if
Fra : hehe

Dato : 25-07-01 20:08

Hej jeg har lavet en 'if' statement hvor tekststrengen skal indeholde '_'

if (strstr($file1, '_'))

Hvordan kan jeg så tilføje at den ikke må indeholde '+'???

Fra : Henrik Hansen

Dato : 25-07-01 20:26

"hehe" <clark@cool.dk> wrote:

> Hej jeg har lavet en 'if' statement hvor tekststrengen skal indeholde '_'
>
> if (strstr($file1, '_'))
>
> Hvordan kan jeg så tilføje at den ikke må indeholde '+'???

if (!strstr($file1, '+'))

tjekker om $file1 ikke indeholder et + (noter dig ! foran en funktion
betyder NOT).

Jeg ved ikke om det er smart nok for alle, måske anders har et par
fremmed ord om det? :=)

--
Henrik Hansen

Fra : Jonas Delfs

Dato : 25-07-01 20:31

"Henrik Hansen" <hh@mailserver.dk> skrev i en meddelelse

> if (!strstr($file1, '+'))
>
> Jeg ved ikke om det er smart nok for alle,

Det tør jeg næsten garantere. :)
Funktionen forstår jo ikke regulære udtryk, så den er hurtig. Og da det er
et tegn er det også helt fint med den case-insensitive.

> måske anders har et par
> fremmed ord om det? :=)

Sikkert :))

--
Mvh./Best Regards
Jonas Delfs, http://delfs.dk

Fra : Jonas Delfs

Dato : 25-07-01 20:27

"hehe" <clark@cool.dk> skrev i en meddelelse

> if (strstr($file1, '_'))
>
> Hvordan kan jeg så tilføje at den ikke må indeholde '+'???

if (strstr($file1, '_') && !strstr($file1, '+'))

Fra : Jens Pedersen

Dato : 25-07-01 20:45

> if (strstr($file1, '_'))
>
> Hvordan kan jeg så tilføje at den ikke må indeholde '+'???

Jeg vil tro, det kan gøres ved
if(strstr($file1,'_') AND !strstr($file1,'+'))

--
Jens Pedersen

Fra : Jonas Delfs

Dato : 25-07-01 21:07

"Jens Pedersen" <jensq@lavasoft.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg vil tro, det kan gøres ved
> if(strstr($file1,'_') AND !strstr($file1,'+'))

Hvad adskiller dit svar fra mit, rent funktionsmæssigt?

Fra : Jens Pedersen

Dato : 25-07-01 22:58

> Hvad adskiller dit svar fra mit, rent funktionsmæssigt?

Intet. Men der er et eller andet galt med mit Outlook Express. Posten, jeg
skrev, blev først synlig i gruppen ca. en halv time efter, jeg havde sendt
den.
Altså - da jeg skrev ovenstående post, var der overhovet ingen replies på
hovedspørgsmålet

--
mvh.
Jens Pedersen

Fra : Jonas Delfs

Dato : 25-07-01 23:07

> Intet.

Nemlig.

> Men der er et eller andet galt med mit Outlook Express. Posten, jeg
> skrev, blev først synlig i gruppen ca. en halv time efter, jeg havde sendt
> den.

Enten har den ligget i Udbakke eller os er det nyhedsserveren der har været
problemer med. Men ok.

Fra : Martin Mouritzen

Dato : 26-07-01 12:00

On Thu, 26 Jul 2001 00:07:07 +0200, "Jonas Delfs"
<jonas@nospam.delfs.dk> wrote:

>Enten har den ligget i Udbakke eller os er det nyhedsserveren der har været
>problemer med. Men ok.

Der er vel ingen der forhindrer folk i at svare på det samme
spørgsmål.
Desuden er usenet sådan en underlig størrelse der gør at nogle rent
faktisk først får indlæg et par dage senere osv.

