Teori om humor
Fra : Bo Warming

Dato : 23-11-08 11:30

Teori om humor
Ulve hyler og fugle synger for at være hævet over dem fra andre territorier
At forstå en vits er at bestå en intelligensprøve - det gir dig status, gør
dig sexet

Du ler som en flugt fra angst
Noget går i hak og bringer dig videre når du trænger ind i et humormysterie,
også selvom du fortæller vitsen videre og ler uden at forstå den helt.

"Hvis vi alle turde være mere latterlige,
ville vi holde mere af hinanden."Dostojevsky ("Idioten") 1821-81
Alle holder af en spøgefugl, men ingen vil låne ham penge. Arthur
Miller

God smag og humor er selvmodsigelser ligesom en kysk luder. Malcolm
Muggeridge
hu Gud er død. Højere, stærkere, mere sejrssikre, mere vel til mode, uden
krumspring og retlinede i liv og sjæl, leende løver må der komme.
Nietzsche
Hu He deserves paradise who makes his companions laugh. The Koran
hu He that jokes confesses. Italian proverb
Hu Hellere gå glip af en spøg end af en ven Thomas Fuller
Hu Himmel og jord og alt, hvad derimellem er - tror I, det er skabt for
løjers skyld? Koranen
Hvis nogen får mig til at grine rigtig inderligt, så er er jeg hans slave
resten af livet. Bette Midler
hu Hvor der er lykke, er der glæde ved vrøvl. Nietzsche

Like joy, humour has to be caught on its wing.W Blake
Hu Man græder ikke sjældent over det hos sig selv, som man ville le af hos
andre. Ellen Margrethe Nielsen
Hu Man har det næsten altid kedeligt med dem, man ikke kan more. André Fery
Vittigheden er epigrammet om en følelses død.Nietzsche
HU We must laugh at man to avoid crying for him. Napoleon Bonaparte
Hu What do you mean, funny? Funny-peculiar or funny ha-ha? Ian Hay
hu Wit sometimes enables us to act rudely with impunity. Duc de La
Rochefoucauld
hu. Laughter is a tranquilizer with no side effects. Arnold Glas
Hu? Et tegn på en middelmådig sjæl er altid at fortælle historier. Jean de
la Bruyére
hua Den, for hvem livet er bitter alvor, kan ikke være humorist. Goethe
hua Man skal aldrig vove sig frem med en spøg, selv ikke den uskyldigste og
tilladeligste, undtagen over for folk med dannelse og vid. La Bruyére
Hua Måske ved jeg bedst hvorfor mennesket er det eneste dyr, der ler - det
alene lider så frygteligt, at det måtte opfinde latteren.Nietzsche
hua OM EFTERMÆLE: Jeg er meget bange for at jeg vil blive kaldt hellig - jeg
vil hellere være klovn. Nietzsche
HUa Only the insane takes themselves completely serious. Max Beerbohm

Det hændte på et teater, at der gik ild i kulisserne. Bajads kom for at
underrette publikum derom. Man troede, det var en vittighed og
applauderede; han gentog det; man jublede endnu mere. Således tænker jeg,
at verden vil gå til grunde under almindelig jubel af vittige hoveder, der
tror, at det er en vits. Søren Kierkegaard
huthhu Evnen til at le sammen er kærlighedens essens. Francoise Sagan
HUu Adspredelser er lykke for dem, som ikke tænker. Alexander Pope

Det er morsomt fordi det er sandt. Homer Simpson
Huv Det morsomste ved humor er, at man aldrig ved hvorfor folk ler. W.C.
Fields
Huv En spøg er gravskriften over en følelse. Nietzsche
huv En stor del af fornøjelsen ved vittigheder ligger, i at de udfordrer
fornuften.,Sigmund Freud
Huv Jeg tror, at humoren sidder mere i hovedet end i hjertet. Tåber har
ingen humor. Lee Remick
huv Jesters do often prove prophets.Shakespeare
huv Livet. Det tager for meget af ens tid. Men det har alligevel noget, som
man ikke finder andre steder. Povl Erik Carstensen

Fra : Martin Larsen

Dato : 23-11-08 15:24

"Bo Warming" <bwng@bwng.dk> skrev i meddelelsen
> [...]
> Noget går i hak og bringer dig videre når du trænger ind i et
> humormysterie, også selvom du fortæller vitsen videre og ler uden at

Latteren skal udløse spænding - lidt som at ræbe, der også kan være lidt
smittende, men ikke så meget fordi det signalerer tryghed - her er mad nok.

At latter har med polerne angst-aggression at gøre, fremgår af de stramme
læber og blottede hjørnetænder.

Mvh
Martin

Fra : Bo Warming

Dato : 23-11-08 15:49

"Martin Larsen" <mlarsen@post7.tele.dk> skrev i meddelelsen
> [...]
> nok.
>
> At latter har med polerne angst-aggression at gøre, fremgår af de stramme

Godt supplement - men har nogen en uddybbning af Nietzsche mening om at
vitsen er en gravskrift over en følelse?

