra : Sørensen

Dato : 03-12-08 17:12

"Steen" > skrev
.. Hvordan undersøger man om det er tilfældet, hvis man lader
batteriet op og evt starter bilen, kan man så måle om på batteriet om
den lader som den skal.

Det er ikke "bare lige" men start bilen og tænd elbagrude og lys (hvis det
ikke tænder af sig selv) så skulle du gerne kunne måle over 13,5 volt på
batteriet hvis den lader ok.
Men det er ikke "enten eller" generatoren kan godt lade med nedsat kraft.

vh.
Sørensen

Fra : Martin [TMM]

Dato : 03-12-08 18:16

Hej
Sørensen wrote:
> Det er ikke "bare lige" men start bilen og tænd elbagrude og lys
> (hvis det ikke tænder af sig selv) så skulle du gerne kunne måle over
> 13,5 volt på batteriet hvis den lader ok.

Har selv haft noget der lignede ovenstående temmelig meget, på min egen
felicia.
Min generator kunne reddes ved at skifte en enkelt diode i diode-matrixet
inde i generatoren. Dioden købte jeg ved elfa her i Århus, for en flad
tyver. Hjem til skruetrækkeren og loddekolben. (Ja, det var faktisk alt det
værktøj jeg brugte. Udover lige en fastnøgle til at skrue generatoren ud af
bilen).
Jeg tænkte at det var et forsøg værd, da jeg jo, uanset hvad, kom til at
købe en ny generator, så hvad skete der egentlig ved at jeg ødelagde den her
i forsøget.

> Men det er ikke "enten eller" generatoren kan godt lade med nedsat
> kraft.

Min ladede slet ikke. Det opdagede jeg da på den hårde måde. Jeg kommer
nordfra ad ringvejen her i byen (Århus), holder for rødt ved krydset
Åhavevej/Ringvejen. Jeg skal så sætte igang igen, da der er blevet grønt,
men efter et par host og nogle forkølede hop, holder bilen stille midt ude i
krydset. Få sekunder senere blev der grønt fra vibymotorvejen..... Det'
fandme træls!
En venlig sjæl dristede sig dog til at stige ud af sin bil, og hjælpe mig
med at skubbe køretøjet hen i buslommen der er efter krydset.

Mvh
Martin