Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Stativer og kuglehoveder
Fra : Ukendt

Dato : 18-11-08 13:14

For dem, der interessererer sig lidt for stativer og kuglehoveder, er der en
meget interessant tråd i open talk forummet på Dpreview.com.
Der er et par meget vidende mennesker, der deler deres erfaringer om
stativer. Især Mr. Joseph S. Wisniewski skriver interessantte ting.

God læselyst.

http://forums.dpreview.com/forums/read.asp?forum=1018&message=29987062

Jesper Nielsen
aka
Frodo Nifinger
www.frodonifinger.dk

Fra : ;o\)-max-

Dato : 18-11-08 15:17

"Frodo Nifinger"

> God læselyst.
>
> http://forums.dpreview.com/forums/read.asp?forum=1018&message=29987062
>
> Mvh
>
> --
> Jesper Nielsen

Så du skal ha en Flm - uhm - så husk endelig at køb den uden
QR systemet, som ikke er Arca Swiss kombatibelt - din Indiske
kontakt sælger nogle der er, men jeg kender dem altså ikke, mit
gæt er at de er ok kloner. En QR holder med "lever" lås i stedet
for skrue spænding er imo en stor behagelighed. Den lange skrue
kommer af og til i vejen og man kan ikke umiddelbart se om den
er spændt.Jeg vil lige minde dig om at Flm føles ret low tech i
forhold til det meste andet jeg har prøvet, men det unikke tilt
system er super cool.

Jeg syns tråden er uoverskuelig, og den der med snaplås kontra
twist, holder ikke helt. Min Sherpa siger ikke klik, klonk eller bling
og niver ikke mine fingre. At de i teorien han hænge fast i grene og
højt græs, er også langt ude i hampen, et Gitzo salgs argument, jeg
har set det før. Når du hiver benene ud på et treben, siger de alle
sammen noget -sssshhhh - når du når enden klonker de en smule,
altsammen mindre end når IS/VR og AF går igang på objektivet,
eller lyden af din vindtætte jakke og bukser der bevæger sig gennem
græs og grene. Uhm. -max-

Fra : Frodo Nifinger

Dato : 19-11-08 01:18

"-max-" <max@bamarzone.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> er spændt.Jeg vil lige minde dig om at Flm føles ret low tech i
> forhold til det meste andet jeg har prøvet, men det unikke tilt

Nu blir jeg lige lidt bekymret og må spørge:
Hvordan føles det lowtech?
Jeg har forstået, at FLM'en er dæmpet, har tilt funktion, og pan rast stop
system
Den jeg agter at vælge er CB 58 FBR.
Hvis funktionen er ringere end f.eks Markins Q3, vil jeg da gerne høre om
det inden jeg bestiller

> [...]
> altsammen mindre end når IS/VR og AF går igang på objektivet,
> eller lyden af din vindtætte jakke og bukser der bevæger sig gennem

Du kan faktisk nøjes med at læse indlæggene fra Joseph S. Wisniewski.
Han er meget kompetent at høre på, og han klynker ikke lidenskabeligt Gitzo,
Gitzo, hvergang man råber Stativ stativ Iflg ham deler Gitzo tømmerlus
ud til fotografen.

Jesper Nielsen
aka
Frodo Nifinger
www.frodonifinger.dk

Fra : ;o\)-max-

Dato : 19-11-08 10:45

"Frodo Nifinger"

> [...]
> Den jeg agter at vælge er CB 58 FBR.
> Hvis funktionen er ringere end f.eks Markins Q3, vil jeg da gerne høre om det inden jeg

Jeg har ikke prøvet Markins -
Materiale valg og finish er anderledes end de fleste.
Kuglen ligner alm. aluminium og blir let ridset, jeg fik 4 stk fra
fabrikken der alle var lettere ridset, jeg beholdte den bedste,
det er jo lidt utjekket - ellers kører den silke blødt og har bedre
modstands kontrol og lettere fast spænding end eks. Benro. Så
den er cool nok, bare anderledes, lidt retro agtig.
Hvordan gik det med dit Indiske hoved..?
-max-

Fra : Ukendt

Dato : 19-11-08 12:40

"-max-" <max@bamarzone.dk> skrev i meddelelsen

> [...]
> den er cool nok, bare anderledes, lidt retro agtig.
> Hvordan gik det med dit Indiske hoved..?
Ahh, oki! Ridser bekymrer mig ikke, så længe det ikke går ud over
funktionen.
Jeg opfatter fotoudstyr som værktøj. Så ridser tager jeg, som de kommer.

