Klimaet
Fra : Per Rønne

Dato : 21-11-08 12:43

Så sner det i København, 21. november.

Hvor mon den globale opvarmning bliver af?
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : hanzen

Dato : 21-11-08 13:04

> Så sner det i København, 21. november.
>
> Hvor mon den globale opvarmning bliver af?
> --
> Per Erik Rønne
> http://www.RQNNE.dk

I 1992 kom sneen allerede midt i oktober.
Så den globale varmluft har rykket vinteren en måned.
Eller måske er det fordi sommertiden er forlænget med 1 måned siden 92.
Så passer det jo fint sammen.
--
hilzen
hanzen

Fra : Isachsen

Dato : 21-11-08 13:15

hanzen wrote:

> I 1992 kom sneen allerede midt i oktober.
> Så den globale varmluft har rykket vinteren en måned.
> Eller måske er det fordi sommertiden er forlænget med 1 måned siden
> 92. Så passer det jo fint sammen.

Var det ikke Storm P. som, i de dager, da man var opptatt av
atomsprengningenes innflytelse på klimaet, lot en av sine figurer
uttale?: Været har ikke vært det samme siden man begynte med pil og bue.

Isachsen

Fra : Bruno Christensen

Dato : 21-11-08 19:40

On Fri, 21 Nov 2008 13:15:08 +0100, Isachsen wrote:

> Var det ikke Storm P. som, i de dager, da man var opptatt av
> atomsprengningenes innflytelse på klimaet, lot en av sine figurer
> uttale?: Været har ikke vært det samme siden man begynte med pil og bue.

Garanteret, bortset fra at Storm P, var død 10 år før det første
atomkraftværk opstod.

--
MVH
Bruno

Fra : Isachsen

Dato : 21-11-08 19:58

Bruno Christensen wrote:

> Garanteret, bortset fra at Storm P, var død 10 år før det første
> atomkraftværk opstod.

Nå, så må det ha vært en annen dansker, for jeg er nesten helt sikker
på, at replikken var på dansk den gang - for mange år siden - da jeg
leste den. Men den var god nok til å være storm-p'sk.

Isachsen

Fra : Martin Larsen

Dato : 21-11-08 20:57

"Isachsen" <tavekkorigi@setoinett> skrev i meddelelsen

> Nå, så må det ha vært en annen dansker, for jeg er nesten helt sikker på,
> at replikken var på dansk den gang - for mange år siden - da jeg leste
> den. Men den var god nok til å være storm-p'sk.

Dialogerne i dp er i sig selv Storm P'ske.
Storm P 1882 - 1949 har naturligvis kendt til atomsprængninger.

Første atomkraftværk på elnettet er 1954

Mvh
Martin

Fra : S. A. Thomsen

Dato : 21-11-08 13:33

On Fri, 21 Nov 2008 12:43:04 +0100, per@RQNNE.invalid (Per Rønne)
wrote:

>Så sner det i København, 21. november.
>
>Hvor mon den globale opvarmning bliver af?

Den er her på Fyn... Solen skinner fra en (næsten) skyfri himmel...

Fra : Martin Larsen

Dato : 21-11-08 13:36

""Per Rønne"" <per@RQNNE.invalid> skrev i meddelelsen
> Så sner det i København, 21. november.
>
> Hvor mon den globale opvarmning bliver af?

Hører det ikke hjemme i dk.videnskab.historie.lokalhistorie

Mvh
Martin

Fra : Sten Schou

Dato : 21-11-08 13:58

""Per Rønne"" <per@RQNNE.invalid> skrev i meddelelsen
> Så sner det i København, 21. november.
>
> Hvor mon den globale opvarmning bliver af?

Ssssshhhhhhh....ikke for højt, afgiftspakken, der angiveligt skal redde
kloden, er ikke færdig endnu.

Hilsen Sten

Fra : Jesper

Dato : 21-11-08 15:39

Per Rønne <per@RQNNE.invalid> wrote:

> Så sner det i København, 21. november.
>
> Hvor mon den globale opvarmning bliver af?

Bare rolig: DMI regner med at 2008 bliver det tredievarmeste år
nogensinde.
--
Jesper
A dollar in aid to the third world not spend on

Fra : Martin [TMM]

Dato : 21-11-08 15:56

Hej
Jesper wrote:
> Bare rolig: DMI regner med at 2008 bliver det tredievarmeste år
> nogensinde.

Og du ved med sikkerhed at det ikke ville have været det alligevel ?

