Jeg tror ikke det er et problem i denne måned, hvor vandet holder båden
varm. I går aftes kl 19 frys det 1 grad i havnen, men termometeret nede i
min både viste 5,3 grad.
Men senere på vinteren får man desværre ikke den effekt i samme grad.
--
Maxi 999 - 'Escape' - Hundige
"Harding Larsen (slet L6380)" <harding@L6380larsen.tdcadsl.dk> wrote in
message news:12272989060.258343030374018@dtext.news.tele.dk...
> Hej Torben,
>
> Når vandet fryser i motoren er den kriminel.
> Det kan ikke betale sig at gå i panik men udføre rettidigt omhu
> og få motoren frostsikret i tide.
>
> Prøv at se på denne tegning:
>
>
http://tinyurl.com/6rq3gd
>
> Du burde kunne opgå samlingen mellem vinklen der hvor rør og
> slange er samlet og montere en stump slange fra røret og over i
> en spand med vand efter at du har lukket for indløbsventilen
> hvor vandet går gennem skroggennemføringen.
> Er det en model med S-drev bør ventilen sidde øverst på benet.
> Kør motoren igennem med ferskvand som du konstant spæder til
> spanden. Efter et stykke tid slukker du for vandtilgangen og når
> der er ca en liter vand tilbage i spanden tilsætter du hurtigt
> yderligere en liter glykol. I det øjeblik det sidste
> vand/glykolblanding er suget op standses motoren.
> Nu vil der stå frostsikringsvæske i impellerpumpe, motor og
> udstødningssystem.
> Er det Volvos originale udstødningsvandlås, udformet som en tyk
> gummislange med et rustfrit dæksel i hver ende hvor rørene er
> monterede er det OK ikke at dræne vandlåsen; men er det et Vetus
> udstødningssystem i plast vil det være tilrådeligt at finde dræn
> forskruning på vandlåsen og så dræne vandet ud.
> med glykol/vandblanding 1:1 vil motoren være sikret ned til - 21
> grader.
>
> Det ville nu være en fordel om du har et søvandsfilter inden
> motoren for så kan du også fylde ferskvand og efterfølgende
> vand/glykolblandeing på her i stedet for at opgå ved slangen.
> Er der filter på skal det ellers også renses og drænes for vand.
>
> Husk også om du har ferskvandspumper til pentry eller toilet at
> frostsikre dem. Det nemmeste er at demontere dem og fylde
> glykol/vandblanding i slangen ned til skroggennemføringsventilen
> og derefter lukke ventilen. Sæt en prop med spændebånd på
> slangen som en ekstra sikkerhed mod vandindtrængen.
>
> Mvh/Harding
>
>
> Torben Pd 57 Sirius <tgbank@it.dk> skrev:
>>Hej Ng
>>
>>Jeg er den lykkelige ejer af en
>>Polaris Drabant. Som er udstyret med
>>en Volvo Penta 2001 fra 1986
>>Søvands kølet.
>>
>>Bøden skal overvintre i vandet i år.
>>
>>Så er spørgsmålet, hvor koldt skal
>>det være før jeg går i panik. Når
>>der ikke er kødt kølervæske
>>igennem motoren.
>>
>>Problemet er at jeg ikke kan komme
>>til at skrue slanger af før
>>impellerren, kun efter, og i
>>forbindelse med "over/
>>tilbageløbssikring." Kan jeg sætte
>>en slange til der og så ned i en
>>spand med frost væske, og så få
>>det kørt igennem motoren. Altså er der
>>en kølevandspumpe efter impelleren.
>>
>>på forhånd tak
>>
>>Torben
>