/ Forside / Interesser / Andre interesser / Politik / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Politik
#NavnPoint
vagnr 20140
molokyle 5006
Kaptajn-T.. 4653
granner01 2856
jqb 2594
3773 2444
o.v.n. 2373
Nordsted1 2327
creamygirl 2320
10  ans 2208
Jysk reddet af hoppende pige
Fra : Jesper


Dato : 17-11-08 23:31

Man tror det er løgn, men det er den skinbarelige virkelighed i dagens
Sverige:


Jysk reddet af hoppende pige
Boligudstyrsforretningen Jysk slipper for at få kritik af lyserød
annonce. Den er ikke diskriminerende, fordi pigen i billedet hopper.
Af Søren Astrup

Et lyserødt pigeværelse er tæt på at give boligudstyrsforretningen Jysk
problemer i Sverige.

Landets Etiske Råd mod Kønsdiskriminerende Reklame har hæftet sig ved et
annonce, der viser et pigeværelse - i lyserødt. Og med en sminkedukke,
blomstermønstre og en hvidmalet seng.

Det er »utvivlsomt et skabelonbillede«, mener rådet, der imidlertid ikke
vil gribe ind over for den formastelige annonce. Årsagen er, at der på
billedet optræder en lille pige, der glad og begejstret hopper løs.

En pige i aktiv leg følger ikke det traditionelle kønsrollemønster.
Følgelig er der ikke grund til at rejse sag mod Jysk' annonce, mener
rådet ifølge den svenske avis Sydsvenskan.

»Piger plejer at blive fremstillet som mere passive. Sådan var det ikke
rigtigt i det her tilfælde«, siger en repræsentant for rådet, jurist
Tobias Eltell.

Jysk har tidligere fået kritik
Rådet bemærker dog, at Jysk i en tilsvarende annonce for et
drengeværelse præsenterer det i sorte farver med et dart-spil, fjernsyn
og bilsæde-lignende stol. Det er typisk kønsskabeloniserende, mener
rådet.

Det har tidligere langet ud efter den danske forretningskæde, fordi den
lancerede pyjamaser med et selvlysende skelet til drengene, mens pigerne
kunne vælge en rosa flanels-pyjamas. Problemet var, at Jyst udelukkede,
at piger kunne vælge skelet-nattøjet, påpegede det etiske reklameråd
dengang.

Bøllehat-annonce diskriminerede
Men mens Jysk går fri i denne omgang, så får rejsebureauet Mytravel
skænd for at have markedsført en bøllehat i rosa til pigerne.

»Det udelukker drenge som bærere af en rosa hat«, konstaterer rådet
ifølge den svenske avis. Mytravel har forsvaret sig med, at der var tale
om en vejledning til kunderne, efterdi det »typisk er piger, der kommer
til at ville bære hatten«.


--
Jesper
A dollar in aid to the third world not spend on
family planning is a dollar wasted!
htp://theextract.blogspot.com/

 
 
Martin Larsen (18-11-2008)
Kommentar
Fra : Martin Larsen


Dato : 18-11-08 01:37

"Jesper" <spambuster@users.toughguy.net> skrev i meddelelsen
news:1iqkp8t.1u2fdl31wma1m4N%spambuster@users.toughguy.net...
>
> Bøllehat-annonce diskriminerede
> Men mens Jysk går fri i denne omgang, så får rejsebureauet Mytravel
> skænd for at have markedsført en bøllehat i rosa til pigerne.
>
> »Det udelukker drenge som bærere af en rosa hat«, konstaterer rådet
> ifølge den svenske avis.

(Hvad mon Kimsebassen siger til det?)

Pc'erne i SE er vist ved at være på omgangshøjde med STASI - godt at de
yppigt formerende muhammedanere snart smadrer dem - havde jeg nær sagt

Mvh
Martin


/Peter (18-11-2008)
Kommentar
Fra : /Peter


Dato : 18-11-08 07:46

"Jesper" <spambuster@users.toughguy.net> skrev i en meddelelse
news:1iqkp8t.1u2fdl31wma1m4N%spambuster@users.toughguy.net...
>
> »Det udelukker drenge som bærere af en rosa hat«, konstaterer rådet
> ifølge den svenske avis. Mytravel har forsvaret sig med, at der var tale
> om en vejledning til kunderne, efterdi det »typisk er piger, der kommer
> til at ville bære hatten«.



Hvordan i alverden skulle en reklame udelukke den ene eller den anden fra at
gør visse ting ?




Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177507
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408569
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste