|
| Efterfyldning af bremsevæske Fra : Begbie |
Dato : 30-11-08 10:10 |
|
Et par gange over de sidste 15.000-20.000km har advarselslampen for
bremsevæsken tændt...
Jeg har påfyldt en lille smule bremsevæksen begge gange, og "løst"
problemet.
Jeg bremser lige så godt som jeg altid har gjort.
Mit første indtryk er at bremseklodserne måske er lidt slidte og
"suger" lidt over tiden. Ellers er der en mikroskopsuk utæthed et
sted..?
| |
Klaus D. Mikkelsen (30-11-2008)
| Kommentar Fra : Klaus D. Mikkelsen |
Dato : 30-11-08 18:15 |
|
Begbie skriver:
>
> Et par gange over de sidste 15.000-20.000km har advarselslampen for
> bremsevæsken tændt...
Er det den samme der viser slidte klodser ?
Hvilken bil drejer det sig om ?
Klaus
--
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.hadsten.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet:
http://home6.inet.tele.dk/moppe
| |
Begbie (30-11-2008)
| Kommentar Fra : Begbie |
Dato : 30-11-08 10:22 |
|
On 30 Nov., 18:14, "Klaus D. Mikkelsen"
<er.du.saa.k...@du.kan.finde.den> wrote:
> Begbie skriver:
>
>
>
> > Et par gange over de sidste 15.000-20.000km har advarselslampen for
> > bremsevæsken tændt...
>
> Er det den samme der viser slidte klodser ?
>
> Hvilken bil drejer det sig om ?
>
> Klaus
> --
> Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.hadsten.dk
> Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet:
> http://home6.inet.tele.dk/moppe
Jeg tror ikke at lyset angiver noget om slidte klodser...
Den er en Saxo ('96)
| |
DerGolf (30-11-2008)
| Kommentar Fra : DerGolf |
Dato : 30-11-08 18:54 |
|
prøv kig med en lommelygte på bagbremsernes ankerplader. Hvis de er fugtigt
(bremsevæske), så er det nok hjulcylinderne der er utætte.
mvh M.
| |
Matthias H Matthies~ (30-11-2008)
| Kommentar Fra : Matthias H Matthies~ |
Dato : 30-11-08 19:27 |
|
"Begbie" <y2j66_99@yahoo.dk> skrev i meddelelsen
news:a47f6452-bf87-49bc-8eed-e88db26c9aab@j38g2000yqa.googlegroups.com...
Et par gange over de sidste 15.000-20.000km har advarselslampen for
bremsevæsken tændt...
Jeg har påfyldt en lille smule bremsevæksen begge gange, og "løst"
problemet.
Jeg bremser lige så godt som jeg altid har gjort.
Mit første indtryk er at bremseklodserne måske er lidt slidte og
"suger" lidt over tiden. Ellers er der en mikroskopsuk utæthed et
sted..?
Er der forbrug af bremsevædske, så skal systemet straks ses efter. Alt andet
vil være dybt uforsvarligt!
Får du pludselig behov for en katastrofeopbremsning, så kan du risikere
bremsesvigt, hvis det f.eks er et bremserør der er hul på.
Hilsen Matthias
| |
Ukendt (30-11-2008)
| Kommentar Fra : Ukendt |
Dato : 30-11-08 19:55 |
|
" Matthias H Matthiessen" <matthiessen@dioder.dk> skrev :
>Får du pludselig behov for en katastrofeopbremsning, så kan du risikere
>bremsesvigt, hvis det f.eks er et bremserør der er hul på.
Med mindre det er hovedcylindren - får man næppe totalt bremsesvigt.
2 kreds har været standard i mange år efterhånden.
--
Jan_stevns
| |
Henrik Stidsen (30-11-2008)
| Kommentar Fra : Henrik Stidsen |
Dato : 30-11-08 21:25 |
|
jan_stevns wrote in news:iao5j4dr4c7klhcsgqpma9q1lt5065buqb@news.tele.dk:
>>Får du pludselig behov for en katastrofeopbremsning, så kan du risikere
>>bremsesvigt, hvis det f.eks er et bremserør der er hul på.
