/ Forside / Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
MS Windows
#NavnPoint
Klaudi 76474
o.v.n. 67550
refi 58409
tedd 45557
Manse9933 45149
molokyle 40687
miritdk 38357
briani 27239
BjarneD 26414
10  pallebhan.. 24310
nedgradering 2000 server til workgroup
Fra : Ukendt


Dato : 19-11-08 15:13

Hej i gruppen

På mit arbejde er der dobbelt op på print og fildeling.

Der står en gammel server som fil, client og printdeler (og suger strøm)

Derudover er der internethost, hvor den egentlige fildelig foregår.

Jeg vil gerne lukke den gamle server ned og lave os om til en arbejdsgruppe
i stedet,
Printeren (en Xerox kopimaskine med netværk...) den kan jeg jo bare
installere på
en støj og strømsvag pc og lade den køre.
Men mit problem er at vi logger på den gamle server.

Hvordan kommer jeg fra at logge på den uden at folk mister deres skrivebord
i
7 stk XP pro og 1 vista - altså væk fra CTRL+ALT+DEL og logge på server
og så over til simpel login

Håber i forstår spørgsmålet og vil hjælpe

Venligst

Keld Villadsen


 
 
Niels P Sønderskov (19-11-2008)
Kommentar
Fra : Niels P Sønderskov


Dato : 19-11-08 18:24

Keld Villadsen skrev:
> Hej i gruppen
>
> På mit arbejde er der dobbelt op på print og fildeling.
>
> Der står en gammel server som fil, client og printdeler (og suger strøm)
>
> Derudover er der internethost, hvor den egentlige fildelig foregår.
>
> Jeg vil gerne lukke den gamle server ned og lave os om til en arbejdsgruppe
> i stedet,
> Printeren (en Xerox kopimaskine med netværk...) den kan jeg jo bare
> installere på
> en støj og strømsvag pc og lade den køre.
> Men mit problem er at vi logger på den gamle server.
>
> Hvordan kommer jeg fra at logge på den uden at folk mister deres skrivebord
> i
> 7 stk XP pro og 1 vista - altså væk fra CTRL+ALT+DEL og logge på server
> og så over til simpel login

Så vidt jeg forstår kører den gamle server bare som domæne controller?
Så der forsvinder ingen skriveborde ved at fjerne den. Kun hvis du kører
Citrix eller lignende, men det lyder ikke sådan.

Netværksgruppen er i øvrigt nok bedre egnet end denne.

--
Niels

Ukendt (19-11-2008)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 19-11-08 20:44

> Så vidt jeg forstår kører den gamle server bare som domæne controller? Så
> der forsvinder ingen skriveborde ved at fjerne den. Kun hvis du kører
> Citrix eller lignende, men det lyder ikke sådan.
>
> Netværksgruppen er i øvrigt nok bedre egnet end denne.
>
> --
> Niels

Hej Niels

Serveren sørger også for accounts.

Jeg slukkede for serveren og kunne selvfølgelig ikke logge ind på
brugerkontierne.
Der håbede jeg så at jeg kunne vælge at logge på lokalt og oprette en bruger
med
samme navn som der blev logget ind på på serveren og dermed få samme
skrivebord, dokumenter etc.... Men jeg var låst

Keld


Niels P Sønderskov (19-11-2008)
Kommentar
Fra : Niels P Sønderskov


Dato : 19-11-08 23:46

Keld Villadsen skrev:

> Serveren sørger også for accounts.
>
> Jeg slukkede for serveren og kunne selvfølgelig ikke logge ind på
> brugerkontierne.
> Der håbede jeg så at jeg kunne vælge at logge på lokalt og oprette en
> bruger med
> samme navn som der blev logget ind på på serveren og dermed få samme
> skrivebord, dokumenter etc.... Men jeg var låst

Du behøver ikke slukke for serveren. Afmeld en af klienterne fra
domænekontrolleren som forsøg; den overgår automatisk til arbejdsgruppe,
men fungerer ellers som før.

