Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Rigtigt mange små pixels
Fra : Bo Bjerre

Dato : 19-11-08 20:59

Jeg læste på dpreview, at Sony har lavet en 12.2Mpix sensor til
telefoner. De fremfører at pixelstørrelsen skulle være 1.4um, eller kun
2-3 gang så bred som bølgelængden af lyset, den skal se.

Med den størrelse pixels skulle der kunne være ca 440.000.000 på en
24x36mm chip, eller ca 1gigapixels på et mellemformat kamera.

Jeg gætter på at det er "umuligt" at lave optik og mekanik, der er god
nok til at udnytte den mange pixels, og det må vel forventes at der er
støj ved alle ISO indstillinger

http://www.dpreview.com/news/0811/08111701sony12mpsensorcamphone.asp

Bo //

Fra : Brian Lund

Dato : 20-11-08 07:50

> [...]
> til at udnytte den mange pixels, og det må vel forventes at der er støj

Diffraktionen bliver nok så slem at den effektive opløsning er under det
halve...?

Brian