> Med mindre det er hovedcylindren - får man næppe totalt bremsesvigt.
Men et "halvt svigt" vil også være uheldigt i en katastrofeopbremsning...
--
Henrik Stidsen - http://henrikstidsen.dk/
http://fuglemarkedet.dk/ - Danmarks online fuglemarked!
| |
Ukendt (30-11-2008)
| Kommentar Fra : Ukendt |
Dato : 30-11-08 21:50 |
|
Henrik Stidsen <inbox@henrikstidsen.dk> skrev :
>Men et "halvt svigt" vil også være uheldigt i en katastrofeopbremsning...
Hvis man er derude - har man alligevel nok ikke været forudseende nok
;)
--
Jan_stevns
| |
KASO (01-12-2008)
| Kommentar Fra : KASO |
Dato : 01-12-08 07:15 |
|
"jan_stevns" skrev i meddelelsen
news:53v5j4d49psqn9rpsduo3vogjgjntm2vlf@news.tele.dk...
> Henrik Stidsen <inbox@henrikstidsen.dk> skrev :
>
>>Men et "halvt svigt" vil også være uheldigt i en katastrofeopbremsning...
>
> Hvis man er derude - har man alligevel nok ikke været forudseende nok
Det er så noget vrøvl!
Eller du ved måske altid alt om, hvad der sker med alle bilerne omkring dig
i trafikken?
Jeg har f.eks. oplevet, at en bil, der holdt skjult bag en varevogn,
pludselig krydsede ind foran mig - her varen god bremsevirkning alt
afgørende.
Der er ingen undskyldning for ikke at vedligeholde sine bremser - og en
utæthed skal findes og udbedres øjeblikkeligt!
| |
Ukendt (01-12-2008)
| Kommentar Fra : Ukendt |
Dato : 01-12-08 16:36 |
|
"KASO" <SUK@nospam.invalid> skrev :
>> Hvis man er derude - har man alligevel nok ikke været forudseende nok
>Det er så noget vrøvl!
Såehh ....
Hvad forkert er der i det jeg skrev ?
>Eller du ved måske altid alt om, hvad der sker med alle bilerne omkring dig
>i trafikken?
Nej ! Men jeg prøver satme (pardon my french) at være så forudseende
som jeg overhovedet kan være
>Jeg har f.eks. oplevet, at en bil, der holdt skjult bag en varevogn,
>pludselig krydsede ind foran mig - her varen god bremsevirkning alt
>afgørende.
tjaehhhh.
>Der er ingen undskyldning for ikke at vedligeholde sine bremser - og en
>utæthed skal findes og udbedres øjeblikkeligt!
slet ikke uenig - Hvis der er en utæthed
--
Jan_stevns
| |
Tom (30-11-2008)
| Kommentar Fra : Tom |
Dato : 30-11-08 20:03 |
|
" Matthias H Matthiessen" <matthiessen@dioder.dk> skrev i en meddelelse
news:4932db11$0$90270$14726298@news.sunsite.dk...
>
> "Begbie" <y2j66_99@yahoo.dk> skrev i meddelelsen
> news:a47f6452-bf87-49bc-8eed-e88db26c9aab@j38g2000yqa.googlegroups.com...
> Et par gange over de sidste 15.000-20.000km har advarselslampen for
> bremsevæsken tændt...
>
> Jeg har påfyldt en lille smule bremsevæksen begge gange, og "løst"
> problemet.
>
> Jeg bremser lige så godt som jeg altid har gjort.
>
> Mit første indtryk er at bremseklodserne måske er lidt slidte og
> "suger" lidt over tiden. Ellers er der en mikroskopsuk utæthed et
> sted..?
>
>
>
> Er der forbrug af bremsevædske, så skal systemet straks ses efter. Alt
> andet vil være dybt uforsvarligt!