--
Niels

Ukendt (19-11-2008)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 19-11-08 23:48

> Du behøver ikke slukke for serveren. Afmeld en af klienterne fra
> domænekontrolleren som forsøg; den overgår automatisk til arbejdsgruppe,
> men fungerer ellers som før.
>
> --
> Niels

Tak, det vil jeg prøve

Keld


Jens (20-11-2008)
Kommentar
Fra : Jens


Dato : 20-11-08 20:10


"Keld Villadsen" <villadsensnabelajyde.dk> skrev i en meddelelse
news:492497d6$0$90263$14726298@news.sunsite.dk...
> > Du behøver ikke slukke for serveren. Afmeld en af klienterne fra
> > domænekontrolleren som forsøg; den overgår automatisk til arbejdsgruppe,
> > men fungerer ellers som før.

Var det ikke meningen at han ville af med den "gamle" server pga strøm/støj
?

Mvh.
jens



Ukendt (20-11-2008)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 20-11-08 21:02

>Var det ikke meningen at han ville af med den "gamle" server pga
>strøm/støj?

Jeg forstår det sådan, at når jeg har arbejdsgruppe, så kan jeg jo bare
skrotte serveren.

Venligst

Keld


Jens (20-11-2008)
Kommentar
Fra : Jens


Dato : 20-11-08 22:08


"Keld Villadsen" <villadsensnabelajyde.dk> skrev i en meddelelse
news:4925c255$0$90270$14726298@news.sunsite.dk...
> Jeg forstår det sådan, at når jeg har arbejdsgruppe, så kan jeg jo bare
> skrotte serveren.
>
Jo, men div. shares skal jo så sættes op mht. adgang osv i workgroup.

Mvh.
Jens



Ukendt (20-11-2008)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 20-11-08 22:23

> Jo, men div. shares skal jo så sættes op mht. adgang osv i workgroup.
>
> Mvh.
> Jens

Vi har jo vores shares online på hostit, der skal bare være en pc
der er tændt hele tiden, med 2 printere som så deles med de
øvrige.
Så simpelt kan det vel gøres.

venligst

Keld


Jens (20-11-2008)
Kommentar
Fra : Jens


Dato : 20-11-08 23:15


"Keld Villadsen" <villadsensnabelajyde.dk> skrev i en meddelelse
news:4925d548$0$90266$14726298@news.sunsite.dk...
> Vi har jo vores shares online på hostit, der skal bare være en pc
> der er tændt hele tiden, med 2 printere som så deles med de
> øvrige.
> Så simpelt kan det vel gøres.
Jo - så skulle det ikke være noget problem.

V.h.



N_B_DK (20-11-2008)
Kommentar
Fra : N_B_DK


Dato : 20-11-08 08:38

"Niels P Sønderskov" <npsonder@gmail.com> wrote in message
news:49249737$0$90271$14726298@news.sunsite.dk
>. Afmeld en af klienterne fra
> domænekontrolleren som forsøg; den overgår automatisk til
> arbejdsgruppe, men fungerer ellers som før.


Hvordan fungerer roaming profiles i workgroups ?.....

--
MVH. N_B_DK
Pioneer CLD-D925 købes.
Læs her hvorfor du ikke skal vælge tele2
http://www.comon.dk/news/vores.graense.gaar.ved.porno_37272.html


Niels P Sønderskov (20-11-2008)
Kommentar
Fra : Niels P Sønderskov


Dato : 20-11-08 23:20

N_B_DK skrev:

> Hvordan fungerer roaming profiles i workgroups ?.....

Det har der ikke været talt om. (Og som ekspert er du vel klar over at
det ikke gør?)

--
Niels

N_B_DK (21-11-2008)
Kommentar
Fra : N_B_DK


Dato : 21-11-08 07:50

"Niels P Sønderskov" <npsonder@gmail.com> wrote in message
news:4925e28d$0$90262$14726298@news.sunsite.dk
> Det har der ikke været talt om. (Og som ekspert er du vel klar over at
> det ikke gør?)

Korrekt, men du skrev:

> . Afmeld en af klienterne fra
> domænekontrolleren som forsøg; den overgår automatisk til
> arbejdsgruppe, men fungerer ellers som før.

Men det lyder ikke som spørger er så meget inde i den del, og så vil
roaming profiles næppe være noget han tænker over (eller kender til), og
derfor er det lidt farligt at sige at alt vil være som det plejer.

(ligeledes vil det være en rigtig god ide at resette den lokale
administrator kode INDEN man melder maskinen ud, da er langt fra alle
der husker hvad de har benyttet af kode måske flere år tidligere).