/Martin

Fra : Jesper

Dato : 21-11-08 16:03

Martin [TMM] <tmm@_CUT_trutter.dk> wrote:

> Hej
>
> Og du ved med sikkerhed at det ikke ville have været det alligevel ?
>
> /Martin

Intet er sikkert, men det seneste årti har været så rekordvarmt, så er
det ved at være statistisk ret usandsynligt at det skulle være et
tilfælde.

Fra : Per Rønne

Dato : 21-11-08 16:10

> Intet er sikkert, men det seneste årti har været så rekordvarmt, så er
> det ved at være statistisk ret usandsynligt at det skulle være et
> tilfælde.

Det eneste der reelt er tvivlsomt er med hvilken styrke de enkelte
forhold, som forholdene på Solen, den kosmiske baggrundsstråling,
Jordens uregelmæssige bane om Solen og den humane kuldioxidudledning,
indgår i temperaturstigningen.

En afklaring heraf er dog på ingen måde uvigtig.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Jesper

Dato : 21-11-08 16:11

> [...]

> indgår i temperaturstigningen.
>
> En afklaring heraf er dog på ingen måde uvigtig.

Ganske rigtigt. Og koprutterne ligeså. Metan er en langt stærkere
drivhusgas end kuldioxid.

Fra : Per Rønne

Dato : 21-11-08 16:04

> Bare rolig: DMI regner med at 2008 bliver det tredievarmeste år
> nogensinde.

Det var vist en del varmere i såvel Kul som Perm ...
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Jens G

Dato : 21-11-08 16:08

On Fri, 21 Nov 2008 15:39:29 +0100, spambuster@users.toughguy.net
(Jesper) wrote:

>Bare rolig: DMI regner med at 2008 bliver det tredievarmeste år
>nogensinde.

Nogensinde?
Det "nogensinde" må da dække en begrænset tidsperiode så.

--
Jens G
Kan anbefale IP telefoni med http://www.everlove.dk.

Fra : Jesper

Dato : 21-11-08 16:09

Jens G <nospam061106@kabelmail.dk> wrote:

> Nogensinde?
> Det "nogensinde" må da dække en begrænset tidsperiode så.

OK, så længe tilbage som man kan måle.

Fra : ASKF

Dato : 22-11-08 14:43

Jesper ytrede sig i
<1iqrji3.12x0tx2uqybciN%spambuster@users.toughguy.net> med dette:

>OK, så længe tilbage som man kan måle.

Gælder heller ikke. Man kan faktisk måle ret langt tilbage i tiden.

Afgrænses det af den tid hvor man har målt temperaturen dagligt, har man
også problemet med at det faktisk kun er de sidste få årtier man har
sikre målinger for. Man mangler simpelt hen nok præcise målinger fra
tidligere til at kunne korrigere for urbaniseringsgraden, en faktor man
først i nyere tid er blevet opmærksom på.

Normalt taler DMI dog alligevel om en periode som starter i slutningen
af 1800-tallet.
--
Allan Stig Kiilerich Frederiksen
-Myron Tribus

Fra : Jesper

Dato : 22-11-08 15:49

ASKF <nospam@askf.dk> wrote:

> [...]
> først i nyere tid er blevet opmærksom på.
>
> Normalt taler DMI dog alligevel om en periode som starter i slutningen

Gennem iskerner mv er det faktisk muligt at se meget længere tilbage i
tiden.

Fra : ASKF

Dato : 22-11-08 18:02

Jesper ytrede sig i
<1iqtd8y.1ozcca8oj5tckN%spambuster@users.toughguy.net> med dette:

>Gennem iskerner mv er det faktisk muligt at se meget længere tilbage i
>tiden.

Iskernerne kan ikke bruges til at vurdere lokale klimavariationer i
Danmark.

Fra : Jesper

Dato : 22-11-08 18:36

ASKF <nospam@askf.dk> wrote:

> Jesper ytrede sig i
> <1iqtd8y.1ozcca8oj5tckN%spambuster@users.toughguy.net> med dette:

> Iskernerne kan ikke bruges til at vurdere lokale klimavariationer i
> Danmark.

Iskerneerne fortæller hvor meget CO2 der har været i atmosfæren og hvor
varmt der har været. Iltisotopsammensætningnen fortæller hvad
temperaturen og nedbøren har været og sågar hvorfra nedbøren er kommet
og dermed hvad den fremherskende vind har været. Og ja, derfor også hvad
temperaturerne har været i Danmark.