Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Skal bruge et nyt billedbehandlingsprogram
Fra : OZ2D

Dato : 21-11-08 01:24

Jeg ved ikke om det her er den helt rigtige gruppe men jeg prøver alligevel.
Mit billedbehandlingsprogram, PhotoDraw, kan ikke rigtig håndtere de store
filer fra mit nye Nikon D90 kamera, det regulerer pixel ned til det
maksimale programmet kan håndtere. Derfor er jeg på udkig efter et program
som kan håndtere filer op til 4288 pixel x 2848 pixel = ca. 12,3 Megapixel,
5 - 7 MB filstørrelse.

Hvad bør jeg satse på? Hvilket program kan klare det?

--
Kim

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 21-11-08 02:02

OZ2D wrote:
> [...]
> 5 - 7 MB filstørrelse.
>
> Hvad bør jeg satse på? Hvilket program kan klare det?

Hm, nu går jeg ud fra, du sidder med en Windows baseret maskine,...

Så i det tilfælde vil jeg anbegale Photoshop Elements 6 eller nyere.

Bruger du Mac OS X, vil jeg også sige Photoshop Elements 6.x eller
GraphicsConverter 6.x. - GC kan bruge mange af de samme plugins som
Photoshop, hvilket reelt udvider den til mre end, hvad Elements kan.
www.lemkesoft.de

Eller hvis du kan få fat i en brugt version af fx. Adobe CS 2.x eller
3.x (både Mac og Windows). nu hvor CS4 er ude, vil du være godt kørende
med bl.a. den fulde ver. af Photoshop.

Mac OS X 10.4.x og 10.5.x:
GraphicConverter 6.2.1 (shareware)
view, edit, convert most image formats
http://www.versiontracker.com/dyn/moreinfo/macosx/11559
Gimp.app 2.6.0 (freeware, kræver min. OS X 10.4.11 + X11)
GNU Image Manipulation Program app bundle
http://www.versiontracker.com/dyn/moreinfo/macosx/22990
Pixelmator 1.3 (shareware)
Create, edit, and enhance your image files.
http://www.versiontracker.com/dyn/moreinfo/macosx/10826255
Adobe Photoshop Elements 6 (trialversion)
Repair or enhance your digital photographs with ease, using Adobe's
consumer-level image editor.
http://www.adobe.com/products/photoshopelmac/

Windows XP/Vista
Adobe Photoshop 7 (trialversion)
http://www.adobe.com/products/photoshopelwin/
ACDSee Photo Editor 2008 5.0.286 (shareware)
Edit your digital photos.
http://www.versiontracker.com/dyn/moreinfo/win/10900414
PhotoPerfect 2.91 build 60 (shareware)
Enhance your digital photos with one-click optimization and advanced
image manipulation.
http://www.versiontracker.com/dyn/moreinfo/win/10718737

mvh. Erik Richard

Fra : BRSF-DK

Dato : 21-11-08 08:08

"OZ2D" <oz2dFJERNDETTE@FJERNDETTEhotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> ca. 12,3 Megapixel, 5 - 7 MB filstørrelse.
>
> Hvad bør jeg satse på? Hvilket program kan klare det?

Godmorgen Kim

Prøv at kigge på Nikon´s egne programmer, hvor der er flere muligheder for
både freeware og købeprogrammer.

Prøv at se her hvad jeg kan bruger (for mit D2x) og kan anbefale:

http://fotohobby.dk/Bjarne_foto_hobby.htm#Software_-_Digital_fotobehandling

og alt Nikon software kan du læse om direkte på www.nikon.dk

Bjarne Fahnøe
6855 Outrup
www.fahnoe.dk - www.fotohobby.dk - HUSK at læse www.news.fotohobby.dk

Fra : ke

Dato : 21-11-08 09:21

> [...]
> ca. 12,3 Megapixel, 5 - 7 MB filstørrelse.
>
> Hvad bør jeg satse på? Hvilket program kan klare det?

Photoshop elements 7 kan klare det meste. Har lige købt opgradering fra
5´eren. (koster 560kr).
Har også Nikon D90 og bruger RAW-formatet. Det kunne 7 eren ikke klare,
men Adobe har opgradering, så efter lidt besværlig bytten rundt på fil
virker det.
Venlig hilsen
www.Fanoe-online.dk

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 21-11-08 12:18

OZ2D wrote:

> Hvad bør jeg satse på? Hvilket program kan klare det?

The Gimp. Det flår heller ikke muldvarpen fra hinanden

Jesper Poulsen

Fra : Henrik Manley

Dato : 21-11-08 13:39

Capture NX 2.1

Hent det på Nikons hjemmeside.

--
Henrik Manley
m@nley.dk http://bends.dk

Fra : Erik D

Dato : 22-11-08 13:59

Til konvertering af NEF bruger jeg et relativt billigt program:
Bibble Pro fra www.bibblelabs.com.
Erik

Fra : PA

Dato : 22-11-08 22:44

"Erik D" <erikdaugaard@gmail.com> skrev i en meddelelse
> Til konvertering af NEF bruger jeg et relativt billigt program:
> Bibble Pro fra www.bibblelabs.com.
> Erik

Pas nu på hvad der bliver rådet til at købe.
Bibble Pro kan ikke åbne NEF fra d90

D90 har sit helt eget rawformat.

Photoshop 7.0 -C-CS2 kan heller ikke bruges

Læs på Nikon hjemmeside.
Kun Nikon NX 2,1 og CS4 kan bruges med godt
resultat.
CS3 har en plugin der til nød kan bruges,men giver
ringere udpakning end de to andre.

MVH Per

Fra : Bo Bjerre

Dato : 23-11-08 00:13

PA wrote:

> Læs på Nikon hjemmeside.
> Kun Nikon NX 2,1 og CS4 kan bruges med godt
> resultat.

Har du prøvet LightRoom ??

Bo //

Fra : Erik D

Dato : 22-11-08 16:27

> Pas nu på hvad der bliver rådet til at købe.
> Bibble Pro kan ikke åbne NEF fra d90
>
> D90 har sit helt eget rawformat.

Nå for dæwlen da. Beklager det utilsigtede forsøg på vildledning

.....Det er da i grunden træls, at de har lavet det sådan.