--
MVH. N_B_DK
Pioneer CLD-D925 købes.
Læs her hvorfor du ikke skal vælge tele2
http://www.comon.dk/news/vores.graense.gaar.ved.porno_37272.html


Niels P Sønderskov (21-11-2008)
Kommentar
Fra : Niels P Sønderskov


Dato : 21-11-08 11:30

N_B_DK skrev:

> Men det lyder ikke som spørger er så meget inde i den del, og så vil
> roaming profiles næppe være noget han tænker over (eller kender til), og
> derfor er det lidt farligt at sige at alt vil være som det plejer.

Jeg læste bare ikke at der blev benyttet roaming profiles.

--
Niels

Ukendt (21-11-2008)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 21-11-08 11:45

> Jeg læste bare ikke at der blev benyttet roaming profiles.
>
> --
> Niels

Når serveren står for login, er det så roaming profiles?

Keld


Hans Kjaergaard (21-11-2008)
Kommentar
Fra : Hans Kjaergaard


Dato : 21-11-08 12:38

On Fri, 21 Nov 2008 11:44:45 +0100, "Keld Villadsen"
<villadsensnabelajyde.dk> wrote:

>> Jeg læste bare ikke at der blev benyttet roaming profiles.
>>
>> --
>> Niels
>
>Når serveren står for login, er det så roaming profiles?
Måske, muligheden foreligger. Ind på serveren og kig.

/Hans

Niels P Sønderskov (21-11-2008)
Kommentar
Fra : Niels P Sønderskov


Dato : 21-11-08 14:34

Keld Villadsen skrev:

> Når serveren står for login, er det så roaming profiles?

Nej, det kræver ekstra opsætning og er let at konstatere. Hvis en bruger
kan logge ind på en tilfældig maskine og få sin personlige opsætning er
det tilfældet. Men der sker nu ikke noget alvorligt ved at droppe det
fordi opsætningen selvfølgelig stadig ligger på brugerens sædvanlige
maskine. Den kopieres blot til serveren til brug på andre maskiner.

Men det tror jeg altså i modsætning til vores anden ekspert at I nok
ville have opdaget tidligere.

--
Niels

N_B_DK (21-11-2008)
Kommentar
Fra : N_B_DK


Dato : 21-11-08 12:59

"Niels P Sønderskov" <npsonder@gmail.com> wrote in message
news:49268da9$0$90273$14726298@news.sunsite.dk

> Jeg læste bare ikke at der blev benyttet roaming profiles.


Det står der heller ikke, men vi ved ikke om de faktisk benytter Rp, og
gør de det, så er alt ikke osm det var tidligere.

--
MVH. N_B_DK
Pioneer CLD-D925 købes.
Læs her hvorfor du ikke skal vælge tele2
http://www.comon.dk/news/vores.graense.gaar.ved.porno_37272.html


Niels P Sønderskov (21-11-2008)
Kommentar
Fra : Niels P Sønderskov


Dato : 21-11-08 14:36

N_B_DK skrev:
> "Niels P Sønderskov" <npsonder@gmail.com> wrote in message
> news:49268da9$0$90273$14726298@news.sunsite.dk
>
>> Jeg læste bare ikke at der blev benyttet roaming profiles.
>
>
> Det står der heller ikke, men vi ved ikke om de faktisk benytter Rp, og
> gør de det, så er alt ikke osm det var tidligere.

Hvem har sagt at alt ville være som før? Det var jo ligesom ikke meningen.

--
Niels

Jens (24-11-2008)
Kommentar
Fra : Jens


Dato : 24-11-08 20:41

"N_B_DK" <admin@spamme.dyndns.dk> skrev i meddelelsen
news:49265a1d$0$90263$14726298@news.sunsite.dk...
> "Niels P Sønderskov" <npsonder@gmail.com> wrote in message
> news:4925e28d$0$90262$14726298@news.sunsite.dk
>> Det har der ikke været talt om. (Og som ekspert er du vel klar over at
>> det ikke gør?)
>
> Korrekt, men du skrev:
>
>> . Afmeld en af klienterne fra
>> domænekontrolleren som forsøg; den overgår automatisk til
>> arbejdsgruppe, men fungerer ellers som før.
>
> Men det lyder ikke som spørger er så meget inde i den del, og så vil
> roaming profiles næppe være noget han tænker over (eller kender til), og
> derfor er det lidt farligt at sige at alt vil være som det plejer.
>
> (ligeledes vil det være en rigtig god ide at resette den lokale
> administrator kode INDEN man melder maskinen ud, da er langt fra alle der
> husker hvad de har benyttet af kode måske flere år tidligere).

