Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Professionelle fotografer er en uddøende r~
Fra : Søren Friberg

Dato : 20-11-08 05:45

Er professionelle fotografer en uddøende race? Politiken fyrer 4
fotografer fra deres distriktsblade. Arbejdet skal overtages af
journalister:
http://www.pressefotografforbundet.dk/index.php?id=11104
http://www.journalistforbundet.dk/sw78846.asp
http://www.djfotograferne.dk/sw10112.asp

Metroexpress får tilsyneladende leveret deres billeder gratis eller
næsten gratis bl.a. gennem diverse fotokonkurrencer.

Er den professionelle fotograf en død mand?

--
Mvh Søren Friberg,
http://fotofriberg.dk - http://www.slagskygger.dk -

Fra : /Peter

Dato : 20-11-08 07:50

"Søren Friberg" <hushovmesterenfjern@msn.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> gratis bl.a. gennem diverse fotokonkurrencer.
>
> Er den professionelle fotograf en død mand?

Alle kan jo fotografere i dag, med deres mobil, og alle de gode billeder er
jo taget,
så hvad skal vi med dem?
Produkt- og specialfoto måske.

Fra : rt

Dato : 20-11-08 08:34

"/Peter" <pgh@wer.nn> wrote in

> [...]
> meddelelse news:4924eb50$0$90262$14726298@news.sunsite.dk...

> Alle kan jo fotografere i dag, med deres mobil, og alle de gode

Jeg har været i Politikens Hus (Pressen) de sidste to mandage for
at høre foredrag af Politikens fotografer. De har så vidt jeg har
forstået 8 fastansatte, som to-og-to har taget fire mandage. Det
har været yderst interessant, og de har vist billeder
(reportagebilleder, nyhedsbilleder osv.), der holder et højt
niveau. Det er muligt, at der er kamera i alle mobiltelefoner i
dag, men disse fotografer leverer billeder, der går ud over det
sædvanlige.

--
De bedste hilsner,

/rt

Fra : Mogens Hansen

Dato : 20-11-08 08:38

"rt" <trusellruneFJERN@hotmail.com> wrote in message

[8<8<8<]
> Det er muligt, at der er kamera i alle mobiltelefoner i
> dag, men disse fotografer leverer billeder, der går ud over det
> sædvanlige.

Det er vel netop dét som er deres berettigelse - og derfor vil der blive ved
med at være behov for professionelle, som _kan_ noget.

--
Venlig hilsen

Mogens Hansen

Fra : /Peter

Dato : 20-11-08 10:38

> [...]
>
> Det er vel netop dét som er deres berettigelse - og derfor vil der blive
> ved med at være behov for professionelle, som _kan_ noget.

men de bliver færre og færre på bekostning af multi-journalisten,
som også lige kan optage lidt video når de nu er derude...

Fra : Mogens Hansen

Dato : 20-11-08 10:52

"/Peter" <pgh@wer.nn> wrote in message

[8<8<8<]
> men de bliver færre og færre på bekostning af multi-journalisten,
> som også lige kan optage lidt video når de nu er derude...

Ja - de skal udvikle sig i forhold til de ændringer der er i det marked de
befinder sig i.

På de præsentationer Politikens fotografer har holdt er der blevet vist en
del nyere ting:
* digitale foto
* soundslide
* video til web, taget med Canon G9 og Nikon D90

En gang tog de "gamle" af fotograferne kun sort/hvid....

Det der skal holde de professionelle oven vande er evnen til at fortælle og
engagere.

--
Venlig hilsen

Mogens Hansen

Fra : Leif Langgaard

Dato : 20-11-08 10:54

> Det er vel netop dét som er deres berettigelse - og derfor vil der blive
> ved med at være behov for professionelle, som _kan_ noget.

Desværre ser den alm. læser ikke forskel på billeder fra den hundedyre prof
fotograf og billeder taget af en journalist med lidt erfaring i at
fotografere.

Så hvor tror du aviserne vil spare først?

Jeg giver de trykte aviser max 5 år.

