MS Windows
briani 27239
Vindows Vista
Fra : Karsten Nielsen

Dato : 27-11-08 10:18

Hejsa

Jeg har lige fået ny computer en "Medion MD8387" med Windows Vista.
Jeg vil så gerne have XP på den istedet. Men når jeg starter
installationen med min XPcd "original" så kan den ikke finde mine
drev.
Det eneste drev den finder er min externe harddisk som jeg kun bruger
til backup.

Mit spørgsmål er selvfølgelig hvordan jeg kommer af med Vista og få
lagt ind.

Mvh Karsten

Fra : Dr.Xerox

Dato : 27-11-08 10:42

"Karsten Nielsen" <k-nielsen@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse news:n3psi4d8n50g7i2n3kfofk1tuj3ruo637r@4ax.com...
> [...]
> til backup.
>
> Mit spørgsmål er selvfølgelig hvordan jeg kommer af med Vista og få

Du booter op på din XP - CD drevet skal stå som 1.ste boot i bios - og går
ind i install, Får du at vide at der allerede er et styresystem installeret, og
du får nogle muligheder for at nyinstallere, geninstallere eller formatere eller
slette partitionen. Og så vælger du bare hvad der passer dig. Hvis du kun har een
partition, kan du nedlægge den helt og begynde forfra. Så kan du f.eks vælge, at
lave en partition kun til Xp og mindre programmer, på 20-30GB. Så kan du installere
din XP. Når du efter installationen kan komme ind i windows, kan du så oprette de
partitioner du vil i diskhåntering. Og på en af de partitioner, kan du så lægge de
store programmer.
Hvis du har en Sata harddisk, men ikke et bundkort som kan finde den. Så er du nød
til, selv at lægge en Sata driver ind. Der skal være en installations cd til
bundkortet.
Hvis du kikker der, skal der være en Sata driver.

Eller du kan downloade drivere via deres hjemmeside:
http://www1.medion.de/downloads/?lang=dk_neu

Den kopieres til en floppy disk, og når XP installationen begynder står der, tryk på F6 hvis du
vil installere tredje parts driver, og så skal man være hurtig til at trykke.
Hvis du ikke har et floppydrev, kan det stadig lade sig gøre, det er bare lidt
mere besværligt.

Fra : Henning

Dato : 27-11-08 16:18

On Thu, 27 Nov 2008 10:17:30 +0100, Karsten Nielsen
<k-nielsen@tdcadsl.dk> wrote:

>Hejsa
>
>Jeg har lige fået ny computer en "Medion MD8387" med Windows Vista.
>Jeg vil så gerne have XP på den istedet. Men når jeg starter

Hvorfor? Har du prøvet Vista? Hvilke punkter gør at du er utilfreds?

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 27-11-08 17:02

"Henning" skrev i en meddelelse
> Hvorfor? Har du prøvet Vista? Hvilke punkter gør at du er utilfreds?

Hvad har det med spørgsmålet at gøre ?

Han har ikke nævnt et ord om at han er utilfreds med Vista - der blev
bare spurgt om, hvordan man får XP på i stedet ?

Men i øvrigt er Vista er noget bras i forhold til XP

Men det er et religionsspørgsmål, og kommer derudover helt an på ens
temperament, og hvad computeren bruges til.

Jan

Fra : Jørgen

Dato : 27-11-08 18:04

Jan Vestergaard skrev:

> [...]
>
> Men det er et religionsspørgsmål, og kommer derudover helt an på ens
> temperament, og hvad computeren bruges til.

Jeg synes man bliver bondefanget med Vista.
Jeg har prøvet at indtaller mine gamle programmer Nero, foto pogrammer
dvd cloner og et hav af programmer, med den resultat at pludselig blev
min dvd drev borte på 3 maskiner, den første blev byttet, den anden fik
jeg pengene tilbage for og den 3 blev repareret, det vilsige ,at
recovery blev brugt af bilka , som sagde at windows var helt smadret.
De startede med at slette flere programmer som kunne lave den slags skader.
Jeg sagde til dem at de programmer havde kørt upåklagelig på min gamle XP.
Hvortil de svarede at det her var viste ,
Så nu må jeg til at investere i en del nye programmer , eller ud at søge
efter driver, hvis de findes

Så spørg,om jeg er tilfreds med Vista

fra
Jørgen

Fra : Kerim Ellentoft

Dato : 27-11-08 18:25

Jørgen <frieri@os.dk> skrev :

>Så nu må jeg til at investere i en del nye programmer , eller ud at søge
>efter driver, hvis de findes

Sjovt nok, havde man det samme problem, da Win 2000 kom.

Folk forstod ikke, at en Win 98/95 og et NT-system slet ikke er
det samme.

Da XP så kom, så var der samme problem, dog ikke så udpræget.
--
Kerim

Fra : Wilden

Dato : 27-11-08 21:27

Kerim Ellentoft frembragte:

> Sjovt nok, havde man det samme problem, da Win 2000 kom.
>
> Folk forstod ikke, at en Win 98/95 og et NT-system slet ikke er
> det samme.
>
> Da XP så kom, så var der samme problem, dog ikke så udpræget.

nemli

Så vidt jeg husker er vista en ny server 2003
og ikke en opgradering af XP.

Microsoft har været så flinke at:
Kør dette program i kompatibilitetstilstand
for Windows XP SP2 - det er ligegodt smart at
de bruger energi på det. Sådan noget får man
ikke andre steder.

Fra : Jørgen

Dato : 28-11-08 07:59

Wilden skrev:
> [...]
> Kør dette program i kompatibilitetstilstand
> for Windows XP SP2 - det er ligegodt smart at
> de bruger energi på det. Sådan noget får man

Vi er nok ikke uenig, men for mig VAR en computer noget som man lagde
programmer ind i.
Man burde nok fortælle folk, at man ikke skal regne med at ens
programmer bare kan køre, men måske skal skiftes ud.
Det er jo ikke alle der er computer genier, jeg er i hver fald ikke,
selv om jeg har været med både med nt, 95, 2000, 98 og nu vista, men jeg
er også en årgang 41.
Jeg ves godt at de gamle dos programmer kunne være problematiske, men
det har jeg glemt alt om lige til nu

fra
Jørgen

Fra : Jens Peter Karlsen

Dato : 27-11-08 22:48

Tryk på F6 når du bliver spurgt om Drivere til harddiske, indsæt disk
med dine SATA drivere og tryk Enter.
Var du nødt til at fjerne XP CD'en bliver du spurgt om den igen når
driveren er indlæst.

Regards Jens Peter Karlsen.

Fra : Kurt B. Andersen

Dato : 27-11-08 23:39

"Karsten Nielsen" <k-nielsen@tdcadsl.dk> skrev i meddelelsen
> [...]
> til backup.
>
> Mit spørgsmål er selvfølgelig hvordan jeg kommer af med Vista og få

På recovery partitionen ligger der drivere til xp, og der skal du finde sata
driver og kopiere over på en diskette og sætte den i under installationen
(Tryk på F6 når det står forneden)
Har du ikke diskettedrev kan du evt. lige pille kabinettet af og montere et,
idet der garanteret er et stik til det på bundkortet.
Alternativt kan du gøre som jeg har gjort. Jeg har slipstreamet sata
driverne til min medion ind i en xp installationscd med programmet nlite som
kan hentes gratis på nettet.
Så læses den nødvendige satadriver automatisk ind.

Kurt