øh, det er nu ganske normalt at et bremsesystem har noget der "ligner" et
forbrug. Niveauet i beholderen falder samtidig med at bremsebakker og
bremseklodser samt skiver or tromler slides.
Når man så skifter til nyt og skubber hjulcylindrene tilbage igen så stiger
niveauet igen. Så et "svind" i beholderen er helt normalt.
--
Tom
| |
NHF (30-11-2008)
| Kommentar Fra : NHF |
Dato : 30-11-08 20:15 |
|
> Er der forbrug af bremsevædske, så skal systemet straks ses efter. Alt
> andet
> vil være dybt uforsvarligt!
> Får du pludselig behov for en katastrofeopbremsning, så kan du risikere
> bremsesvigt, hvis det f.eks er et bremserør der er hul på.
> Hilsen Matthias
Helt enig, og når du har efterfyldt mere end en gang, så er der noget som er
utæt. Få undersøgt sagen hurtigts muligt.
NHF, Århus
| |
Ukendt (30-11-2008)
| Kommentar Fra : Ukendt |
Dato : 30-11-08 20:24 |
|
"NHF" <volvo4saleFJERNDETTE@privat.dk> skrev :
>Helt enig, og når du har efterfyldt mere end en gang, så er der noget som er
>utæt. Få undersøgt sagen hurtigts muligt.
Nu er det jo definitionen på en lille smule er rar at kende ;)
men klart- man spøger sgu'tte med bremserne
--
Jan_stevns
| |
Andersen [3650] (30-11-2008)
| Kommentar Fra : Andersen [3650] |
Dato : 30-11-08 21:49 |
|
Begbie skrev den 30-11-2008:
> Et par gange over de sidste 15.000-20.000km har advarselslampen for
> bremsevæsken tændt...
>
> Jeg har påfyldt en lille smule bremsevæksen begge gange, og "løst"
> problemet.
>
> Jeg bremser lige så godt som jeg altid har gjort.
>
> Mit første indtryk er at bremseklodserne måske er lidt slidte og
> "suger" lidt over tiden. Ellers er der en mikroskopsuk utæthed et
> sted..?
Nu er det med en evt utæthed (ud)debatteret. Men ingen har været inde
på fugt. Over årene ophober der sig vand i bremsevæsken og har du været
ude i nogle situationer hvor du har belastet bremserne meget (og længe)
så vil noget af vandet koge væk, og der kommer så en for lav
væskestand.
Så hvis det er det er længe siden der sidst har været skiftet AL
bremsevæsken, så ville jeg nok tjekke for utætheder og efterfølgende
skifte til helt nyt væske. Slidte klodser kan jo så også passende blive
skiftet
Så er du helt sikker et godt stykke tid, og specielt nu med årstiden
og deraf følgende dårligere vejgreb.
--
Med venlig hilsen
Andersen [3650]
andersen snabela nospam prik danmark
| |
Torben Scheel (01-12-2008)
| Kommentar Fra : Torben Scheel |
Dato : 01-12-08 08:24 |
|
Andersen [3650] wrote:
>
> Nu er det med en evt utæthed (ud)debatteret. Men ingen har været inde på
> fugt. Over årene ophober der sig vand i bremsevæsken og har du været ude
> i nogle situationer hvor du har belastet bremserne meget (og længe) så
> vil noget af vandet koge væk, og der kommer så en for lav væskestand.
Hvis den koger, så gør den det ved hjulene, og den kan ikke koge væk
der. Hvis der var plads til at damp kunne komme ud, så var bremsevæsken
forsvundet gennem hullet. I beholderen (hvor det i terorien kunne koge
væk) koger det sgutte.
> Så hvis det er det er længe siden der sidst har været skiftet AL
> bremsevæsken, så ville jeg nok tjekke for utætheder og efterfølgende
> skifte til helt nyt væske. Slidte klodser kan jo så også passende blive
> skiftet
> Så er du helt sikker et godt stykke tid, og specielt nu med årstiden
> og deraf følgende dårligere vejgreb.
>
Bremsevæske skiftes hvert 2. år - god idé.
--
vh
Torben
| |
Andersen [3650] (01-12-2008)
| Kommentar Fra : Andersen [3650] |
Dato : 01-12-08 08:48 |
|
Torben Scheel skrev:
> Hvis den koger, så gør den det ved hjulene, og den kan ikke koge væk der.
> Hvis der var plads til at damp kunne komme ud, så var bremsevæsken forsvundet
> gennem hullet. I beholderen (hvor det i terorien kunne koge væk) koger det
> sgutte.
Nu er det ikke noget jeg har fundet på, men noget jeg derimod har hørt
fra flere folk der er noget ved mekanikken, så med min perlegrus
mekaniker eksamen kan jeg jo ikke andet end tage det for gode vare
Der går jo ikke røg af en brand uden ild.
Måske en eller flere mekanikere kan bidrage til min forståelse.
--
Med venlig hilsen
Andersen [3650]
andersen snabela nospam prik danmark
| |
Torben Scheel (01-12-2008)
| Kommentar Fra : Torben Scheel |
Dato : 01-12-08 10:55 |
|
Andersen [3650] wrote:
> Nu er det ikke noget jeg har fundet på, men noget jeg derimod har hørt
> fra flere folk der er noget ved mekanikken, så med min perlegrus
> mekaniker eksamen kan jeg jo ikke andet end tage det for gode vare
> Der går jo ikke røg af en brand uden ild.
> Måske en eller flere mekanikere kan bidrage til min forståelse.
>
Det der normalt sker hvis der er vand i og den koger, er at der kommer
bremsesvigt - bremsen skal pumpes til damplommen er trykket sammen før
der er bremsevirkning. Det er meget sjældent (for nu ikke at kalde det
umuligt) ved alm. kørsel, og ikke noget der sker uden man bemærker det.
_Hvis_ dampen kunne undslippe den vej, ville man altså ikke være i tvivl
om at bremserne havde et alvorligt problem lang tid før at det kunne ses
på væskestanden.
Jeg tror at den fortælling du har fået er fra en mekaniker der ikke er
helt stiv i fysikkens love, eller måske nærmere en simpel
kommunikationsbrist.
--
vh
Torben
| |
Andersen [3650] (01-12-2008)
| Kommentar Fra : Andersen [3650] |
Dato : 01-12-08 22:47 |
|
Torben Scheel formulerede mandag:
> Jeg tror at den fortælling du har fået er fra en mekaniker der ikke er helt
> stiv i fysikkens love, eller måske nærmere en simpel kommunikationsbrist.
Jeg kunne forstå det hvis det bare kom fra en, men jeg har fået det fra
forskellige sider, gennem tiden.
--
Med venlig hilsen
Andersen [3650]
andersen snabela nospam prik danmark
| |
Torben Scheel (02-12-2008)
| Kommentar Fra : Torben Scheel |
Dato : 02-12-08 08:16 |
|
Andersen [3650] wrote:
> Torben Scheel formulerede mandag:
>> Jeg tror at den fortælling du har fået er fra en mekaniker der ikke er
>> helt stiv i fysikkens love, eller måske nærmere en simpel
>> kommunikationsbrist.
>
> Jeg kunne forstå det hvis det bare kom fra en, men jeg har fået det fra
> forskellige sider, gennem tiden.
>
Fair nok - og jeg kan da tage fejl. Men det lyder som en "forkromet
mellemgasfordeler" historie i mine ører, fordi jeg ikke kan få fysikken
til at stemme. En historie der bruges som nem udvej, fordi der er for
mange muligheder for at en bil har lidt lav bremsevæskestand - det kan
mekanikeren jo ikke gennemgå for hver kunde der stiller spørgsmål.
--
vh
Torben
| |
|
|