--
Langgaard
www.megapixels.dk

Fra : jespero

Dato : 21-11-08 17:34

Leif Langgaard <langgaard@klarupnet.dx> wrote:

> Desværre ser den alm. læser ikke forskel på billeder fra den hundedyre prof
> fotograf og billeder taget af en journalist med lidt erfaring i at
> fotografere.

Jeg tror ikke der er en alm.læser der køber avis.. Jeg har Politiken
fordi de en gang imellem har nogle fede fotoreportager fra verdens
brandpunkter

> Så hvor tror du aviserne vil spare først?
>
> Jeg giver de trykte aviser max 5 år.
Ja hvis det går som du siger m.h.t. fotografer har du nok ret.

Fra : rt

Dato : 20-11-08 11:58

"Mogens Hansen" <mogens_h@dk-online.dk> wrote in

> [...]
>
> Det er vel netop dét som er deres berettigelse - og derfor vil
> der blive ved med at være behov for professionelle, som _kan_

Det var hvad jeg mente. Måske fik jeg ikke udtrykt mig klart.

--
De bedste hilsner,

/rt

Fra : Leif Langgaard

Dato : 20-11-08 10:44

"/Peter" <pgh@wer.nn> skrev i en meddelelse

> og alle de gode billeder er jo taget,

Hov, hov, det er min replik!

Fra : /Peter

Dato : 20-11-08 12:11

"Leif Langgaard" <langgaard@klarupnet.dx> skrev i en meddelelse

> Hov, hov, det er min replik!

Ok, hva så med denne:
"de dårlige billeder bliver bedre med tiden"

Fra : Max

Dato : 20-11-08 13:50

Hej /Peter

> "de dårlige billeder bliver bedre med tiden"

Jeg ved ikke om det gælder billeder, men det
gælder ihvertfald spejle :)

--
Mvh Max

Fra : /Peter

Dato : 20-11-08 14:44

> Hej /Peter

> Jeg ved ikke om det gælder billeder, men det
> gælder ihvertfald spejle :)

Måske det skal forstås sådan at billeder fra fortiden har det med at
forsvinde,
og de som er tilbage er de eneste - og bedste...

Fra : Ukendt

Dato : 20-11-08 13:51

"Søren Friberg" <hushovmesterenfjern@msn.com> skrev i meddelelsen
> [...]
> gratis bl.a. gennem diverse fotokonkurrencer.
>
> Er den professionelle fotograf en død mand?

Pressefotografen er i hvert fald en race i kraftig resession.
Århus Stiftstidende har for eksempel opfundet et koncept, de kalder spotted.

Her har de en række amatørfotografer tilmeldt, der frivilligt tager billeder
af forskellige arrangementer og uoploader dem på spotted.stiften .dk
Her er billederne så til salg og offentlig skue. Hvis Avisen så skal bruge
lidt billeder fra noget, piller de de bedste ud og betaler for de enkelte
billeder. Meget billigere end at sende pressefotgrafen afsted og oftest i
meget bedre kvalitet.

Jesper Nielsen
aka
Frodo Nifinger
www.frodonifinger.dk

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 20-11-08 16:48

On 2008-11-20 13:50:36 +0100, "Frodo Nifinger" <jnisnabelatdcadsl.dk> said:

> [...]
>
> Her har de en række amatørfotografer tilmeldt, der frivilligt tager
> billeder af forskellige arrangementer og uoploader dem på

Sådan noget kaldes også borgerjournalistik, og jeg synes det er en
fornuftig udvikling, for den bringer nyhedsformidlingen ned på jorden
og ud til de mennesker som nyhederne handler om.

I gamle dage mødtes folk på markedsdagen og efter gudstjenesten, hvor
de udvekslede lokale nyheder, men de seneste hundrede års udvikling med
store aviser, TV og radio har på sin vis medført en skævvridning af
nyhedsformidlingen.

Det er blevet et akademisk job, at beslutte hvilke nyheder der er
vigtige, og de store mediers monopolisering af nyhedsformidlingen har
medført, at skibskapringer i Aden bugten og vejsidebomber i Afghanistan
er blevet meget vigtigere og mere betydningsfulde nyheder, end de små
ting der sker i det lokale nærmiljø.

