MS Windows
briani 27239
konvertere til nyt filsystem
Fra : Hr Jørgen

Dato : 30-11-08 11:54

Jeg har Windows XL.
Jeg har en ekstern HD med filsystem FAT32. Den har drevbetegnelse K:. Der er
over 200 GB på, så den må ikke formateres. Den skal konverteres
Det er så nemt at konvertere systemet til NTFS, har jeg læst.

Jeg går i START - KØR, skriver CMD og sender.
I den sorte rude, der kommer frem, hedder prompten
C:\documents and settings\pc>
Jeg har prøvet at ændre den med CD K:, men det er ikke muligt.
Der skriver jeg HELP CONVERT, og så kommer vejledningen, jeg ikke forstår:

Jeg skal skrive efter prompten:
CONVERT diskenhed /FS:NTFS [/U] [/CutArea:filnavn] [/NoSecurity] [/X]

i stedet for diskenhed skriver jeg K:

[/U] angiver at CONVERT skal udføres i kontroltilstand.
Hvad er det? Hvad skal jeg skrive?

[CutArea:Filnavn] ???
Hvad skriver jeg her?

osv med [NoSecurity] [/X]
Skal det hele med?
Skal de kantede paranteser bevares?

Hilsen
Jørgen

Fra : Bjarne Chr

Dato : 30-11-08 12:03

"Hr Jørgen" <skjelm@hotmail.com> skrev i meddelelsen
> [...]
>
> i stedet for diskenhed skriver jeg K:
>
> [/U] angiver at CONVERT skal udføres i kontroltilstand.

I Dospromten skriver du
convert k: /fs:ntfs
> I den sorte rude, der kommer frem, hedder prompten
> C:\documents and settings\pc>
Du skal bruge CD og to ..
CD..
Bc

Fra : Ivan V. Klattrup

Dato : 30-11-08 12:06

Hr Jørgen skrev:

>Jeg har en ekstern HD med filsystem FAT32. Den har drevbetegnelse K:.
>Der er over 200 GB på, så den må ikke formateres. Den skal konverteres
>Hvad skal jeg skrive?

convert K: /fs:ntfs

--
Ivan V. Klattrup
http://klattrup.dk

Fra : Hr Jørgen

Dato : 30-11-08 14:09

> convert K: /fs:ntfs
>
> --
> Ivan V. Klattrup
> http://klattrup.dk

**************************************

Med cd.. - 2 gange kommer jeg til prompten C:>

Jeg skriver convert K: /fs:ntfs - enter

Så beder den om "diskenhedsnavnet".
Jeg skriver "My Book 1"
Det forkastes som ugyldigt diskengedsnavn til dette drev.
Så kalder jeg den "Film".
Det forkastes også.

Hvad skal jeg skrive der?

Jørgen

Fra : Kerim Ellentoft

Dato : 30-11-08 14:46

"Hr Jørgen" <skjelm@hotmail.com> skrev :

>Hvad skal jeg skrive der?

Højreklik på drevet i Denne Computer => Egenskaber => Generelt.

Se hvad drevet hedder der øverst, står der ikke noget, så giv den
et navn, ligegyldigt hvad, nemmest hvis det kun er et ord.
--
Kerim

Fra : Hr Jørgen

Dato : 30-11-08 17:20

"Kerim Ellentoft" <kerim@mail.tele.invalid> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Se hvad drevet hedder der øverst, står der ikke noget, så giv den
> et navn, ligegyldigt hvad, nemmest hvis det kun er et ord.

***********************************

Jeg gør et eller andet forkert.
Jeg skriver My Book, MyBook, Film, biograffilm - og den forkaster det hele.
(I Denne Computer hedder drevet My Book)

Det skulle være så enkelt ?????
Jørgen

Fra : Mads

Dato : 30-11-08 17:38

On Sun, 30 Nov 2008 17:19:50 +0100, "Hr Jørgen" <skjelm@hotmail.com>
wrote:

> [...]
>Jeg skriver My Book, MyBook, Film, biograffilm - og den forkaster det hele.
>(I Denne Computer hedder drevet My Book)

Måske fordi My Book er 2 ord.
Omdøb drevet til et ord. F.eks. My_Book
og brug så samme _ når du bliver spurtg
om drevets label

Fra : Henning

Dato : 30-11-08 17:40

wrote:

> [...]
>Jeg skriver My Book, MyBook, Film, biograffilm - og den forkaster det hele.
>(I Denne Computer hedder drevet My Book)

Du skal skrive hvad disken hedder nu, ikke hvad du vil kalde den
bagefter.
Når du alligevel er i dos-boxen skriver du label k:
Så får du dels at vide hvad disken hedder nu, og mulighed for at give
den et nyt navn. Kald den evt. Film, så skriver du også Film når du
kører convert-kommandoen.

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 30-11-08 18:41

Hr Jørgen skrev:

> Jeg gør et eller andet forkert.
> Jeg skriver My Book, MyBook, Film, biograffilm - og den forkaster det hele.
> (I Denne Computer hedder drevet My Book)

Inden du prøver at omdøbe, som de andre foreslår, så prøv at
angive navnet i gåseøjne, altså: "My Book".