Jeg har fået det indiske hoved. Levering er meget promte, og jeg er ikke
rendt i told eller noget.
Det lykkedes mig selvfølgelig at læse forkert, så jeg måtte bestille Arca
Swiss lens platen efterfølgende på trods af, at du påmindede mig om det
Det er vældigt fint. Det er lidt grov i forarbejdningen, og bøjlen er lidt
kort, så store teler kommer en 6 cm ud over center, men det fungerer fint og
fuldt på højde med de dyre amerikanske modeller. Foreløbigt kan jeg
fortælle, at det fungerer helt efter hensigten. og er
meget stabilt.
Det er af aluminium, pulverlakeret og med en Arca Swiss QR. Overfladen er
lidt ru.
Det er ikke en Wimberley, og bremsehåndtagene er lidt strammere at betjene
men ikke ret meget. Man spænder stadig med fingrene, men man skal lige tage
lidt hårdere fat.

Stabiliteten er fuldt på højde med de dyre modeller, men jeg vil ikke
anbefale det til tungere objektiver end en 500/4,0. Årsagen ligger ikke i
hovedets indbyggede stabilitet, men måden man fastgør objektivet til
hovedet.
Selve Arca Swiss QR'en er kun seks cm lang og hænger i 90 grader lige som
Kirk cobra'en. Det kræver en god lens collar. Desuden er det ikke så nemt at
montere objektivet i den lodrette QR, hvis man står med en 5,5 kg basse med
et tungt proff. kamera på. Men det er ikke anderledes med Kirk Cobra'en.
Hovedet vil uden problemer bære og fungere med en 600/4,0.

Den store forskel i design på Inderen og King cobra'en er sidebøjlens
størrelse og form. Cobraen kan holde en stor tele over centeret af stativet,
Inderen flytter tyngdepunktet ca. 6 cm ud til højre.
Til gengæld er Inderen noget lettere. Den vejer kun 950 gr, mod Cobra'ens 1,
4 kg, og fylder mindre i en taske.

Den helt store forskel på Kirk King Cobra og Dvaccessory23 sidekick gimbal
head for Telephoto lenses
er prisen. King Cobraen koster 2678 kr hertil fragt, told, moms og
håndteringsgebyr.
http://www.kirkphoto.com/cobra.html

Inderen kostede mig 66 pund + 16 pund i fragt: 725 kr
http://cgi.ebay.co.uk/Tripod-Gimbal-Head-Sidekick-for-Telephoto-lenses_W0QQitemZ380081209920QQihZ025QQcategoryZ165183QQcmdZViewItemQQ_trksidZp1742.m153.l1262

I begge tilfælde kommer der indkøbet af en Arca Swiss kompatibel lens plate
til investeringen.

Nå, nu blev det sq da næsten en hel anmeldelses alligevel

Jesper Nielsen
aka
Frodo Nifinger
www.frodonifinger.dk

Fra : Mogens Hansen

Dato : 18-11-08 15:24

"Frodo Nifinger" <jnisnabelatdcadsl.dk> wrote in message

[8<8<8<]
> God læselyst.
>
> http://forums.dpreview.com/forums/read.asp?forum=1018&message=29987062

Nåede du til en konklussion i dine overvejelser ?

--
Venlig hilsen

Mogens Hansen

Fra : Frodo Nifinger

Dato : 19-11-08 02:51

> "Frodo Nifinger" <jnisnabelatdcadsl.dk> wrote in message
>
> [8<8<8<]

> Nåede du til en konklussion i dine overvejelser ?

Jeg går netop og venter på at få mit nye Benro C-268 M8 stativ leveret.
Jeg har bestilt det oer Ebay hos en tysk forhandler.
Foto-video.se gider ikke svare på mails vedr. problemer med at bestille, og
de havde ikke stativet på lager.

Kuglehovedet har jeg endnu ikke bestilt, men regner med at gøre det i næste
uge.
Jeg har foreløbigt bestemt mig for et FLM CB 58 FBR.
http://www.speedgraphic.co.uk/prod.asp?i=4082&1=FLM+CB58FTR+Ball+Head

Men jeg skal lige høre Max om, hvad han mener med lowtech inden beslutningen
tages helt.

Desuden har jeg købt et indisk gimbalhead - En klon af Kirk Cobra.

Jeg kommer nok med en anmeldelse af det senere.
[...]
Det er ikke ne Wimberley, og bremsehåndtagene er lidt strammere at betjene

Fra : Peter Fjelsten

Dato : 19-11-08 20:18

Frodo Nifinger skrev i Message-ID:
<49237112$0$90267$14726298@news.sunsite.dk>:
> [...]
> uge.
> Jeg har foreløbigt bestemt mig for et FLM CB 58 FBR.

Det ser også fint ud. Jeg er nok også ude efter et nyt kuglehoved (mit
Benro er ikke optimalt) og glæder mig til kommentarer. Jeg skla dog ikke
anvende det til megateler.

--
<author> Peter Fjelsten </author>
<gallery><http://galleri.fjelsten.dk/nyeste/?g2_itemId=453>

Fra : Frodo Nifinger

Dato : 20-11-08 01:25

"Peter Fjelsten" <fjelsten@despammed.com> skrev i en meddelelse
> Frodo Nifinger skrev i Message-ID:
>
> Det ser også fint ud. Jeg er nok også ude efter et nyt kuglehoved (mit
> Benro er ikke optimalt) og glæder mig til kommentarer. Jeg skla dog ikke
> anvende det til megateler.

Så kunne et FLM CB 38 FB jo være en reel løsning.
http://www.speedgraphic.co.uk/prod.asp?i=4081&1=FLM+CB38FT+Ball+Head

Tar 25 kg, har stadig tilt lock funktionen og koster 129 £, ca 1150 kr.

Jesper Nielsen
aka
Frodo Nifinger
www.frodonifinger.dk

Fra : Frodo Nifinger

Dato : 20-11-08 02:36

"Frodo Nifinger" <jni@GIRAFtdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> Jeg har bestilt det oer Ebay hos en tysk forhandler.
> Foto-video.se gider ikke svare på mails vedr. problemer med at bestille,

Så har jeg netop modtaget mit Benro C-268 M8 Det er saftsusemig lækkert!
Det er simpelthen bedre end jeg turde håbe på.
Meget solidt, meget let, meget lækkert og funktionelt. Og så er det bygget
præcist til min højde Selv med gimbalhead og 500/4,5 hævet til præcis
min højde er der ingen slinger i valsen overhovedet.
Jeg er begejstret, og kan næsten ikke få armene ned

Jesper Nielsen
aka
Frodo Nifinger
www.frodonifinger.dk

Fra : rt

Dato : 20-11-08 08:35

"Frodo Nifinger" <jni@GIRAFtdcadsl.dk> wrote in

> [...]
> 500/4,5 hævet til præcis min højde er der ingen slinger i valsen
> overhovedet. Jeg er begejstret, og kan næsten ikke få armene ned

Tillykke! Der er ikke noget bedre end at få nye gaver - især ikke
når de overgår ens forventninger :)

--
De bedste hilsner,

/rt

Fra : Mogens Hansen

Dato : 20-11-08 08:45

"Frodo Nifinger" <jni@GIRAFtdcadsl.dk> wrote in message

[8<8<8<]
> Så har jeg netop modtaget mit Benro C-268 M8 Det er saftsusemig
> lækkert!

Det lyder da rigtigt dejligt

--
Venlig hilsen

Mogens Hansen

Fra : Peter Fjelsten

Dato : 20-11-08 19:39

> [...]
> Det er simpelthen bedre end jeg turde håbe på.
> Meget solidt, meget let, meget lækkert og funktionelt.

Jeg har det på samme måde med mit.

Deres hoveder er ikke noget at snakke om, men stativerne er bare lækre.