Lydige, overvågede kinesere
Fra : Bo Warming

Dato : 18-11-08 13:50

Lydige, overvågede kinesere
At produktions- og handelskrigs-miraklet hos konfuzianerne er en sensationel
totrinsraket - først Japan, så Kina - bør sætte tanker i gang i Vesten, før
de ejer 99% af verdens konkurrencedygtige fabrikker.
Er de elite-arbejdsbier fordi de ikke har individualistisk oprørstrang som
vesterlændinge?
I Japan, som jeg læste hundreder af bøger om før jeg giftede mig japansk, er
der teorier om at risdyrkning er så intenst samarbejdskrævende, at det har
skabt folkekarakter og arbejdskultur, som Mao brugte til at lade sit fattige
land trække sig op ved hårene - og han evnede at kopiere alt , både Japans
førkrigserfaringer og deres efterkrigs-genrejsning.
De har fin oplyst enevælde og lederne tænker mange århundreder frem.
Min kones smukke skæve små øjne har vi vitset om som "no eyes" og jeg tror
at partnerudvælgele har skabt selektion mht underdanigt - vennesælt -
udseende. Hvor Vesten har nomadedrift og Ole-sad-på-en-knold-og-sang og salg
af husdyr og salg af slaver, så har Fjernøsten korpsånd og "sværm-intelligens"
(stime-intelligens)
Vesten har haft flere krige og har udviklet undertrykkende enguderi om, at
man kun kommer i himlen, hvis dødsforagt spændes for den nationale sag.
Risdyrkningssamarbejdet kræver gensidig overvågning, som alle accepterer og
den gensidige udspionering bidrager til, at moralen er høj, og
kriminaliteten er ultralav i Japan - og snart er Kina som Japan. Konfutze,
som de begge dyrker, siger at man skal "kende sin plads i samfundet", altså
ydmygt og lydigt underkaste sig samfundets behov - og ikke være for autonom.
Men der er megen sund individualistisk eksperimenterelyst hos min kones
slægt og venner, og det er usandt, at japanere "græder bag masken" eller er
i "psykisk spændetrøje"
Hvorfor ikke lade sig overvåge af dem, der holder af dig - man skal stå ved
sandheden , og har man rent mel i posen, gør det ikke ondt med den
ytringsfrihed, der er i at "bo i et glashus"?

Fra : Bo Warming

Dato : 19-11-08 01:08

"Bo Warming" <bwng@bwng.dk> skrev i meddelelsen
> [...]
> sensationel totrinsraket - først Japan, så Kina - bør sætte tanker i gang
> i Vesten, før de ejer 99% af verdens konkurrencedygtige fabrikker.

