MS Windows
Manse9933 45149
briani 27239
Musik-filer på Vista og XP MCE
Fra : Steen F.

Dato : 02-12-08 05:38

Hey

Jeg er i gang med at købe en bærbar pc hovedsageligt til afspilning af musik
fra en ekstern harddisk (NAS). Men jeg skal jo bruge noget software hvor man
kan gennemse alle musiknumrene. Jeg ved at Win XP Media Center Edition har
en fin musikafspiller-funktion, men den er jo efterhånden fra 2005. Jeg
kender ikke Win Vista, men kan man få den med nogenlunde samme funktion?

Derud over er jeg lidt i tvivl om Vista bliver for tung at trække for en 1,8
GHz Celeron cpu og 1,5 Gb ram.
Et seperat afspilningsprogram (jukebox software) kunen også være en løsning,
men jeg har efterhånden prøvet en del unden at være blevet overbevist.

Håber at nogen vil kommentere lidt på dette.

Mvh Steen

Fra : Philip Nunnegaard

Dato : 02-12-08 07:39

"Steen F." <steen@steenmartin.dk> skrev

> Jeg ved at Win XP Media Center Edition har en fin musikafspiller-funktion,
> men den er jo efterhånden fra 2005. Jeg kender ikke Win Vista, men kan man
> få den med nogenlunde samme funktion?

Vista er født med Windows Media Center (i hvert fald Vista Home Premium og
opefter - ved ikke med Home Basic).
Jeg går ud fra at det er samme version der følger med XP MCE, og at den også
opdateres med almindelig Windows Update. Altså at du ikke får det store ud
af at opgradere til Vista, hvis det er det eneste du er ude efter. Andre ved
sikkert mere om den sag end jeg gør.

Jeg har så ikke selv afprøvet programmet, da jeg generelt synes at Windows'
medieprogrammer er for tunge. Men her har jeg taget stilling ud fra Windows
Media Player, som jeg ikke finder særlig brugervenlig til mine behov - og
samtidig alt for tung og klodset. Kan hænde at MCE er noget helt andet.

> Derud over er jeg lidt i tvivl om Vista bliver for tung at trække for en
> 1,8 GHz Celeron cpu og 1,5 Gb ram.

Har du 3D-grafikkort, er ovenstående rigeligt. Ellers kan Vista godt være
lidt tung at danse med, og jeg kunne heller ikke få Windows Media Center til
at køre på min gamle PC af samme grund.
Min bærbare er på 2 GB ram og 1,7 GHz, og her kører Vista fint.

> Et seperat afspilningsprogram (jukebox software) kunen også være en
> løsning, men jeg har efterhånden prøvet en del unden at være blevet
> overbevist.

Det kommer jo an på dine ønsker og behov.
Skal den kun stå i et hjørne og spille musik og intet andet, er Media Center
måske det rigtige? Aner det ikke.
Bruger man det som mig, hvor jeg har WinAmp kørende, mens jeg laver alt
muligt andet på samme computer, er et almindeligt jukebox-program bedre (som
f.eks. WinAmp). Her virker det generende at ét program skal optage hele
skærmen på samme måde som et grafiktungt spil og tilsidesætte processlinje
osv.

Ligeledes har jeg behov for at der ligger et stort bibliotek lige ved
hånden, hvorfra jeg uden alt for mange museklik bare kan dobbeltklikke på en
sang for at føje den til playlisten. Og jeg skal have mulighed for at
sortere sangene på min egen måde (jeg sorterer kronologisk - ikke efter
album eller artist). Her kommer både Windows Media Player og nyeste version
af iTunes til kort.

WinAmp (ikke classic skin) opfylder det behov hos mig, men det er også mit
indtryk at den er for nørdet til Hr. og Fru Danmark, fordi der er så mange
indstillinger man kan rode med og den tager hensyn til at jeg har et andet
forhold til musik end flertallet. Man skal muligvis have et halvnørdet
forhold til både computer og musik for at få maksimal glæde af programmet.

Jeg er f.eks. mere single- end LP-menneske.
Og musik er noget jeg forbinder med forskellige oplevelser og minder, så her
kommer den kronologiske sortering ind i billedet. Altså noget med "Lige nu
har jeg lyst til at høre musik fra sommeren 1984".
Den klarer jeg ved at skrive dato i kommentar-feltet - f.eks. 2008-12-02.

Fra : Philip Nunnegaard

Dato : 02-12-08 07:40

"Philip Nunnegaard" <nunnenospam@hitsurf.dk> skrev i

> Vista er født med Windows Media Center (i hvert fald Vista Home Premium og
> opefter - ved ikke med Home Basic).

Og jeg ved heller ikke med Vista Business. Tilbage er der Home Premium og
Ultimate.

Fra : Jens Peter Karlsen

Dato : 02-12-08 15:21

Kun Home Premium og Ultimate har det.
På mit tidligere arbejde investerede vi i et antal Vista maskiner
fordi MCE i den var bedre end i XP til at optage Video til commercielt
brug (du ville sikkert blive chokeret over at høre hvad diverse TV
stationer skulle have for rettigheder til dette). Hvad angår ren Audio
skal jeg ikke kunne sige om der er noget der er bedre der end i XP
MCE.

Regards Jens Peter Karlsen.