Fra : Jonas Delfs

Dato : 26-07-01 12:45

"Martin Mouritzen" <mm@guidegruppen.dk> skrev i en meddelelse

> Der er vel ingen der forhindrer folk i at svare på det samme
> spørgsmål.

Nej, nemlig. Derfor nævner jeg det bare.

> Desuden er usenet sådan en underlig størrelse der gør at nogle rent
> faktisk først får indlæg et par dage senere osv.

Tjaa... jeg har aldrig oplevet noget sådant, men det sker da at folk ikke
får hentet nye meddelelser inden de svarer.

Fra : Martin Mouritzen

Dato : 26-07-01 13:13

On Thu, 26 Jul 2001 13:44:54 +0200, "Jonas Delfs"
<jonas@nospam.delfs.dk> wrote:

>Tjaa... jeg har aldrig oplevet noget sådant, men det sker da at folk ikke
>får hentet nye meddelelser inden de svarer.

Jeg har tit oplevet det, dog hovedsageligt med udenlandske grupper.

Fra : Niels Andersen

Dato : 26-07-01 06:41

"Jens Pedersen" <jensq@lavasoft.dk> wrote in message
> Intet.

I denne sammenhæng har det ikke den store betydning, men jeg synes nu
alligevel jeg vil gøre lidt opmærksom på en lille detalje. (Og nu sidder der
mindst et par stykker og tænker "jeg VIDSTE det".)

if (strstr($file1, '_') && !strstr($file1, '+'))
if (strstr($file1,'_') AND !strstr($file1,'+'))

"&&" og "AND" gør grundlæggende det samme, men har forskellig "precedence".
(Kan ikke lige finde et godt dansk ord for det.)

Den største forskel er, at hvis man bruger "AND" evalueres udtykkende på
begge sider, hvorefter de sammenlignes. Men prøv at forestille dig at det
ene udtryk tager lang tid at evaluere. Så skriver man den der er hurtigst
først, og adskiller dem med "&&" i stedet for "AND". Hvis den første så er
falsk, så behøver den ikke evaluere den næste. Uanset hvad den næste er, så
bliver hele udtrykker jo alligevel falsk.

Læs mere om det her:
http://www.php.net/manual/en/language.operators.precedence.php

($var1 AND $var2)
Kigger i både $var1 og $var2. Hvis de begge kan evalueres til sandt, er hele
udtrykket sandt.

($var1 && $var2)
Kigger i $var1. Er den falsk, er hele udtrykket falsk. Er den sand kigges
der på $var2, og resultatet heraf afgør så hele udtrykket.

--
Mvh.

Niels Andersen

Fra : Tonni Aagesen

Dato : 26-07-01 10:22

"Niels Andersen" <niels-usenet@myplace.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
der
> mindst et par stykker og tænker "jeg VIDSTE det".)

[KLIP]

Jeg synes dit indlæg var ganske lærerigt, så kom bare med flere af dem

Tonni Aagesen
2714434m001@mail1.stofanet.dk

Fra : Andreas Haugstrup - ~

Dato : 26-07-01 11:19

Tonni Aagesen skrev i meddelelsen
<3b5fe0f5$0$4664$ba624c82@nntp01.dk.telia.net>...
>Jeg synes dit indlæg var ganske lærerigt, så kom bare med flere af dem

Ja, for fanden. Flere af den slags guldkorn ville jeg ikke klage over

Andreas

Fra : Jonas Delfs

Dato : 26-07-01 11:13

"Niels Andersen" <niels-usenet@myplace.dk> skrev i en meddelelse

> "&&" og "AND" gør grundlæggende det samme, men har forskellig
"precedence".

.... og lige netop derfor skrev jeg "rent funktionelt".

Fra : N/A

Dato : 26-07-01 16:55

Fra : Finn Nielsen

Dato : 26-07-01 16:55

Finn Nielsen <usenet01@zznyyd.dk> writes:

> Precedens er noget helt andet. Precedens er det der afgør om udtrykket
> "$a & $b && $c" er det samme som "($a & $b) && $c" eller det samme som
> "$a & ($b && $c)". Svaret er "($a & $b) && $c" fordi & har større
> precedens end && er det det samme som "($a & $b) && $c".

