Proportionalitet i lovgivningen.
Fra : Michael Weber

Dato : 24-11-08 19:02

I følgende artikel kommer seniorforsker ved Institut
for Menneskerettigheder, Kim U. Kjær, ind på et interessant
punkt ved lovgivning, nemlig proportionalitet.
Det er værd at bemærke at Institut
for Menneskerettigheder(*) er oprettet af den siddende regering.

------------
Eksperter: Tuneserloven er et makværk
23. nov. 2008 22.15 Indland

Danmark vil højst sandsynligt blive dømt med piber og trommer
ved den europæiske menneskeretsdomstol, hvis den såkaldte
tuneserlov bliver hastet igennem i Folketinget.

Loven skal stramme reglerne, så udlændinge på tålt ophold
fremover skal opholde sig i Sandholmlejren og melde sig hos
politiet dagligt, skriver Berlingske Tidende.

En halv snes organisationer og hele fem juridiske sammenslutninger
har advaret integrationsminister Birthe Rønn Hornbech mod at søge
loven vedtaget, fordi den indebærer overtrædelser af den
europæiske menneskeretskonvention.

Forseelser i bagatelafdelingen
- Det er en meget sandsynlig mulighed, at Danmark vil blive dømt ved
Menneskeretsdomstolen i Strasbourg, siger seniorforsker ved Institut
for Menneskerettigheder, Kim U. Kjær.

Han peger på, at loven er i konflikt med den såkaldte proportionalitet.
Det vil sige, at der skal være et rimeligt forhold mellem en sanktion
og en persons forseelse.

- Loven omfatter alle, der er på tålt ophold. Ikke kun de tre personer,
der er terrormistænkte. Således også den person, hvis forseelse har
bestået i forsøg på ulovligt at rejse ind i Sverige. Det er en adfærd,
der er i bagatelafdelingen, og det vil være helt ude af proportioner
at pålægge vedkommende så omfattende foranstaltninger, der er
lagt op til. Med et så åbenbaret misforhold er jeg overbevist om,
at domstolen vil nå frem til samme resultat som os,
siger Kim U. Kjær til Berlingske Tidende.

----------

Man må undrer sig over at VKO tør risikerer at tabe
ansigt ved Menneskerettighedsdomstolen.
For på et eller andet tidspunkt ryger der en sag den vej.

(*)
"Institut for Menneskerettigheder (IMR) blev oprettet ved Lov
om etablering af Dansk Center for Internationale Studier og
Menneskerettigheder af den 6. juni 2002.
Institut for Menneskerettigheder blev etableret for at skabe et
stærkt dansk center for indsamling, udvikling og formidling af
viden om menneskerettigheder både i forhold til danske,
europæiske og internationale forhold.
Arbejdet på instituttet omfatter forskning, information, uddannelse
og dokumentation om menneskerettigheder i Danmark og udland,
og vi samarbejder med organisationer og offentlige myndigheder i både
Danmark, Nordisk Råd, Europarådet, OSCE, EU og FN.

Institut for Menneskerettigheder har opnået en markant national
og international profil gennem en kreativ kombination af forskningen
og det praktiske niveau samt det nationale med det internationale niveau.
Kombinationen har bidraget til, at instituttet til stadighed kan være en
troværdig
og respekteret aktør i forhold til den verden, som det skal agere i."
http://www.menneskeret.dk/om+os

--
Copyleft 2008 - All Rights Reversed

Fra : Michael Meidahl Jens~

Dato : 24-11-08 19:23

"Michael Weber" skrev i en meddelelse

> [...]
> at domstolen vil nå frem til samme resultat som os,
> siger Kim U. Kjær til Berlingske Tidende.

Nu hives damen med det falske pas frem , og som man jo godt
kan tilskrive "bagatel grænse" men de andre på tålt ophold
som vi kunne læse om din tråd "Hvem er på tålt ophold" er unægtelig i den
hårde ende af skalaen for kriminalitet.
Men disse personer nævnes så bare ikke , nok netop fordi man dårligt kan
tilskrive dem at de er i bagatelafdelingen.

At Institut for Menneskerettigheder mener at Menneskeretsdomstolen i
Strasbourg skulle have samme udsyn
som de selv gør jo ingen dom !.
Jeg er også slemt bange for at de gode mennesker der sidder i Strasbourg
kommer på alvorlig overarbejde, da både England Tyskland Frankrig og andre
har samme problem som vi her i lille Danmark.

--
Venlig Hilsen
Michael Meidahl Jensen

Fra : Michael Weber

Dato : 24-11-08 20:31

Michael Meidahl Jensen wrote:

> [...]
> kan tilskrive "bagatel grænse" men de andre på tålt ophold
> som vi kunne læse om din tråd "Hvem er på tålt ophold" er unægtelig i den

Men hvad du tilskriver en "bagatel grænse", er underlagt præcis samme
lovgivning som det, du karakteriserer som den hårde ende af skalaen.

> Men disse personer nævnes så bare ikke , nok netop fordi man dårligt kan
> tilskrive dem at de er i bagatelafdelingen.

De nævnes jo ikke, for derved at synliggøre den manglende proportionalitet,
der netop træder i karakter, når man tager sagerne, du selv betegner
som liggende ved en "bagatel grænse".

> At Institut for Menneskerettigheder mener at Menneskeretsdomstolen i
> Strasbourg skulle have samme udsyn
> som de selv gør jo ingen dom !.

Ingen siger andet.
Hvad jeg derimod skriver er, at jeg finder det interessant at VKO vælger
ikke at lytte til IM, som de selv har oprettet. Mig bekendt, har IM slet
ikke nået at afleverer deres skøn, inden fristen udløb.

De kan nok klare det.

--
Copyleft 2008 - All Rights Reversed

Fra : Hans@nowhere

Dato : 24-11-08 20:57

On Mon, 24 Nov 2008 20:31:16 +0100, "Michael Weber"
<michael@michaelweber.invalid> wrote:

>Mig bekendt, har IM slet
>ikke nået at afleverer deres skøn, inden fristen udløb.

Ikke korrekt
21-11-2008
TÅLT OPHOLD: Regeringens forslag om strammere reglerne for udlændinge
på tålt ophold er uklart og præget af mangel på retssikkerhed, skriver
IMR i sit høringssvar til Folketinget.
Høringssvaret kan læses her:
http://menneskeret.dk/Nyheder/IMR+-+Retssikkerhed+mangler+i+lovforslag

og i fuld længde (pddf-fil):
http://menneskeret.dk/files/pdf/IMR%20-%20Notat%20vedr.%20lovforslag%20nr.%20L%2069-2008-09.pdf

Hans

Fra : Michael Weber

Dato : 24-11-08 21:08

Hans@nowhere wrote:

> [...]
> TÅLT OPHOLD: Regeringens forslag om strammere reglerne for udlændinge
> på tålt ophold er uklart og præget af mangel på retssikkerhed, skriver

Tak for det.
De var så lige præcis blandt de 7, der nåede det.
:)

--
Copyleft 2008 - All Rights Reversed

Fra : Christian R. Larsen

Dato : 25-11-08 09:24

"Michael Meidahl Jensen" <mmj@FJERNDETTEtidsfaktoren.dk> wrote in message
> [...]
> Men disse personer nævnes så bare ikke , nok netop fordi man dårligt kan
> tilskrive dem at de er i bagatelafdelingen.

Nej, de nævnes ikke, for det er ikke dem, der er problemet her.

> At Institut for Menneskerettigheder mener at Menneskeretsdomstolen i
> Strasbourg skulle have samme udsyn som de selv gør jo ingen dom !.

Det er tilladt at tænke sig om. Hvis du begår drab, er du jo heller ikke
dømt, før du har været for en dommer, men det gør jo ikke dit "jeg er ikke
dømt for noget - endnu" specielt troværdigt.