Varme og blæsere
Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 03-12-08 22:24

Hej gruppe,

Min Macbook finder ret hurtig ud af den sveder og ved lige hvor den skal
tænde blæserne = støj.

Det sker ret hurtigt hvis jeg i Lightroom skal loade en masse previews.

Hvordan har en iMac eller Mac Mini det med sådan noget CPU krævende? Går
blæserne amok i dem ligeså eller er det udelukkende deres laptops?

Min pensionerede desktop (med Windows og Intel Core 2 Duo) fik ikke
hedeslag på samme måde (ok betydeligt bedre airflow i det større
kabinet, men alligevel).

Sidder med en kvalm fornemmelse af at jeg vist skal have genindsat den
desktop til det tunge arbejde

--
Martin Johansen [6000]
http://tuxx.dk

Fra : Henrik Münster

Dato : 03-12-08 23:56

Martin Johansen [6000] <martinlj@tiscali.dk> wrote:

> Min Macbook finder ret hurtig ud af den sveder og ved lige hvor den skal
> tænde blæserne = støj.
>
> Det sker ret hurtigt hvis jeg i Lightroom skal loade en masse previews.

Det er desværre et problem med mange bærbare. Prøv at give den så gode
betingelser som muligt. Som minimun skal den stå på et hårdt underlag,
så der kan komme lidt luft ind under, som Apple foreskriver. Hvis du
bruger et eksternt tastatur, kan du sætte den op på f.eks. en Griffin
iCurve, der løfte den op, så der kommer endnu mere luft under den.

> Hvordan har en iMac eller Mac Mini det med sådan noget CPU krævende? Går
> blæserne amok i dem ligeså eller er det udelukkende deres laptops?

En MacBook Pro er betydeligt bedre, men blæserne kan dog godt gå i gang.
De nye unibody modeller er endnu mere stille end de foregående. Det er
en god idé at have f.eks. iStat Nano liggende på Dashboard. Så kan man
lige se, om der er en proces, der er gået amok. Det kan f.eks. være
Safari på en hjemmeside med noget Flash. Så kan man jo lukke Safari,
hvis man ikke lige bruger den.
Min søn har en 24" iMac 3 GHz, og han synes ikke, blæserne går i
gang. Han spiller meget World of Warcraft, men ellers er hans brug nok
ikke det mest krævende. Børnene har også haft en Mac mini af første
generation. Det er heller ikke mit indtryk, at blæseren gik i gang på
den, men de nye modeller er jo nogle helt andre.

> [...]
> kabinet, men alligevel).
>
> Sidder med en kvalm fornemmelse af at jeg vist skal have genindsat den

Du har ret. Det er irriterende at høre på de blæsere. Samtidig bryder
jeg mig heller ikke om tanken, at min lille computer er så belastet. Det
kan jo ikke være sundt for den. I det mindste kan blæserne slukkes, når
den er kold igen eller på vågeblus. På min gamle iMac 233 MHz kørte
blæseren konstant også på vågeblus. Det var irriterende.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 04-12-08 00:16

> Det er desværre et problem med mange bærbare.

Ja - dog synes jeg, at Macbook'en er mindre slem til at bruge blæserere
end mange andre mærker.

> Prøv at give den så gode
> betingelser som muligt. Som minimun skal den stå på et hårdt underlag,

Det gør den allerede - prøvede lige med en bradepande som afleder, men
det hjalp ikke.

> [...]
> lige se, om der er en proces, der er gået amok. Det kan f.eks. være
> Safari på en hjemmeside med noget Flash. Så kan man jo lukke Safari,

Safari og flash er en dårlig kombination ihvertfald

> [...]
> den er kold igen eller på vågeblus. På min gamle iMac 233 MHz kørte
> blæseren konstant også på vågeblus. Det var irriterende.

Jeg tror ikke min Macbook har været så belastet før som i den sidste
uges tid hvor jeg har brugt den med ekstern skærm - efter et par timer
skal der ingenting til før den starter blæserne - den ligger hele tiden
og roder omkring de 60 grader.

Så snart jeg bruger Lightroom eller Virtual Box skal jeg høre på
blæserne.

Jeg har taget konsekvensen og sat min desktop ind igen - så nu bruger
jeg, igen, min Macbook udelukkende fra sofaen. Så må Vista-boksen tage
sig af de tunge opgaver.

--
Martin Johansen [6000]
http://tuxx.dk

Fra : Lyrik

Dato : 04-12-08 01:50

Martin Johansen [6000]:

> [...]
>
> Jeg har taget konsekvensen og sat min desktop ind igen - så nu bruger
> jeg, igen, min Macbook udelukkende fra sofaen. Så må Vista-boksen tage

,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,
Har selv en MacBook og en iMac 20" hvid. Det er vidt forskellige
maskiner 20" iMac kører afslapppet som en stor PC mens MacBook
blæserkøler ofte.
Hvordan er Virtual Box i forhold til VMWARE og Parallels?

--
MvH
Jens "Lyrik" Bech

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 04-12-08 11:10

> Hvordan er Virtual Box i forhold til VMWARE og Parallels?

Jeg mærker ingen forskel i mit brug - kun på prisen.

--
Martin Johansen [6000]
http://tuxx.dk

Fra : Thorbjørn Ravn Ande~

Dato : 04-12-08 17:51

Martin Johansen [6000] skrev:

> Jeg mærker ingen forskel i mit brug - kun på prisen.

Da jeg prøvede for nyligt, savnede jeg evnen til at tage
øjebliksbilleder af systemet. Det er jeg ret glad for vmware kan.

Fra : Bruno

Dato : 04-12-08 21:30

Martin Johansen [6000] wrote:
> Hej gruppe,
>
> Min Macbook finder ret hurtig ud af den sveder og ved lige hvor den skal
> tænde blæserne = støj.

Du kan prøve med en laptop cooler.

Mvh
Bruno

Fra : \"Lyrik\"

Dato : 05-12-08 04:20

On Thu, 04 Dec 2008 17:51:11 +0100, Thorbjørn Ravn Andersen
<nospam0002@gmail.com> wrote:

> Da jeg prøvede for nyligt, savnede jeg evnen til at tage
> øjebliksbilleder af systemet. Det er jeg ret glad for vmware kan.

,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,
Jeg eksperimenterer på livet løs med de virtuelle maskiner lige i denne
tid. Jeg skal have et program til at køre. Jeg prøvede Windows Millenium
på VMWARE, Parallels og Windows Virtual PC.
Jeg kunne ikke finde ud af at installere på VMWare. Jeg fik den
installeret på Parallels, den var nemmere at installere gammelt
styresystem på synes jeg. Men den kører i slowmotion og er i praksis
ubrugelig. Jeg har måske givet den for stor harddisk?
På Windows virtual PC gik det som smurt. Men der var jeg måske blevet
klogere efterhånden idet jeg gav den en harddisk på 1 GB.

Det er lykkedes mig at lave virtuelle disketter til boot95a, boot95b,
millenium og en til millenium. De er nu i .flp format!

--
Hilsen
Jens