/ Forside / Interesser / Fritid / Biler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Biler
#NavnPoint
dova 36582
alimak 21895
EA_HS 19179
refi 16217
transor 15483
Cortina01 14584
pallenoc 13678
3773 13117
geu 12469
10  Nordsted1 11856
Sådan får du bilruden tøet op
Fra : .°o.O Thomas O.o°.


Dato : 24-11-08 13:55

http://fpn.dk/motor/bil/article1523199.ece

Varmt vand er altså den bedste løsing jf. Jyllandsposten.

Hvor stor er risikoen for at ødelægge ruden, hvis man har et stenslag eller
en "løber" i forruden, ved at hælde varmt vand på den når den er dækket af
is?

--
MVH Thomas
http://www.sjovevarer.dk - få overstået JULEGAVERNE i en fart
http://www.mobil-navigation.dk - få din mobil til at navigere med GPS


 
 
Jesper Thomsen (24-11-2008)
Kommentar
Fra : Jesper Thomsen


Dato : 24-11-08 14:01


".°o.O Thomas O.o°." <flash4@it.invalid> wrote in message
news:gge86g$s08$1@aioe.org...
> http://fpn.dk/motor/bil/article1523199.ece
>
> Varmt vand er altså den bedste løsing jf. Jyllandsposten.
>
> Hvor stor er risikoen for at ødelægge ruden, hvis man har et stenslag
> eller en "løber" i forruden, ved at hælde varmt vand på den når den er
> dækket af is?
>
> --
> MVH Thomas
> http://www.sjovevarer.dk - få overstået JULEGAVERNE i en fart
> http://www.mobil-navigation.dk - få din mobil til at navigere med GPS
>

Jeg har gjort det i flere år nu - og jeg har stort set altid en revne
og/eller et stenslag i ruden et eller andet sted (60.000 km motorvejskørsel
koster) - og ingen problemer i den retning. Har aldrig oplevet at ruden er
revnet eller sprunget pga varmt vand.

Dog skal man lige overveje det hvis det fryser mere end 5 grader! Vandet når
at fryse igen inden ruden er varm, og så har du balladen med frosne viskere
og isklumper på ruderne....

/J


winddiesel (24-11-2008)
Kommentar
Fra : winddiesel


Dato : 24-11-08 06:51

On 24 Nov., 14:01, "Jesper Thomsen" <jnt@@thomsen.mail.dk> wrote:
> ".°o.O Thomas O.o°." <fla...@it.invalid> wrote in messagenews:gge86g$s08$1@aioe.org...
>
> >http://fpn.dk/motor/bil/article1523199.ece
>
> > Varmt vand er altså den bedste løsing jf. Jyllandsposten.
>
> > Hvor stor er risikoen for at ødelægge ruden, hvis man har et stenslag
> > eller en "løber" i forruden, ved at hælde varmt vand på den når den er
> > dækket af is?
>
> > --
> > MVH Thomas
> >http://www.sjovevarer.dk- få overstået JULEGAVERNE i en fart
> >http://www.mobil-navigation.dk- få din mobil til at navigere med GPS
>
> Jeg har gjort det i flere år nu - og jeg har stort set altid en revne
> og/eller et stenslag i ruden et eller andet sted (60.000 km motorvejskørsel
> koster) - og ingen problemer i den retning. Har aldrig oplevet at ruden er
> revnet eller sprunget pga varmt vand.
>
> Dog skal man lige overveje det hvis det fryser mere end 5 grader! Vandet når
> at fryse igen inden ruden er varm, og så har du balladen med frosne viskere
> og isklumper på ruderne....
>
> /J


Thorbjørn Ravn Ande~ (24-11-2008)
Kommentar
Fra : Thorbjørn Ravn Ande~


Dato : 24-11-08 17:21

Jesper Thomsen skrev:

> Dog skal man lige overveje det hvis det fryser mere end 5 grader! Vandet
> når at fryse igen inden ruden er varm, og så har du balladen med frosne
> viskere og isklumper på ruderne....

Kræver det ikke bare MERE varmt vand?

