Fodgængerfelter - midterheller ....
Fra : Ukendt

Dato : 29-11-08 22:31

G'aften i hytterne

Foranlediget af en lille debat med brorskabet - kom vi til at tænke på

Nå rman nu nærmer sig en af de fodgængerovergange, hvor der er en
midterhelle ......

Og fodtussen er på vej fra venstre fortov ud mod midterhellen
(set derfra hvor "man" kommer)

Så skal man sågu da ikke stoppe ................... vej ? ;)

--
Jan_stevns

Fra : Mogens

Dato : 29-11-08 22:34

<jan_stevns> skrev i en meddelelse

> [...]
> (set derfra hvor "man" kommer)
> Så skal man sågu da ikke stoppe ................... vej ? ;)

For en 5-6 år siden blev jeg nærmest BLÆST af banen af Hr. Jan Stevns (for
nu at blive i det politiske miljø), idet jeg formastede mig til at svare, at
man bare kørte frem. Her hvor jeg bor nu, standser man ALTID, blot folk
_tænker_ på at gå over gaden. Jep, vi har go tid

Fra : Ukendt

Dato : 29-11-08 22:57

"Mogens" <nyhedsgrupperSLET@jubii.dk> skrev :

> [...]
>man bare kørte frem. Her hvor jeg bor nu, standser man ALTID, blot folk
>_tænker_ på at gå over gaden. Jep, vi har go tid

Der hvor du bor nu, er de jo også lidt underlige ;)

men - mit spørgsmål til gruppen er nu ganske oprigtigt ment - og
ikke defineret i færdselsloven ( af hvad jeg har kunnet hitte ...)

mht tid, må det godt være tralst ;)

--
Jan_stevns

Fra : Folmer Rasmussen

Dato : 29-11-08 22:47

On Sat, 29 Nov 2008 22:30:38 +0100, jan_stevns wrote:

>G'aften i hytterne
>
>Foranlediget af en lille debat med brorskabet - kom vi til at tænke på

>--

Må man ønske tillykke med debut'en.

> [...]

>(set derfra hvor "man" kommer)
>
>Så skal man sågu da ikke stoppe ................... vej ? ;)

Det skulle ikke være nødvendigt.

--

Venlig hilsen
Folmer

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 29-11-08 22:54

jan_stevns wrote in news:nvc3j41eoetgtde9mq6l08j7sr0jrhl04g@news.tele.dk:

> [...]
> (set derfra hvor "man" kommer)
> Så skal man sågu da ikke stoppe ................... vej ? ;)

Jeg havde spørgsmålet til teoriprøve. Samme situation. Jeg svarede at man
skulle stoppe for ham. Jeg havde 1 fejl i den teoriprøve ;)

Fra : Brian Lund

Dato : 30-11-08 06:36

> Jeg havde spørgsmålet til teoriprøve. Samme situation. Jeg svarede at man
> skulle stoppe for ham. Jeg havde 1 fejl i den teoriprøve ;)

Og det er netop fejlen, det gik min kørelærer nemligt meget op i!
Lidt afhængig af hvor tæt jeg er på ville jeg dog nok stoppe...

Brian

Fra : Claus Frørup

Dato : 30-11-08 06:53

Isang tao pinangalanan, jan_stevns nagsulat:

>G'aften i hytterne
>
>Foranlediget af en lille debat med brorskabet - kom vi til at tænke på

Ja,ja... bare giv mig skylden

> [...]
>(set derfra hvor "man" kommer)
>
>Så skal man sågu da ikke stoppe ................... vej ? ;)

Jeg siger nej. Det er to fodgængerfelter afbrudt af en midterhelle.
Så længe fodtudsen ikke er nået til midterhellen, er han ikke på vej
ud i det felt der ligger på din vejbane.
--
Dette er en signatur.

Læs den ikke.

Fra : Ukendt

Dato : 30-11-08 08:39

Claus Frørup <Claus@froerup.dk> skrev :

>Ja,ja... bare giv mig skylden

Du har jo så rigeligt at tage af ;)

Eller tænder du bare tågelyset for at markere at her kommer jeg ?

(Du ved, som nogen mener virker på motorvejen ?)

>Jeg siger nej. Det er to fodgængerfelter afbrudt af en midterhelle.
>Så længe fodtudsen ikke er nået til midterhellen, er han ikke på vej
>ud i det felt der ligger på din vejbane.

Siger du nej, til at man ikke skal stoppe ?

--
Jan_stevns

Fra : Claus Frørup

Dato : 30-11-08 18:48

Isang tao pinangalanan, jan_stevns nagsulat:

>Du har jo så rigeligt at tage af ;)
>
>Eller tænder du bare tågelyset for at markere at her kommer jeg ?

Jeg har `sgu ikke tåbelys.... nåhjo.. der er vist nok noget bagpå, men
kontakten er groet fast i slukket position.

>(Du ved, som nogen mener virker på motorvejen ?)

Ak ja... de stakkels fjolser, der ikke selv kan se hvor tåbeligt det
ser ud og oven i købet indikerer: "Her kommer jeg, og jeg aner ikke
hvad jeg laver, men jeg er skidesmart"

>Siger du nej, til at man ikke skal stoppe ?

Ihhhhh.... er du nu i det hjørne igen?

Idet jeg går ud fra at dit spørgende "vej ?" er resultatet af
mangelfuld hånd/øje ko-ordination eller evt. begyndende
alderdomssvækkelse og derfor skulle være stavet "vel ?" er svaret:
Nej....

ps.

Gnæk,gnæk
--
Dette er en signatur.

Læs den ikke.

Fra : Mogens

Dato : 30-11-08 21:22

"Claus Frørup" <Claus@froerup.dk> skrev i en meddelelse
> [...]

> Ak ja... de stakkels fjolser, der ikke selv kan se hvor tåbeligt det
> ser ud og oven i købet indikerer: "Her kommer jeg, og jeg aner ikke

Dét trick med tågelyset foran virker ikke mere - dét har
lastvognschaufførerne ødelagt for længst

Fra : Ukendt

Dato : 30-11-08 21:49

"Mogens" <nyhedsgrupperSLET@jubii.dk> skrev :

>Dét trick med tågelyset foran virker ikke mere - dét har
>lastvognschaufførerne ødelagt for længst

Hehe ... og satan's osse - nu har jeg tabte en marcipangris !

--
Jan_stevns

Fra : Ivan Madsen

Dato : 30-11-08 21:55

On Sun, 30 Nov 2008 21:49:15 +0100, jan_stevns wrote:

>Hehe ... og satan's osse - nu har jeg tabte en marcipangris !

så der kan blive endnu mere busfut (og vi fik Excellent i dag på vores
10 måneders hundehvalp - hurra! ) ))

Fra : Mogens

Dato : 01-12-08 21:25

> Hehe ... og satan's osse - nu har jeg tabte en marcipangris !

Jep, du troede sikkert, at din kommentar ville skabe den helt store debat.
Sorry - det var i de gode gamle dage

Fra : Claus Frørup

Dato : 30-11-08 22:09

Isang tao pinangalanan, Mogens nagsulat:

>"Claus Frørup" <Claus@froerup.dk> skrev i en meddelelse

>Dét trick med tågelyset foran virker ikke mere - dét har
>lastvognschaufførerne ødelagt for længst

Så _er_ der alligevel noget godt i lastvognchaufførere....Hva,hva,hva?

--
Dette er en signatur.

Læs den ikke.

Fra : Mogens

Dato : 01-12-08 21:26

> Isang tao pinangalanan, Mogens nagsulat:

> Så _er_ der alligevel noget godt i lastvognchaufførere....Hva,hva,hva?

Ja da - de flytter jo hele samfundet
tror de

Fra : Kent Glerup

Dato : 30-11-08 08:29

jan_stevns skrev:

> [...]
> (set derfra hvor "man" kommer)
>
> Så skal man sågu da ikke stoppe ................... vej ? ;)

Ikke hvis du kan passere helt uden gene for den som skal over, hvilket
det lyder til at du kan.

Men rart at høre at der i det mindste er folk som tænker over hvad disse
striber på vejen er til for. I vores lille vestjyske by vil jeg vurdere
at cirka 5-10% af bilisterne kender ti reglerne omkring fodgængerfelter.
Det er skræmmende at se hvordan folk bare blæser forbi børn/mødre med
barnevogne/ældre/osv som står og venter :(

/Kent Glerup

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 30-11-08 15:26

Kent Glerup <kent@glerupYEAH-olesenRIGHT.dk> wrote in

> [...]
> Det er skræmmende at se hvordan folk bare blæser forbi børn/mødre med
> barnevogne/ældre/osv som står og venter :(

Det er ret effektivt at tage et skridt ud på vejen - selvfølgelig ikke så
langt ud at man kommer i fare - og så se hvordan billisterne pludselig
opdager at de skal bremse. Selvfølgelig skal man kun gøre det i de
situationer hvor billisten har en chance for at nå at stoppe og hvor man
ikke risikerer at skabe en farlig situation for sig selv eller andre.

Mange billister er åbenbart ikke opmærksomme nok til at opdage en fodgænger
før vedkommende er ude på kørebanen.

Fra : Henning

Dato : 30-11-08 17:42

>Det er ret effektivt at tage et skridt ud på vejen - selvfølgelig ikke så
>langt ud at man kommer i fare - og så se hvordan billisterne pludselig

Køb en gammel barnevogn og skub den foran dig i stedet

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 30-11-08 18:12

Henning <no.mail@all.invalid> wrote in

> Køb en gammel barnevogn og skub den foran dig i stedet

Det ku være rigtig sjovt :)

Fra : Ukendt

Dato : 30-11-08 19:51

Henrik Stidsen <inbox@henrikstidsen.dk> skrev :

>Det ku være rigtig sjovt :)

Først hvis den er læsset godt tung, med murbrokker ......

--
Jan_stevns

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 30-11-08 21:22

jan_stevns wrote in news:44o5j4pfa066atvtm2cmlbo7ef691ubc63@news.tele.dk:

> Først hvis den er læsset godt tung, med murbrokker ......

Det er ondt overfor dem der skal rydde op bagefter ;)

Fra : Ove Kjeldgaard

Dato : 30-11-08 21:35

jan_stevns wrote:

>Først hvis den er læsset godt tung, med murbrokker ......

Jeg kom eller til at tænke på det sted i Speed hvor Sandra Bullock tromler en
barnevogn med (øl)dåser...

--
Med venlig hilsen, Ove Kjeldgaard
Ved e-mail svar: Skift ciffer ud med bogstav

Fra : Claus Frørup

Dato : 30-11-08 18:50

Isang tao pinangalanan, Henrik Stidsen nagsulat:

klip

>Mange billister er åbenbart ikke opmærksomme nok til at opdage en fodgænger
>før vedkommende er ude på kørebanen.

Det er da også tarveligt af dig, at forstyrre deres telefonsamtaler og
indtastninger på GPS'en.

--
Dette er en signatur.

Læs den ikke.

Fra : Leonard

Dato : 30-11-08 20:20

> Det er ret effektivt at tage et skridt ud på vejen - selvfølgelig

Jeg har endnu tilgode at opleve dem, der ikke standser pænt, når jeg
vipper stolen op på baghjulene og svinger forhjulene udover kantstenen.

Det virker faktisk ligeså godt, som da jeg kørte på MC og rakte begge
arme i vejret, når en blikspand lå helt oppe i baglygten

--
Leonard
Hellere komme forsent i dette liv end for tidligt til det næste ...

Fra : ShutEye

Dato : 04-12-08 01:43

> Jeg har endnu tilgode at opleve dem, der ikke standser pænt, når jeg
> vipper stolen op på baghjulene og svinger forhjulene udover kantstenen.

Haha. Ja jeg ville finde bremsen for sådan et trick :)

> Det virker faktisk ligeså godt, som da jeg kørte på MC og rakte begge
> arme i vejret, når en blikspand lå helt oppe i baglygten

Forresten rart at se dig tilbage her igen, hvor har du været?

Fra : Leonard

Dato : 04-12-08 18:02

ShutEye wrote:

> Forresten rart at se dig tilbage her igen, hvor har du været?

Tak, jeg har ikke været nogensteder, måtte bare lige droppe usenet i et
stykke tid, det tog for meget af min tid.

Fra : Mogens

Dato : 04-12-08 19:36

"Leonard" <piper28a@gmail.com> skrev i en meddelelse

> måtte bare lige droppe usenet i et stykke tid, det tog for meget af min
> tid.

Som du ser - dét problem er der ik' mere herinde :)

Fra : ShutEye

Dato : 05-12-08 00:17

> Tak, jeg har ikke været nogensteder, måtte bare lige droppe usenet i et
> stykke tid, det tog for meget af min tid.

Den kender jeg godt :)

Fra : Leonard

Dato : 30-11-08 11:37

> [...]
> (set derfra hvor "man" kommer)
>
> Så skal man sågu da ikke stoppe ................... vej ? ;)

Nej, så er det 2 forskellige felter og du er ikke på vej igennem det
fodgængeren er på vej til at krydse.
På en bred vej, hvor du kan køre gennem feltet uden at fodgængeren kan
nå at komme over i din halvdel, skal du heller ikke stoppe.
Står fodgængeren i din side af vejen skal du altid standse, hvis der er
det mindste tegn på at fodgængeren kunne tænkes at bevæge sig ud i
feltet.