Vær opmærksom på at lokalt på den enkelte PC gemmes en domæneprofil for
brugeren. Hvis man afmelder PC'en kan brugeren ikke længere logge ind. Ny
bruger skal oprettes som lokal bruger på PC'en (kræver at man kan logge ind
lokalt på PC'en som lokal administrator) og denne får ikke den tidligere
profil med en ny profil. Har brugeren derfor opsat f.eks. Outlook Express
vil allerede hente e-mails gå tabt. Samme er gældende for andre programmer
med brugeropsætning.

Proceduren for at afmelde PC'en korrekt fra domænet og beholde profilen vil
være at oprette brugeren lokalt først, benytte dette program
http://www.forensit.com/profman/index.htm til at kopiere profilen til den
nye bruger og som samtidig kan afmelde den fra domænet....

Jens


Ukendt (24-11-2008)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 24-11-08 21:22

> Proceduren for at afmelde PC'en korrekt fra domænet og beholde profilen
> vil være at oprette brugeren lokalt først, benytte dette program
> http://www.forensit.com/profman/index.htm til at kopiere profilen til den
> nye bruger og som samtidig kan afmelde den fra domænet....
>
> Jens

Tusind tak, super hjælp

Keld


N_B_DK (24-11-2008)
Kommentar
Fra : N_B_DK


Dato : 24-11-08 22:43

"Jens" <jens.joensson@_FJERNDETTE_gmail.com> wrote in message
news:492b03b9$0$90267$14726298@news.sunsite.dk

> Vær opmærksom på at lokalt på den enkelte PC gemmes en domæneprofil
> for brugeren. Hvis man afmelder PC'en kan brugeren ikke længere logge
> ind. Ny bruger skal oprettes som lokal bruger på PC'en (kræver at man
> kan logge ind lokalt på PC'en som lokal administrator) og denne får
> ikke den tidligere profil med en ny profil. Har brugeren derfor opsat
> f.eks. Outlook Express vil allerede hente e-mails gå tabt. Samme er
> gældende for andre programmer med brugeropsætning.

Korrekt, og det skyldes maskinen får et nyt SID.

> Proceduren for at afmelde PC'en korrekt fra domænet og beholde
> profilen vil være at oprette brugeren lokalt først, benytte dette
> program http://www.forensit.com/profman/index.htm til at kopiere
> profilen til den nye bruger og som samtidig kan afmelde den fra
> domænet....

Det er nu nemmere bare at kopiere profilen uden 3 part programmer.


--
MVH. N_B_DK
Pioneer CLD-D925 købes.
Læs her hvorfor du ikke skal vælge tele2
http://www.comon.dk/news/vores.graense.gaar.ved.porno_37272.html


Jens (19-11-2008)
Kommentar
Fra : Jens


Dato : 19-11-08 23:12


"Keld Villadsen" <villadsensnabela.dk> skrev i en meddelelse
news:49241eec$0$90265$14726298@news.sunsite.dk...
> Men mit problem er at vi logger på den gamle server.
>
> Hvordan kommer jeg fra at logge på den uden at folk mister deres
skrivebord
> i
> 7 stk XP pro og 1 vista - altså væk fra CTRL+ALT+DEL og logge på server
> og så over til simpel login

Du kan vist ikke gå fra "domæne" til workgroup med et lille snuptag som du
"beskriver"
Hvis det er strømslugeren der er problemet kan du jo bare lade den "nye" du
vil installere printer på være server i stedet for den gamle.

Mvh.



Ukendt (19-11-2008)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 19-11-08 23:47

> Du kan vist ikke gå fra "domæne" til workgroup med et lille snuptag som du
> "beskriver"
> Hvis det er strømslugeren der er problemet kan du jo bare lade den "nye"
> du
> vil installere printer på være server i stedet for den gamle.

øv, det var det svar jeg ikke ville høre - håber en kan hjælpe lidt
men tak for dit input

Keld


Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177552
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408847
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste