Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Langstidholdbarheden af negativer og dias
Fra : Flemming Thor Hansen

Dato : 25-07-01 20:34

Jeg har for nyligt opdaget at nogle af mine negativer, som 'kun' er 10-15 år
gamle er i temmelig ringe stand, mens alle mine dias (både monterede og
umonterede) som er op mod 20 år gamle stadig ser ud som nye. De har været
opbevaret sammen under samme klimatiske forhold. Negativerne har været opbevaret
i negativlommer.

Er det normalt at negativer kun holder sig 5-10 år mens dias holder meget
længere?

Hvad kan man gøre for at bevare sine negativer bedst muligt?

Flemming Thor Hansen
Fjern "no_spam " fra e-mail adressen ved e-mail svar
http://members.tripod.com/Flemming_Hansen
Billedgalleri på
http://community.webshots.com/user/flemmingthorhansen

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 25-07-01 22:02

Flemming Thor Hansen wrote:

> [...]
> opbevaret i negativlommer.
>

> Er det normalt at negativer kun holder sig 5-10 år mens dias holder meget

Næ - det burde nok snarre være omvendt, dit problem kan evt. skyldes, at
dine negativer ikke er blevet skyllet godt nok, så der sidder små rester
af fixer i emulisionen, hvis det er S/H negativ film som du selv har
fremkaldt, så kan årsagen også være du måske bor i et område med mange
mineraler i vandet, eller i København hvor de i mange år har klorer drikkevandet.

Hvis det er farvenegativfilm, som du har fået fremkaldt hos div.
fotohandlere, så kan det skyldes at der er brugt recirkuleret
skyllevand, det er propfyldt med alskens kemikalier, og det skyller slet
ikke filmens emulision rent nok til at sikre en lang arkiv holbarhed.

Jeg har over 30 år gamle S/H negativer og de står perfekt, men jeg kan
til gengæld oplyse, at jeg har registreret at diasrammer med anti newton
belægning har bleget nogle af mine dias, det er kun ganske lidt, det kan
anes ved at man kan se hvortil metalmasken har gået, og det skyldes ikke
lys, der er nemlig mange af dem der aldrig har været i en fremviser, de
har højst været fremme på et lysbord i kort tid.

Jeg har besluttet at jeg vil indscanne alle mine negativer og dias, og i
den forbindelse vil jeg ændre arkiveringsform, jeg er på udkig efter
nogle pergamentposer til formålet, de skal kunne rumme alle formater fra
24x36 op til og med 4x5", de skal være fremstillet til fotobrug af
syrefri pergament, der skal kun være et neg./dia i hver pose, og der
skal kunne skrives fill-navn på posen, på den måde kommer mit arkiv også
til at fylde væssentlig mindre.

Med venlig hilsen
Niels Riis Ebbesen

Fra : Flemming Thor Hansen

Dato : 26-07-01 09:19

Tak for svarene. Jeg vil være meget kritisk med, hvem som fremkalder mine film
fremover. De 'dårlige' negativer har været opbevaret i 'pergament' lommer. Men
det er måske også en del af årsagen?

Det er surt at konstatere, at alle negativerne med børnene som små er ved at gå
til grunde endnu inden de er blevet konfirmeret.

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 26-07-01 09:51

Flemming Thor Hansen wrote:

> Tak for svarene. Jeg vil være meget kritisk med, hvem som fremkalder
> mine film fremover. De 'dårlige' negativer har været opbevaret i
> 'pergament' lommer. Men det er måske også en del af årsagen?

Nej - mine S/H negativer er også opbevaret i Hama pergament lommer, som
man sætter ind i et ringbind, og de har ikke så meget som antydningen af
påvirkning efter 30 år.

> Det er surt at konstatere, at alle negativerne med børnene som
> små er ved at gå til grunde endnu inden de er blevet konfirmeret.

Jeg ville græde hvis det var mine negativer, der ikke var arkiv
holdbare, det er muligt at du kan redde de vigtigste negativer ved at
fixere og skylle dem om, men det er jo temmelig bøvlet, når de er
klippet ud. Prøv at kontakte filmproducenten for relvant information om
hvilken fixer du skal bruge, så du ikke kommer til at lave mere skade.

