Det fedest remix!!!
Fra : Troels

Dato : 25-07-01 21:05

Hej
Jeg er gået og tænkt lidt over remixes, og kunne egentligt godt tænke mig og
hører hvad i synes det gør et remix fedt. Skal der ændres meget eller lidt i
forhold til originalen? Er der nogle genre der er lettere/bedre at remix?
Man kan remix et godt nummer dårligt, men kan man også remix et dårligt
nummer godt?
Desuden kunne jeg godt tænke mig eksempler på remix som i synes er gode samt
evt. en beskrivelse af hvad der gør det det godt. Eksempelvis hvor det er
kørt over i en helt anden genre end det egentligt var tænkt.

Et par af mine egen yndlings er:
awayTEAM's remix af Shirley Bassey's Where do I begin.
fordi det af en eller anden grund tiltale mig når gamle numre får en omgang
big beat

DJ Noize's remix af The Lollipop's Naked when you come
af samme grund som overstående. Dog er dette mix lidt "tungere"

Ed case's remix af Gorillaz's Clint Eastwood
Meget Cool 2-step mix, som jeg ikke kan lade være med at danse til. Lidt
hurtigere end originalen, det er nok det der gør det mere dansevenligt.

Moog Cookbook's remix af Air's Kelly watch the stars
Et meget funky mix. Også meget dansevenligt som man næsten ikke kan lade
være med at rokke til.

Det var lidt af hvad jeg "tænder" på, selvom begrundelserne nok er lidt
tynde. Nu vil jeg gerne hører hvad i synes er fedt og hvorfor.

/Troels

Fra : Ulrik Lauritzen

Dato : 25-07-01 22:00

Har du fulgt med i P3's remix konkurrence? Opgaven gik ud på, hvis du ikke
ved hvad jeg taler om, at remixe den nye danske kunstner Louise Ellerbæks
noget vage sang "Intet kan erstatte dig". Jeg deltog blandt andet og valgte
at være meget tro mod Ellerbæks vokaler (som i øvrigt kunne dowenloades i
mp3-format via nettet), men det tro jeg ikke Funkstar de Luxe og resten af
juryen tændte ret meget på. Jeg gjorde den lidt mere a la Safri Duo (en del
percussion altså), men lige lidt hjalp det. Vinder blev en DJ fra København
som havde lavet sangen om til noget Latin-lover-agtigt og dermed
"underkendt" Ellerbæks eget udtryk, som bestemt var milevidt fra noget som
helst Latin. En af mine kammerater lavede et Destiny's Child-agtigt mix, men
var temmelig utilfreds, da Ellerbæks vokaler og endelser var alt for lange
til denne genre. Hvis du har lyst til at høre vores to VIDT forskellige bud
på "årets sommerhit", sender jeg dig gerne et par filer. Lad høre - under
alle omstændigheder en interessant diskussion.

Ulrik

Fra : Mads Rahbek Hougaard

Dato : 26-07-01 11:35

Hejsa,
Asbjørn Andersen er ikke DJ, og han er fra Århus (Selvom han bor i København
nu).
Jeg forstår ikke hvad du mener med "underkendt Ellerbæks eget udtryk". Er
det ikke hele ideen med et remix? At få det til at være anderledes? At få en
anden vinkel på sagerne? Eller rettere; det der kan være sjovt ved et remix?
Det synes jeg I hvert fald.

Et par gode remixes efter min mening:

Kent - 747 (nåid 2000 remix).
En smuk stille sang gjort endnu mere stille.

Radiohead - Climbing up the Walls (Fila Brazilia remix)
Lyder lidt a lá Kruder + Dorfmeister

Saint Etienne - Heart Failed in the back of a Taxi (Two Lone Swordsmen mix)
Den perfekte blanding af St. Etiennes melodiske udtryk med TLS' kølige beat.

Stereolab: Refractions in the Plastic Pulse (Autechre Feebate mix)
Den ondeste, sejeste tromme jeg nogensinde har hørt!

Stinna Nordenstam: People are Stange (Unkle remix)
Sært smukt og alligevel jævnt funky.

Beastie Boys: Intergalactic (Daft Punk remix)
Svært tørt op-tempo.

Garbage: The World is not Enough (Unkle remix)
Jeg synes faktisk originalen er ret dårlig, men Unkle's version er ret god.

og East Flatbush remix Projektet. Funky stads af Squarepusher og Xen Cuts
(?) og ondt skidt med Autechre.

Og så faktisk stort set alt hvad Funkstörung (Björk, Wu-Tang Clan m.f.) og
Cornelius (Manic Street Preachers, Towa Tei, Blur m.f.) har pillet ved.

hæj,
Mads Hougaard

Fra : Ulrik Lauritzen

Dato : 26-07-01 12:02

O.k. han er ikke DJ, men det kan han vel blive, hvis han ikke passer på (-;
Ang. udtryk tror jeg nok at jeg mener, at et perfekt remix skal tage
udgangspunkt i en sangs kerne - altså det komponisten et eller andet sted
har skrevet ind, hvis I forstår hvad jeg mener. Det jeg forsøger at sige er,
at Ellerbæk har indsunget lange, luftige toner og ved at bruge Latino-rytmer
opnår man en udtrykskonflikt i stedet for at re-mixe (med streg under "re" -
altså virkelig at genmixe en sang). Jeg mener at der til en hver tid skal
være en form for overensstemmelse mellem instrumenterne (i dette tilfælde
hele latin-genren og Louises måde at synge på) ellers bryder sagerne sammen.
JEg synes ikke DJ Asbjørn har løst denne opgave, og derfor vil jeg også
hævde, at sangen aldrig bliver et hit. Funkstar de Luxe er jo eminent til at
tilføre sange en mængde betydning uden at destruere det i forvejen
eksisterende, eksempelvis i hans versioner af Laid Back. Læg mærke til at
netop fornemmelse af noget laid back (altså tilbagelænet musik) stadig er
tilstede - stor musikforståelse af mr. Luxe. Du må meget gerne høre min
version af sangen. Jeg kan vel finde din mailadresse her i gruppen et sted.

Ulrik

Fra : Mads Rahbek Hougaard

Dato : 26-07-01 11:48

Hov, forresten Ulrik, jeg kunne da godt tænke mig at høre jeres udgaver af
Ellerbæk. Hvordan kan det lade sig gøre?

Hilsner,
Mads.

Fra : Troels

Dato : 26-07-01 02:54

"Ulrik Lauritzen" <ulau98@12mail.dk> skrev i en meddelelse
> Har du fulgt med i P3's remix konkurrence?
Jeg så godt at den var der, men jeg har ikke rigtig fulgt med i den

> på "årets sommerhit", sender jeg dig gerne et par filer.

Har du ikke mulighed for at uploade den på nettet, således andre der følger
diskussionen også har mulighed for at høre det?

/Troels

Fra : Christian Trier

Dato : 24-07-01 10:59

Troels <tllund@hotmail.com> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3b5f2d74$0$4658$ba624c82@nntp01.dk.telia.net...
> [...]
og
> hører hvad i synes det gør et remix fedt. Skal der ændres meget eller lidt

Det nye Remix af refugee camp`s "Electric Avenue" er oz ret fed. Jeg tror
ik der ændret så meget, men aligevel lyder den lidt anderledes, og så er den
mega sej

/Christian

Fra : Stig Nygaard

Dato : 26-07-01 09:26

Hej

To populære remix som jeg hurtigt kommer til at tænke på når emnet tages
op er:

Tori Amos "Pfofessional Widow" - Armand's Star Funkin' Radio Mix
Er lavet til et helt anden slags nummer end originalen, men både
original og remix er fede.

Cornershop "Brimful of Asha" - Norman Cook Remix Single Version
Den største forskel på original og remix er vist hastigheden, men også
et godt remix (af et godt nummer)

Andre gode jeg lige hurtigt kan komme i tanke om:

David Bowie "Hallo Spaceboy" - Pet Shop Boys Remix
Garbage "Milk" - The Udder Remix (Rabbit In the Moon)
Garbage "Milk" - The Classic Remix (Massive Attack)
Björk "Big Time Sensuality" (The Fluke Minimix)

Det er alle numre hvor originalerne også er gode. Kan ikke lige komme i
tanke om et dårligt nummer der er blevet godt, men det burde vel i
princippet sagtens kunne ske ?

Generelt er jeg vist ikke så meget inde i remix, så mine eksempler
indeholder måske ikke de store overraskelser ?

Stig.

Fra : Kasper Damkjær

Dato : 26-07-01 11:29

Den 25 jul 2001 skrev Troels følgende i

> DJ Noize's remix af The Lollipop's Naked when you come
> af samme grund som overstående. Dog er dette mix lidt "tungere"

Ahh, nu du nævner det. Er det egentligt udgivet? Eller kan det skaffes på
anden vis?

> Det var lidt af hvad jeg "tænder" på, selvom begrundelserne nok er lidt
> tynde. Nu vil jeg gerne hører hvad i synes er fedt og hvorfor.

Hm, mit favoritremix må nok være:

Depeche Mode - Only when I lose myself (Gus Gus Short Play Mix)

....eller...

Madonna - What it feels like for a girl (Perfecto Mix)

....eller...

Schwarze Puppen - Schwarze Puppen (Russian Mafia Mix)

....eller...

Texas - Inner Smile (Stonebridge Classic House Mix)

....eller et af mange andre.

Kasper Damkjær
www.damkjaer.net

Fra : Troels

Dato : 26-07-01 02:58

> Ahh, nu du nævner det. Er det egentligt udgivet? Eller kan det skaffes på
> anden vis?

Ja. det udkom på en lollipops comp. i 98, der hedder Naked when you com. Det
er sådan set det eneste rigtigt fede nummer på cd'en. Du kan nok finde det
på biblioteket. Ellers så smid mig en mail...

/Troels

Fra : Kasper Damkjær

Dato : 26-07-01 16:08

Den 26 jul 2001 skrev Troels følgende i

> Ja. det udkom på en lollipops comp. i 98, der hedder Naked when you
> com. Det er sådan set det eneste rigtigt fede nummer på cd'en. Du kan
> nok finde det på biblioteket. Ellers så smid mig en mail...

Tak, jeg fandt den på biblioteket. Jeg havde næsten glemt det nummer - som
jeg husker det er det et kanon track!

Kasper Damkjær
www.damkjaer.net

Fra : Ulrik Lauritzen

Dato : 26-07-01 16:24

Er der nogen som kender et godt sted at uploade? Jeg er meget træt af at
kæmpe med Tripod som går ned i tide og utide. Et eller andet sted hvor man
må uploade en hel del MB's, og gerne et lidt mere stabilt sted end
førnævnte.

Fra : Ulrik Lauritzen

Dato : 26-07-01 18:19

Jeg har uploadet et remix hos freedrive da tripod er noget ustabilt.
Login: allrecords1
Pass: 5602
Filen er under "My folder" og er eneste uploadede fil, så der er intet at
tage fejl af.

Fra : Troels

Dato : 27-07-01 14:08

- a brand new stunning amazing fantastic düreforsög page - well
almost
> [...]
> Pass: 5602
> Filen er under "My folder" og er eneste uploadede fil, så der er intet at

Så har jeg fået det downloadet.
Fedt mix! Jeg kender ikke originalen så godt, men det her lyder ihvertfald
godt.
Hvad har du brugt til at lave det? Er det udelukkende software, eller har du
haft mulighed for at indspille noget eks. trommer?

Fra : Ulrik Lauritzen

Dato : 28-07-01 22:03

Tak skal du ha'. Jeg bruger efterhånden udelukkende Logic til at komponere,
indspille og mixe. Tidligere brugte jeg Cubase, men blev meget træt af en
lang række problemer. Desuden har Logic's store version en softwaresampler
med og den må jeg indrømme, jeg er meget glad for. Al percussion og bas er
lavet med den og de samples jeg har brugt, er (mht. bas og percussion) Bob
Clearmountains samples. Alle trommer er fra en CD ved navn Dancebeats og er
således blot almindelige trommeloops. Jeg har rent faktisk overhovedet ikke
indspillet noget som helst til dette mix. Alle samples er i dette tilfælde
"plottet" ind i Logic's midi-afdeling. Som regel indspiller jeg dem ved
hjælp af et midikeyboard. Dette er første gang jeg har brugt bassamples -
typisk indspiller jeg selv bas for at gøre det lidt mere "musiker-agtigt" og
ikke så firkantet. Effekterne er alle softwareeffekter: I verset bruger jeg
en lettere tilbagetrukket pitchshifter på hendes stemme, en rumklang og en
mængde kompression. Så vidt jeg husker er der udelukkende tale om effekter
fra Waves. Jeg har stort set ikke eq'et noget, men brugt Waves' fire-bånds
kompressor til at gøre bunden mere hård og pågående. Masteringen foregik -
naturligvis - med Waves ultramaximizer og C4-kompressor - fremragende
plugins!

Fra : CybaMerc

Dato : 26-07-01 23:00

A long time ago in a galaxy far, far away....
Troels wrote:

>Jeg er gået og tænkt lidt over remixes, og kunne egentligt godt tænke mig og
>hører hvad i synes det gør et remix fedt.

[snip]

Personligt, kan jeg godt li' remixes, hvor der er ændret
tilstrækkeligt meget til, at nummeret virker nyt; men alligevel
indeholder nok elementer fra originalen til, at det er genkendeligt.

Et perfekt eksempel på dette er f.eks. Signums remix af DJ
Jurgen/Alice Deejay - Better Off Alone, hvor det for mig lyder som om,
at de har taget basslinen, og lavet den om til lead melodien (det skal
lige siges, at jeg ikke har specielt gode øre for den slags).

Det remix holder ihvertfald!

Signum har iøvrigt selv lavet et track, som der findes mange gode
remixes af, Signum feat. Scott Mac - Coming on Strong.

Et andet godt remix er Airscape remixet af Vengaboys - Kiss. Alle
elementer fra originalen er klinisk fjernet fra nummeret :D

Fra : Jöinz

Dato : 30-07-01 17:39

"CybaMerc" <CybaMerc@image.dk> wrote in message

[snip]

> [...]
> at de har taget basslinen, og lavet den om til lead melodien (det skal
> lige siges, at jeg ikke har specielt gode øre for den slags).

100% !!! Og dumonde remixet som også er lavet er også for lækket. Typisk af
Dumonde med deres hårde pumpene bassline. Lækkert lækkert!

> Signum har iøvrigt selv lavet et track, som der findes mange gode
> remixes af, Signum feat. Scott Mac - Coming on Strong.

Jeg har desværre kun hørt et remix af denne og det er DJ Jügen remix som
vist også var den de udgav som radio edit, eller tager jeg fejl?

Der blev ihvert fald dømt hit hit hit!!! Dog ikke i lille Danmark :( Det var
da ikke meget den blev spillet her hjemme så vidt jeg husker.

> Et andet godt remix er Airscape remixet af Vengaboys - Kiss. Alle
> elementer fra originalen er klinisk fjernet fra nummeret :D

Ja det holder også. Eller hvad med Safriduo - played.... (Airscape remix)
Det holder også 100!!

Et par hit tips af remix jeg mener holder:

Safri Duo - samb a dagio (Cosmic Gate Remix)
Cosmic Gate som man kender dem bedst.

Signum - What Ya Got 4 Me (Mellow D Remix)
Originalen er også lækker, men her bliver den lige pumpet op af Mellow D

Marc et Claude - Tremble Safri Duo
Trommerne kan dog minde lidt meget af Safri Duo's første hit Played....

/DJ Jöinz

Fra : CybaMerc

Dato : 30-07-01 19:04

Jöinz wrote:

[snip]

>100% !!! Og dumonde remixet som også er lavet er også for lækket. Typisk af
>Dumonde med deres hårde pumpene bassline. Lækkert lækkert!

Jeg kan ellers godt li' DuMonde; men deres remixes af Better Off Alone
og Back In My Life siger mig sgu ikke så meget.

>Jeg har desværre kun hørt et remix af denne og det er DJ Jügen remix som
>vist også var den de udgav som radio edit, eller tager jeg fejl?

Nej, jeg mener der findes et radio mix af DJ Jurgen-remixet som blev
spillet en smule i dansk radio. Der findes nu også et radio mix af
originalen, og SVJH nogle af de andre remixes.

Check iøvrigt Bo Bellow vs. Euphoriah remixet ud... det tror jeg, du
vil kunne lide.

[snip]

>Ja det holder også. Eller hvad med Safriduo - played.... (Airscape remix)
>Det holder også 100!!

Ugh! Jeg kan ikke li' deres Safri Duo remixes. Gielen og Maes holder
ellers. Det skal blive spændende at se, hvad der kommer ud af deres
samarbejde med Parsberg.

[snip]

Fra : Jöinz

Dato : 30-07-01 23:49

> [...]