Fra : Per

Dato : 30-11-08 15:04

> [...]
> (set derfra hvor "man" kommer)
>
> Så skal man sågu da ikke stoppe ................... vej ? ;)

Om der er helleanlæg eller ej har ingen betydning.

Du skal standse hvis det er nødvendigt - og ja det er et
vurderingsspørgsmål.

Færdselsloven.

§27

Stk. 7. Kørende, som nærmer sig et fodgængerfelt, der ikke er reguleret,
skal afpasse hastigheden således, at der ikke opstår fare eller ulempe for
gående, som befinder sig i feltet eller er på vej ud i dette. Den kørende
skal om nødvendigt standse for at lade de gående passere.

Mvh. Per

Fra : Ukendt

Dato : 30-11-08 19:52

"Per" <mesked@hotmail.com> skrev :

>Om der er helleanlæg eller ej har ingen betydning.

>Du skal standse hvis det er nødvendigt - og ja det er et
>vurderingsspørgsmål.

Og du overser lige præcis kernen i mit spørgsmål -

hellen

--
Jan_stevns

Fra : Per

Dato : 30-11-08 19:57

> Og du overser lige præcis kernen i mit spørgsmål -
>
> hellen

Ingen betydning - der gælder samme regler - som hvis hellen ikke var der.
§27, stk. 7

Bevares man har da mere tid når der er en helle, men det vil (måske) ikke
være nødvendigt at standse, fordi det tager fodgængeren længere tid at nå
over til din kørebanehalvdel.

Men hvis nu fx. en fodgænger løber over et fodgængerfelt med en helle i
midten, så tror jeg det vil være en god ide at standse op - hvis du ikke vil
skrives af en emsig betjent...

/ Per

Fra : Claus Frørup

Dato : 30-11-08 22:34

Isang tao pinangalanan, Per nagsulat:

>Ingen betydning - der gælder samme regler - som hvis hellen ikke var der.
>§27, stk. 7

Det er forkert.. Hellen gør at det betragtes som to fodgængerfelter og
man skal kun holde tilbage for dem der er på vej ud i det nærmeste
felt.

> [...]
>midten, så tror jeg det vil være en god ide at standse op - hvis du ikke vil

Den emsige betjent får en lang næse når hans overordnede ser hans
skriverier.
Jeg _har_ prøvet det.
Ved politigården i KBH er der sådan et fodgængeranlæg på
Hambrosgade/Otto Mønsteds plads.
http://maps.google.com/?ie=UTF8&ll=55.670232,12.573397&spn=0.000859,0.001872&t=h&z=19

Jeg kom kørende med min bus ad Hambrosgade og svingede til venstre ad
Otto Mønsteds plads. Den emsige betjent(3 knapper på skulderen)
befandt sig midt i det felt der ligger nærmest politigården, så jeg
standsede naturligvis ikke.

Han råbte og skreg, så jeg stoppede lidt længere henne efter jeg var
drejet. Jeg ville jo høre hvad han havde på hjertet.
Ud over fedt, var der temmelig meget gylle, som han mente var rimeligt
at hælde ud over mig.....
Det fandt jeg mig ikke i og gav ham igen af samme skuffe.
Resultatet, efter en masse palaveren, blev at jeg fik hans
tjenestenummer for at kunne klage over hans uberettigede opførsel.
Han skrev et bødeforlæg, som jeg straks rev i småstykker, medens jeg
oplyste at jeg glædede mig til at møde ham i retten.
Det er over 2 år siden det skete og jeg har endnu ikke fået en rykker
eller en indkaldelse til byretten.
Jeg tror han har smidt sin kopi af bødeforlægget i skraldespanden.
--
Dette er en signatur.

Læs den ikke.

Fra : Peter Dalgaard

Dato : 30-11-08 18:36

On Sun, 30 Nov 2008 17:11:42 +0000, Henrik Stidsen wrote:

> Henning <no.mail@all.invalid> wrote in

> Det ku være rigtig sjovt :)

....hvis ikke det var fordi nogen har for vane at gøre det med _rigtige_
barnevogne. Lissom om de skal prøve med storetåen om vandet er for koldt,
ikke?

Fra : alexbo

Dato : 30-11-08 20:45

<jan_stevns> skrev

> [...]
> (set derfra hvor "man" kommer)
> Så skal man sågu da ikke stoppe ................... vej ? ;)

Ikke ifølge nedenstående.

http://www.teoriundervisning.dk/pdf/huskeseddel.pdf

mvh
Alex Christensen