Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Fedt på linsen - reddes?
Fra : ___P.Sir

Dato : 25-11-08 17:53

Har taget en del billeder på en nylig tur til Spanien - og det viser sig at
der var en fedtplet el .lign. på linsen, som jeg først opdagede efter
hjemkomst.
Er der noet som helst at gøre ved dette mon i f.eks. Photoshop elements? Har
lagt et par billeder her, så I kan se problemet:
www.granvista.dk/spain

Preben

Fra : Leif Langgaard

Dato : 25-11-08 18:01

"___P.Sir" <remove_pbs@adslhome.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Er der noet som helst at gøre ved dette mon i f.eks. Photoshop elements?
> Har lagt et par billeder her, så I kan se problemet:

Det kan ikke redes, du er fortabt, og må have fat i noget nyt fedt!

Men tag og vend din optik på hovedet så større partikler falder på gulvet,
tag så og ånd på optikken så den dugger og tør den så ned et rent nyvasket
viskestykke.
Hvis pletten er stor, så "saml" den op med noget af viskestykket på en
finger, inden du pudser efter:

--
Langgaard
www.megapixels.dk

Fra : KsK

Dato : 25-11-08 18:20

"Leif Langgaard" <langgaard@klarupnet.dx> skrev i meddelelsen
> [...]
> www.megapixels.dk
> Windows låses op hvis du har glemt koden, uden tab af data, send en mail!

ROFLOL jeg tror han mener billederen

KsK

Fra : ;o\)-max-

Dato : 25-11-08 18:13

"___P.Sir"
> [...]
> Er der noet som helst at gøre ved dette mon i f.eks. Photoshop elements? Har lagt et par

Det er med til at gøre billederne specielle og anderledes interessante,
så lad vær med at spild tid på det, en PS kyndig kan rette det på
et kvarters tid, til 600kr i timen er det næppe værd at hyre en.

Men det er sikkert sjovt at rode med, så for at pege dig i en
brugbar retning - du skal arbejde med layers og layer masks
og du kan starte med curves og den altid effektive unsharp mask
med settings 20,50,0 som udgangspunkt, du kan også arbejde med
layers blending setting - uh uh uh - det er et håndværk ikke en videnskab.

Hvis du tager dig sammen og laver et flot resultat, så har du et værktøj i
din kasse du ikke vil bruge tit, men som er godt at ha og som måske
åbner dine øjne for andre værktøjer du ikke troede du havde brug for.
-max-

Fra : Ole Larsen

Dato : 26-11-08 07:31

___P.Sir skrev:
> [...]
> Er der noet som helst at gøre ved dette mon i f.eks. Photoshop elements? Har
> lagt et par billeder her, så I kan se problemet:

Måske:
select
passende feather
øge kontrast i selected
desaturere lidt i selected
Tror det kan gøres på den måde, men det kræver nok lidt skruen frem og
tilbage

http://olelarsen.eu/84/index.html