Der er ting der optog folk en gang og de lo - og idag er det plat og
ligegyldigt

Dostojevskys ord om at vi ville holde mere af hinanden hvis vi turde være
mere latterlige er fin brugt på Glistrup der snobbede nedad som klovn og
klogt identificerede sig med lavtuddannede vælgere som han respekterede på
ægte vis

Kierkegårds blanden religion ind i humor er jeg utilpas ved men åben for en
god tolkning

Som en vanvittig mand, der udslynger gløder, pile og død, er den, der sviger
sin næste og siger: "Jeg spøger jo kun." Salomons Ordsprog. Det Gamle
Testamente
The righteous one has no sense of humour. Bertolt Brecht 1898-1956
The spirit of all free spirits is the laughing storm. Nietzsche
The wittiest authors produce a scarcely noticeable smile. Nietzsche
There are several kinds of stories, but only one difficult kind - the
humorous.Mark Twain
Vi kan ikke føle kærlighed for nogen, som vi ikke kan le sammen med Agnes
Reppler
Overalt hvor der er lykke, er der glæde ved vrøvl. Nietzsche
'Netop fordi der i humor er en skjult smerte, er der også en sympati"Kierkegaard
Kierkegaard mente at "Skal man finde en kristen her i verden, gå man ikke
helt galt i byen ved at lede efter en humorist."
Jeg holder ubeskriveligt meget af menneskene, især når de gør sig selv
latterlige, for jeg er menneskeven, men en endnu større ven af latteren, .
Søren Kierkegaard

Fra : Bo Warming

Dato : 24-11-08 02:14

> [...]
> nok.
>
> At latter har med polerne angst-aggression at gøre, fremgår af de stramme

Men er humor ikke virkelighedsflugt uden resultater - og oftest destruktiv
ligesom fornøjelsessex ikke har formeringssex resultater

"Den bedste humor går ud over vore fjender Sofokles

"AT LE er at elske andres ulykke, men med god samvittighed. Nietzsche

En bedre verden opnås når vi går efter bolden og udvider lykkekagen.

Sadistisk humor overfører sttatus fra A til B uden at øge produktion eller
andet gavnligt.

Heldigvis skaber humor også visdom

Fra : Bo Warming

Dato : 24-11-08 15:20

> [...]
> nok.
>
> At latter har med polerne angst-aggression at gøre, fremgår af de stramme

Men især handler humor om at føle sig hævet over den lattelige

TAK GUD AT JEG IKKE ER SOM TOSSEN/TOLDEREN/SYNDEREN= den grinagtigt komiske

Fra : Martin Larsen

Dato : 25-11-08 00:01

> [...]
>
> Men især handler humor om at føle sig hævet over den lattelige
>
> TAK GUD AT JEG IKKE ER SOM TOSSEN/TOLDEREN/SYNDEREN= den grinagtigt

Nogen påstår at det er vigtigt at have et humoristisk udsyn for at styrke
immunforsvaret og booste selvtilliden.
Vi burde måske have nogle flere muhamservitser.

Denne fra Knud Larsen var rigtig god:
"Hvilket minder mig om mullahen Nasruddin, som altid hævdede at månen var
langt vigtigere end solen, - for solen skinner om dagen hvor det alligevel
er lyst, mens månen skinner om natten."

Men det kan selvfølgelig virke lidt hovent at grine af tilbagestående
stenalder. - Hvem f*nden lukker de fjolser ind i DK?

Mvh
Martin

Fra : Bo Warming

Dato : 25-11-08 01:58

> [...]
> langt vigtigere end solen, - for solen skinner om dagen hvor det alligevel

At ræssonere om hvorvidt månen er vigtigst er VESTLIGT

Mullaher er til noget der udledes af koran - skyd dem ikke i skoene at
tænke selvstændigt og kreativt - det har Muhamed STRENGT FORBUDT DEM så det
domæne nærmer der sig aldrig

Det var heldigt at Damaskus-Bagdad regionen ved intertiens kraft fortsatte
LIDT KREATIVITET
*et århundred eller to* efter erobring af Islam så de ku være kustoder for
Arisotteles og nedskrive inderfolklore som 1001 nat og nedenstående

"Bort med hykleriet. Lyssky udsvævelser er ikke noget for mig. Jeg vil nyde
alt i fuldt dagslys" skrev en klog mellemøstlig intellektuel inden at Islam
havde fået gennemført sit forbud mod nytænkning (Abu Nawas 787-814) Han
lovpriste onani.
Oscar Wilde(1855-1900) levede i en tid med en vis lukkethed om sexspørgsmål,
og det fik ham til at påstå "Hvis alle udtrykte deres lyster åbent og frit,
ville verden blive forynget"
Men det var lidet sandsynligt, at det ville ske, idet selv de modigste var
bange for at indrømme, hvordan de virkelig var. Hvis forfølgelse af de
ikke-konforme var reglen, tilrådede Wilde som næstbedste løsning, at folk
skulle opleve tilfredsstillelsen ved at foregive og skjule, spille en
rolle, og gøre nar ad modstandere og kritikere. Det kom han i fængsel
for.(Theodore Zeldin "Det private livs historie. Samtid 1992.