Unysgerrige kinesere
Let-kontrollerbare kinesere
Sammenlign Kinas enorme frugtbare landmasser og korte kystlinie med
Europa-kortets uregelmæssighed. Kina startede længe før Mellemøst-Europa med
tæt samarbejde, intens handel ad de mange indre floder og kanaler, og
skriftsprog.Deres kulturelle oldtid er dobbelt så lang som vor.
Den styrke de har udviklet ,handlede i høj grad om lydighed og overvågning,
og gnidningsløst tæt samarbejde og langt færre krige end hos os, fordi et
samlet Kina har naturlige gode grænser så det ikke er sårbart for fjender
udefra.
Kejseren og den herskende mandarin-elite er derfor blevet tryghedsnarkomaner
og de har forbudt hvad kunne nedsætte landets indre stabilitet.Der har
været effektive kommandoveje fra alle byer til hovedstaden og ved også at
kontrollere de få indfaldsveje har man oplevet århundreder af harmoni og
fred.
Når ny våben indførtes så har man valgt at forbyde dem - og tilsvarende med
ny skrifter. Man har flere gange brændt alle bøger undtagen nogle få
ufarlige.
Sådan kontrol har ingen haft i Vesten - hvis en kejser havde fundet på at
stoppe smugling af farlig ny våbenteknologi eller spændende skrifter, så
havde man i Europa let kunne omgå det.
I årtusinder var det klart at der intet nyttigt kunne læres udefra, og
derfor fik centralmagten styrke ved at kontrollere og bogafbrænde. Japan der
siden de år 500 kopierede både buddhisme og konfuzianisme så Kina som en
storebror man så op til og kopierede, og i nogle få tilfælde hindrede også
japansk centralmagt en fri handel med skrifter og våben: skydevåben og
samuraisværd.
Der var dermed ingen risiko for oprør og ikke megen kriminalitet.
Fra mongolske og sibiriske landmasser kom ofte barbarfjender og man byggede
mur - som også er et symbol på kontrol.
Interessen for fjerne udlande var minimal fordi man ikke truedes af nogen
derfra, og man ikke fandt noget derfra, som var værd at importere.
Alligevel udsendtes 1405-1420 en kæmpeflåde til alle sydasiatiske kyster og
Afrika og man medbragte viden og eksotiske dyr og man gav gaver. Men man var
ikke ude efter nyt land, beskatning eller kolonisering.
Man ville imponere og blive klogere men det skræmte det traditionsbundne
lederskab med de mange ny impulser og for at være på den sikre side mht
oprør og indtrængen udefra, stoppedes pludselig alle opdagelsesrejser og de
enorme skibe forfaldtt (de var 7 gange længere end Columbuss skibe og 2½
gange så brede som Columbus skib var langt=20 meter)
Det er af endnu ældre dato at kineserne gav handelsfolk lav rang,
sammenlignet med bønder, håndværkere og militært lederskab (samuraier,
kejser, shogun, embedsmænd.
Man var opslugt af risiko for hungersnød og så prangende varer som farlig
luksus.
Geografi skabte alttså lukkehed og med det følger en underudviklet
nysgerrighed. Lederskab overvågede gangske vist folket men der var ingen
lyst til at bekymre sig om folkeoplysning. Den ringe nysgerrighed er
overraskende når man ser på hvor store opfindelser Kina engang gjorde.
Alligevel har man udviklet nogle problemløsningsrutiner og en visdom så man
evnede et comeback da man var blevet totalsmadret i opiumskrigen og dens
hundred års efterfølgende borgerkrige, og Mao og hans efterfølgere fik
gennemført effektiv hård hestekur så det blev vinderland og rigt igen

Fra : mr

Dato : 19-11-08 08:02

> [...]
> i Vesten, før de ejer 99% af verdens konkurrencedygtige fabrikker.
> Er de elite-arbejdsbier fordi de ikke har individualistisk oprørstrang

kloge Bo
Du er klar over at finanskrisen også har ramt Asien?
Klar over at kinesiske bilfabrikker har bedr regeringen om hjælp?
kloge hårdarbejde kinesere er altså i samme bås som dumme amerikanere
Følg med i verden omkring dig

Fra : Bo Warming

Dato : 19-11-08 08:43

"mr" <mail@mail.dk> skrev i meddelelsen

> kloge Bo

Ikke tak for smigrende adjektiv, men for at du giver mig alibi til at
uddybe, så du kan se at mine klogskabsbrist er overkommelige

> [...]
> Klar over at kinesiske bilfabrikker har bedr regeringen om hjælp?
> kloge hårdarbejde kinesere er altså i samme bås som dumme amerikanere

Verdensejeren USA har i prtier tvunget konfuzianere til at udlåne penge som
USA ikke giver anden sikkerhed for en USAsttatsoibligationer
Så når banker krakker i USA, taber den flittige, kloge, sparsommelige del af
verden milliarder
Alligeveel ofrer asiaterne sig for at redde Vesten og de rammes af vor krise
Men de har gennemsigtigt godt banksystem og gensidig tillid så de er ikke så
sårbare som os.
De evner at producere til lavpris noget højkvalitet vi ikke kan undvære og
vi har glemt at lave det selv, så de er uundværlige og ikke i sammme
suppedas som vi