Ups, var lidt hurtig. Den sidste sætning skal bare være:

Svaret er "($a & $b) && $c" fordi & har større precedens end &&.

Det andet er bare to sætninger blandet sammen i en pærevælling..

--
Finn Nielsen - http://www.zznyyd.dk/

Fra : Niels Andersen

Dato : 27-07-01 08:18

"Finn Nielsen" <usenet01@zznyyd.dk> wrote in message
> Ups, var lidt hurtig. Den sidste sætning skal bare være:

Psst: Jeg aner ikke hvad du svarer på her, men det ser ud til at være noget
klogt... Kan du ikke sende det igen? Folk efterspørger jo guldkorn. :)

--
Mvh.

Niels Andersen

Fra : Finn Nielsen

Dato : 27-07-01 16:01

"Niels Andersen" <niels-usenet@myplace.dk> writes:

> "Finn Nielsen" <usenet01@zznyyd.dk> wrote in message
>
> Psst: Jeg aner ikke hvad du svarer på her, men det ser ud til at være noget
> klogt... Kan du ikke sende det igen? Folk efterspørger jo guldkorn. :)

Det var bare en rettelse til mit svar til dig. Jeg havde skrevet en
sætning der var totalt vrøvl.

--
Finn Nielsen - http://www.zznyyd.dk/

Fra : Jonas Delfs

Dato : 27-07-01 17:04

"Finn Nielsen" <usenet01@zznyyd.dk> skrev i en meddelelse

> Det var bare en rettelse til mit svar til dig. Jeg havde skrevet en
> sætning der var totalt vrøvl.

Jeg er ret overbevist om at det Nielt hentyder til, er at det indlæg du
quoter ikke findes på serveren, hvorfor vi ikke har læst det hele. :)

--
Mvh./Best Regards
Jonas Delfs, http://delfs.dk

"Developers are being asked to do more with less, do it faster, and make it
fit with the existing systems and databases." - IDC

Fra : Finn Nielsen

Dato : 27-07-01 18:41

"Jonas Delfs" <jonas@nospam.delfs.dk> writes:

> Jeg er ret overbevist om at det Nielt hentyder til, er at det indlæg du
> quoter ikke findes på serveren, hvorfor vi ikke har læst det hele. :)

Det er på teledanmarks server (news.inet.tele.dk).. Men jeg kan da godt
gentage det:

Jeg er ikke helt enig i at "&&" og "AND" gør grundlæggende det samme, men
i forbindelse med "if" resultatet er ofte det samme. "AND" svarer til "&"
og er i virkeligheden bitvis-and, "&&" er logisk "and" med "kortslutning"
så mindst muligt evalueres. Med andre ord: && returner altid en boolean
(true eller false), & (eller "and") returnere en talværdi hvis de to
argumenter er tal (at man så i PHP, C og C++ og mange andre sprog kan
behandle tal som om det var booleans er en helt anden sag).

Precedens[1] er noget helt andet. Precedens er det der afgør om udtrykket
"$a & $b && $c" er det samme som "($a & $b) && $c" eller det samme som
"$a & ($b && $c)". Svaret er "($a & $b) && $c" fordi & har større
precedens end &&.

Et mere læseligt eksempel er + og * hvor alle ved at "4 + 5 * 6" er
"4 + (5 * 6)" (fordi * har større precedens end +).

[1] Niels kaldte det med forskellen på "&&" og "AND" precedens og gav et
link til precedens ordenen i php manualen.

Hmm, hvis mine indlæg bliver spist et eller andet sted selvom jeg selv
kan se dem på news.inet.tele.dk forklarer det hvorfor jeg så sjældent får
svar..

--
Finn Nielsen - http://www.zznyyd.dk/