> originalen, og SVJH nogle af de andre remixes.
>
> Check iøvrigt Bo Bellow vs. Euphoriah remixet ud... det tror jeg, du

Okay, jamen det vil jeg da lede efter så.

> Ugh! Jeg kan ikke li' deres Safri Duo remixes. Gielen og Maes holder
> ellers. Det skal blive spændende at se, hvad der kommer ud af deres
> samarbejde med Parsberg.

Jeg kan ikke lide deres nye single men i Cosmic Gate remix der holder den
seriøst.

Har du hørt Lamai - Troubled Soul i Parsberg remixet? Det er for fedt.

Jeg kan ikke lide alt hvad Johan Gielen laver, men han har da lavet noget
fedt. Det skal da blive spændende hvad Gielen skal lave med Michael
Parsberg.
Et nummer som Svenson & Gielen - The Beauty of Silence holder jo stadig 100%
Synd man ikke hører mere til Ferry Corsten længere. Ved du om han har gang i
noget spændende?
Jeg købte et fedt megamix med ham i '99 "Ferry Corsten - Innercity RAI"

Sidder lige og hører gamle trance numre igennem og så faldt jeg over denne
fede udgivelse:
Tiesto And Armin pres. Major League - Wonder Where You are. Den blev heller
ikke spillet i radioen, men det er jo også kun næsten alt det kommercielle,
undskyld jeg siger det (pis) der kommer igennem i radioen.

Hygge!

/Jöinz

--

:: Jens Mariager | jens@crazyslagelse.dk | www.crazyslagelse.dk ::

Fra : CybaMerc

Dato : 31-07-01 18:32

A long time ago in a galaxy far, far away....
Jöinz wrote:

[snip]

>Jeg kan ikke lide deres nye single men i Cosmic Gate remix der holder den
>seriøst.

Jeps. Det er hårdt.

>Har du hørt Lamai - Troubled Soul i Parsberg remixet? Det er for fedt.

Ja, det er et solidt mix. Foretrækker nu Space Brothers remixet.

[snip]

>Synd man ikke hører mere til Ferry Corsten længere. Ved du om han har gang i
>noget spændende?

Ferry Corsten har jo næsten lige udgivet sit System F-album. Han
arbejder vist også på et Gouryella-album med DJ Tiësto. Og så er det
jo ved at være Ibiza-tid, så du kan godt forvente en lidt stille
periode.

[snip]

>Tiesto And Armin pres. Major League - Wonder Where You are.

Det er nemlig et kanon-track.

[snip]

Fra : Jöinz

Dato : 01-08-01 00:54

"CybaMerc" <CybaMerc@image.dk> wrote in message

[snip]

> [...]
> arbejder vist også på et Gouryella-album med DJ Tiësto. Og så er det
> jo ved at være Ibiza-tid, så du kan godt forvente en lidt stille

Ja det har jeg da vist godt hørt, men jeg har ikke tænkt videre over det.
Hans Soul on Soul eller hvad den nu hed stank efter min mening pga den
klamme mande stemme.

[snip]

> Det er nemlig et kanon-track.

Nu vi er i gang med at snakke remix så skal jeg lige anbefale et remix der
er noget af det bedste remix jeg har hørt. Hører til en af mine absolutte
favoritter:

Det drejer sig om UK remixene af Piet Blank & Jasper Jones - The Nightfly.
Phats And Corset remixet er simpelthen så fedt. De pisker et antiklimax
(over 2min varer det) så hårdt op at man sidder og er ved pisse i bukserne.
Når klimax så kommer, ja så græder man.

Dette skal høres. I øvrigt er phats and corset ret fede, af det jeg har hørt
i hvertfald. Så vidt jeg husker har de lavet et nummer som hedder noget med
Alice in Wonderland. Eller også er det Malice. Ihvertfald et fedt nummer.

/Jöinz

Fra : CybaMerc

Dato : 01-08-01 22:15

Jöinz wrote:

>Ja det har jeg da vist godt hørt, men jeg har ikke tænkt videre over det.
>Hans Soul on Soul eller hvad den nu hed stank efter min mening pga den
>klamme mande stemme.

Enig!

[snip]

>Så vidt jeg husker har de lavet et nummer som hedder noget med
>Alice in Wonderland. Eller også er det Malice. Ihvertfald et fedt nummer.

Malice ;)