Det må vel kunne lade sig gøre?
--
Thorbjørn Ravn Andersen "...plus... Tubular Bells!"

Klaus G. (24-11-2008)
Kommentar
Fra : Klaus G.


Dato : 24-11-08 17:29

> Kræver det ikke bare MERE varmt vand?
Enig. Der bliver altså brugt for lidt vand så. En mellemstor vandkande har
nemt kunne optø alle mine ruder om vinteren. Bor man i Norge og
har -30grader så er det en anden sag :)


--
Klaus G. // Seth-Enoch // SukkerFri
www.seth-enoch.dk/gallery



winddiesel (24-11-2008)
Kommentar
Fra : winddiesel


Dato : 24-11-08 06:51

On 24 Nov., 13:54, .°o.O Thomas O.o°. <fla...@it.invalid> wrote:

> Hvor stor er risikoen for at ødelægge ruden, hvis man har et stenslag eller
> en "løber" i forruden, ved at hælde varmt vand på den når den er dækket af
> is?

Min flækkede, da jeg hældte kold vand på og ruden var varm - en varm
sommerdag - da jeg skulle vaske bilen... kvassssssss.... PIS sagde
han...

Klaus G. (24-11-2008)
Kommentar
Fra : Klaus G.


Dato : 24-11-08 17:19

> Varmt vand er altså den bedste løsing jf. Jyllandsposten.
>
> Hvor stor er risikoen for at ødelægge ruden, hvis man har et stenslag
> eller en "løber" i forruden, ved at hælde varmt vand på den når den er
> dækket af is?
Glas har størst risiko ved at revne hvis det er varmt og bliver nedkølet og
ikke omvendt.

Jeg har aldrig oplevet problemer. Jeg bruger dog heller ikke vand som er
varmere end at jeg nemt kan have fingrene i det. Indtil videre har alm.
koldt vand fra hanen været rigeligt. Men begyndet det at nærme sig de
10minus grader, så skal der varmt vand til.


--
Klaus G. // Seth-Enoch // SukkerFri
www.seth-enoch.dk/gallery



Tom (24-11-2008)
Kommentar
Fra : Tom


Dato : 24-11-08 17:28


".°o.O Thomas O.o°." <flash4@it.invalid> skrev i en meddelelse
news:gge86g$s08$1@aioe.org...
> http://fpn.dk/motor/bil/article1523199.ece
>
> Varmt vand er altså den bedste løsing jf. Jyllandsposten.
>
> Hvor stor er risikoen for at ødelægge ruden, hvis man har et stenslag
> eller en "løber" i forruden, ved at hælde varmt vand på den når den er
> dækket af is?

Har også gjort det i mange år, uden at ruden er sprunget af den grund.
MEN ruden er da revnet i begge sider efter at kold luft fra aircon (0°C) er
pustet op på en sommervarm rude......så jeg vil sige...at det gamle trick
med en skraber af kunststof (og ikke metal) er måske det bedste...da den
heller ikke ridser ruden.

--
Tom



HB (24-11-2008)
Kommentar
Fra : HB


Dato : 24-11-08 17:34


".°o.O Thomas O.o°." <flash4@it.invalid> skrev i meddelelsen
news:gge86g$s08$1@aioe.org...
> http://fpn.dk/motor/bil/article1523199.ece
>
> Varmt vand er altså den bedste løsing jf. Jyllandsposten.
>
> Hvor stor er risikoen for at ødelægge ruden, hvis man har et stenslag
> eller en "løber" i forruden, ved at hælde varmt vand på den når den er
> dækket af is?

Jeg har altid brugt varmt vand uden nogen form for problemer. Hvis det
bliver under 5 graders frost skal det bare gentages en ekstra gang og på
forruden lader jeg viskeren køre på nivaeu 1 så er der næsten igen is
tilbage bagefter.

--
/HB


Kim Eichen (24-11-2008)
Kommentar
Fra : Kim Eichen


Dato : 24-11-08 22:41


".°o.O Thomas O.o°." <flash4@it.invalid> wrote in message
news:gge86g$s08$1@aioe.org...
> http://fpn.dk/motor/bil/article1523199.ece
>
> Varmt vand er altså den bedste løsing jf. Jyllandsposten.

Tjaa, jeg tænder for varmen i forruden (der er altså også noget godt ved
mondeo'er

>
> Hvor stor er risikoen for at ødelægge ruden, hvis man har et stenslag
> eller en "løber" i forruden, ved at hælde varmt vand på den når den er
> dækket af is?
>
> --
> MVH Thomas
> http://www.sjovevarer.dk - få overstået JULEGAVERNE i en fart
> http://www.mobil-navigation.dk - få din mobil til at navigere med GPS
>


Klaus G. (24-11-2008)
Kommentar
Fra : Klaus G.


Dato : 24-11-08 22:49

> Tjaa, jeg tænder for varmen i forruden (der er altså også noget godt
> ved mondeo'er
Ja, lige indtil den skal skiftes. Så vrider mulvarpeskinnet sig godt nok :)


--
Klaus G. // Seth-Enoch // SukkerFri
www.seth-enoch.dk/gallery



Mogens (24-11-2008)
Kommentar
Fra : Mogens


Dato : 24-11-08 22:53

"Klaus G." <klaus_godt@hotmail.com> skrev i en meddelelse
news:492b212e$0$90263$14726298@news.sunsite.dk...

> Ja, lige indtil den skal skiftes. Så vrider mulvarpeskinnet sig godt nok

Nøh, den æder glasforsikringen da...
(koster INTET i årlig tillægspræmie)



Tom (25-11-2008)
Kommentar
Fra : Tom


Dato : 25-11-08 18:56


"Mogens" <nyhedsgrupperSLET@jubii.dk> skrev i en meddelelse
news:2nFWk.4365$U5.32605@newsb.telia.net...
> "Klaus G." <klaus_godt@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> news:492b212e$0$90263$14726298@news.sunsite.dk...
>
>> Ja, lige indtil den skal skiftes. Så vrider mulvarpeskinnet sig godt nok
>
> Nøh, den æder glasforsikringen da...
> (koster INTET i årlig tillægspræmie)

men så får man vel heller ikke en kaskoforsikring til 3300 Kr årligt?

--
Tom



Kim Eichen (25-11-2008)
Kommentar
Fra : Kim Eichen


Dato : 25-11-08 21:54


"Tom" <christensen@bigfoot.com> wrote in message
news:492c3c27$0$15885$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
>
> "Mogens" <nyhedsgrupperSLET@jubii.dk> skrev i en meddelelse
> news:2nFWk.4365$U5.32605@newsb.telia.net...
>> "Klaus G." <klaus_godt@hotmail.com> skrev i en meddelelse
>> news:492b212e$0$90263$14726298@news.sunsite.dk...
>>
>>> Ja, lige indtil den skal skiftes. Så vrider mulvarpeskinnet sig godt nok
>>
>> Nøh, den æder glasforsikringen da...
>> (koster INTET i årlig tillægspræmie)
>
> men så får man vel heller ikke en kaskoforsikring til 3300 Kr årligt?

Tjaa, jeg har kasko og glasforsikring og betaler lidt over 3000 kr. årligt
og jeg bor på Frederiksberg som ikke just er det billigste sted at bo rent
forsikringsmæssigt.

>
> --
> Tom
>
>


Tom (25-11-2008)
Kommentar
Fra : Tom


Dato : 25-11-08 18:57


"Kim Eichen" <eichen@FJERNruc.dk> skrev i en meddelelse
news:ggf713$1ic0$1@newsbin.cybercity.dk...
>
> ".°o.O Thomas O.o°." <flash4@it.invalid> wrote in message
> news:gge86g$s08$1@aioe.org...
>> http://fpn.dk/motor/bil/article1523199.ece
>>
>> Varmt vand er altså den bedste løsing jf. Jyllandsposten.
>
> Tjaa, jeg tænder for varmen i forruden (der er altså også noget godt
> ved mondeo'er

tjo, når det virker. På min mondeo er der kun ca. 10% tilbage som virker,
resten er sprunget :(

--
Tom



Fly Christensen (26-11-2008)
Kommentar
Fra : Fly Christensen


Dato : 26-11-08 05:36

On Tue, 25 Nov 2008 18:56:36 +0100, "Tom" <christensen@bigfoot.com>
wrote:

[snip]
>> Tjaa, jeg tænder for varmen i forruden (der er altså også noget godt
>> ved mondeo'er
>
>tjo, når det virker. På min mondeo er der kun ca. 10% tilbage som virker,
>resten er sprunget :(

Er det så ikke på tide at få et stenslag?

Fly

Tom (26-11-2008)
Kommentar
Fra : Tom


Dato : 26-11-08 20:43


"Fly Christensen" <x_nospam_x@gmx.net> skrev i en meddelelse
news:4hkpi4d1rgqcqbij23oe10vd79f9nvtu33@4ax.com...
> On Tue, 25 Nov 2008 18:56:36 +0100, "Tom" <christensen@bigfoot.com>
> wrote:
>
> [snip]
>>> Tjaa, jeg tænder for varmen i forruden (der er altså også noget godt
>>> ved mondeo'er
>>
>>tjo, når det virker. På min mondeo er der kun ca. 10% tilbage som virker,
>>resten er sprunget :(
>
> Er det så ikke på tide at få et stenslag?

Har ingen glasforsikring :(

--
Tom



Fly Christensen (27-11-2008)
Kommentar
Fra : Fly Christensen


Dato : 27-11-08 06:12

On Wed, 26 Nov 2008 20:43:07 +0100, "Tom" <christensen@bigfoot.com>
wrote:


>>
>> Er det så ikke på tide at få et stenslag?
>
>Har ingen glasforsikring :(

Ædes et stenslag ikke af din kaskoforsikring?

Fly

Tom (27-11-2008)
Kommentar
Fra : Tom


Dato : 27-11-08 19:59


"Fly Christensen" <x_nospam_x@gmx.net> skrev i en meddelelse
news:qvasi49aq45c3ss6ejtcbd2ao8o02e31iq@4ax.com...
> On Wed, 26 Nov 2008 20:43:07 +0100, "Tom" <christensen@bigfoot.com>
> wrote:
>
>
>>>
>>> Er det så ikke på tide at få et stenslag?
>>
>>Har ingen glasforsikring :(
>
> Ædes et stenslag ikke af din kaskoforsikring?

desværre

--
Tom



René Løweneck (26-11-2008)
Kommentar
Fra : René Løweneck


Dato : 26-11-08 10:30

Hej Kim !

> Tjaa, jeg tænder for varmen i forruden (der er altså også noget godt
> ved mondeo'er

Det gør jeg også og det plejer da at hjælpe ganske gevaldigt )) (min er
ganske vist ikke en Mondeo)



--
Med venlig hilsen

René Løweneck
http://www.loweneck.dk/rene/default.asp?PG=51
Land Rover Discovery II TD5 - The best 4x4xfar


Jens C. Hansen (26-11-2008)
Kommentar
Fra : Jens C. Hansen


Dato : 26-11-08 11:40

..°o.O Thomas O.o°. wrote:
> http://fpn.dk/motor/bil/article1523199.ece
> Varmt vand er altså den bedste løsing jf. Jyllandsposten.
>
> Hvor stor er risikoen for at ødelægge ruden, hvis man har et stenslag
> eller en "løber" i forruden

Jeg har i flere år også brugt at hælde lunkent eller varmt vand på, for
at få ruderne afiset eller måske bare afdugget, fordi det går utrolig
meget hurtigere end at varme dem op med varmeapparat eller andet (og de
fleste varmestriber i min bagrude er desuden sprunget).
Ruderne har det stadig fint.
Man skal dog som nævnt huske at bruge viskerne kort efter, ellers fryser
vandet bare til is hvis luften udenfor stadig er under frysepunktet.

Jeg har dog ingen stenslag eller revner i ruderne, så hvorvidt det
påvirker sådanne, skal jeg ikke kunne sige.

Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177554
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408852
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste