Hey
Jeg smed bilen* til det lokale VW værksted her i torsdags og hentede
den i dag. Jeg skulle have skiftet selen i højre side, der blev ved
med at låse, og samtidig bad jeg om et olieskift samt om et
bremsetjek, da jeg synes, at det var begyndt at virke noget blød i det
ifht. noget tidligere.
2km efter afhentning i dag opdager jeg, at bremsen stadig er blød som
smør. Det skal siges, at jeg umiddelbart godt kan bremse helt op selv
på de stejle veje hernede, men f.eks. under stilstand kan jeg jokke
bremsen helt i bund, så de siger klonk ud at bruge alle benkræfter.
Dertil kommer, at parkeringsbremsen kan trækkes helt op over sidste
'hak' uden de store problemer, og den skal umiddelbart trækkes noget
længere op (helt op til 2. sidste 'hak' ud af 7-8 'hak') end f.eks.
for 1-2 måneder siden for at låse bilen (ved ikke, om parkeringsbremse
og fodbremse hænger sammen anyway!).
Forhandleren oplyste, at han havde skiftet en ABS bremsesensor, og at
alle bremser var tjekket ved skiver etc. (han havde dog ikke kørt en
tur i den, hvorved han ville have opdaget 'mit' problem, men sådan er
tingene bare hernede!).
Som tidligere nævnt, så kører vi til Danmark nu på torsdag, så alt
skal være i tip top (det skal de nu alligevel, men 2x2.500,- km skal
man nok ikke tage for let på).
Jeg har en aftale med ham om at han får den mandag morgen og kigger på
den med det samme. Men har i fantastisk kloge mennesker (ikke ironi!)
et bud på, hvad det kan være? Hvad man kan bede ham om at holde øje
med?
Som grundregel, er vi så ikke enige om, at den gamle kørelærer smøre
med 2-3 step på bremsen i stilstand, og så skal den være hård som sten
også gælder for min bil*?
Andre holdninger?
* VW Passat Combi, 4WD, automatgear, fra ultimo 2005, 45.000km
Mange gode hilsner
Bo Kamp Dudek
www.familiendudek.dk