--
Mvh. Kim Ludvigsen
http://pc-sikkerhed.dk

Fra : Rado

Dato : 30-11-08 19:47

wrote:

>Jeg gør et eller andet forkert.
>Jeg skriver My Book, MyBook, Film, biograffilm - og den forkaster det hele.
>(I Denne Computer hedder drevet My Book)
>
>Det skulle være så enkelt ?????

Er det et USB drev? Jeg har selv et par My Book drev, og har ingen
problemer med at ændre navn på dem. Men de kører over eSATA, skal ikke
kunne sige om USB drev er anderledes på det punkt.

Iøvrigt plejer jeg at ændre drevnavne på samme måde som mappe- og
filnavne (klik 2 gange på navnet med musen, med et par sekunder
mellemrum, så åbnes der for indtastning) i Stifinder eller Denne
computer.

--
Rado

Fra : Hr Jørgen

Dato : 30-11-08 21:37

1) Jeg har både forsøgt med MyBook og Film og biograffiln - alle sammen eet
ord.

2) Drevet hedder i øjeblikket My Book, altså yo ord. Det har jeg prøvet.

3) Det hjælper ikke at skrive navnet i anførselstegn.

4) Drevet er koblet til maskinen med USB-stik.

Jeg må gøre et eller andet forkert, måske indledende.

Jeg starter i START og vælger KØR. Jeg skriver CMD. Så kommer jeg i den
sorte DOS-skærn. Jeg reducerer prompten 2 gange med cd..
Så hedder den C:\>
Jeg har også prøvet at ændre den til K:\> men det gør ingen forskel.
Derefter kommer
command K:/fs:ntfs
Det accepterer den, og fejlmeldingerne kommer først, når jeg svarer på
diskenhedsnavn.
Hvad kan der være galt i den metode?

Mvh Jørgen

Fra : Max

Dato : 30-11-08 21:53

Hej Jørgen

> Hvad kan der være galt i den metode?

Start med at omdøbe disken til et simpelt navn i et ord.

--
Mvh Max

Fra : Hr Jørgen

Dato : 30-11-08 22:37

> Hej Jørgen

> Start med at omdøbe disken til et simpelt navn i et ord.
>
> --
> Mvh Max

mener du, inden jeg forsøger at kivertere?

Fra : Kurt B. Andersen

Dato : 30-11-08 23:57

"Hr Jørgen" <skjelm@hotmail.com> skrev i meddelelsen

> "Max" <Max_Jens@post9.tele.dk.invalid> skrev i en meddelelse

> mener du, inden jeg forsøger at kivertere?

Ja, du skal omdøbe den til noget andet, så du med sikkerhed, ved hvad disken
hedder. Du kan højreklikke på den og vælge omdøb.
Skriv f.eks. spil.
Når du skal konvterere behøver du ikke den lange vej.
Skriv konverteringskommandoen direkte i kør linien. Altså Start - Kør skriv
kommando.

Kurt

Fra : Hr Jørgen

Dato : 01-12-08 15:07

> [...]
> Når du skal konvterere behøver du ikke den lange vej.
> Skriv konverteringskommandoen direkte i kør linien. Altså Start - Kør

Så skete der noget helt andet:
Jeg gik ind i Denne Computer og omdøbte drevet til "Film"

Jeg prøvede igen konverteringskommandoen, og da den bad om diskenhedsnavn,
skrev jeg "Film".
Så fik jeg denne smøre:

Convert kan ikke udføres, fordi diskenheden bruges af en anden proces.
Convert kan muligvis køre, hvis forbindelsen til diskenheden afbrydes.
ALLE ÅBNE HANDLES FOR DISKENHEDEN VIL BLIVE UGYLDIGE
Vil du gennemføre afbrydelse af forbindelsen til diskenheden (J/N)

Dertil turde jeg kun svare N. Så skrev den videre:

Convert kan ikke opnå udelt adgang til drevet K: så det kan ikke konverteres
nu. Skal konvertering af drevet planlægges til næste gang systemet
genstartes (J/N)

Her svarede jeg for en sikkerheds skyld N.
Hvad er det der sker her? Det eneste, jeg har åbent her, er Outlook Express.
Der er ikke åbnet noget som helst i drev K:

Jørgen

Fra : ..::jmj..::

Dato : 01-12-08 17:27

Hr Jørgen har bragt dette til os:

> [...]
> Hvad er det der sker her? Det eneste, jeg har åbent her, er Outlook Express.
> Der er ikke åbnet noget som helst i drev K:

Du skulle have svaret "Ja" til det sidste spørgsmål. Hvorfor den
spørger om det til dit K-drev ved jeg ikke, men du får det samme
spørgsmål hvis det var en systemdisk det gjaldt. Konverteringen
foretages så ifm. næste boot... helt ufarligt
Jørgen

Fra : Hr Jørgen

Dato : 01-12-08 20:36

Så lykkedes det endelig.

Jeg fandt aldrid af, hvad der gik galt. Proceduren herunder blev jo afslået,
men senere på dagen prøvede jeg den endnu en gang - Og så kørte det endelig.

Tak for hjælpen, alle I der har bistået med gode råd. Det er jeres skyld, at
det nedelig blev færdigt.
Mvh Jørgen