Paradokset er faktisk, at de fleste interesserer sig meget mere for de
ting som sker i deres lokalområde, og den lokale sladder bliver kun
tilgodeset af en ugenlig reklameavis, hvor journalisten kun sjældent
bevæger sig uden for redaktionen.

Så fremtidens nyhedsformidling hedder borgerjournalistik på
Internettet, hvor dem der er tæt på begivenhederne formidler dem videre
i tekst, billeder og små videoklip, og det kræver squ ikke en
uddannelse som journalist, fotograf eller kameramand, at formidle
lokale historier om en brand, et rivegilde i kommunalbestyrelsen, et
trafikuheld, eller en byfest.

De store medier har til dels set skriften på væggen, og når Århus
Stiftstidende adopterer nogle borgerjournalister, så er det et forsøg
på at komme udviklingen i forkøbet, men på sigt kan de store medier i
fastholde en situation, hvor de er "papforældre" for nogle
borgerjournalister, det vil ikke holde i længden, og inden for få år
vil det komme nye medier på Internettet, hvor alle medarbejderne er
borgerjournalister, som dækker hver deres lokal- og emneområde.

Niels Riis Ebbesen
Valkyries Plads 1 - DK-3650 Ølstykke - Danmark

Fra : Søren Friberg

Dato : 20-11-08 23:05

Niels Riis Ebbesen skrev:

> Paradokset er faktisk, at de fleste interesserer sig meget mere for de
> ting som sker i deres lokalområde,

Og faktum er at medier der gør det klarer sig temmelig dårligt, som
f.eks. Holbææk Amts Venstreblad.

Men i øvrigt er jeg enig i dine overordnede betragtninger.

Fra : Ukendt

Dato : 21-11-08 17:11

> Og faktum er at medier der gør det klarer sig temmelig dårligt, som
> f.eks. Holbææk Amts Venstreblad.

Det er da ikke mit indtryk, men jeg tro den trykte presse generelt har et
problem.

--
mvh kajo

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 21-11-08 17:22

On 2008-11-21 17:11:29 +0100, "kajo" <- - -> said:

> Det er da ikke mit indtryk, men jeg tro den trykte presse generelt har
> et problem.

Den trykte presse har det problem, at den har alt for mange
omkostninger i forhold til indtægterne, og så er jo altid gårsdagens
nyheder den serverer.

Prøv at se på medier som http://www.odsherreddirekte.dk/ og
http://www.bornholm.nu/ de kører begge rigtig godt, og det skyldes helt
klart, at de ikke skal slæbe rundt på en stor tung organisation, og de
kan bringe nyhederne lige så hurtigt som de sker.

Fra : Ukendt

Dato : 21-11-08 18:05

"Niels Riis Ebbesen" <info@niels-ebbesen.net> skrev i meddelelsen
> [...]
> klart, at de ikke skal slæbe rundt på en stor tung organisation, og de kan
> bringe nyhederne lige så hurtigt som de sker.

Der er sjovt du nævner odsherreddirekte, 17 historier på en uge - hvoraf de
12 er fra politiets døgnrapport.
Af de resterende 5 en mindst 2 citeret fra Holbæk Amts Venstreblad som jo
leverer gårsdagens nyheder.
Altså må nogle af nyhederne være ret så gamle, i øvrigt er politiets
døgnrapport jo også gårsdagens nyheder.

Jeg ved ikke om du har indsigt i de omtalte siders økonomi, siden du kan
skrive det går godt.

--
mvh kajo

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 21-11-08 20:37

On 2008-11-21 18:04:58 +0100, "kajo" <- - -> said:

> [...]
> døgnrapport jo også gårsdagens nyheder.
>
> Jeg ved ikke om du har indsigt i de omtalte siders økonomi, siden du

Jeg har en del venner som bor i Odsherred, og gennem dem kender jeg ham
der i sin tid startede www.odsherreddirekte.dk - og jeg ved, at han
opdaterede siden med aktuelle nyheder flere gange om dagen, og at han
havde en ganske god økonomi, men det er jo over er år siden han solgte
siden, og der kan jo være sket meget, som jeg ikke har kendskab til.

Hvad angår www.bornholm.nu - så har den jo været omtalt i både Børsen
og ErhvervsBladet, og der blev den netop fremhævet som et eksempel på
et Internet-medie, der kunne tjene penge på at formidle nyheder.