Du kan også skynde dig og scanne helle arkivet, men vær opmærksom på, at
der slet ikke er nogen garanti for hvor længe en hjemmebrændt CD-ROM kan holde.

Jeg bruger Kodak GOLD, og den ældste hjemmebrændte CD jeg har, nærmer
sig 10 år, og den fejler ikke noget, og jeg vil godt kunne leve med at
skulle kopierer mine CD'er med 15 - 20 år mellemrum.

Med venlig hilsen
Niels Riis Ebbesen

Fra : EGON STICH

Dato : 26-07-01 19:02

Flemming Thor Hansen <fth@nospam_post3.tele.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:9bkvlt0cuv6uunjsnnqb6oqgd5tlruag8k@4ax.com...
> [...]
at gå
> til grunde endnu inden de er blevet konfirmeret.

Jeg tror ikke, at man kan finde nogen, der har dårlige erfaringer i den
retning med pergamynlommer.
Dem kan man anse for sikre.

Hvis dine negativer virkelig er ved at gå til grunde, kan der jo intet ske
ved at vælge de vigtigste ud og fixerer dem en gang til samt skylle
forsvarligt. Det kan ikke gøre skaderne værre, men måske (sandsynligvis)
standse nedbrydningen.

MVH
Egon.

Fra : Flemming Thor Hansen

Dato : 27-07-01 20:21

Tak for de gode råd.
Jeg vil prøve om jeg kan få mit foretrukne fotolaboratorium til at give et
tilbud på den behandling.

Fra : Knud Nielsen

Dato : 25-07-01 22:32

> [...]
> i negativlommer.
>
> Er det normalt at negativer kun holder sig 5-10 år mens dias holder meget

Jeg har negativer, som har holdt i mere end 30 år uden problemer i
pergamentlommer i mørkekammeret. Er du sikker på at dine er tilstrækkelig
fiksererede/slutskyllede?

mvh
Knud Nielsen
kn@pc.dk
http://kn.cjb.net

Fra : EGON STICH

Dato : 26-07-01 07:04

Flemming Thor Hansen <fth@nospam_post3.tele.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:qc7ult0emgqu43ka5vl29sjjt4f77hbcga@4ax.com...
> [...]
> længere?
> Hvad kan man gøre for at bevare sine negativer bedst muligt?

Dårlig fixering? Dårlig udskyldning?
Endvidere har der været plastic negativlommer på markedet, som var agressive
overfor negativer.?
Måske er du offer for disse?

MVH
Egon.

Fra : Jørgen Angel

Dato : 26-07-01 08:11

Nu vi er ved emnet:
Nogle af mine gamle negativer har fået runde pletter. Negativerne er
opbevaret i pergamentlommer. Jeg gætter på det er en form for bakterier.
Prøv at se et eksempel her
http://www.angel.dk/various/Pages/GenesisC_08.html

Hvad siger I? Kan man gøre noget?

Med venlig hilsen
Jørgen Angel

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 26-07-01 09:59

Jørgen Angel wrote:

> Nu vi er ved emnet:
> Nogle af mine gamle negativer har fået runde pletter. Negativerne er
> opbevaret i pergamentlommer. Jeg gætter på det er en form for bakterier.

Det er nok snarre svampe der lever af gelatinen i emulisionen, der er
for høj luftfugtighed, der hvor du opbevarer dine negativer.

> Hvad siger I? Kan man gøre noget?

Det bør være muligt at stoppe angrebet, ved at placere arkivet et ultra
tørt sted, du kan nok ikke redde de negativer hvor skaden er sket, da
svampene har nedbrudt og spist emulisionen, og det gør at sølvkornene
ikke er fastholdt af noget i det pågældne område.

Med venlig hilsen
Niels Riis Ebbesen

Fra : Jørgen Angel

Dato : 26-07-01 11:52

info@niels-ebbesen.net,Ny-Internet writes:
>Det er nok snarre svampe der lever af gelatinen i emulisionen, der er
>for høj luftfugtighed, der hvor du opbevarer dine negativer.

Det var det jeg regnede med. Negativerne har stået i mine forældres kælder
i 15 år fordi ingen var interesserede i mine gamle billeder - før nu. Så
nu er negativerne "kommet ind i varmen".
Men du mener ikke det bliver værre nu de står tørt?

Jørgen

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 26-07-01 12:33

Jørgen Angel wrote:

> [...]
> nu er negativerne "kommet ind i varmen".
> Men du mener ikke det bliver værre nu de står tørt?

Alle organismer også svampe og bakterier er afhængig af vand, og de
tåler ikke udtøring, men mange af dem er istand til at indkabsle sig i
en dvale form, som tåler mange årtiers udtøring, og de vågner så op igen
hvis den rette luftfugtighed kommer til stede.

Det smarte ville nok være, hvis man kunne pakke alle lommerne med
negativer i pakke og få den bestrålet, det ville effektivt dræbe alle
kim, sporer og bakterier i dvaleform, og det sikrer at de ikke kan
genoptage deres skadelige aktiviteter.

Du kan jo undersøge om du kan få et af de firmaer, der steriliserer
krydderier og engangs artikler til hospitaler, til at udføre opgaven.

Med venlig hilsen
Niels Riis Ebbesen

Fra : Bernd Möller

Dato : 26-07-01 13:05

Hej,

> Du kan jo undersøge om du kan få et af de firmaer, der steriliserer
> krydderier og engangs artikler til hospitaler, til at udføre opgaven.

Kraftigt UV lys skulle også hjælpe mod svampeangreb. Men hvor man får en
sådan lyskilde og om filmens basematerial kan holde til det, ved jeg ikke.

Venlig hilsen

Bernd Möller

(Har selv tabt 5 års arbejde i form af negativer og dias ved en
oversvømmelse)

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 26-07-01 17:01

"Bernd Möller" wrote:

> Kraftigt UV lys skulle også hjælpe mod svampeangreb. Men hvor man får en
> sådan lyskilde og om filmens basematerial kan holde til det, ved jeg ikke.

Det dur ikke, da UV-lys også nedbryder den acetat som filmens
basismateriale består af.

Med venlig hilsen
Niels Riis Ebbesen

Fra : Jørgen Angel

Dato : 26-07-01 12:58

> [...]
>negativer i pakke og få den bestrålet, det ville effektivt dræbe alle
>kim, sporer og bakterier i dvaleform, og det sikrer at de ikke kan

Sjovt du nævner det. Min kone var inde på det (hun er tidligere laborant).
Nu har hun med radioaktivitet at gøre (til forskning, diagnostisering
osv.) Måske var det en ide at nuke hele balladen? Nå, det er meget streng
kontrol med den slags stoffer så det lader sig nok ikke gøre. Mern hun
forslog faktisk en af de der sterilkabiner de har visse steder.
Hvis man nu skulle lege lidt med tanken, skal hver strimmel så tages ud
eller kan man stille et helt ringbind til behandling?
Hvad er det de bruger på krydderipakkerierne? Er det noget radioaktivt?

Jørgen

Fra : N/A

Dato : 26-07-01 13:05

Fra : Jørgen Angel

Dato : 26-07-01 13:26

Nå ja, nu husker jeg hvorfor jeg mente det var uoverkommeligt. For så
skulle hver film jo lægges ud til bestråling. Og med 12 ringbind bliver
det jo en livstidsstilling.

Det der med krydderipakkerierne var måske en mere farbar vej. Nogen der
ved mere om det?

Jørgen

Fra : Jørgen Angel

Dato : 26-07-01 13:23

dsl33687a@post.cybercity.dk,Ny-Internet writes:
>Kraftigt UV lys skulle også hjælpe mod svampeangreb. Men hvor man får en
>sådan lyskilde og om filmens basematerial kan holde til det, ved jeg ikke.
Jeg tror faktisk det var lyset min kære hustru tænkte på. Og man skal være
rasende varsom med det lys. Det slår jo også ens egne, nødvendige
baktusser osv ihjel.
Men ved nogen om filmen kan tåle det?

Jørgen

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 26-07-01 16:59

Jørgen Angel wrote:

> Hvad er det de bruger på krydderipakkerierne? Er det noget radioaktivt?

Den kilde der bruges til bestråling af krydderier og hospitalsartikler
er som regel en Koboltisotop, og den er kraftig nok til at den kan
sagten klare et helt ringbind negativer i et hug - det er nok bare et
spørgsmål om den skal 1 eller 5 minutter.

Og den efterlader jo ikke noget radioaktivitet i det materiale der er
blevet bestrålet, så det er kun selve processen der er farlig, men det
har dem der foretager den form for sterilisering fuldstændig tjek på.

Med venlig hilsen
Niels Riis Ebbesen

Fra : Jørgen Angel

Dato : 26-07-01 17:14

Det er dog imponerende havd du ved, Niels. Jeg vol så holde mig fra lys -
og tale med fruen om koboltisotoperne. Måske ved hun noget.
Tak for dit info!!

Jørgen

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 26-07-01 18:08

Jørgen Angel wrote:

> Det er dog imponerende havd du ved, Niels. Jeg vol så holde mig fra lys -
> og tale med fruen om koboltisotoperne. Måske ved hun noget.

Selv en alm. husmor ved da, at det er UV-strålerne i solyset der
nedbryder hendes gardiner, så den viden er da ikke så impornerende.

Hvis din hustru arbejder med radioaktiv bestråling, så kunne det være
meget interessant at høre hendes vurdering af ideen. Der er mange, bl.a.
lokalhistoriske arkiver, som kæmper en brav kamp for bevaring af gamle
negativer, og de lider ofte af skavankerne efter dårlig opbevaring.

Med venlig hilsen
Niels Riis Ebbesen

Fra : Jørgen Angel

Dato : 27-07-01 07:32

info@niels-ebbesen.net,Ny-Internet writes:
>Hvis din hustru arbejder med radioaktiv bestråling, så kunne det være
>meget interessant at høre hendes vurdering af ideen.

Min elskede hustru har holdt et lille foredrag for mig om emnet
koboltisotoper. Som sædvanlig når hun forsøger at forklare mig om de
højere videnskaber forstår jeg ikke halvdelen. Men så meget forstod jeg,
at der findes flere typer koboltisotoper. Dem hun har med at gøre er meget
svage.
Jeg har fået navnet på en vidende mand som jeg vil kontakte.
Men hvis lokalhistoriske arkiver, museer osv. har problemer, mon så ikke
de har prøvet alle de løsninger der er?

Jørgen

Fra : Niels Svendsen

Dato : 27-07-01 23:42

Egentlig burde løsningen nok være som når man langtids-opbevarer film før
brug, kom dem i en lufttæt æske/kasse, og frys dem.
??

--
Niels W. Svendsen
Baltorpvej 173, 2. tv.

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 28-07-01 00:44

Niels Svendsen wrote:

> Egentlig burde løsningen nok være som når man langtids-opbevarer film før
> brug, kom dem i en lufttæt æske/kasse, og frys dem.
> ??

Jeg har faktisk overvejet at gå ned til den lokale slagter, og få ham
til at vaccumpakke mine negativlommer, i pakker af en 50 - 100 ark, men
min erfaring siger mig, at jeg indimellem skal bruge enkelte af
negativerne, så det er ikke så hensigtsmæssigt - det kan evt. svare sig,
når de allesammen er blevet indscannet.

Med venlig hilsen
Niels Riis Ebbesen

Fra : Jørgen Angel

Dato : 28-07-01 06:41

niels.svendsen@mail.dk,Ny-Internet writes:
>Egentlig burde løsningen nok være som når man langtids-opbevarer film før
>brug, kom dem i en lufttæt æske/kasse, og frys dem.

Mange organismer dør ikke af at komme i fryseren, de bliver bare "sat på
hold", udvikler sig ikke eller meget langsomt. Derfor skal madvarer der
har været i fryseren tilberedes/spises kort efter de er tøet op. Nogle
organismer udvikler sig nærmest eksplosivt når de bliver tøet op - som om
de skal indhente det de har forsømt ved at ligge i dvale.

Jørgen