Fra : Leif Langgaard

Dato : 22-11-08 00:43

> [...]
> havde en ganske god økonomi, men det er jo over er år siden han solgte
> siden, og der kan jo være sket meget, som jeg ikke har kendskab til.

Trække i land, det er du god til, men kunne du ikke bare have skrevet fakta
fra starten, altså at det var gamle oplysninger vedr. en tidligere ejer som
var nogle venners ven!

Fra : aon

Dato : 22-11-08 03:06

Fra : Lohmann

Dato : 20-11-08 12:51

> [...]
> billeder. Meget billigere end at sende pressefotgrafen afsted og oftest i

Betaler avisen noget som helst for de billeder?
Jeg ville oploade nogle billeder, da jeg mente at have bedre billede
fra et arrangement, end det deres faste 'spotted'-fotografer havde
formået. Men efter at have læst betingelser igennem, droppede jeg den
idé. Herunder er sakset den del jeg synes er værst:

8. Overdragelse af rettigheder:
"For alle informationer og alt materiale, du leverer til
spotted.stiften.dk, gælder, at du giver os som udbyder samt vores
samarbejdspartnere og relaterede selskaber en vederlagsfri,
tidsubegrænset, uigenkaldelig og ikke-eksklusiv ret til at anvende,
kopiere, modificere, udstille, arkivere, opbevare, distribuere,
reproducere og omforme dette indhold i ethvert format eller medie, og
med enhver software eller teknologi, som findes eller udvikles i
fremtiden. Det betyder blandt andet, at du giver os som udbyder lov
til at anvende dit indhold på spotted.stiften.dk på tværs af de online-
tjenester, vi og vore partnere råder over, og til at stille indholdet
til rådighed i et søgbart format for brugerne af disse sites og
tjenester, og til at anvende dit navn og enhver anden oplysning i
forbindelse med brugen af det stof, du leverer. Du giver tillige os
som udbyder retten til at anvende alt indhold, alle informationer,
ideer, koncepter, al knowhow eller teknikker, som måtte være indeholdt
i enhver kommunikation, som du sender til os, uanset vores formål, som
kan være – men ikke begrænser sig til at være – udvikling,
fremstilling og markedsføring af produkter ved brug af sådanne
informationer. Denne ret overdrager du uden noget krav om kompensation
til dig."

Jeg læser det som: "Vi vil til evig tid bruge løs af dine fantastiske
billeder og du får aldrig en øre!" I mine ører lyder det rigtig rigtig
grimt! Desuden synes jeg generelt, at kvaliteten af billederne på
'spotted' er ret lav og vil derfor være ked af, hvis stiften regner
med at 'spotted' skal erstatte professionelle!

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 20-11-08 22:30

On 2008-11-20 20:51:00 +0100, Lohmann <flemming_m@hotmail.com> said:

> [...]
> 'spotted' er ret lav og vil derfor være ked af, hvis stiften regner
> med at 'spotted' skal erstatte professionelle!

Ja... og derfor er det heller ikke langtidsholdbart, når de store
etablerede medier forsøger at lege "papforældre" for nogle unge
borgerjournalister, de rigtige ildsjæle og dem med talent, de gider jo
ikke deltage i noget som er regulær røvrending.

Borgerjournalistik skal op startes på græsrodsplan, hvor en række
personer går sammen om, at opbygge og producere indholdet til et helt
nyt og selvstændigt medie, på den måde vil vilkårene være ens for alle,
og alle deltagerne tjener lige meget eller lige lidt, men frem for alt,
de har allesammen en demokratisk indflydelse på mediets udvikling.

Fra : JYH

Dato : 20-11-08 15:45

Søren Friberg wrote:

> Er den professionelle fotograf en død mand?

Måske foretrækker medierne fotojournalister fra Journalisthøjskolen.
De har lært både at fotografere og lave journalistik.
http://www.journalisthojskolen.dk/fotojournalist/uddannelsen.html

Fra : Søren Friberg

Dato : 14-12-08 08:39

http://www.pressefotografforbundet.dk/index.php?id=11233